Jel Golf 2 GTI
20-11-2010, 02:02
How to reviseren van de Girling-remklauw MK1 1.1L 1974-1981
De tekst komt uit deze vraagbaak:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020675.jpg
Foto's zijn genomen van de MK1 van men broer.
Uit- en inbouwen, demontage en montage van een Girling-remklauw.
Demontage
Plaats de wagen aan de voorzijde op bokken en verwijder de wielen.
Koppel de remslang los van de remklauw.
Sluit de slang af met een tang of rubber plug.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020804.jpg
Draai de 2 bouten los waarmee de remklauw aan de fusee is bevestigd en neem de remklauw onder de wagen uit. Indien de remklauw moeilijk loskomt doordat de blokken klemmen, moeten de spreidveer en de bevestigingsvork van de remblokken worden verwijderd. Verwijder dan de remblokken
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020810.jpg
verwijder de ontluchtingsnippel en tap de remvloeistof af.
Klem de remklauw in de bankschroef en druk de remzuigers
terug in de boring (naar binnen) en verwijder de aandrukveer van de reactieplaat.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020813.jpg
Schuif dan de remcilinder uit de reactieplaat.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020812.jpg
Wip de borgveren van de rubberstofkappen aan beide kanten van de cilinderboring weg.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020816.jpg
verwijder de stofkappen.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020817.jpg
Druk de zuigers met behulp van perslucht uit het huis, of haal de eerste voorzichtig naar boven met 2 schroevendraaiers. De 2de kan je er dan langs de achterkant uitdrukken. (foto 3 is de achterkant van de 2de zuiger)
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020819.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020820.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020822.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020824.jpg
Neem het nylon afstandstuk uit de buitenste zuiger. Dat is degene die tegen je reactieplaat drukt.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020823.jpg
Verwijder voorzichtig de in de groef gemonteerde afdichtingsringen uit de cilinder. Let goed op dat je de cilinderwand niet beschadigd. Gooi de ringen weg.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020825.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020827.jpg
Reinig de zuigers en remklauw met spiritus of remmenreiniger.
Controleer de cilinders en cilinderwanden op groeven of oneffenheden.
Indien deze erg beschadigd zijn kan je ze best vervangen.
Montage
Wanneer alles gereinigd is kan je beginnen met de montage.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020829.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020807.jpg
Smeer de nieuwe dichtingsringen in met remcilinderpasta.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020830.jpg
En plaats deze in de groeven van de remcilinderwand.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020833.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020834.jpg
Smeer de zuigers dun in met de remcilinderpasta.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020835.jpg
Druk ze dan voorzichtig een na een aan weerskanten terug in de remcilinder.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020836.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020839.jpg
Plaats het nylon stuk dat tegen de reactieplaat komt terug in de zuiger.
Let op dat je deze aan de juiste kant steekt!!
Plaats daarna de nieuwe stofkappen en de borgveren.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020840.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020841.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020843.jpg
Plaats de klauw terug in de reactieplaat.
Let op dat de borgveren terug op hun plaats zitten.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020845.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020846.jpg
Steek de vork door de ogen van de remblokken en zet de vork vast met de bijhorende bout en moer.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020847.jpg
Sluit de remslang terug aan en monteer de remklauw terug aan de auto.
Monteer daarna de spreidveer met de pijl in de draairichting van de wielen.
Ontluchten en klaar.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020848.jpg
Hopelijk kan ik hier iemand mee helpen. :thumbup:
Grtz Jel :thumbup:
De tekst komt uit deze vraagbaak:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020675.jpg
Foto's zijn genomen van de MK1 van men broer.
Uit- en inbouwen, demontage en montage van een Girling-remklauw.
Demontage
Plaats de wagen aan de voorzijde op bokken en verwijder de wielen.
Koppel de remslang los van de remklauw.
Sluit de slang af met een tang of rubber plug.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020804.jpg
Draai de 2 bouten los waarmee de remklauw aan de fusee is bevestigd en neem de remklauw onder de wagen uit. Indien de remklauw moeilijk loskomt doordat de blokken klemmen, moeten de spreidveer en de bevestigingsvork van de remblokken worden verwijderd. Verwijder dan de remblokken
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020810.jpg
verwijder de ontluchtingsnippel en tap de remvloeistof af.
Klem de remklauw in de bankschroef en druk de remzuigers
terug in de boring (naar binnen) en verwijder de aandrukveer van de reactieplaat.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020813.jpg
Schuif dan de remcilinder uit de reactieplaat.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020812.jpg
Wip de borgveren van de rubberstofkappen aan beide kanten van de cilinderboring weg.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020816.jpg
verwijder de stofkappen.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020817.jpg
Druk de zuigers met behulp van perslucht uit het huis, of haal de eerste voorzichtig naar boven met 2 schroevendraaiers. De 2de kan je er dan langs de achterkant uitdrukken. (foto 3 is de achterkant van de 2de zuiger)
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020819.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020820.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020822.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020824.jpg
Neem het nylon afstandstuk uit de buitenste zuiger. Dat is degene die tegen je reactieplaat drukt.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020823.jpg
Verwijder voorzichtig de in de groef gemonteerde afdichtingsringen uit de cilinder. Let goed op dat je de cilinderwand niet beschadigd. Gooi de ringen weg.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020825.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020827.jpg
Reinig de zuigers en remklauw met spiritus of remmenreiniger.
Controleer de cilinders en cilinderwanden op groeven of oneffenheden.
Indien deze erg beschadigd zijn kan je ze best vervangen.
Montage
Wanneer alles gereinigd is kan je beginnen met de montage.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020829.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020807.jpg
Smeer de nieuwe dichtingsringen in met remcilinderpasta.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020830.jpg
En plaats deze in de groeven van de remcilinderwand.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020833.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020834.jpg
Smeer de zuigers dun in met de remcilinderpasta.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020835.jpg
Druk ze dan voorzichtig een na een aan weerskanten terug in de remcilinder.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020836.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020839.jpg
Plaats het nylon stuk dat tegen de reactieplaat komt terug in de zuiger.
Let op dat je deze aan de juiste kant steekt!!
Plaats daarna de nieuwe stofkappen en de borgveren.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020840.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020841.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020843.jpg
Plaats de klauw terug in de reactieplaat.
Let op dat de borgveren terug op hun plaats zitten.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020845.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020846.jpg
Steek de vork door de ogen van de remblokken en zet de vork vast met de bijhorende bout en moer.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020847.jpg
Sluit de remslang terug aan en monteer de remklauw terug aan de auto.
Monteer daarna de spreidveer met de pijl in de draairichting van de wielen.
Ontluchten en klaar.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/P1020848.jpg
Hopelijk kan ik hier iemand mee helpen. :thumbup:
Grtz Jel :thumbup: