View Full Version : Verschil TDI motoren
steven16v
30-12-2010, 11:26
Aangezien ik begin volgend jaar op zoek ga naar een golf 4 TDI wil ik even weten wat de verschillen zijn in de TDI motoren.
Naar mijn weten zijn er 3 verschillende motoren? 90 PK, 110 PK en 130 PK?
Wat is het verschil tussen die motoren?
De bedoeling is sowieso om de motor te laten chippen. Welke motoren zijn daar beter bestand tegen?
Zitten er nog slechte bouwjaren bij van de golf 4 wie ik beter niet kan nemen?
Je hebt verdeelpomp en pompverstuiver motoren in verschillende uitvoeringen.
Als je een 150pk pd hebt hoef je niet zoveel aan te doen,pd is pompduse.
Een 90 pk kun je als je er flink geld in pompt makkelijk boven de 200 pk krijgen.
Alle onderblokken hebben de zelfde basis.
Alles hangt van je verstuivers,nozels en turbo af.
Je kunt complete pakketten kopen voor dik geld en je krijgt een berg vermogen en koppel.
Ik zou zeggen kijk eens rond op de www.tdiclub.n
En praat eens met de jongens van Jeroen Dik/JB
steven16v
30-12-2010, 12:20
Je hebt verdeelpomp en pompverstuiver motoren in verschillende uitvoeringen.
Als je een 150pk pd hebt hoef je niet zoveel aan te doen,pd is pompduse.
Een 90 pk kun je als je er flink geld in pompt makkelijk boven de 200 pk krijgen.
Alle onderblokken hebben de zelfde basis.
Alles hangt van je verstuivers,nozels en turbo af.
Je kunt complete pakketten kopen voor dik geld en je krijgt een berg vermogen en koppel.
Ik zou zeggen kijk eens rond op de www.tdiclub.n
En praat eens met de jongens van Jeroen Dik/JB
Zo ver wil ik niet met de motor gaan. Heb de auto voor dagelijks gebruik nodig. En ga dan gemiddeld 120 km per dag rijden. Dus de motor moet betrouwbaar zijn maar wel redelijk pittig.
Vandaar zat ik te denken aan een 90 PK motor en die te laten chippen. Want van de 90 pk uitvoeringen zijn er genoeg van en te krijgen voor een redelijke prijs. Maar het belangrijkste is dus dat de motor nog wel enigzins betrouwbaar is na het chippen. Ook al heeft de auto meer gelopen als 2 ton.
Ik las laatst iets hier van jou dat de sterkere motoren bronzen bussen hadden in de zuigers. Dus dat ze hogere vermogens aankunnen. Is dat dan het enigste verschil in de onderblokken?
Golf 4 heeft de 2e generatie tdi motoren,ik heb een AFN 110 pk.
Een 1Z 1e generatie heeft geen bronzen bussen,daar hoef jij je geen zorgen om te maken,de nieuwe blokken hebben dat standaard.
Als je g4 gechipt is tot een 130/140 pk blijf je rijden en lachen.
succes
steven16v
30-12-2010, 13:43
Haal je uit zo'n 1Z 130 pk zonder verdere aanpassingen? Dus alleen een chip op maat en voor de rest niks?
1Z is een oud type tdi,de eerste generatie tdi en die zitten veel in golf 3.
Een chip en andere verstuivers,van een 110 pk
Er zit waarschijnlijk een ALH in of een AGR.
steven16v
30-12-2010, 15:11
Zo'n ALH of AGR is een klep wat je moet afdoppen toch? Sorry ben echt een leek op diesel gebied.
Verstuivers van een 110 PK diesel passen zo in een 1Z 90 PK diesel? Moet er dan nog wat aan de dieselpomp aangepast worden of doen ze dat als de auto de bank op gaat?
Wat is de motorcode van zo'n 110 PK diesel?
ALH en AGR zijn motor codes.
1Z zit in een golf 3 en niet in een golf 4.
Motor code ASV is 110 pk die kan je het best hebben.
Daar haalt men lachend 140 pk uit
steven16v
30-12-2010, 16:41
Ok duidelijk. :)
En uit een ALH of AGR kan ik met de verstuivers van een ASV ongeveer 130 PK halen? En uiteraard de bijbehorende NM. :)
zit er dan ook nog verschil in de turbo tov die ALH, AGR of ASV?
Ja die van de ASV is groter,een klein beetje.
Turbo-Variant
30-12-2010, 19:11
Motor code ASV is 110 pk die kan je het best hebben.
Ondanks de problematiek rondom koppakkingen en tikkende koppen?
