PDA

View Full Version : 1Z M-TDI met 02A ASD bak vs 02S 6-bak

Thomas
27-12-2010, 20:04
Gewoon uit interesse en absoluut geen flauw idee als het enigszins financieel haalbaar wordt...blijf ik mij toch afvragen als het mogelijk is om mijn huidige, standaard ASD bak die achter de M-TDI hangt om te wisselen/bouwen naar een 02S 6-bak (gn idee op welke auto zoal geleverd?!)...

Ik speel al langer met het idee in mijn achterhoofd om met een 6-bak te gaan rijden. De M-TDI blijft namelijk vlot door trekken richting einde km teller maar de toerentallen die hiermee samengaan zijn niet echt aangenaam en veilig te noemen.

Kheb al een poosje rond gezocht op het net maar verder als enkele post over mensen met hetzelfde idee of er mee bezig zijn kom ik niet... Met het oog op het plaatsen van een nieuwe en sterkere koppeling (standaard materiaal verliest steeds van de Nm's) begon ik hier weer over na te denken.

Iemand al ervaring, links te delen of voldoende kennis om mij hier wat meer over te vertellen?!

Alvast bedankt!

vwmk2driver
27-12-2010, 22:34
misschien kan ik je er iets over vertellen.

zover mijn kennis gaat is er geen standaard vw oplossing, voor de 02s 6 bakken met een eind vertraging langer dan 3.6

dus de langste 6bak is voorzien van een 3.6 eind vertraging.
je kunt wel speciale pignon en kroonwielen krijgen die langer zijn( via amerika) , maar hiervan zijn de kosten ook niet echt "om naar huis te schrijven"

jouw asd bak is al voorzien van een 3.1 eind vertraging en standaard met een 0.744 5de versnelling.
deze verhouding is velemalen langer dan de 6 bak met zijn 3.6 eindvertraging en de 6de versnelling. de 6de versnelling heeft ook ongeveer 0.744 dus in totaal is de 6 bak gewoon korter dan jouw 5bak.

dit is de reden waarom ze voor jouw richting bijna niet gebruikt worden.

ik weet niet wat voor 5 jij overigens in je bak hebt, maar je hebt 0.62 5de versnellingen zo te koop bij de dealer !

Mtdi
27-12-2010, 23:45
Zelf rij ik met een 02J bak GQM uit een golf 5 alleen de eind overbrenging is maar 3.3.
En de 6e is 0.72 wat in mijn geval resulteerd in 190 bij 3900 rpm.
Zelf gebruik ik een afgedraaid vliegwiel met Sachs motorsport koppeling en druk groep.
Bij deze bak moet je wel een andere bak helft gebruiken IVM de km teller aandrijving.

http://i237.photobucket.com/albums/ff278/JanNieuwenburg/mijnsciroccotdi013.jpg

Thomas
27-12-2010, 23:54
misschien kan ik je er iets over vertellen.

zover mijn kennis gaat is er geen standaard vw oplossing, voor de 02s 6 bakken met een eind vertraging langer dan 3.6

dus de langste 6bak is voorzien van een 3.6 eind vertraging.
je kunt wel speciale pignon en kroonwielen krijgen die langer zijn( via amerika) , maar hiervan zijn de kosten ook niet echt "om naar huis te schrijven"

jouw asd bak is al voorzien van een 3.1 eind vertraging en standaard met een 0.744 5de versnelling.
deze verhouding is velemalen langer dan de 6 bak met zijn 3.6 eindvertraging en de 6de versnelling. de 6de versnelling heeft ook ongeveer 0.744 dus in totaal is de 6 bak gewoon korter dan jouw 5bak.

dit is de reden waarom ze voor jouw richting bijna niet gebruikt worden.

ik weet niet wat voor 5 jij overigens in je bak hebt, maar je hebt 0.62 5de versnellingen zo te koop bij de dealer !

Hoe dan ook zal het dan een keuze worden want naar een 0,62 gaan moet je uiteindelijk toch gaan merken in het doortrekken van 4 naar 5 en dat is nu toch ook niet onbelangrijk :D

Thomas
27-12-2010, 23:56
Zelf rij ik met een 02J bak GQM uit een golf 5 alleen de eind overbrenging is maar 3.3.
En de 6e is 0.72 wat in mijn geval resulteerd in 190 bij 3900 rpm.
Zelf gebruik ik een afgedraaid vliegwiel met Sachs motorsport koppeling en druk groep.
Bij deze bak moet je wel een andere bak helft gebruiken IVM de km teller aandrijving.

http://i237.photobucket.com/albums/ff278/JanNieuwenburg/mijnsciroccotdi013.jpg

Dit is dan ook op een 1Z en vanwaar de keuze?!
Dat de bakhelften moeten uitgewisseld worden wist ik al van toen in der tijd dat Bert er ook heeft zitten over nadenken om met een touran 6-bak te gaan rijden.
Dat was trouwens ook een 02S geloof ik. Als ik me niet vergis ging hij voor 6 versnellingen met een compleet nieuwe opbouw van de bak met als eindresultaat een mooiere curve voor het hoog vermogen 1Z blokje.

Mtdi
28-12-2010, 00:14
AFN.
Om dat er een klant was die een aangepaste/gereviseerde bak wilde,voor een tdi en ik net 1 had gebouwd voor mezelf,en hij flink geld bood.
Toen heeft de eigenaar voor gesteld om een nieuw 6bak te nemen,omdat de gebruikte op waren.

Thomas
28-12-2010, 01:09
Maar jij hebt er dus toch voor gekozen om met deze 6 bak te gaan rijden, wrm juist of wat heeft de doorslag gegeven?!
Wat zijn verder de aanpassingen ten opzichte van een standaard 02J GQM...

Mtdi
28-12-2010, 08:35
Gewoon omdat het kan.
Een andere bak helft en een tandwielrondsel voor de km teller,verder niks.
Maar je blijft schakelen.

Thomas
28-12-2010, 16:38
Dat je blijft schakelen viel wel te verwachten natuurlijk...
Ik denk dat ik een keuze ga maken uit twee mogelijkheden:

Optie 1: 5de versnelling van een t4 steken, kweet alleen niet als dat grote merkbare resultaten gaat opleveren.

Optie 2: het hele 6-bak verhaal toch verder zetten, maar met welke bak...nog gn idee.

Turbo-Variant
29-12-2010, 00:45
Vergeet ook niet dat je voor de 6bak ook weer speciale steunen en assen nodig hebt. Dit als je voor een 02M gaat dan. 02S weet ik het niet zeker van, maar zit je inderdaad met de bakhelft die je moet uitwisselen. 6 bak is leuk, maar aangezien de wagens waarin deze zaten op banden met grotere afrolomtrek rijden, schiet je hier uiteindelijk niks mee op. (zoals gezegd in dit topic, totaal is korter dan je huidige 5 bak)

Ik blijf het vreemd vinden dat je zoveel toeren draait met jouw ASD. Zelf rijd ik momenteel met een DSG (=CYP) in mijn Golf 2 en dat loopt door tot plusminus 220 op de teller. Een ASD moet nog iets meer eindsnelheid brengen. Ik ben ook op zoek naar minder toeren op hogere snelheden, maar 180km/u durf ik gerust voor langere stukken aan te houden...

Als iemand nog een leuke 5e gangpaar heeft liggen voor mijn 02J houd ik mij aanbevolen. Dacht aan een ASD of wellicht nog iets langer.

RubenD
29-12-2010, 01:20
Even kort ter info (o.a. Turbo-Variant):

Een 02S tandwielstelsel (het binnenwerk dus) past in een 02A bakhuis, hierdoor heb je dus niet hetzelfde gedonder als met 02M bakken.

Maar dat was bij Thomas al wel duidelijk meen ik.

Thomas
29-12-2010, 03:32
Even kort ter info (o.a. Turbo-Variant):

Een 02S tandwielstelsel (het binnenwerk dus) past in een 02A bakhuis, hierdoor heb je dus niet hetzelfde gedonder als met 02M bakken.

Maar dat was bij Thomas al wel duidelijk meen ik.

Zover was ik al, drm vermelde ik nu net de 02S...

Iemand enig idee wat zo'n 5de versnelling van een T4 moet kosten en waar te vinden...ook had ik graag geweten als dit mij "merkbaar" gaat vooruit helpen?!

De reden dat ik toch met die hoge toerentallen zit kan ook te wijten zijn aan de kleine banden maat, 15 inch is niet echt groot te noemen...

Turbo-Variant
29-12-2010, 16:25
15 inch is inderdaad niet groot, maar daar rijd ik zelf ook op. 185/45/15.

Was inderdaad vergeten dat de 02S in een 02A/02J huis past. :)

Geloof dat enkele mensen wel konden berekenen wat de verschillende tandwielen gaan opleveren qua toerental. Ben ik zelf ook wel benieuwd naar, wat een ASD of 5egang van een T4 doet in mijn versnellingsbak. (code DSG, staat gelijk aan CYP geloof ik)

Thomas
29-12-2010, 16:49

Geloof dat enkele mensen wel konden berekenen wat de verschillende tandwielen gaan opleveren qua toerental. Ben ik zelf ook wel benieuwd naar, wat een ASD of 5egang van een T4 doet in mijn versnellingsbak. (code DSG, staat gelijk aan CYP geloof ik)

De berekening kan ik zelf ook maken maar de gegevens ontbreken mij...

En dan nog, berekenen en theoretisch achterhalen is intressant en leerrijk maar praktijk ervaringen zijn toch ook altijd leuk om te vernemen voor je tijd en geld gaat investeren. Want zoals we allemaal wel weten...en er zijn vast vele andere die mij zullen bijstaan, investeren is niet het juiste woord, het is en blijft een hobby hè, daarmee wil ik zeggen; mijn golf 3 kas, met behoorlijk wat roest, is nog gn 800 EUR waard maar toch heb ik al vlot 1800 EUR uitgegeven aan de nieuwe M-TDI, verschillende turbo's, ... en soms vraag ik me af wrm toch?! :D

En voor iemand het vermeld...ja ik weet het, er lopen hier nog grotere gekken rond dan mij :D

Mtdi
29-12-2010, 16:51

Dat kun je zelf ook berekenen,via een http://www.boosttown.com/gearbox_differential/speed_calculator.php

Zelf doe ik het via http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CDgQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.scirocco.org%2Fgears%2F&ei=s1gbTYOPK8SaOun0kOUI&usg=AFQjCNGyRdlor0p_XuLzxltjSAADxMWMCw&sig2=LnNjHOtO2Y1l_iUgaivy_A
Werkt voor mij perfect.

Succes

Thomas
29-12-2010, 16:59
Dat kun je zelf ook berekenen,via een http://www.boosttown.com/gearbox_differential/speed_calculator.php

Zelf doe ik het via http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CDgQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.scirocco.org%2Fgears%2F&ei=s1gbTYOPK8SaOun0kOUI&usg=AFQjCNGyRdlor0p_XuLzxltjSAADxMWMCw&sig2=LnNjHOtO2Y1l_iUgaivy_A
Werkt voor mij perfect.

Succes

Kheb vorig jaar voor mijn studies zelf zo'n calculator gemaakt in excel, nu het bestand nog terugvinden... Maar alvast bedankt!
ASD vindt ik niet terug, of komt deze overeen met een andere code in de lijst?

Thomas
29-12-2010, 17:28
Eens gauw met wat waardes liggen spelen en ik ben toch aangenaam verrast.
Met 195/50/15 & 3500 tr/min als uitgangsbasis kom ik met mijn huidige bak op 164 km/u uit, wat zo even gauw uit mijn hoofd wel kan kloppen.

Maar met de 5 van 0,62 stijgt dit naar 197 km/u, wat toch wel berhoorlijk ok is in vergelijking met wat ik nu zit rond te karren.

De vraag is alleen gaat dit niet een te groot verschil opleveren van 4 naar 5?

vwmk2driver
29-12-2010, 18:06
5 kun je nieuw kopen bij de dealert voor 150 euro ofzo.

Turbo-Variant
29-12-2010, 18:37
Dat zal inderdaad een flink verschil zijn tussen 4 en 5.

Hoeveel vermogen en koppel heeft jouw M-TDI eigenlijk? Natuurlijk ook iets om in gedachten te houden, is namelijk een flinke overbrenging in de 5 dan. Beetje acceleratie is natuurlijk wel fijn in de 5e gang.

Versnellingsbak wordt ook een stuk zwaarder belast naar mijn weten.

Mtdi
29-12-2010, 19:17
Een goeie diesel moet dat kunnen trekken.

ASD 4e versn 33/36=0.916
CYP/DSG 4e versn 29/30=0.966

En de tand wielkast van een T4 is hetzelfde van opbouw als een ASD,en gebruikt de zelfde lagers.
Vaak is een T4 in bouwvakkers uitvoering meer als 1of 2 keer zo zwaar als de gemiddelde golf 3.
Ik zou er niet bang voor zijn,een JQU/JQV van een T5 heeft een 4e versn 27/29=0.93

Thomas
29-12-2010, 20:25
Hier in de buurt zie je regelmatig Polen rondrijden met een T4, ze komen hier altijd goedkope wagens ophalen.
Drie zware jongens in een XL uitvoering met daarachter een grote autoremorque...zoveel zorgen maak ik mijn niet over de sterkte van de bak :D

Ik heb een geschat vermogen van rond de 150 pk, ik kan mij meten met ne kameraad van mij.
Hij rijdt een golf 4 met 130 pk en een chip.

