PDA

View Full Version : Vermogen verlies 3b tdi


Kees N.
01-01-2011, 18:01
Hallo allemaal,

Vandaag reed ik in de Ardennen en na de klim naar de baraque de fraiture viel een groot deel van het vermogen weg.

Er waren geen bijzonderheden. Geen knal of ander geluid.

De topsnelheid is nog maar 130 en op de ring van Luik moest ik terugschakelen naar de 4.

Ik heb een Passat 3b '99 tdi 66kw. Hij rookt niet, verbruikt weinig olie, 5000km terug de distributie vervangen.

Wie kan mij een richting op wijzen naar de oorzaak van dit euvel.

Alvast bedankt.

Gijs
01-01-2011, 18:06
Auto komt in noodloop waarschijnlijk. Kan een kapotte luchtmassa meter zijn... bij mij was het vorig jaar een kapotte turbo.

Rijdt de auto weer normaal als je het contact een keer uit zet, en weer opnieuw start?

Kees N.
01-01-2011, 18:30
Gijs bedankt voor je snelle reactie.

Na het tanken was er wel verschil en wat me ook opviel was dat het vermogen wegviel tijdens het optrekken.

een luchtmassa meter: easy to replace?

Gijs
01-01-2011, 18:36
Jep, luchtmassa meter is het meest voorkomende. Makkelijk te vervangen, kost rond de 100 euro.

Hoeveel km'er heeft je auto gereden?

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=51880 Topic met mijn probleem vorig jaar. :)

Kees N.
01-01-2011, 20:24
Mijn auto heeft 230000 gereden. Ik zal de luchtmassa meter vervangen en kijken hoe het dan gaat.

Bedankt voor je hulp!

Polo_coupe
01-01-2011, 21:52
Lekkage in het laaddruk systeem?
Vacuum slangetjes lek?

Gijs
01-01-2011, 22:00
Ik zou ff wat verder zoeken idd, kan wellicht een klein dingetje zijn. Het kan ook nog een of andere klepje zijn die tegen je schutbord zit (kom ff niet op de benaming en/of component code... :redface: )

Anders even door iemand uit laten lezen, wellicht dat je daar iets wijzer van kan worden :)

Kees N.
02-01-2011, 19:22
Vandaag was het probleem weg. Ik ben niet op de snelweg geweest dus dat ga ik morgen maar even doen.

Ik ga morgen even lang een garage. Iemand een tip omgeving Arnhem?

Vandaag een groter probleem: tijdens het remmen bij een lage snelheid begaven de remmen het ineens. Bij een tweede keer remmen remde hij wel gewoon. Ik voelde een schokkend pedaal maar minder heftig dan als de ABS ingrijpt. Mijn vrouw gaf dit vorige week al aan maar in de tussentijd is het probleem er niet geweest.

Iemand een idee?

VeeDubber
02-01-2011, 19:26
Zou een probleem in het vacuum-systeem kunnen zijn, zowel voor het wegvallende vermogen als voor de remmen. Verstandigste is dat je de auto eerst even uit laat lezen om te kijken waar het probleem van het vermogen vandaan komt. De symptomen die je omschrijft wijzen erop dat je auto in noodloop gaat. Wat Gijs zegt, de luchtmassameter is een mogelijkheid, maar ook de N75 klep (waarvan hij niet op de naam kan komen), het vacuumsysteem of de turbo zelf kunnen een probleem zijn.

Fryslan
02-01-2011, 20:15
Wat gijs zegt kan niet, als je nl een verrotte luchtmassameter hebt heb je wel minder vermogen, maar hij gaat echt niet in de noodloop!

Noodloop heeft meer te maken met turbodruk te hoog/laat, brandstofvervroeging niet haalbaar etc.. Dingen waardoor de motor schade op kan lopen, daar kan ingegrepen worden dmv Noodloop.

Maargoed, zulke problemen moet je ALTIJD eerst uitlezen!

Kees N.
02-01-2011, 20:27
Iemand een goed adres omgeving Arnhem?

Kees N.
12-01-2011, 08:00
Afgelopen zaterdag heb ik hem laten uitlezen bij de dealer. Hij gaf 3 storingen: N75, spiegelverwarming en portier rechtsachter.

Gister heb ik de N75 en de slangen vervangen en hij rijdt weer goed. Ik hoop dat het remprobleem ook is opgelost maar dat is even afwachten.

Dat het uitlezen een storing gaf in de spiegelverwarming is vreemd. Ik heb namelijk wel een knopje voor de verwarming maar geen aansluiting voor de zekering.. Van de week het spiegelglas er maar eens uithalen en kijken of daar een probleem zit.

Bedankt voor het meedenken!