PDA

View Full Version : Een VW met Aziatische invloeden


Pages : 1 [2]

huinkroese
10-07-2011, 10:05
Alle foto's zijn weg :(

De Pul
10-07-2011, 15:33
vandaag bekeken,ziet r gaaf uit,en klinkt geweldig:thumbup:

De Limburger
10-07-2011, 17:59
http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/DSC_0052_71878.JPG

Astu! Heel dik.

luchtpomper
10-07-2011, 20:38
vandaag bekeken,ziet r gaaf uit,en klinkt geweldig:thumbup:

Thanks!

luchtpomper
10-07-2011, 20:40
http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/DSC_0052_71878.JPG

Astu! Heel dik.

Thanks!!! Kan je deze foto mss op ware grote naar mijn mailen??? :limey:

Thomas
11-07-2011, 06:17
De dakdrager is niet echt mijn ding maar zelfs met deze bovenop het dak vindt ik deze zo gaaf! Alles past zo mooie bij elkaar...Gewoon een geweldig ding!

the-sherriff
18-07-2011, 09:01
wat voor bankje zit er nu in?
daarvan heb ik de foto's gemist, of zijn die er nog niet? :P

maar desalniettemin:

echt super dit!

zeer veel respect voor dit project :D

luchtpomper
21-07-2011, 22:33
wat voor bankje zit er nu in?
daarvan heb ik de foto's gemist, of zijn die er nog niet? :P

maar desalniettemin:

echt super dit!

zeer veel respect voor dit project :D

Tnx! Het bankje zijn gewoon een paar planken met kussens :D

luchtpomper
21-07-2011, 22:34
Afgelopen zondag bij de kevermeeting in Middelburg geweest (was als vanouds weer een gezellige supermeeting!)
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Middelburg2011/SAM_0372.jpg

Thuis aangekomen de bus op de parkeerplaats gezet en kwam ik tot de conclusie dat er ergens koelvloeistof lekte... Bleek er een steentje in de radiateur terecht zijn gekomen wat de lekkage veroorzaakte... Slechts een heel klein gaatje, maar voldoende om koelvloeistof te verliezen... Balen, maar goed, het is natuurlijk wel weer een mooie aangelegenheid (of excuus) om deze ook maar eens nieuw aan te schaffen! Nu zit er een standaard Subaru radiateur in (overgehouden uit de donorauto) met een vrij bescheiden koeloppervlak. Voldoet prima in een Subaru met de radiateur in de neus, maar is eigenlijk ondermaats voor mijn bus met de radiateur op heel de verkeerde plaats...

Dus ik dacht: Doe eens gek, koop een high performance Mishimoto radiateur van een paar honderd (350 euro om precies te zijn) en schaf daarbij ook nog eens een Mishimoto fanshroud aan (ook weer 250 euro).
Mooi spul, kost wat maar dan heb je ook wat!
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Mitshimoto/Korendijk-20110721-00177.jpg

Deze radiateur van Mishimoto is eigenlijk bedoeld voor montage in een Nissan 350ZX. Maar de slangaansluitingen zijn nagenoeg identiek als die van een Subaru, evenals de breedte van de radiateur. De hoogte is echter 10 cm hoger (dus meer koeloppervlak), wat ik makkelijk kwijt kan in de motorruimte. Ook de core (dikte) is vele malen dikker als die van de Subaru, de core van de Mishimoto is 40 mm, de standaard Subaru meet slechts 15mm. Er gaat dus meer koelvloeistof in het circuit komen, wat de koeling zou moeten bevorderen!

