View Full Version : Temperatuur ok?
Ik heb zo'n idee dat mijn motor temperatuur wat aan de hoge kant is.
Het gaat om een 1.3 benzine uit 84.
Koelvloeistof is goed en net nieuw en heb hem heel rustig warm gereden.
Of is dit normaal?
http://www.ferry.hoekschewaard.nl/pictures/temperatuur.JPG
Djinn_4fun
21-11-2010, 21:44
Als op dit punt de fan aanslaat is het goed, daarna moet hij op of net voor je lampje komen te staan.
Als op dit punt de fan aanslaat is het goed, daarna moet hij op of net voor je lampje komen te staan.
Dit is tijdens het rijden zeg maar, de fan heb ik niet op gelet, maar hij zakt in principe nooit onder het lampje,
als ik stil sta wordt hij soms nog heter.
Ik zal inderdaad mijn fan eens checken
Onder het rijden?Dan hoort ie echt niet zo ver te gaan...
mijn Golf had dat toen de koppakking aan vervanging toe was.
Als ik lang in de file sta gaat ie net zover als de jouwe,maar gaat nooit verder.
Controleer idd eerst de fan!
Als die niet aanslaat snap ik dat ie zo oploopt.
Onder het rijden?Dan hoort ie echt niet zo ver te gaan...
mijn Golf had dat toen de koppakking aan vervanging toe was.
Als ik lang in de file sta gaat ie net zover als de jouwe,maar gaat nooit verder.
Controleer idd eerst de fan!
Als die niet aanslaat snap ik dat ie zo oploopt.
Kan het ook met de oliedruk te maken hebben?
Tijdje geleden sprong ook ineens mijn olielampje gillend aan terwijl de oliestand perfect was ...
Dat zou de oliedruk schakelaar (sensor) kunnen zijn.
Hij krijgt dan verkeerde waardes door.
Maar het metertje waar het om gaat gaat alleen over de koelvloeistoftemp.
Jij hebt vast ook geen MFA waarop je de olietemp.
kunt aflezen...mis dat soms wel hoor!
Heb je al naar de fan geluisterd?
Maar misschien dat iemand anders een ander idee heeft?
golf mkII 16v
22-11-2010, 19:02
Spanningsstabilisator achter op de teller
joebaloe
23-11-2010, 14:37
bij mij staat mijn temperatuurmeter precies het zelfde als hij nog een klein beetje warmer word slaat mijn fan aan dan loopt de wijzer terug tot op het lampje en loopt dan weer op tot net erover.
ik heb dit probleem sinds ik een week of 2 terug mijn thermostaat heb vervangen, denk dat het hier aan ligt.
moet volgensmij niet zo veel kwaat kunnen als hij onder het punt blijft waar de fan aanslaat.
De fan slaat nu inderdaad aan, de stekker was helemaal verroest.
Na schoonmaken en invetten begon ie ineens te draaien.
Dank u voor de tips, als jullie nog tips hebben voor mijn olielampje ..
lees mijn andere post ..
Richard84
25-11-2010, 18:54
Heb ik ook meteen even een vraagje nu het topic over temperatuur gaat.
Ik heb ook sinds een paar dagen een golf mk2 1.3 maar bij mij slaat de fan al aan bij de volgende aanwijzing??? Zie foto.
Met rijden staat die nog ietsje lager, volgens mij klopt dit niet helemaal.
Er zit wel een nieuwe radiateur op miss heeft dat daar iets mee te maken?
http://img256.imageshack.us/img256/7519/img00074201011251749.jpg (http://img256.imageshack.us/i/img00074201011251749.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Heb ook nog onder de motorkap iets gezien wat niet klopt volgens mij?
Ik mis hier bedrading lijkt het wel.
http://img521.imageshack.us/img521/3499/img00072201011251621.jpg (http://img521.imageshack.us/i/img00072201011251621.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Iemand die mij ook kan helpen?
Ik weet dat ik me nog even moet voorstellen ga ik ook doen.