Ik heb binnen enkele weken nog een labo vermogenmeting op school, hopelijk krijg ik tegen dan eindelijk eens alles op punt en kan ik hem eens op de rollen zetten.

Ik moet nog steeds een deftige IC oplossing bedenken, khad er eentje steken van een mercedes sprinter. Deze was een aftermarket en naar mijn mening de flow niet echt dat wat het moest zijn. Ook de weg van en naar de turbo was te lang met als gevolg een veel te groot turbo gat.
Dan moet ik nog een nieuwe koppeling steken en hopelijk eindigen we met een nieuwe 5de versnelling...

Iemand enig idee als deze tandwielen ook ergens anders te verkrijgen zijn en onder welke code/benaming kan ik deze gaan bestellen?!

Thomas
29-12-2010, 20:29
Een goeie diesel moet dat kunnen trekken.

ASD 4e versn 33/36=0.916
CYP/DSG 4e versn 29/30=0.966

En de tand wielkast van een T4 is hetzelfde van opbouw als een ASD,en gebruikt de zelfde lagers.
Vaak is een T4 in bouwvakkers uitvoering meer als 1of 2 keer zo zwaar als de gemiddelde golf 3.
Ik zou er niet bang voor zijn,een JQU/JQV van een T5 heeft een 4e versn 27/29=0.93

Heb je mss de volledige overbrengingsverhoudingen van beide bakken.
Dan kan ik alles eens in een grafiekje gooien en het eens visualiseren.

Op het eerste zicht lijken de verschillen nog doenbaar...

Mtdi
30-12-2010, 19:02
De tandwiel verhoudingen:
GTW/FJK
1e 34/9 =3.7
2e 29/14=2.0
3e 26/21=1.23
4e 24/29=0.82
5e 23/37=0.62

ASD
1e 33/10=3.3
2e 35/18=1.9
3e 34/26=1.3
4e 33/36=0.91
5e 33/46=0.71

Heb je wat te doen Thomas.
succes.

raf_construct
01-01-2011, 17:08
De ASD bak is op zich al verschrikkelijk lang. Als je de vijfde nog gaat verlengen vrees ik dat je teveel gaat inleveren op het gat tussen 4 en 5.

Ik zou het eens gewoon proberen met 195/50/15 banden. Dat is makkelijk gewisseld, en als het resultaat tegenvalt kan je nog altijd terug.

ik rij zelf ook met een ASD met deze bandenmaat. Qua toeren rijdt hij heel goed, alleen heb ik veel te weinig vermogen.
Ik wil op termijn een 02J plaatsen, en de kortere overbrenging compenseren met nog grotere banden. Maar eerst moet die AAZ weer eruit voor de M-tdi.

Thomas
01-01-2011, 21:44
De ASD bak is op zich al verschrikkelijk lang. Als je de vijfde nog gaat verlengen vrees ik dat je teveel gaat inleveren op het gat tussen 4 en 5.

Ik zou het eens gewoon proberen met 195/50/15 banden. Dat is makkelijk gewisseld, en als het resultaat tegenvalt kan je nog altijd terug.

ik rij zelf ook met een ASD met deze bandenmaat. Qua toeren rijdt hij heel goed, alleen heb ik veel te weinig vermogen.
Ik wil op termijn een 02J plaatsen, en de kortere overbrenging compenseren met nog grotere banden. Maar eerst moet die AAZ weer eruit voor de M-tdi.

Ik rij reeds op 195/50/15 en het is juist vanwege het vermogen dat ik een langere 5de zou willen... Het blok kan makkelijk 200 halen maar dan ga je dik over de 4000 tr/min en dat is niet wat het moet zijn...
Zelfs bij de snelheid van 160 (wat ik iedere dag rijdt) vindt ik de toerentallen al oncomfortabel hoog.

Thomas
05-01-2011, 20:14
Iemand nog adresjes waar je terecht kan voor bak onderdelen, buiten de dealer dan?!

indewarre
14-01-2011, 19:44
wat ga je nu proberen, om een langer 5e te plaatsen?

ik zit een beetje met hetzelfde ik heb een asz motor ingebouwd met asd bak, ik heb er al 220 mee gereden maat dan had ik idd behoorlijk toeren en de motor heeft dan ook nog genoeg over.

