Log in

View Full Version : Wielbouten niet los kunnen krijgen


VW_Mannetje
25-11-2010, 14:23
Wilde vandaag even de zomerwielen wisselen voor winterwielen vd auto van mijn ouders.
Heb als arm een pijp gebruikt, maar met geen mogelijkheid los te krijgen.
Verlengstuk is gebroken en de dop ook.
Wielen staan op 110 Nm.

Gertjan
25-11-2010, 14:28
Luchtsleutel?

VW_Mannetje
25-11-2010, 14:39
Ja, bij een garage idd. Dat is het volgende plan. Maar ik krijg de bouten van mijn auto bv wel makkelijk los, staan op hetzelfde moment.

Taurus
25-11-2010, 15:21
Wilde vandaag even de zomerwielen wisselen voor winterwielen vd auto van mijn ouders.
Heb als arm een pijp gebruikt, maar met geen mogelijkheid los te krijgen.
Verlengstuk is gebroken en de dop ook.
Wielen staan op 110 Nm.

Ook niet met een gewone kruissleutel en verlengbuis?

RS

bas.
25-11-2010, 15:28
mischien zitten ze vast geoxideerd? warmstoken? wd40? laten schrikken? anders mag je een beste luchtsleutel gebruiken.

breadfan83
25-11-2010, 15:30
D'r zijn al aardig wat dingen die ik met de luchtsleutel niet los kreeg en met de hand wel... ik ga dus ook voor warmstoken, en goed laten vollopen met WD40, paar dagen achter elkaar.

bas.
25-11-2010, 15:32
lucht sleutel is inderdaad niet altijd stevig genoeg, maar wel zorgen dat je zoveel mogelijk alleen de bout verwarmd.

Tiefleger
25-11-2010, 16:07
Ik heb 1 keer gehad dat ik de wielen wou omwisselen dat er een bout afbrak, en sinds ding ga ik gewoon na een banden boer en laat ik het voor €20 daar doen.

jetta mk1 '82
25-11-2010, 16:17
D'r zijn al aardig wat dingen die ik met de luchtsleutel niet los kreeg


dan word het tijd voor een zwaardere lucht sleutel ;) of jij bent natuurlijk verschrikkelijk sterk :D

breadfan83
25-11-2010, 17:08
dan word het tijd voor een zwaardere lucht sleutel ;) of jij bent natuurlijk verschrikkelijk sterk :D

Spinazie jonge!

Met verlengstuk bedoel ik dan. ;)

Gertjan
25-11-2010, 17:29
dan word het tijd voor een zwaardere lucht sleutel ;) of jij bent natuurlijk verschrikkelijk sterk :D

Ik kan Chris nou niet echt een bonestaak noemen :D

jetta mk1 '82
25-11-2010, 17:35
Ik kan Chris nou niet echt een bonestaak noemen :D


maar ook geen rambo :D

Gertjan
25-11-2010, 17:39
Meer dan jij met je dikke reet :D

breadfan83
25-11-2010, 17:41
Meer dan jij met je dikke reet :D

:D:D:D

jetta mk1 '82
25-11-2010, 17:46
Meer dan jij met je dikke reet :D


buikje oke maar een dikke reet heb ik niet rare lange dweil :D

Sjon
25-11-2010, 18:06
.

breadfan83
25-11-2010, 18:28
buikje oke maar een dikke reet heb ik niet rare lange dweil :D

Sorry, dat dikke uiteinde is je kop. :tongue:

Wat trouwens ook altijd goed werkt bij vastzittende bouten is vloeken. :D

Kaj_A
25-11-2010, 19:12
Keer laten schrikken, iets vaster draaien, tik er op geven.

A.D GOLF1 1976
25-11-2010, 20:16
Draai je wel de goede kant op :tongue:
Kan toch niet zo zijn dat, wanneer ze met 110nm zijn vast gedraaid, je ze niet meer los kunt krijgen.
Succes :thumbup:

VW_Mannetje
25-11-2010, 20:42
Echt ongelooflijk, tis alleen altijd bij die ouwe z'n auto. Vorig jaar zijn er ook al wat doppen gesneuveld. Alleen toen met een pijp van een meter lang ging het wel.
Maar dat moet toch niet zo gaan, je moet toch gewoon normaal met je ratel alleen al je bouten los kunnen krijgen, en gaat dat niet, ffies een klein verlengstukje erop....