Persoonlijk ging ik voor een AXR, ASZ of ARL. Allen pompverstuivers van de 2e serie en lopen lekker. Wel iets gecompliceerder, dus als je pech hebt iets duurder in onderhoud.
ronaroot
30-12-2010, 19:20
De bedoeling is sowieso om de motor te laten chippen.
Waarom wil je gaan chippen ?
Ik zou dan meteen voor een tdi gaan met standaard wat meer pk's.
asz bijvoorbeeld, dan zit je standaard op een 130 pk en daar kan je de eerste tijd zeker mee vooruit :thumbup:
Wil je dan in de toekomst dan toch iets meer pk's kan je dat nog altijd laten doen.
steven16v
30-12-2010, 19:55
@ turbo-variant
Wat bedoel je met gecompliceerder?
@Ronaroot
Het aanbod van de 90 pk diesels is veel ruimer en het aanbod daarvan ook goedkoper. Daarom wil ik hem laten chippen om toch wat meer vermogen eruit te krijgen.
Turbo-Variant
30-12-2010, 21:55
De 90pk en 110pk motoren zijn eigenlijk hele simpele en redelijk degelijke motoren. Zou kunnen zeggen dat deze zijn oorsprong vindt in de 1.5/1.6d die al in de Golfjes 1 te vinden waren.
De pompverstuivers zijn een stuk nieuwer qua ontwikkeling. Lopen daardoor naar mijn mening ook mooier en schoner. Nadeel is dat deze motoren ook hun specifieke problemen hebben, wat in sommige gevallen duur kan zijn. Zaken als een defecte kabelboom voor de pompverstuivers komt wel eens voor, maar is niet duur. Een defecte pompverstuiver daarentegen wel.
Wat ook een PD probleem is, al kan de motor daar niet veel aan doen, is slijtage aan alles tussen krukas en wielen. Door het hoge koppel krijgen 2massavliegwiel, koppeling, bak en aandrijfassen flink op de donder. (al is de bak redelijk probleemloos)
Ieder nadeel heb z'n voordeel, dus dat hoge koppel merk je wel terug in het rijden. Of dat opweegt tegen het nadeel is aan jezelf. (al heeft een gechipte 90pk dezelfde problemen, vaak erger)
De 90pk's zijn inderdaad meer te vinden omdat dit de eerste Golfjes 4 waren. De VP'-TDI's (90 en 110pk) zijn geleverd tot halverwege 2002 ergens. (dacht ik) De pompverstuiver was toen ook al op de markt in de vorm van de 115pk TDI. De 100, 130 en 150pk zijn hier weer doorontwikkelingen van en leverbaar vanaf 2002 geloof ik.
steven16v
31-12-2010, 09:30
Thanks voor de uitleg.
Denk toch dat ik op zoek ga naar een 90 of 110 Pk versie. Gewoonweg omdat het aanbod groter is en de auto's goedkoper zijn.
http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:Motoren
Maar ik heb een AGR gehad en ik vond het een top auto en motor!
steven16v
31-12-2010, 09:49
http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:Motoren
Maar ik heb een AGR gehad en ik vond het een top auto en motor!
Goede link! Wordt al weer wat duidelijker zo. :thumbup:
ronaroot
31-12-2010, 11:15
Thanks voor de uitleg.
Denk toch dat ik op zoek ga naar een 90 of 110 Pk versie. Gewoonweg omdat het aanbod groter is en de auto's goedkoper zijn.
Waarom maak je gewoon niet eens wat proefritjes in auto's met verschillende types motoren.
Ik heb zelf eerst een 110pk gehad en nu een 130pk pd en is echt een wereld van verschil.
Moet wel erbij zeggen dat die 110 in een mk4 lag en die 130 in een mk2 dus kwa gevoel van auto ervaar je het zowiezo anders maar buiten dat is er gewoon veel verschil in "maar" 20 pk
Zoals ik al zei, maak gewoon eens verschillende ritjes, succes :thumbup:
Toen ik vorig jaar op zoek was (heb de mijne nu 1 jaar en 2 dagen) dacht ik ook van, als het maar een TDI is dan vind ik het prima. Maar al zoekende kom je er toch achter dat als je je budget iets opkrikt er een heleboel auto's bijkomen in je zoekgebied. Als je bijvoorbeeld 1500 euro meer uitgeeft kan je een jongere auto, minder kmers, luxer of sneller (of misschien wel allemaal) kopen. Dat lijkt dan veel geld maar je kan beter iets meer investeren in een fatsoenlijke basis waar je veel plezier van gaat krijgen, geloof me.