Turbo-Variant
14-01-2011, 19:50
Ik neem aan dat je in de toerenbegrenzer zit als je 220 rijdt...?

Lijkt me ook niet dat er dan nog erg veel trekkracht over is. Mijne zal namelijk niet veel harder gaan met een langere bak denk ik, ondanks z'n 140pk en plusminus 300+ Nm.

Als je langer wil zal je dus die 5e gang uit een T4 bus moeten hebben die eerder genoemd is.

Voor de mensen met veel info over bak-onderdelen; is de DSG hetzelfde als de CYP? En zoja, zijn deze gelijk aan de ASD voor wat betreft as-overbrenging? (met andere woorden, is een DSG of CYP met een 0,717 5e gang even lang als een originele ASD)

indewarre
14-01-2011, 19:56
yup dan hang ik bijna in de rode. Iemand dat al eens gedaan met die 5e van die t4?

joostvw
14-01-2011, 22:33
als het verschil tussen 4 en 5 te groot is kun je toch ook de 4 mee veranderen dat die ietsje langer is maar niet zo groot verschil als de 5?
dus simpel gezegt: het verschil uitspreiden.
dan word het waarschijnlijk wel 2 keer zo duur :(

zou een versnellingbak revisie bedrijfje zoiets niet goedkoper kunnen regelen?
dacht dat er hier op het forum ook een aantal waren die revisies deden aan versnellingsbakken. dacht ook 1 die hier had gereageerd maar weet zo niet meer wie het was.

heb hier zelf ook wel oren naar want mijn 02a bak zou ik graag ook wat langer hebben om hem op de autobahn fatsoenlijk door te kunnen trekken en om hem op de snelweg in Nederland gewoon zuiniger te laten rijden.

indewarre
14-01-2011, 23:06
maat van me trekt die bakken zo uit elkaar maar ik moet wel ff weten welke langere 5 ik hebben moet en of het gat dan niet te groot wordt. als ie dood valt in de 5 heb je nog niets.

Mtdi
15-01-2011, 00:38
Even een bak uit elkaar trekken kan binnen 5 minuten,en even een paar andere tandwielen er in,als je niet weet welke of wat gaat die vlieger niet op.
CYP=02A
DSG=02J Binnen werk is het zelfde bakhelften zijn anders.
Om bus tand wielen te gebruiken heb je 3 paar tand wielen nodig.

Turbo-Variant
15-01-2011, 04:14
heb hier zelf ook wel oren naar want mijn 02a bak zou ik graag ook wat langer hebben om hem op de autobahn fatsoenlijk door te kunnen trekken en om hem op de snelweg in Nederland gewoon zuiniger te laten rijden.

Minder toeren staat niet automatisch gelijk aan minder verbruik. ;)

Zag inderdaad dat de DSG een 02J is. Als de eindoverbrenging gelijk is aan die van de ASD zou ik hier graag een ASD5 in hebben.

joostvw
16-01-2011, 15:45
bij een constante snelheid kun je toch het beste in de ideale toeren zitten (zal per motor verschillen) en dus niet 2000toeren daarboven?

Turbo-Variant
16-01-2011, 23:49
Inderdaad, idealerwijze zit je ergens tussen maximum koppel en maximum vermogen in. Dat is dan uit het hoofd ergens tussen 2750 en 3250 toeren. En laat dat nu net ergens rond de 130km/u zijn. ;)

Het zal ook niet voor niks zijn dat de AFN (110pk) een kortere versnellingsbak heeft dan een 1Z (90pk).

DÁ-BRT
17-01-2011, 10:56
Ik zal jullie niet teveel storen in de discussie.

Voor de 02S heb je geen andere steunen of assen nodig.

02M is wel anders en binnenkort heb ik hier ook steunen voor om te monteren in een mk1 golf.

Bij deze mijn versnellingsbak calculator. Het wijst zichzelf. Speciaal voor de 02M die twee eind overbrengingen heeft heb ik er een dubbele eind overbrenging in gemaakt. Mocht je nog opmerkingen hebben dan even laten weten, dan pas ik hem weer aan. (http://www.zwalve.eu/d/6095-1/Gearspeed_V3_101109-STS.xls?g2_GALLERYSID=09aad9d8b8620c65b446d8696d3226cb)

Turbo-Variant
17-01-2011, 11:09
Zo, dat is een nette calculator! :thumbup:

DÁ-BRT
17-01-2011, 11:13
Dank je, er zit ook heel wat tijd in en de optie voor de dubbele eind overbrenging heb ik al vaak gebruikt.