PDA

View Full Version : 1300 MH valt uit tijdens rijden.

joebaloe
07-12-2010, 12:06
hallo,

ik heb een probleem met mijn golf 2 1300 mh.
ik kan zo hele stukken rijden zonder problemen en dan valt hij opeens uit, geen gestoter helemaal niks. afgelopen zaterdag deed hij ineens helemaal niets meer.
een stukje benzine slang vervangen, rotor en verdeler kap gecontroleerd nog geen resultaat. Luchtfilter bak eraf gehaal en de remtrapsproeier eruit gehaald. deze was sterk vervuild omdat mijn carterventielatieslang kapot was. dus slang vervangen en remtrapsproeier schoon gemaakt. starten en lopen.

nu reed ik vanmorgen naar eindhoven en op de snelweg viel hij ineens weer uit, de vluchtstrook opgerold en daar gestart zonder problemen, daarna gewoon weer verder gereden.

wat kan het probleem zijn dat hij ineens uitvalt??

mvg Joebaloe

JohanV
07-12-2010, 13:25
Hallgever stuk?

joebaloe
07-12-2010, 13:33
Een Mh blok heeft toch helemaal geen hallsensor??

DragonGr Dragon
07-12-2010, 13:34
Dat uitvallen is tijdens het gas geven of heb je dan je gas los?

joebaloe
07-12-2010, 13:37
gewoon als ik een constante snelhijd rij maakt niet uit of dat 60 80 of 100 is.

DragonGr Dragon
07-12-2010, 13:41
Eerste idee zou zijn dat de benzine toevoer wegvalt of dat er ineens geen vonk meer is in alle cilinders.

Benzine zou de pomp kunnen zijn, maar meestal hapert ie dan voordat hij uitvalt.
Ontsteking kan de bobine zijn die het aan het begeven is.

Als je aan het uitrollen bent en je laat de koppeling opkomen, start hij dan niet gewoon weer?

joebaloe
07-12-2010, 13:44
geen idee nog niet gebrobeert ben steeds blij dat ik ergens veilig de kant kan halen. brandstofpomp is mechanisch en is ongeveer een half jaar geldeden vervangen.

DragonGr Dragon
07-12-2010, 13:48
Dat is die in de tank denk ik, toch?
Als hij echt niet stottert lijkt het toch meer aan de kant van de ontsteking te zitten. Je zou het eens met een andere bobine kunnen proberen. Hoevaak gebeurt zoiets? elke rit of heel af en toe eens?

joebaloe
07-12-2010, 13:51
er zit geen pomp in de tank volgensmij. de benzine word aangezogen via de mechanische pomp die achter op de cilinderkop zit.

de eerste keer was ongeveer 4 weken geleden daarna heb ik er geen last meer van gehad. afgelopen donderdag had ik het weer en zaterdag morgen. zondag en gisteren deed hij het weer goed tot vandaag.

DragonGr Dragon
07-12-2010, 14:04
Dat zijn de lastigste problemen die af en toe eens gebeuren. Ik zou om te beginnen eens zoeken naar een andere bobine en die proberen. Wellicht bij de sloop in de buurt of iemand hier op het forum...

breadfan83
07-12-2010, 14:21
Bij 'n MH zit er ook 'n opvoerpomp in de tank. ;)

Gewoon dat zwarte ronde dekseltje van de vloer in de koffer losschroeven, kom je d'r zo bij.

DragonGr Dragon
07-12-2010, 14:32
Inderdaad, maar dar ligt het problem niet, want dan krijg je niet zomaar uitval.

tim_j
07-12-2010, 15:14
het vriest de laatste dagen:

Plots bevroren carb?

DragonGr Dragon
07-12-2010, 15:15
het vriest de laatste dagen:

Plots bevroren carb?

Die dan bij warme motor ineens problemen geeft??

tim_j
07-12-2010, 15:46
dat kan, bij mij begon de motor na 100 km snelweg ineens te stoterren en viel uit.

JohanV
07-12-2010, 16:03
Een Mh blok heeft toch helemaal geen hallsensor??Ja hoor, een MH heeft ook een transistorontsteking met Hallsensor.

Djinn_4fun
07-12-2010, 16:12
Dus even een andere ontsteking proberen.
Was bij mijn NZ ook het geval.

breadfan83
07-12-2010, 16:22
Dus even een andere ontsteking proberen.
Was bij mijn NZ ook het geval.

En bij mijn 1.3 was dat ook in ieder geval een van de problemen.

joebaloe
07-12-2010, 21:12
bobine heb ik nog liggen dus deze zal ik eens proberen.

ik had het er vanmidag met mijn leraar over en hij dacht dat door de rijwind de lucht in de carburateur mischien bevroor. maar een golf 2 mh heeft geen zomer/winterklep. Op de inlaatbuis van het luchtfilter zit recht boven de aluminium slang die van het uitlaatspruitstuk afkomt een vaciumpotje oid, hiervanuit gaat een vacium slangetje naar het luchtfilter huis. waar diend dit voor is dit een soort klep die open moet gaan bij koud weer of wat is hier de bedoeling van??

gr Joey

JohanV
07-12-2010, 21:46

ik had het er vanmidag met mijn leraar over en hij dacht dat door de rijwind de lucht in de carburateur mischien bevroor. maar een golf 2 mh heeft geen zomer/winterklep. Op de inlaatbuis van het luchtfilter zit recht boven de aluminium slang die van het uitlaatspruitstuk afkomt een vaciumpotje oid, hiervanuit gaat een vacium slangetje naar het luchtfilter huis. waar diend dit voor is dit een soort klep die open moet gaan bij koud weer of wat is hier de bedoeling van??

gr JoeyDat is een regelklep, die inderdaad zorgt dat (te) koude lucht die aangezogen wordt, gemengd wordt met warme lucht uit het uitlaatspruitstuk (op basis van de onderdruk).

joebaloe
07-12-2010, 21:54
en als deze klep nu niet goed werkt of helemaal niet werkt?