Zaterdag naar de garage want iedereen heeft het druk blablabla. Eens kijken wat die er van zeggen.

sciroccoGTII
25-11-2010, 21:03
Volgende keer wat vet op de bouten doen voor montage.....

VW_Mannetje
25-11-2010, 21:40
Was ik vergeten te zeggen, copaslip zit er op.

En mijn bouten van m'n Lupo zitten er gewoon zo in, en die draai ik er makkelijk uit met alleen een ratel.

EelcoB
26-11-2010, 10:29
n mijn bouten van m'n Lupo zitten er gewoon zo in, en die draai ik er makkelijk uit met alleen een ratel.

Is dat niet een beetje slapjes dan? Of ben jij zo sterk ;) .. 120Nm. Ik doe het altijd de luchttol, of anders lang verlengstuk.

Marcski
26-11-2010, 11:28
als je de dop kapot draait wordt het tijd voor fatsoenlijk gereedschap

sixpack
26-11-2010, 11:52
lucht sleutel is inderdaad niet altijd stevig genoeg, maar wel zorgen dat je zoveel mogelijk alleen de bout verwarmd.


Ja dat zal helpen :D

VW_Mannetje
26-11-2010, 12:29
Ik heb alles van Stahlwille, die dop die kapot ging was niet van dat merk, maar ik heb ze wel vaker van Stahlwille ook kapot zien gaan.

Maar goed, misschien dat de lage temperatuur mee heeft gespeeld?

joostvw
26-11-2010, 13:06
dan moet je zorgen dat je dop 17 ook een Stahlwille dop is :D

ik krijg dingen ook vaak met de luchttol niet los en met een pijp wel. zit natuurlijk veel verschil in luchtollen, want met een fatsoenlijke lukt het makkelijk.

heb laatst ook een verlengstuk kapot gedraaid, maar dat was op een aandrijfasmoer. die zit iets steviger vast.

als er kopervet aan zit, moet er echt iets mis zijn met je draad. anders kan het toch nooit zo vast zitten?
is het bij alle 4/5 de bouten?

VW_Mannetje
26-11-2010, 13:38
Is bij alle bouten rondom.

breadfan83
26-11-2010, 16:03
Keer laten schrikken, iets vaster draaien, tik er op geven.

Schrikken?
Moet je die kop van Martijn bij de bouten houden. :D

VW_Mannetje
26-11-2010, 16:51
Martijn, heb je tijd dit weekend?

jetta mk1 '82
26-11-2010, 21:26
Schrikken?
Moet je die kop van Martijn bij de bouten houden. :D


en bedankt, zat er nog aan te denken je bandjes op te halen maar dat kun je nu wel schudden :D

breadfan83
26-11-2010, 21:51
Volgens mij hebben ze met jou 'n beetje te veel geschud. :D

steven16v
26-11-2010, 21:59
lucht sleutel is inderdaad niet altijd stevig genoeg, maar wel zorgen dat je zoveel mogelijk alleen de bout verwarmd.

Volgens mij ken jij de term "uitzetten bij warmte" niet of wel?

@TS

Bouten al los?

breadfan83
26-11-2010, 22:01
Bout verwarmen, die zet dan uit en maakt ruimte. En als je hem laat schrikken krimpt ie weer los, waardoor je hem moet kunnen draaien. ;)

sixpack
26-11-2010, 22:03
Bout verwarmen, die zet dan uit en maakt ruimte. En als je hem laat schrikken krimpt ie weer los, waardoor je hem moet kunnen draaien. ;)


Broodfanaat heeft geen gelijk :)

breadfan83
26-11-2010, 22:13
Broodfanaat heeft geen gelijk :)

Eerst vond ik je leuker... :tongue:

Maar leg uit, want dat is hoe ik dacht dat het werkte. Warmstoken zet uit, afkoelen krimpt.

steven16v
26-11-2010, 22:16
Eerst vond ik je leuker... :tongue:

Maar leg uit, want dat is hoe ik dacht dat het werkte. Warmstoken zet uit, afkoelen krimpt.