Gr
Richard
http://img521.imageshack.us/img521/3499/img00072201011251621.jpg (http://img521.imageshack.us/i/img00072201011251621.jpg/)
- Wat voor motorcode heb je? Als het een NZ is (geen braadpanluchtfilter bovenop), moet je een blauwe en een zwarte sensor in dat huis hebben. De zwarte sensor is voor de meter in je dashboard en hoort niet geaard te zijn op de ontsteking. Per sensor gaan de beide draden een verschillende kabelboom in. Die blauwe sensor is voor de regelaar. Omdat deze niet aangesloten is, denk ik dat er wat aan verknutseld is of dat er wat omgebouwd is. Misschien is het een MH met wat NZ onderdelen? Maak anders even een foto van het hele blok.
- Als je fan direct gaat draaien, moet je allereerst het koelvloeistofniveau controleren, bijvullen tot max met de kachel vol open en ontluchten. Ook de bedrading van de fan nakijken. De thermoschakelaar die in de radiateur zit, kan ook kapot zijn. Je moet eerst zekerheid krijgen of je blok daadwerkelijk oververhit of niet.
- Doet je brandstofmeter het wel goed?
Gr. Johan
Richard84
26-11-2010, 17:02
Hey bedankt voor je reactie.
Ik heb hier nog een foto van het blok.
Het is niet dat die continu aanstaat maar op die stand gaat de fan al aan, daarna zakt die nog een klein stukje totdat die weer wat langer stilstaat dan gaat de fan weer aan.
Benzine meter doet het gewoon.
Heb alvast een nieuwe thermostaat gekocht kost niks en kan geen kwaad.
Zit de thermostaat in het gedeelte van die stekkers??
http://img600.imageshack.us/img600/2991/img00075201011261559.jpg (http://img600.imageshack.us/i/img00075201011261559.jpg/)
Gr
Richard
joebaloe
26-11-2010, 19:49
richard,
het blok dat je hebt is een MH. de termostaat zit inderdaad bij die 2 conectors, als je die 2 boutjes eruit draait kun je de thermostaat er zo uit pakken. :thumbup:
Richard84
26-11-2010, 20:09
Ok bedankt
Heb al een nieuwe thermostaat gehaald morgen gelijk even vervangen:D
Hoop dat dat het probleem was, de stekkers blijven voor mij nog een raadsel:S
Richard
Eerst wel even wat koelvloeistof aftappen, anders kan het nogal een bende worden :D
Volgens mij heeft een MH ook twee sensoren, zwarte voor de tempmeter en blauwe voor de inlaatspruitstukverwarming... die zit er dus niet aan. Is dus blijkbaar wel wat aan de kabelboom geknutseld. De zwarte sensor hoort een rood-gele en een bruine draad te hebben.
Je kunt de zwarte sensor makkelijk testen (als hij aangesloten is tenminste): de twee pinnetjes even kortsluiten met een paperclip ofzo, dan op contact zetten. Als je meter nu helemaal naar rechts uitslaat, doet de sensor het.
joebaloe
26-11-2010, 21:01
MH blok heeft inderdaad 2 sensoren. als je het koelwater er toch af hebt haal dan je sensor er even uit en verwarm deze een keer met een mulitimeter kun je dan de weerstand meten. deze moet veranderen.
Steilheck
26-11-2010, 21:03
Ik ben benieuwd waar de rechter bruine draad heen gaat?
Richard84
26-11-2010, 21:48
Wederom weer bedankt voor de info.
Uiteraard even de koelvloeistof even opvangen:D
Ga het een en ander morgen testen en uitzoeken hoe het zit met de bedrading hou jullie op de hoogte.
Gr
Richard
Richard84
27-11-2010, 19:00
Heb vandaag de thermostaat vervangen.
In en uitbouwen was zo gebeurt. totdat ik wilde gaan ontluchten en ik maar wachten tot de fan aansloeg maar dat duurde me te lang de temperatuur kroop omhoog.
Nu was het ook buiten maar 1,5 graden. Heb de auto maar even laten staan. Het vreemde was ook dat de temperatuur het witte gedeelte niet voorbij ging maar toch heb ik gezien dat het rode lampje 5 seconde lang knipperde. Misschien doordat het een en ander aan stekkers ontbreekt.
http://img256.imageshack.us/img256/7519/img00074201011251749.jpg
Die stekkers die ontbreken blijven een raadsel, heb de ene draad gevolgd die gaat een kabelboom in naar binnen toe in de auto. In de auto ben ik nog niet verder gegaan met volgen.
Rij maandag maar even langs de garage misschien dat hun het probleem kunnen oplossen.