Steilheck
07-12-2010, 22:02

gr Joey

Een Hallgever is wat anders dan de bobine. De Hallgever is een onderdeel van het ontstekingshuis. Als je een toerenteller hebt en je Hallgever is stuk gaat de naald van de toerenteller "slaan". Wild heen en weer bewegen dus.
Dus als je een toerenteller hebt .... zo niet dan toch een keer een ontstekingshuis met een goede verwisselen om te zien of dat resultaat heeft.

JohanV
07-12-2010, 22:08
en als deze klep nu niet goed werkt of helemaal niet werkt?Slecht stationair bij koude motor en stotteren. Als de motor warmer is, merk je het veel minder omdat de lucht dan door het blok wel opwarmt.

Dat de motor uitvalt, komt daar denk ik niet van hoor. Als je trouwens een toerenteller hebt, en die slaat ineens naar nul als de motor uitvalt, dan is het 99% zeker de Hallgever. Is te testen met een LED-lampje.

joebaloe
07-12-2010, 22:12
heb geen toerenteller in mijn auto.
bobine zal ik morgens eens vervangen en als het probleem dan nog blijft zal ik er ook eens een andere ontsteking opzetten.

thanx

DragonGr Dragon
07-12-2010, 22:14
Kijk maar eens of die altijd open staat of altijd dicht, maar volgens mij zuigt hij standaard warme lucht als hij stuk is, dus dat kan dan niet de oorzaak zijn.

joebaloe
13-12-2010, 20:23
de hele week gereden zonder problemen en vanmorgen na de vorst weer stilgevallen. heb de auto vandaag maar langs de weg laten staan en net opgehaald, starten en lopen.

nu ben ik in de garage weer aan het zoeken geweest en nu zie ik dat ik geen onderdruk op mijn regelklep van het luchtfilter heb omdat er een slangetje kapot was.

nu vraag ik me af in het luchtfilterhuis zit een rood rond ovaal achtig ding waar het vacuum ingaat en ook weer uitgaat. regelt deze de hoeveelheid vacuum die naar de regelklep gaat aan de hand van de temperatuur in het luchtfilterhuis of hoe werkt dit???

mvg joey

DragonGr Dragon
13-12-2010, 21:36
Is een thermoschakelaar.
Als de temperatuur van de instromende lucht te laag komt laat hij "vacuum" door en wordt de klep open getrokken (of juist dicht) en komt er meer warme lucht van de uitlaat af.
Op deze manier bevriesd de carb niet en heb je ook niet te warme lucht.

tim_j
12-01-2011, 12:21
de hele week gereden zonder problemen en vanmorgen na de vorst weer stilgevallen. heb de auto vandaag maar langs de weg laten staan en net opgehaald, starten en lopen.

nu ben ik in de garage weer aan het zoeken geweest en nu zie ik dat ik geen onderdruk op mijn regelklep van het luchtfilter heb omdat er een slangetje kapot was.

nu vraag ik me af in het luchtfilterhuis zit een rood rond ovaal achtig ding waar het vacuum ingaat en ook weer uitgaat. regelt deze de hoeveelheid vacuum die naar de regelklep gaat aan de hand van de temperatuur in het luchtfilterhuis of hoe werkt dit???

mvg joey

bevroren Carb.
waarschijnlijk slang van het spruitstukdeksel naar de inlaat verrot of los.
In iedergeval een gat waardoor ijs-koude lucht de carb binnenkomt.

De benzine bevriest: --> stotteren-->uitvallen, poosje stilstaan, --> carb warmt weer op door de motorwarmte --> "ineens niks meer aan de hand". even later begint de ellende weer van vooraf aan.

dus check even de lucht toevoer naar de carb.
bij net starten is er niks aan de hand, even later begint de ellende weer :D

Bumper83
12-01-2011, 20:08
Klopt idd, bij m'n oude MH 1300 waar mn schoonvader nu in rijdt, had het zelfde probleem dat hij in de kou soms ineens uitviel en ook een slok meer benzine verbruikte. Heb toen ff het spul bekeken en zag dat de slang van het uitlaatspruitstuk naar inlaatluchtkanaal die voor de voorverwarming zorgt in 2en lag, deze vervangen en liep weer als een trein! Overigens heb ik ook wel eens problemen gehad met mn massakabel, waardoor hij ineens dood was... maar dat heeft verder niets met het koude weer te maken. succes

joebaloe
12-01-2011, 21:40
De klep van het luchtfilter huis ging inderdaad niet open maar dat was niet het probleem.
ontsteking was kapot en vonkte afentoe niet. toen ik hem in de garage wilde zetten viel hij uit en deed hij helemaal niets meer. bobine vervangen nog steeds niks en na het vervangen van de ontsteking geen problemen meer gehad.

thnx to all

Steilheck
12-01-2011, 21:43
Top, goed dat je nog even de oplossing aangeeft.