PDA

View Full Version : Leuk probleempje nog niet eerder bij de hand gehad...


klaasklapschaats
08-02-2005, 12:19
Ok ik heb sindskort een Corrado voor de fun aangeschaft. Nu heb ik er nog weinig rijplezier maar des te meer sleutelplezier aan gehad. Echter zondagochtend hing me dat de keel ff uit. Ik was gezellig een nachtje weggeweest en werd rond 6.45 uur getrakteerd op een oververhitte moter en een imitatie van een ouwe stoomtrein. Leuk spectakel maar de auto bied op normale wijze al genoeg rijplezier.

Het gaat hier om een Corrado 2.0 16V automaat uit mei 1992.

Wat is er nu gebeurd, slang die vanaf de oliekoeler van de automaatbak loopt is gescheurd over 3 cm en de olie van de automaatbak is door het koelsysteem gelopen en vice versa, gezien het feit dat er aan de pijlstok van de automaatbak mayo hangt. Dus heb al een nieuwe oliekoeler gehaald omdat die dus ook defect moet zijn, kzie geen andere verklaring voor de olie/koelvloeistofwissel namelijk. De moterolie is nog netjes schoon en vertoond geen gekke dingen. Hoop alleen dat het blok niet te heet is geweest heb m wel direct toen ik het bemerkte uitgezet.

Mijn vragen, wat voor'n olie moet er in die automaatbak? En hoe krijg ik mijn koelsysteem schoon. Olie is niet echt gunstig voor de koeling dus moet die meuk zien te reinigen. Paar keer spoelen met alleen koelwater zal niet afdoende zijn, en ik wil ook niet elke soort ontvetter er doorheen gooien ivm aantasten rubbers e.d.

Ik zou enorm geholpen zijn met antwoord op deze vragen. Of tips in het algemeen. Ik heb zoiets nog nooit gedaan namelijk... :biggrin: (gelukkig)


met vriendelijke groet,

Richard.

Marcski
08-02-2005, 17:13
hmm, goeie vraag.. heb er ook nog nooit van gehoord...
Voor de bak kan je ATF-olie halen, speciale olie voor automaten (automatic transmission fluid ;))

klaasklapschaats
08-02-2005, 18:40
Hhm, balen. Ik weet dat oliekoelers wel vaker stuk gaan, had gehoopt dat iemand dit ook al eens had gehad. Niet dat het fijn is maar dan heb ik wat info. :rolleyes: :wink:

Heb er dus alleen zelf ook nog nooit mee te maken gehad. Dus geen idee met welk goedje je het koelsysteem weer schoon krijgt. Dreft lijkt me ook niet echt goed. :D Krijg er misschien wel een hele dure bellenblaasmachine voor terug... :D

erwin 944
08-02-2005, 19:39
bij vw hebben ze een produkt dat het koelsysteem olievrij maakt(en reinigt)

waarschijnlijk is je warmtewisselaar defekt (als er een op zit zit die tussen het oliefilter en steun geklemd) heb net hetzelfde probleem gehad met een scirocco, door de olie in het water krijg je een dikke brij met overdruk tot gevolg, ook deze motor liep aardig warm maar de koppakking bleef intakt

ik had geen wisselaar liggen en had de waterleidingen met een klein buisje tesamen gekoppeld (om doorstroming te hebben) en zo een week gereden
resultaat weg probleem maar wel wat olieverlies via de wisselaar (zit nu wel een nieuwe op

erwin

erwin 944
08-02-2005, 19:44
vergeten te vermelden

ik heb mijn motor gereinigd met motorreiniger (je weet wel het produkt dat melkachtig word als je er water bij doet) 1.5l bij het koelwater en laten warm draaien,water aflaten en dan nogmaals,daarna alles afgelaten, spoelen met water,thermostaat teruggeplaats en gevuld met koelvloeistof

dit werkte ook perfekt

klaasklapschaats
08-02-2005, 21:11
ThnX daar kan ik denk ik wel wat mee. Ik heb m net afgesleept van mijn huis naar de werkplaats. Morgenavond kan ik denk ik mooi een brug gebruiken. Ik heb of een te dikke kop of een te lage auto. Gelukkig heb ik de mogelijkheid een werkplaats te kunnen gebruiken. :D

Ik heb zelf ook de stille hoop dat de koppakking nog heel is. Ik was er redelijk snel bij met uitzetten, helaas is het wel zo dat de slang die gescheurd is behoorlijk laag zit. (net in een bochtje boven de oliekoeler op de automaatbak) er kon dus behoorlijk veel koelvloeistof uitlopen.....

Maar goed we zien wel, brand is erger. :D

klaasklapschaats
09-02-2005, 22:35
Zo ben de hele avond lekker bezig geweest. Automaatbakolie 2 keer ververst die is weer lekker fris. Moterruimte schoongemaakt, zover dat zo kon. Straks de stoomcleaner er maar eens op in combi met nog wat ontvetter.

Moterolie en filter vervangen, koelsysteem afgevuld met water en Jizzer (geen idee meer hoe je het schrijft maar tis "niet agressieve ontvetter") Nadat de bak opnieuw gevuld was voor de zekerheid eerst maar alleen gestart zonder de moter te laten lopen, kon meteen wel ATF bij dus blij dat ik het zo gedaan heb.

Ik heb er nog niet mee gereden maar ik heb m een tijdje laten lopen op 2000 toeren. Olie kwam mooi op temp. en de "koelvloeistof" ook. Geen gekke dingen gehad nog. (afkloppen)

Morgen koelsysteem nog maar eens 2 keer op deze manier reinigen. En dan eens voorzichtig in de buurt van de werkplaats wat stukjes rijden. Kijken of dat goed gaat, dan ga ik denk ik nog een keer het koelsysteem reinigen en dan vul ik m weer af met koelvloeistof. Hoop dat ik er op tijd bij ben geweest, het lijkt zo qua eerste indruk mee te vallen.... :D *mie heppie!!* :biggrin:


Richard.