Ook heb ik hierbij een aluminium fanshroud gekocht. Hierdoor zou de radiateur minder snel opgewarmd worden door de stralingswarmte van de motor. Mooi systeem, de shroud (kast) dicht de ribben van de radiateur mooi af!
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Mitshimoto/Korendijk-20110721-00179.jpg

Aangezien ik pas geleden ook nog 2 Pacet slimfans had gekocht met omkeerbaar blad en motor, gaan deze ook nog gemonteerd worden als blower. Oftewel deze gaan de rijwind stimuleren en worden afzonderlijk geschakeld, evenals de Mishimoto fans.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Mitshimoto/Korendijk-20110721-00174.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Mitshimoto/Korendijk-20110721-00173.jpg

Ik weet nu zeker dat de boel netjes op temperatuur gaat blijven! Dit was met de Subaru radiateur al, maar ik ben ervan overtuigd dat de boel met de nieuwe setup nog koeler blijft!

MarioMK1Cabrio
22-07-2011, 21:17
Zo, alles zitten lezen en bekijken. Wat een mooi project, je hebt erg wat moois van gemaakt! Ben wel benieuwd wat er uiteindelijk voor een uitlaat onder komt ;-) Want dit kan echt niet haha Maar top man wat een wagen!


groeten Mario

luchtpomper
24-07-2011, 23:09
De uitlaat laat ik voorlopig zo, er past niet echt een andere demper op...

luchtpomper
24-07-2011, 23:21
Zo, nog ff verder gegaan met de radiateur.

Ik wilde aan de andere zijde (de blazende zijde) van de radiateur ook een fanshroud, maar dan eentje van eigen ontwerp.

Omdat de uitlaatdemper en een groot gedeelte van de uitlaat vlak onder de radiateur loopt, heb ik een fanshroud gemaakt met een overhangende lip. Deze lip houdt hopelijk voor een groot gedeelte de hitte van de uitlaat tegen waardoor de fans alleen maar koele lucht van buiten aanzuigen.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/IMG-20110724-00180.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/IMG-20110724-00184.jpg

Nu wordt de radiateur knap dik, vanwege de dikkere radiateur maar ook dat er nu 4 fans aanhangen. Maar wat niet past, maken we pas dus de radiateur heeft zijn nieuwe plaatsje gevonden:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/IMG-20110724-00185.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/Korendijk-20110724-00193.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/Korendijk-20110724-00188.jpg
Past precies
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/Korendijk-20110724-00186.jpg

Aanzicht van de blazende fans, die de koellucht door de uitsparing achter het kentekenplaat aanzuigen.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/Korendijk-20110724-00190.jpg
Wellicht overkill, maar staat wel leuk zo, 4 slimfans
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/Korendijk-20110724-00192.jpg

René
24-07-2011, 23:37
Netjes!

Jel Golf 2 GTI
25-07-2011, 02:11
Heb net je hele topic doorgelezen.

Wat een werk, dik respect :thumbup:

Hele mooie bus en leuk om te zien dat je al je werk zelf doet.

Keep up the good work :thumbup:

Melvin
25-07-2011, 08:11
Eerlijk gezegd zou ik de fans anders ophangen, nu heb je een groot gedeelte van je radiateur geblokkeerd met de alu-platen, dat is ook niet wat! Je hebt speciale pinnen die je door de radiateur heen steekt en anders is het wellicht beter om strookjes alu te gebruiken naar de boutjes? Of lukt dat niet?

Marcski
25-07-2011, 10:30
daar ben ik het wel mee eens, heb je zo'n grote radiateur, blokkeer je al dat koeloppervlak...

4rings
25-07-2011, 10:40
Ja en nee.
je krijgt zo een soort van gesloten (geforceerde) lucht koeling.
koel capaciteit van de 4 ventilatoren moeten dan hoger of gelijk zijn aan 2 ventilatoren en 1 open zijde waar lucht door/langs kan stromen.
en gezien de plaats waar de radiateur zit, zal er weinig koel lucht stromen.

luchtpomper
25-07-2011, 11:26
Ja en nee.
je krijgt zo een soort van gesloten (geforceerde) lucht koeling.
koel capaciteit van de 4 ventilatoren moeten dan hoger of gelijk zijn aan 2 ventilatoren en 1 open zijde waar lucht door/langs kan stromen.
en gezien de plaats waar de radiateur zit, zal er weinig koel lucht stromen.