Ik kwam toen ook mijn huidige tegen, toen 168xxx op de teller. 130pk uit 2003 met alles erop wat je wil (clima, stoelverwarming, cruise control, schuif/kanteldak, koplampsproeiers, ga zo maar door.) Nu heb ik er al een tijdje een chip inzitten wat 'm rond de 175pk tilt, nou je weet niet wat je meemaakt.. zeker niet als voorheen je snelste auto een mk2 1.6 is geweest. Rijdt ook heerlijk op de snelweg, zeker icm dat koppel en de 6bak. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je gaat rijden enzo, maar als je redelijk wat km'ers gaat maken (waar ik vanuit ga als je een diesel zoekt) dan zou ik zeker even goed zoeken en evt. wat dieper in de buidel tasten voor een goede basis! of je koopt de mijne :D
steven16v
31-12-2010, 12:47
Ja daar hebben jullie ook gelijk in. Die 6 bak is er alleen vanaf de 130 PK versie? Moet ook snelweg kilometers maken dus dan is een 6 bak natuurlijk wel fijn.
Mijn budget is om en nabij de 5000 euro. Ben er vanuit gegaan dat ik daar toch wel een redelijke nette golf 4 voor kan kopen.
Ik geloof dat de 115pk ook een 6bak heeft .. dat is het oude type van de 130pk dus van voor 2002 ofzo geloof ik.
5000 euro is een aardig budget denk ik, ik had vorig jaar voor de mijne 6600 betaald.. maar dan heb je dus zoals vermeld ook wel een leuk aangeklede auto met goede motor en kmstand. Her en der wat concessies en dan moet je wel een leuke vehikel op de kop kunnen tikken voor 5000 euro denk ik.
6-bak is er vanaf de 115pk versies. De 115pk's met motorcode AJM staan wel bekend om koppakkingsproblemen (been there,-...). 5 roodjesmoet jij trouwens wel een PD-TDI voor kunnen vinden, iets waar mijn voorkeur ook zeker naar uit zou gaan!
*edit: Misha typt sneller dan mij.:)
Hierzo dit niks voor je ? 5400euro.
met een mooie km stand.
1.9 tdi 2002 6bak 130pk 174.000km.
http://link.marktplaats.nl/396835104
steven16v
31-12-2010, 14:46
Hierzo dit niks voor je ? 5400euro.
met een mooie km stand.
1.9 tdi 2002 6bak 130pk 174.000km.
http://link.marktplaats.nl/396835104
Die is inderdaad wel mooi!
redjetta
31-12-2010, 14:47
Was ik, maar me vader stond nog aan gemeld..
Lijkt mij best een nette auto..En ietsje boven je budget.
Dat lijkt inderdaad een prima auto.. ik zou overigens ook zeker even op autotrader etc kijken bij garagebedrijven (wel bovag uiteraard). Die zwarte heeft een beetje dat vieze interieur, dat stofje.. vind ik zelf echt niet mooi. Maar da's persoonlijk natuurlijk en anders is er snel zat een Recarootje ingezet natuurlijk :tongue:
steven16v
31-12-2010, 15:07
Nou eigenlijk moet dit geen projectauto worden. Eigenlijk was het plan alleen chippen en klaar...
Maar je weet maar nooit he. :D
Een upgrade maakt een auto niet meteen een project hè :tongue:
steven16v
31-12-2010, 15:42
Een upgrade maakt een auto niet meteen een project hè :tongue:
Ga jij dan ff met mijn vriendin praten. :tongue:
Ga jij dan ff met mijn vriendin praten. :tongue:Stuur maar langs, ik zal kijken wat ik kan doen :D
Als ik nu voor een auto zou gaan kijken, zou ik ook voor een PD gaan.
Heb nu een 110pk VP (AVG gelijk aan AFN), heerlijk old-school (= geld waard ;)) Heb 'm niet gechipt, hoeft van mij niet direct en bij aanschaf had ie ook al 260xxxkm achter z'n kiezen.
Persoonlijk zou ik niet voor een 90pk gaan. Passat 90Pk mag 1200kg trekken, 110pk 1500kg. Aanhanger met kever erop is net over de 1200kg, vandaar mijn keuze. :) Weet niet of dat voor jou relevant is.
Nou met 304k op de klok boeit het me niet meer, dat chippen. Lekker rijden, tanken, wat onderhoud etc etc. Gewoon waar dit voor is; werken :)
ik heb een 90pk agr blok in m`n golf 4 rijd goed en ook degelijke blokjes maar als ik weer moest zou ik zeker voor een 110 of 130 pk gaan.
en om nou een 90 pk te chippen en ben je weer 500€ kwijt en de waarde van de auto zal (bijna) niet in stijgen.
voor 5000€ zijn er genoeg leuke 130 pk`s te vinden.
suc6 met de zoektocht
steven16v
02-01-2011, 13:23
Thanks allemaal voor de reakties.
Heb nu wel een goed beeld van wat ik wil.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.