Kunnen ze ook meteen even kijken naar koude start dan sputtert die aardig totdat ik een paar keer gas heb gegeven. Heb ook niet het idee dat me sproeier het doet in de carb.
Als iemand nog tip en info voor me heeft graag.
Gr.
Richard
joebaloe
27-11-2010, 19:50
richard,
bij mij liep de temperatuur na het vervangen van de koelvloeistof heel snel op de fan sloeg ook niet aan omdat de schakelaar in de radiateur geen warmte zag omdat er lucht in de slang zit. heb je al een aantal keer in de onderste radiateurslang geknepen zodat de lucht naar boven stijgt en door het expansievat eruit gaat.
Richard84
27-11-2010, 21:26
richard,
bij mij liep de temperatuur na het vervangen van de koelvloeistof heel snel op de fan sloeg ook niet aan omdat de schakelaar in de radiateur geen warmte zag omdat er lucht in de slang zit. heb je al een aantal keer in de onderste radiateurslang geknepen zodat de lucht naar boven stijgt en door het expansievat eruit gaat.
Zal is proberen in de onderste slang te knijpen eens kijken of het bij mij ook wil werken.
Bij mij liep de temperatuur juist helemaal niet snel op hij kruipt omhoog. :confused:
En wat ik al zei hij komt het eerste witte vlak niet uit.
Zijn die 2 ontbrekende stekkers nodig en wie kan mij precies uitleggen wat welke stekker doet??
Bedankt
Richard
De zwarte sensor voor de temperatuurmeter in je dashboard hoort een rood-gele en een bruine draad te hebben. Rood-gele komt uit op stekker D pin 29 (oude type zekeringkast) en de bruine massadraad moet ergens aan een massapunt achter je zekeringkast. Als je een nieuw type zekeringkast erin hebt, dan zit die draad aan stekker G2 pin 3 (witte stekker).
Dat blok is er wel later ingebouwd trouwens als hij van 84 is. De MH was er pas vanaf aug 85. Er zit in ieder geval een kleppendeksel uit een NZ op.
Kunnen ze ook meteen even kijken naar koude start dan sputtert die aardig totdat ik een paar keer gas heb gegeven. Zou misschien kunnen komen doordat die blauwe sensor voor inlaatspruitstukverwarming (= koude start) niet aangesloten is? Zie je ook afgeknipte draden in de kabelbomen zitten?
Richard84
28-11-2010, 13:59
De zwarte sensor voor de temperatuurmeter in je dashboard hoort een rood-gele en een bruine draad te hebben. Rood-gele komt uit op stekker D pin 29 (oude type zekeringkast) en de bruine massadraad moet ergens aan een massapunt achter je zekeringkast. Als je een nieuw type zekeringkast erin hebt, dan zit die draad aan stekker G2 pin 3 (witte stekker).
Dat blok is er wel later ingebouwd trouwens als hij van 84 is. De MH was er pas vanaf aug 85. Er zit in ieder geval een kleppendeksel uit een NZ op.
Zou misschien kunnen komen doordat die blauwe sensor voor inlaatspruitstukverwarming (= koude start) niet aangesloten is? Zie je ook afgeknipte draden in de kabelbomen zitten?
Hetis een golf 1.3 uit maart 85 uit duitsland.
Ik heb nog even de draad nagelopen deze zit verbonden met een rood gele draad die een kabelboom ingaat en dan naar binnen naar de zekeringenkast.
Heb dit gecontroleerd en hij zit idd op pin 29. Dus dat moet dus goed zijn.
http://img23.imageshack.us/img23/1733/img00082201011281315.jpg (http://img23.imageshack.us/i/img00082201011281315.jpg/)
http://img10.imageshack.us/img10/1699/img00081201011281315.jpg (http://img10.imageshack.us/i/img00081201011281315.jpg/)
http://img210.imageshack.us/img210/831/img00083201011281316.jpg (http://img210.imageshack.us/i/img00083201011281316.jpg/)
Waar moet de blauwe stekker op aangesloten zitten. Misschien dat ik dat dan zelf kan aansluiten.
Gr
Richard
Steilheck
28-11-2010, 19:38
Hetis een golf 1.3 uit maart 85 uit duitsland.
Zekeringkast lijkt ook een stuk moderner dan een origineel uit '85. :screwy:
golf mkII 16v
28-11-2010, 21:09
Zekeringkast lijkt ook een stuk moderner dan een origineel uit '85. :screwy:
Is het oude model golf 2 zekeringkast[tot89]
De grote blauwe stekker??