Dit is idd de reden waarom ik er een dichte kast van gemaakt heb, de radiateur hangt totaal niet in de rijwind. ;)

Marcski
25-07-2011, 12:50
maar dan heb je door de lamellen alleen luchtverplaatsing ter plekke van de ventilatoren, en dat is maar een heel klein oppervlak tov de hele radiator

Melvin
25-07-2011, 13:03
Idd, het koelt ook al al komt er geen wind langs. Het is gewoon belangrijk dat het de warmte kwijt kan en je isoleert die warmte nu behoorlijk...

4rings
25-07-2011, 13:36
als de bovenste 2 fans blazen tegen de radiator en de andere 2 aan de andere kant zuigen.
dan heb je een behoorlijke lucht verplaatsing.
vooral als dit dan middels de behuizing ook nog eens een geforceerde verplaatsing is.
althans dat is simpele logica in mijn ogen.

Marcski
25-07-2011, 13:40
in principe wel, maar de radiator bestaat uit lamellen, die nu per stuk afgesloten zijn aan beide kanten. Dus alleen waar er een fan voor en achter zit is wordt geforceerd gekoeld en bij de rest van het radiator-oppervlak staat de lucht stil

4rings
25-07-2011, 13:50
net niet, ik denk dat er tussen de behuizing van de fans en de lammelen wel een kleine ruimte zit.
in dat geval heb je altijd een lucht verplaatsing daar, indien de behuizing strak tegen de lamellen aan zit dan heb je volledig gelijk.

of de luchtverplaatsing voldoende is bij de overige lamellen zal in de praktijk wel ondervonden worden.
wat ik zo zie en schat is dat het voldoende zal zijn.
beter als met de standaard radiateur.
maar dit is een schatting op oog.

Melvin
25-07-2011, 13:53
Het zoekt de makkelijkste weg dus de lucht buiten de gaten van de fans zal toch echt voornamelijk stilstaan, want de geforceerde lucht wordt er bij fan 1 ingeblazen en bij fan 2 rechtstreeks uitgetrokken. Krijgt weinig kans om door de rest van (inmiddels gesloten) behuizing te gaan. Het zal best koelen zo hoor, maar er is meer dan alleen luchtverplaatsing. Straling en lucht die weg kan ipv gevangen zit doet ook wel wat ;)

4rings
25-07-2011, 14:07
juist door de warme en koude lucht krijg je daar een lucht verplaatsing.
door dat er koele lucht in geblazen word en aan de andere kant weer weggezogen.
blijf je een klein verlies overhouden aan koele lucht die tegen de lamellen aanknalt en er nier zo snel door heen gaat.
deze verspreid zich naast de fans.
die koele lucht komt in aanraking met warme lucht en gaat een wissel werking aan en de lucht gaat verplaatsen.
aan de andere kant kunnen de fans niet alle lucht door de lamllen heen zuigen die dus ook minimale overcapaciteit.
deze begint lucht weg te zuigen naast de fans.
dus ook naast de fans zal er een lucht verplaatsing stroming plaats gaan vinden.
niet zoals op de plaats waar de fans zitten, maar hoogst waarschijnlijk wel voldoende.

net nog eens foto`s opnieuw bekenen en lijkt mij dat de fans alleen al bijna het hele oppervlak in beslag nemen.


leuke discussie dit

Marcski
25-07-2011, 14:39
dat ben ik dus niet met je eens, op deze foto zie je goed dat de fans maar een deel van het totale oppervlak afdekken;
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/IMG-20110724-00180.jpg

op deze foto zie je dat de afdekking strak tegen de radiateur zit, dus koele lucht geen kans heeft om in de hoeken te komen:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/Korendijk-20110724-00192.jpg
Een schroud op een bepaalde afstand van de radiateur heeft veel nut, dan benut je het complete oppervlak. Als je de andere kant dan afsluit werk je dat alleen maar tegen..