Je moet het materiaal wat 'om' de bout zit verwarmen zodat dat uitzet. Zo krijg je meer speling.

Alu zet ook sneller uit als staal. Ik ga er dan vanuit dat het alu velgen zijn. Maar met stalen velgen werkt het in principe hetzelfde.

sixpack
26-11-2010, 22:30
Das mooi chris :D

Wat steven al zegt,en het laten "schrikken" kan ook zeker werken
Bv naaf opwarmen, bout laten schrikken



schrikken (metallurgie): het snel afkoelen van een heet metaal om de kristalstructuur te beïnvloeden.

schrikken (mechanisch): een snelle, harde tik met een hamer op een vastgeroeste moer om deze los te krijgen

breadfan83
26-11-2010, 22:44
Kortom, gewoon goed schoonmaken, fatsoendelijk invetten en niet als de Hulk aandraaien, heb je ook al die terminologie niet nodig. :D

Maar bedankt voor de uitleg. Je bent blijkbaar nooit te slim om wat te leren. :D

steven16v
26-11-2010, 23:08
@Broodbak

Als ik jou was zal ik je signature aanpassen. :tongue:

breadfan83
26-11-2010, 23:25
@Broodbak

Als ik jou was zal ik je signature aanpassen. :tongue:

Dat was de uitzondering die de regel bevestigt. :D

steven16v
26-11-2010, 23:27
Oke, oke. Maar nog 1 keer en dan wil ik onder de streep! ;)

breadfan83
26-11-2010, 23:35
Oke, oke. Maar nog 1 keer en dan wil ik onder de streep! ;)

Begin maar met slijmen, dan krijg je je plekje in de sig. :D

steven16v
26-11-2010, 23:36
Begin maar met slijmen, dan krijg je je plekje in de sig. :D

:hug: :hug: :bj: :bj:

VW_Mannetje
27-11-2010, 00:20
Volgens mij ken jij de term "uitzetten bij warmte" niet of wel?

@TS

Bouten al los?

Nee, gaat morgen naar de garage. Ze moeten er zondag mee weg, een flink stuk weg.

In principe weet ik zelf ook wel de manieren om iets los te krijgen, maar ik vraag me af. Hoe kan dit nou toch elke keer? Je moet een set bouten toch gewoon met een ratel kunnen lossleutelen en anders even een stukje pijp erop als arm?

VW_Mannetje
27-11-2010, 12:21
M'n vader is naar een garage geweest. Gozer kreeg ze niet los, zelfs niet met een luchtratel....

Toen heeft ie de momentsleutel gepakt en kreeg ze ook niet los, daarna is op de momentsleutel gaan staan en kreeg ze zo geleidelijk aan los.

Ze denken dat er teveel copaslip op de bouten heeft gezeten en ze daardoor muurvast zitten, maar dat lijkt mij sterk.

Taurus
27-11-2010, 13:08
M'n vader is naar een garage geweest. Gozer kreeg ze niet los, zelfs niet met een luchtratel....

Toen heeft ie de momentsleutel gepakt en kreeg ze ook niet los, daarna is op de momentsleutel gaan staan en kreeg ze zo geleidelijk aan los.

Ze denken dat er teveel copaslip op de bouten heeft gezeten en ze daardoor muurvast zitten, maar dat lijkt mij sterk.


Waarschijnlijk wel, kopervet op tapse kopeinden die contact makt met alu-velg.
Wielbouten schoonmaken, staalborstel, nachtje in petroleum, weer schoonmaken (staalborstel) en drogen. voor gebruik inspuiten met siliconenspray.
Kopervet werkt goed op staal/staal. Geen problemen met zout.
Staal, aluminium, koper en zout wel.

RS