Log in

View Full Version : KKK24 boost regelen


remie
12-11-2010, 09:21
hallo,

ik wil mijn golf 2 TD opschroeven. Ik heb me al flink verdiept in het 'diesel tunen' en kwam tot de conclusie dat de meeste mensen een bleedvalve plaatsen om de boost te regelen. Nu gingen eigenlijk alle topics die ik tegen kwam over Garret turbo's.

Na wat studie onder de motorkap zag ik dat ik een KKK turbo heb, ik meen een 24 (JR blok). ik begreep dat bij de KKK turbo's ergens een imbus zit waar je de druk mee kan bepalen (en dus geen bleedvalve nodig hebt?).

Klopt dit?
Waar kan ik de schroef vinden?
Wat is de maximale druk die de motor/turbo aankan?

ik weet dat er 1001 topics zijn over dit onderwerp, maar de antwoorden zijn vaak erg kort en onduidelijk.

Ik ben verder op de hoogte dat ik met een boostmeter moet werken en rekening moet houden met EGT waardes als ik ga schroeven.

J-9A-N
12-11-2010, 09:57
In de rode cirkel (http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://holysmoke.fi/media/artikkelit/hukkaportti.jpg&imgrefurl=http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/ahtopaineiden-saeaetoe.php&usg=__ZGRhbWnVw_dcgxJyTjJe-aWCdvY=&h=480&w=640&sz=87&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=b0H7uo0zd29vpM:&tbnh=136&tbnw=201&prev=/images%3Fq%3Dkkk24%2Bturbo%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26rlz%3D1R2ADSA_nlNL384%26biw%3D1260%26bih%3D867%26tbs%3Disch:10%2C260&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=975&vpy=424&dur=719&hovh=194&hovw=259&tx=127&ty=106&ei=MgHdTI1xyp061uq4yA4&oei=MgHdTI1xyp061uq4yA4&esq=1&page=1&ndsp=26&ved=1t:429,r:25,s:0&biw=1260&bih=867)

gti_power
12-11-2010, 21:07
Ik laat mijn k24 in de 5e versnelling wel eens 1.8 bar draaien..
wel met sprinter intercooler en metalen pakking.
1.5 bar kan die de hele dag draaien.
MAAR denk aan je koppakking,met een originele speel je russische roulette boven 1 bar.En ik heb de governor helemaal stijf gemaakt. :thumbup:

J-9A-N
12-11-2010, 21:12
@GTI POWER
Met welke stalen koppakking rijd je??
Kan hier niet veel info over vinden.
Alvast bedankt.

Gr Jan.

gti_power
13-11-2010, 07:52
Hoi jan,
met de pakking van de aaz 1.9 td motor.

J-9A-N
13-11-2010, 10:10
Super :thumbup:
Bedankt voor de info.

remie
13-11-2010, 14:28
bedankt voor de info!

Thomas
16-11-2010, 02:38
Koppakingen van het merk Victor Reinz zijn ideaal voor het zwaardere werk.

Voor de turbodruk aan te passen kan je op 2 manieren te werk gaan:
Oftewel sluit je de wastegate werking gewoon af.
Op de foto die hier reeds werd bijgevoegd is het leidinkje al reeds aangeduid in het blauw.
Als je dat gewoon weghaalt/afsluit blijft je turbo opspoelen tot hij zijn top bereikt die bepaald wordt door de snelheid van jou uitlaatgassen. Kschat ergens tussen de 1,4 bar en 1,6 bar piekdruk.

Oftewel schroef je het inbusje naar binnen (aangeduid in het rood) waardoor er meer druk nodig is om de wastegate te laten werken en de turbo dus meer druk zal leveren, de piekdruk kan je zelf regelen door het imbusje verder of terug te schroeven...
Het is wel aangeraden een turbodrukmetertje te gebruiken om de boel wat in de gaten te houden.

http://dl.dropbox.com/u/1197832/hukkaportti.jpg