Natuurlijk zal het redelijk koelen met 4 fans, maar het kan veel beter voor 6-700 euro onkosten ;)

4rings
25-07-2011, 18:07
hier zit toch echt ruimte tussen lijkt mij.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/Korendijk-20110724-00188.jpg
ik vermoed dat de ruimte tussen plaat en lamellen een kleine 10mm bedraagt.
gezien de omgezette kanten (waar de tagplaat gemonteerd zit.

ook hier zie je ruimte zitten tussen plaat en lamellen.
is niet veel, geef ik toe, maar misschien net genoeg.
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/Korendijk-20110724-00192.jpg

Ik zeg ook niet dat het niet beter kan, maar gezien de ruimte... lijkt me dit een goede oplossing.
:giggle:
en de praktijk zal het uitwijzen.

Audi1981
25-07-2011, 21:25
Ligt het nu aan mij of ben je bezig koellucht van achter naar voren aan te zuigen ? Dat zou me zeer verbazen omdat je dan;
A: tegen de rij wind onder en langs het blok aan het blazen bent
B: de motor omspoelt met warme lucht van je radiateur
C: door een kleinere opening aan het aanzuigen bent dan aan het blazen

Wat me beter lijkt is de richting even omdraaien; je fans zuigen dan lucht rond het blok omhoog, wat je blok koeler houd. De rijwind komt daardoor om je blok heen en helpt de fans met de lucht afvoeren door de kleinere opening, wat ook nog eens makkelijker gaat omdat de lucht uit de fans als een bepaalde snelheid (=energie) heeft, i.p.v. dat ze lucht door een kleine opening moeten trekken tegen de rijwind in....:thumbup:

luchtpomper
26-07-2011, 10:21
Ow wat een heerlijke discussie dit! :D :D

@4rings: bedankt voor jouw posts, nu hoef ik het niet meer te onderbouwen :thumbup:

@Marcski:
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/IMG-20110724-00180.jpg
Dit is gezichtsbedrog... De aluminiumplaat bedekt de boven en ondertanks van de radiateur, de fans beslaan bijna het totale oppervlak van het koelblok. Deze plaat zweeft ook ruim 1.7 cm boven het koelblok (net als de fanshroud aan de andere kant), en is afgeseald aan alle zijkanten met rubberenstrips. Wat 4rings al aangaf, ik wil de boel echt geforceerd koelen met behulp van deze shrouds. Ik merkte bij langere stukken dat het onder de 'motorkap' knap heet wordt en dat de fans de warme motorlucht circuleerde door de radiateur heen... niet goed dus. :shake:

@Audi1981: ik ben idd koellucht van achter naar voor aan het blazen, dus tegen de rijwind in. :D Even mijn motivatie:
A: rijwind komt niet in mijn motorruim, zeker niet nu ik de voorkant nog een 2 cm omlaag geschroefd heb. Ik heb dit getest samen met een maatje van mij, hij sturen en ik achterin de bak. Heb toen een simpel velletje A4 papier gepakt en tijdens het rijden (we reden circa 50 kmpu) het papier op verschillende plaatsen in de motorruimte vast gehouden, om te zien of dat er rijwind werd opgepikt. Helaas praktisch niets, behalve als ik het velletje papier ter hoogte van de straat hield. Er was eerder sprake van een soort werveling, want het papiertje wapperde alle kanten op, dus zeer ongecontroleerd en dus ongeschikt om als rijwind te fungeren.
B: ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld, maar als je in een auto kijkt waar de motor wel voorin hangt dan is het heel normaal dat de radiateur voor de motor hangt. Door de rijwind wordt de motor ook omspoelt met warme lucht...
C: dat klopt en geniet zeker niet mijn voorkeur, maar ik vind het zonde om mijn motorklep helemaal te verpesten en om nu zonder motorklep te rijden vind ik al helemaal geen gezicht.