Die kan maar op 1 plaats in de zekeringkast
Richard84
28-11-2010, 22:07
Het gaat om deze blauwe stekker onder de motorkap waar moet die naartoe in me zekeringenkast?
http://img521.imageshack.us/img521/3499/img00072201011251621.jpg
Weet je wel 100% zeker dat het een MH is? In maart 1985 bestond die nl. nog niet. Staat er een motorcode op de sticker in je kofferbak of op de sticker van de distributiekap?
Als het een hydrostoter-motor is, dan zit daar in het thermostaathuis een sensor. Volgens mij hoort die bij een MH wit te zijn en niet blauw (?).
Als het een ouder blok is met sleeptuimelaars, dan zit er een thermoschakelaar, maar die zit verder naar de carburateur toe. Deze heeft een paars-zwarte en een zwarte draad. Zitten aan stekker D pin 13 en pin 2.
De sensor van de MH hoort volgens mijn boek in ieder geval een paars-zwarte draad te hebben.
Richard84
01-12-2010, 16:47
Weet je wel 100% zeker dat het een MH is? In maart 1985 bestond die nl. nog niet. Staat er een motorcode op de sticker in je kofferbak of op de sticker van de distributiekap?
Als het een hydrostoter-motor is, dan zit daar in het thermostaathuis een sensor. Volgens mij hoort die bij een MH wit te zijn en niet blauw (?).
Als het een ouder blok is met sleeptuimelaars, dan zit er een thermoschakelaar, maar die zit verder naar de carburateur toe. Deze heeft een paars-zwarte en een zwarte draad. Zitten aan stekker D pin 13 en pin 2.
De sensor van de MH hoort volgens mijn boek in ieder geval een paars-zwarte draad te hebben.
Hey johan,
Heb nog is gekeken naar me motorcode in me kofferbak.
Op de stikker staat engine code: HK :confused:
Heb de thermostaat vervangen voor een andere maar heb de oude nog even getest in een pannetje met water en thermometer en deze gaat tussen de 80 en 90 graden gewoon open.
Misschien dat je wat heb aan de motorcode en dat je misschien verder kan helpen.
Gr
Richard
Steilheck
01-12-2010, 19:22
Gezien je foto klopt de motorcode niet meer.
Op de foto duidelijk een MH. Ooit een motorwissel geweest waarbij de kabelboom is aangepast.
Misschien kun op zoek naar een MH kabelboom. Dan kun je het origineler maken dan het nu is en ben je misschien van je probleem af.
Qua zekeringkast. Mijn POLO met MH blok heeft een zekeringenkast met "stenen" zekeringen. De auto is van 1988. Vandaar dat ik een opmerking maakte over de volgens mij niet originele zekeringenkast.
Richard84
02-12-2010, 18:03
zit er zoveel verschil in een mh motor en een hk motor?
Heb ik hier misschien iets aan om de blauw sensor in me zekeringenkast aan te sluiten.
Weet eigenlijk niet welke benaming die heeft.
http://www.a2resource.com/electrical/CE1.html
Weet niet of het zin heeft om de kabelboom te vervangen aangezien de rest allemaal werkt. Als het doormiddel van nieuwe aansluitingen maken voldoende is om een goeie temperatuur aanwijzing te krijgen. Is ook minder werk dan een hele kabelboom te vervangen. Kan iemand mij vertellen waar dan verschillen inzitten?
Gr
Richard
Je kan het beste even kijken of deze:
D13 - Automatic Choke - Glow Plug Relay Pin 6 - Violet/Black
ergens op aangesloten is. Dat is voor de temperatuursensor/thermoschakelaar die NIET naar de meter in je dashboard gaat. Ik gok dat er nog ergens een thermoschakelaar (2-polig wit) zit.
Bij de zwarte sensor voor de meter, kun je het beste even de twee pinnetjes losmaken en doorverbinden. Als dan je meter helemaal naar rechts uitslaat als je hem op contact zet, dan is je meter zelf iig goed en zal de sensor wel kapot zijn.
Richard84
02-12-2010, 22:03
Ok bedankt ga dit even controleren en even de meter testen door de 2 punten met elkaar door te verbinden.
hou jullie op de hoogte
Gr
Richard
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.