PDA

View Full Version : Golf 2 "84 naar TDI 1z


Grease-Monkey
22-11-2010, 20:54
Beste volkswagen fans! Bij deze wil ik graag mijn project laten zien. Het gaat om een golf 2 van 1984. Ooit ingevoerd en gekocht als sloper maar bij nader inzien liep hij nog aardig en heb een poos zo gereden. Het motortje was moe en gebruikte veel olie dus werd het tijd voor een ander blok.
En een belasting vrije golf 2 is met een TDI met bijbehorend koppel leek mij een leuke combinatie.
Hier voor heb ik mijn golf 1 cabrio (van het zelfde bouwjaar) omgebouwd naar 16v.

Dit project heb ik lopen op tdiclub.nl en hier heen gekopieerd vandaar dat het eerste stuk snel achter elkaar staat. Dat doe ik omdat dit forum erg actief is en ik erg benieuwd ben naar jullie meningen.

Grease-Monkey
22-11-2010, 20:57
Ik heb een golf 3 TDI gevonden, het gaat om een 1Z met ASD bak en powerbox getuned tot 108 pk en 234Nm. Er zitten alle onderhouds stempels bij en het blok is nog kurkdroog en eerlijk! Helaas al wel een boel gelopen. Maar het gaat tenslotte om de uitdaging. Ik heb hier gelezen dat deze blokken erg lang mee gaan dus ik heb er alle vertrouwen in!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7LODH8WK-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DZWQJIFZ-D.jpg

De golf 2 waar het om gaat is een originele GTI 8v met 112 pk. bouwjaar 1984. Het is verder geen ontzettende beauty maar wel erg hard en bijna roest vrij! Remmerij is nog bijna nieuw en achter zijn ook schijven gemonteerd. Voor de rest is hij nu uitgevoerd met G60 bumpers en ik ben nog op zoek naar een nieuwe type lijsten set.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7FF44TLH-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AQTDGSL8-D.jpg

Grease-Monkey
22-11-2010, 21:13
Ik heb eerst een week rond gereden in de golf 3. Dit beviel erg goed en ben erg benieuwd hoe dat gaat in de golf 2. Dus toen maar begonnen met demonteren. De golf 3 op de brug bracht nog een vervelende verassing:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CAGXRJTI-D.jpg

Dit is de onderkant van de bak, waar vliegwiel draait. Helaas niet van te voren gezien door de plastic afdek kap aan de onderkant van de wagen.
Dit heb ik opgelost toen de bak er uit was met alu-epoxy. Hiervoor had een aluminium epoxy repareer setje gekocht van Loctite. Dit is een twee componenten plamuur speciaal voor alu. Het werkte buiten mijn verwachtingen! Het was lastig om het gat op te vullen, maar ik heb zelfs het bout gat weer kunnen maken. Simpel genoeg door het boutje in te smeren met de epoxy en na het uit harden weer er uit te draaien.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-I6X6MM4Q-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JIYQ6MDE-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6FFRNFG6-D.jpg

Toen stond de golf 3 er dus zo bij
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UWHAL7I7-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-II6X7QLN-D.jpg

Ik strip deze nu zo kaal dat hij naar het oud ijzer kan. Dan begin ik demonteren van de golf 2. Ondertussen de TDI voorzien van een nieuwe distributie en netjes schoonmaken.
Ik heb nog geen goede voorste motorsteun balk gevonden. Die van een ibiza van 2001 zou ik ophalen maar deze blijkt het zelfde als die ik al heb van de golf 3. Nu eentje zoeken van een corrado, grote kans dat dit wel gaat passen...

Grease-Monkey
22-11-2010, 21:29
Met dit bericht maak ik even een sprong in de tijd.
In het begin waren er nog heel wat zaken die uitgezocht moesten worden en dat heb ik nu op een rijtje:

- subframe wordt van golf 3 tdi met passat vr6 voorste motorsteun+balk (hydraulische steunen)
- Downpipe van golf 3 zonder kat met golf 2 uitlaat met 1 tussen demper en originele gti einddemper
- Luchtfilter is een pipercross schuim geworden, ik wou eigenlijk een ori bak maar dat gaat niet passen. Ik hoorde dat pipercross schuim mijn turbo nog iets kan beschermen.
- IC komt uit een volvo en komt voor de radiateur.
- radiateur ori golf 2 maar nieuw + rode vloeistof
- Onderhoud is gebeurd tijdens blok wissel, nieuwe D-riem, filters etc.
- Egr klep verwijdert en inlaat schoongemaakt
- Pedalen uit een passat met hydro koppeling + rembekrachtiger uit zelfde passat.
- Dashboard ori golf 2 maar met 3 tdi klokken er in want ECU heeft signaal van de tellers nodig.
- toekomst, cruise control, ideaal en erg makkelijk in te bouwen.

Grease-Monkey
22-11-2010, 21:39
Inmiddels een bijna vaste klant van de sloop, dit heb ik daar o.a. weg gehaald:

Van een passat de pedalen groep en de rembekrachtiger en koppelingscylinder.

Daarnaast bij toeval in een volvo een perfecte intercooler gevonden. :)))
Het was geloof ik een 740 en de intercooler past perfect voor de radiateur. De aansluitingen lopen precies langs de zijkanten. De buizen heb ik ook mee genomen dus dat is heel makkelijk met pas maken.

Plaatje bij het praatje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UZKNHSVX-D.jpg
Hier staan de pedalen niet op.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MRKDPRWC-D.jpg
Hij is slechts 5 cm dik dus kan mooi voor de radiateur.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4YTJPHHC-D.jpg
En hier moest hij voor komen.

hier het verschil tussen nieuw en oud :)))
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3NTNTTFR-D.jpg

Dit was tijdens het inbouwen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LRLWMOJW-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-J4FCWV87-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EZRYDEWX-D.jpg

Hij staat nog iets te hoog om de rest te plaatsen, dus er moet nog wat ruimte gemaakt worden beneden. Daarna steuntjes om hem voor goed vast te zetten.

De radiator staat vast beneden alleen de bovenste beugeltjes moet ik nog fabriceren.
Hier zie je dat ik de draagbalk meer naar het binnen toe heb gelast.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G38JUKJQ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LVGGDMJL-D.jpg

Ook het beugeltje voor de keinenvanger moest anders:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IE3ZH4UJ-D.jpg

Het voorfront is klaar. de fmic zit perfect voor de radiateur en alles hangt netjes in de rubbers. En natuurlijk in de hoogglans zwart hamerite!
Dit is de nieuwe ventilator:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MYFOFUUJ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WSYB3N7S-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YAFWNWFW-D.jpg

Hij komt van een passat sdi met normaal dubbele fan met een snaar naar de tweede. Helaas was dat niet pas te krijgen dus heb ik alleen de eerste ventilator gecombineerd met de golf 2 behuizing. Dus nu heb ik een grotere, met meer schoepen, en meer vermogen. De golf 2 behuizing zorgt dat hij effectief blaast.

Volgende keer weer meer...

ronaroot
23-11-2010, 10:33
TDI ombouw, altijd leuk :thumbup:

Blaauwwiekel
04-09-2011, 22:05
Al klaar??? Tijdje stil op de lijn.