De 3 reden van de shrouds is heel simpel en hopelijk heel doeltreffend:
1. warmte van de motor & uitlaat zoveel mogelijk bij het koeloppervlak vandaag houden
2. gerichter koelen, de wervelingen in de motorruimte van de zgn. rijwind elimineren
3. steentjes die door mijn achterwielen in de motorruimte worden gelanceerd bij het koeloppervlak weghouden.

Audi1981
26-07-2011, 13:35
De 3 reden van de shrouds is heel simpel en hopelijk heel doeltreffend:
1. warmte van de motor & uitlaat zoveel mogelijk bij het koeloppervlak vandaag houden
2. gerichter koelen, de wervelingen in de motorruimte van de zgn. rijwind elimineren
3. steentjes die door mijn achterwielen in de motorruimte worden gelanceerd bij het koeloppervlak weghouden.

Mee eens, maar als je nu lucht in je motor ruimte brengt, die er vervolgens weer uit moet tegen de stroom in, kun je toch net zo goed die stroom lucht die onder je bus door gaat "optillen" en voor een deel door je radiateur trekken? Die opwarming door het blok valt wel mee en koelen doet het eigenlijk toch wel denk ik.

luchtpomper
27-07-2011, 22:58
Zeker wel mee eens, alleen heb ik geen mogelijkheid om deze lucht op te tillen... Ik heb er zeker serieus over nagedacht om een scoop onder de bus te bouwen, maar dit wordt praktisch onmogelijk... plaatsgebrek... :(

Audi1981
27-07-2011, 23:17
Dat optillen gebeurd wel door de zuigende werking van je fans, die zorgen voor een onderdruk in je motor ruimte waardoor de lucht vanzelf wel omhoog komt.

Sander
28-07-2011, 16:20
Met heel veel plezier dit topic gelezen over een gave bus. En dan op het einde ook nog een inhoudelijke discussie :thumbup:

rickgtturbo
29-07-2011, 05:57
Heel dik project! :thumbup:
misschien heb ik het over t hoofd gezien, maar met welke bak rij je nou eigelijk aangezien de motor achterstevoren ligt??

luchtpomper
29-07-2011, 21:16
Net een proefrit gemaakt (van ruim 70 km :rolleyes: ) en tot de conclusie gekomen dat de boel nu TE goed gekoeld wordt...




:D :D :D :D :D :D :D :D Helemaal blij!!!!

Dit is de koelwatertemperatuur tijdens het rijden... Ja, ik weet het het is een schots en scheve foto, maar ik durfde welgeteld 2 seconden mijn handen van het stuur te halen met een gangetje van 110 km per uur...
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Quatro%20fan/Oud-Beijerland-20110729-00196.jpg
Zoals jullie kunnen zien kwam de koeltemperatuur hier niet boven de 65 graden Celsius... :rolleyes: Thermostaat gaat pas open bij 78 graden, dus niet goed...

Ik had de 2 Pacet fans (de blazende die aan de kant van de motorklep zitten) continue laten blazen en de 2 Misimoto fans (de zuigende) geschakeld op de thermo switch welke schakelde als de temperatuur boven de 70 graden kwam. Nu draaide die 2 Pacet fans continue en daardoor kwam er zo'n bak met lucht doorheen en dit in combinatie met de 2 fanshrouds (jaaaa, deze werken echt!!!) koelde het veel en veel te hard...

Dus nu heb ik alle 4 de fans dmv 2 relais aangesloten op de 4 fans en de thermoswitch ingesteld op 80 graden.

En nu werkt het als een trein!!!! :cool: Nu blijft de temperatuur continue op 85 graden celsius bij een kruis snelheid van 120 km per uur (getest op ruim 25 km snelweg) en loopt de temperatuur op naar max 95 graden bij de motor praktisch continue in de toerenbegrenzer of er net tegenaan (7500 toeren) en 1xx km per uur (geen idee hoe hard het gaat, mijn wijzer stopt bij 145 kmpu...) ...

Oftewel, mini-projectje geslaagd! :)

luchtpomper
29-07-2011, 21:17
Heel dik project! :thumbup:
misschien heb ik het over t hoofd gezien, maar met welke bak rij je nou eigelijk aangezien de motor achterstevoren ligt??

