PDA

View Full Version : Olielampje mk1 JB

Melvin
24-12-2010, 11:30
Stiekem een beetje een n00b-vraag, maar toch ook weer niet...

Het olielampje van een mk1 met JB automaat brandt dan wel, dan niet. Soms de hele tijd knipperen, dan vaag en zwak en dan weer de hele tijd aan... Soms ook gewoon de hele tijd uit.

Natuurlijk is het olieniveau op pijl...

Mijn vraag:
- Waar reageert het lampje op? Klopt het dat die puur en alleen reageert op het sensortje bovenop de oliefilterhouder?

En is dat een temp-sensor of een druksensor?

A.D GOLF1 1976
24-12-2010, 11:55
Zit ook een sensor op je remkracht verdeler als het goed is.
Heb hetzelfde gehad, deze vervangen en het was over. Succes

Melvin
24-12-2010, 13:37
Een sensor op je remkrachtverdeler, waar het olielampje op reageert :)? Serieus?

golf mkII 16v
24-12-2010, 14:19
Druksensor voor de oliedruk
Gammele stekker verbinding of de sensor die niet goed meer werkt

Melvin
24-12-2010, 14:21
Ik vind het altijd mooi om te zien hoe dat iedereen nadenkt over de oplossing voor het knipperende lampje, zonder naar het probleem te kijken... En nu doe ik het zelf haha :)

Even serieus, hoe kan ik controleren dat er niets mis is met de oliedruk?

Stekkerverbinding maak ik straks gelijk in orde, zou het nog best eens kunnen zijn ja... Gister wat aan gefrommeld en vandaag brande het lampje iets meer...

golf mkII 16v
24-12-2010, 14:33
Op de zijkant van de kop [zit een sensor voor het oliedruklampje]een oliedruk meter aansluiten

Arne
24-12-2010, 14:40
Kan ook zijn dat je 2 oliedrukschakelaars hebt, 1 op de kop en 1 op het oliefilterhuis. De 1 is massageschakeld en de ander juist niet. Zorgt heel vaak voor problemen. Het kan ook nog een weerstandje zijn op je tellerbak die het probleem veroorzaakt.

A.D GOLF1 1976
24-12-2010, 15:02
Een sensor op je remkrachtverdeler, waar het olielampje op reageert :)? Serieus?

Voor jou nog effe het bewijs dat ik een sensor op mijn remkrachtverdeler heb, waar mijn olielampje op reageerde ja. Vraag me niet hoe en wat maar mijn probleem is destijds opgelost.
http://www.volksforum.com/albums/files/8/7/8/5/IMG_4821.JPG

Melvin
24-12-2010, 15:07
Jep, ik weet dat er een sensor zit. Soms / vaak zelfs aan twee zijden van je rembekrachtiger.

Dat die op je olielampje is aangesloten wist ik niet en vind ik ook behoorlijk maf eigenlijk, maarja, waar moet het dan op aangesloten worden natuurlijk...

Melvin
24-12-2010, 15:10
Kan ook zijn dat je 2 oliedrukschakelaars hebt, 1 op de kop en 1 op het oliefilterhuis. De 1 is massageschakeld en de ander juist niet. Zorgt heel vaak voor problemen. Het kan ook nog een weerstandje zijn op je tellerbak die het probleem veroorzaakt.

Welke is massageschakeld? Ik zal de bekabeling eens nakijken... desnoods sensors uitwisselen... draai je ze er zo uit?

Arne
24-12-2010, 15:12
Weet ik zo niet uit mn hoofd. Ze zijn niet zomaar uitwisselbaar, ze schakelen bij verschillende oliedruk..

sebastiaanmk1
28-12-2010, 00:13
Ik vind het altijd mooi om te zien hoe dat iedereen nadenkt over de oplossing voor het knipperende lampje, zonder naar het probleem te kijken... En nu doe ik het zelf haha :)

Even serieus, hoe kan ik controleren dat er niets mis is met de oliedruk?

Stekkerverbinding maak ik straks gelijk in orde, zou het nog best eens kunnen zijn ja... Gister wat aan gefrommeld en vandaag brande het lampje iets meer...

laat m stationair lopen, haal voorzichtig je oliedop eraf, spettert/spuit er olie uit is je oliedruk goed...

Probeer eens.....

Melvin
28-12-2010, 10:16
@sebastiaan: is dat de beproefde methode?

Helaas gaat dat bij mij niet werken, zit een spatplaat in de kleppendeksel gemonteerd. Dat zie je niet veel maar sommigen hebben het...

Arne
28-12-2010, 10:22
De enige correcte methode om de oliedruk te controleren is door een losse oliedrukmeter te monteren, zoals Jan (golf mkII 16v) al heeft gepost. Bij warme motor bij stationair minimaal 0,5 bar, bij 2000 toeren minimaal 2 bar.

golf mkII 16v
28-12-2010, 11:33
De enige correcte methode om de oliedruk te controleren is door een losse oliedrukmeter te monteren, zoals Jan (golf mkII 16v) al heeft gepost. Bij warme motor bij stationair minimaal 0,5 bar, bij 2000 toeren minimaal 2 bar.
En dan op de zijkant van de cilinderkop :thumbup: