PDA

View Full Version : Homokineten?

AD G60
15-11-2010, 12:41
Ik heb een probleempje met mijn golf 1 diesel (1982) en weet eigenlijk niet precies wat het kan zijn, dus daarom vraag ik het hier even. Het is een tweeledig probleem. Het eerste punt is: als ik met lage toeren een scherpe bocht inga bonkt er iets, en het lijkt mij dat dit in de aandrijving zit. In een lagere versnelling dus met meer toeren lijkt het minder erg. Het tweede punt is: als ik in de eerste versnelling weg wil rijden (met de wielen recht of schuin) dan bonkt er ook iets en lijkt zowat heel de motor/auto mee te schudden. Het probleem doet zich eigenlijk vooral voor als het winter wordt en het buiten kouder is. In de zomer merk ik er niet echt iets van, alhoewel het wel steeds eerder merkbaar wordt en de verschijnselen ook erger worden.

Heeft er iemand al ooit iets vergelijkbaars meegemaakt en hoe is dit toen opgelost? Ik zit er zelf aan te denken om de buitenste homokineten te vervangen ivm het probleem van het bonken in de bochten, maar ben niet helemaal zeker dat dit de oorzaak is.

classic line
15-11-2010, 12:44
klinkt inderdaad als homokineten maar kijk ook effe naar je wiellagers

yuli
15-11-2010, 12:54
kunnen ook versleten toplagers zijn daar kwam bij mij het gebonk vandaan.

sponzenbroekske
15-11-2010, 13:27
Ik heb ook een gelijkaardig probleem, maar het is meer tikken ipv bonken. Bij het vertrekken en bij het lossen van het gas. en als ik naar links draai (tijdens het rijden), maar niet naar rechts.

golf mkII 16v
15-11-2010, 18:56
Motorsteun/rubber aan de distributie kant
Of die onder bij de bak

Johan1982MK1
15-11-2010, 20:25
Speling op de aandrijfas flenzen die uit de bak komen..

AD G60
16-11-2010, 11:36
Bedankt voor de reacties. Op de wiellagers zit geen speling en ook niet op de aandrijfasflenzen in de bak, dus dat kan wel uitgesloten worden denk ik.

Weet er iemand hoe je kan testen of een homikineet nog goed is? Ik heb weleens gekeken of er speling op zat maar dat leek ook wel mee te vallen. En hoe test je de motorsteun en toplagers, ook gewoon voelen of er speling op zit?

Rob g60
16-11-2010, 13:11
toplagers moet je je poten er vanonder halen maar dan zou ik ze gelijk vervangen zijn de kosten ook niet.
motorsteun kun je testen met zijn 2en kom anders ff langs van het weekend dan testen we ze gelijk kun je gelijk de nieuwe aanwinst zien ;)

mark89769
16-11-2010, 19:36
Bedankt voor de reacties. Op de wiellagers zit geen speling en ook niet op de aandrijfasflenzen in de bak, dus dat kan wel uitgesloten worden denk ik.

Weet er iemand hoe je kan testen of een homikineet nog goed is? Ik heb weleens gekeken of er speling op zat maar dat leek ook wel mee te vallen. En hoe test je de motorsteun en toplagers, ook gewoon voelen of er speling op zit?

Homikineet, gewoon aandrijfas vastpakken en voelen of er speling zit, horizontaal mag er iets speling zijn maar verticaal zou haast geen speling mogen zitten.

Heb vorige week ook mijn 82'er diesel de homikineet moeten vervangen, bonkend geluid door de bochten was de binnenste homikineet (aandrijfzijde).

AD G60
10-01-2011, 13:10
Bij het nakijken voor de apk bleek dat er op de veerpootlagers toch wel iets speling zit. Ik ga deze binnenkort maar eens vervangen. Heeft er iemand ervaring met de kwaliteit veerpootlagers van golf1onderdelen.nl of volkswarenhaus.de? Deze zijn namelijk toch wat goedkoper als bij van breemen e.d.

AD G60
01-08-2011, 21:23
Vandaag eindelijk de veerpootlagers vervangen en ik denk dat het probleem opgelost is. Had er alleen de laatste tijd niet zoveel last van, op de een of andere manier is het in de winter erger... Maar bijkomend voordeel is dat hij ook strakker stuurt en het was al een redelijke kart, met de H&R schroefset :)

yuli
02-08-2011, 11:48
Mooi dat het opgelost is.

Over strakker sturen. Heb je ook alle stabi's en bruggen eronder?

Ik heb voor en achter zo'n H&R stabi set geplaatst incombinatie met de orginele brug onder de motor (tussen de draagarmen) en een aftermarket brug boven. Alleen die aftermarket brug in de kofferbak ontbreekt maar het is nu al een strijkijzer

AD G60
03-08-2011, 07:40
Haha die stabi's heb ik nog niet eens en ik vind het nu al een redelijke kart :)