Met de standaard busbak. De bak is gekoppeld dmv een pasplaat en aangepast vliegwiel.

luchtpomper
29-07-2011, 21:18
Met heel veel plezier dit topic gelezen over een gave bus. En dan op het einde ook nog een inhoudelijke discussie :thumbup:

Tnx!

Audi1981
29-07-2011, 21:50
Nu nog die boostmeter uit de - zien te krijgen :D :D :D

luchtpomper
29-07-2011, 21:58
Nu nog die boostmeter uit de - zien te krijgen :D :D :D
Dat gaan we van de winter eens uitdokteren hoe het nu kan dat die meter in de min blijft hangen :D ;)

luchtpomper
01-08-2011, 21:17
Weinig nieuws hier met betrekking tot de shed, maar wel dat we weer een nieuwe familycar hebben, een Golf met kont maar sinds 2011 met een eigen gezicht! Ik ben helemaal blij en wat rijdt zo'n Jetta toch lekker!!!! :D
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Subaruengine/Zaltbommel-20110801-00200.jpg

4rings
01-08-2011, 21:26
vind de kont van de bus mooier

Mk1driver
18-08-2011, 19:01
Weinig nieuws hier met betrekking tot de shed, maar wel dat we weer een nieuwe familycar hebben, een Golf met kont maar sinds 2011 met een eigen gezicht! Ik ben helemaal blij en wat rijdt zo'n Jetta toch lekker!!!! :D
http://i6.photobucket.com/albums/y247/rottz/Subaruengine/Zaltbommel-20110801-00200.jpg

Die ga ik ook nemen als nieuwe leasebak, gaaf project!

italiano
15-10-2011, 20:29
En hoe is het met de wagen?

De Pul
15-10-2011, 22:38
de bus is verkocht,maar staat wat ik ervan begrepen heb stil,kenteken is ingenomen en daarbij loopt ie niet meer vanwege een elektrische storing.

Audi1981
16-10-2011, 10:03
kenteken is ingenomen

Oei? nie goed nie?

jones
16-10-2011, 12:27
de bus is verkocht,maar staat wat ik ervan begrepen heb stil,kenteken is ingenomen en daarbij loopt ie niet meer vanwege een elektrische storing.

idd watskebeurt?

luchtpomper
20-02-2012, 21:50
de bus is verkocht,maar staat wat ik ervan begrepen heb stil,kenteken is ingenomen en daarbij loopt ie niet meer vanwege een elektrische storing.

Bus is idd verkocht, heeft nu een Subaru motor officeel op kenteken en tuft vrolijk rond. :D

Staat overigens weer te koop, omdat de eigenaar toch wat hedendaags comfort mist.

De Pul
20-02-2012, 22:02
Bus is idd verkocht, heeft nu een Subaru motor officeel op kenteken en tuft vrolijk rond. :D

Staat overigens weer te koop, omdat de eigenaar toch wat hedendaags comfort mist.
nou ik volg dat topic nog wel eens op keversite,en zie dat het nog niet helemaal rozengeur en maneschijn is met die bus.vrolijk rondtuffen is anders volgens mij ;)

jo/1f
12-07-2012, 10:56
knap man

Erik Baas
12-07-2012, 11:22
Deze set op Flickr al gezien ? http://www.flickr.com/search/?q=80-04-rb

punk3000
04-08-2012, 21:55
Zo, dat is een afknapper zeg, zit ik het hele topic door te lezen met toenemende spanning.
Kom ik op het eind, is de bus verkocht!!!!!
WWWWWWWWWWWHHHHHHHHHHHHHYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY???????????????
Vond dit echt vreselijk gaaf om te lezen en zat zo te hopen dat je er nog een turbo blok in zou gooien!!!
Mocht je nou niks meer te doen hebben en om afkick verschijnselen te voorkomen: ik ben bezig met een 3f blokje in een polo te friemelen, je mag wel komen helpen.