Vento Vice
02-01-2011, 20:22
Ik leg hier een probleem neer, waarvan ik zelf niet weet hoe het zit...
Ik weet niet of onderstaande feiten iets met elkaar te maken hebben, maar vermeld ze voor de volledigheid allemaal maar.
Mss kunnen jullie hier wat over uitleggen? Mijn C heeft een 2.0 16V 9A blok.
Wat is namelijk het geval:
FEIT#1:
De koelvloeistof temperatuurmeter blijft erg laag staan, ik dacht eerst dat-ie helemaal niks deed, maar zit soms wel iets boven 'het pinnetje' waar-ie met de motor af ook op rust. Bij het rijden op de snelweg (veel rijwind) zit-ie daar echter ook weer... :screwy:
(dat hoort niet!)
FEIT#2:
Via de MFA zie ik, dat tijdens het (normaal) rijden op de snelweg de olietemperatuur rond de 70 graden zit en ook vrij constant blijft.
(vind ik zelf nogal laag)
FEIT#3:
De koelfan gaat NIET aan, als ik de motor afzet bij parkeren van mijn wagen; dit was (volgens mij) bij al mijn vorige VW's wèl zo!
Ik heb de fan zowieso nog nooit zien draaien...
Meteen de zekering gecheckt: deze is NIET doorgebrand... :confused:
Belangrijkste FEIT#4; waar het topic dus om gáát:
Ik ben van het weekend naar Nijmegen gereden (ca. 150km) en onderweg lijkt er niks aan de hand en is het bovenstaande van toepassing.
Echter, ná de lange rit moest er in de binnenstad worden gereden; d.w.z. remmen, optrekken, weinig koelwind etc. tot op een zeker moment het oliealarm afgaat :eek: (???) (dus olielampje èn geluidssignaal)
Op dat moment staat de kvstemperatuurmeter op ca. 70 graden. en de olietemperatuur op ca. 96 graden.
Natuurlijk meteen ff stil gezet en ff later weer gestart.
Daar dit al zowat bij het hotel was, ben ik daar maar rustig naartoe gereden en de auto gewoon neer gezet.
Na een uurtje stilstand het olieniveau gecheckt en deze was oké;
Ook het kvs-niveau was goed, nèt boven de max.
Toen maar weer een km-tje of 10 proef-gereden (in de binnenstad) en uiteindelijk had ik bij olietemp. 94 graden weer het alarm...
Kortom:
Bij snelwegrijden houdt-ie het wel uit, maar zodra er minder rijwind is lopen de temperaturen aardig snel op.
Wat ik zelf denk te weten ;) (zeg het als ik het FOUT heb!):
-het olie-alarm treedt op bij:
1: te laag olieniveau (NIET VAN TOEPASSING)
2: een te hoge temperatuur (VOLGENS MIJ IS ONDER DE 100 GRADEN NIET ABNORMAAL)
3: de olieDRUK is te laag (MISSCHIEN...?, dan is de oliepomp de boosdoender)
-bij normale omstandigheden hoort de KVS-temperatuurmeter zo rond de 90 à 100 graden te staan.
MIJN METER KLOPT DUS NIET!
Ik dacht eerst een kapotte sensor, maar hij zit dus soms wel boven het pinnetje, dus krijgt toch wel een (verkeerd?) signaal...
-Kan het een kapotte thermostaat een oorzaak zijn?
-Is het niet aanslaan van de koelfan mede de oorzaak, dat in stadsverkeer de KVS-temp te snel oploopt?
-Hoe check ik de capaciteit van mijn oliepomp?
-Hoe check ik de werking van de koelfan en wat kan er loos zijn, als de zekering gewoon HEEL is?
Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven, want ik weet het ff niet meer....
Ik weet niet of onderstaande feiten iets met elkaar te maken hebben, maar vermeld ze voor de volledigheid allemaal maar.
Mss kunnen jullie hier wat over uitleggen? Mijn C heeft een 2.0 16V 9A blok.
Wat is namelijk het geval:
FEIT#1:
De koelvloeistof temperatuurmeter blijft erg laag staan, ik dacht eerst dat-ie helemaal niks deed, maar zit soms wel iets boven 'het pinnetje' waar-ie met de motor af ook op rust. Bij het rijden op de snelweg (veel rijwind) zit-ie daar echter ook weer... :screwy:
(dat hoort niet!)
FEIT#2:
Via de MFA zie ik, dat tijdens het (normaal) rijden op de snelweg de olietemperatuur rond de 70 graden zit en ook vrij constant blijft.
(vind ik zelf nogal laag)
FEIT#3:
De koelfan gaat NIET aan, als ik de motor afzet bij parkeren van mijn wagen; dit was (volgens mij) bij al mijn vorige VW's wèl zo!
Ik heb de fan zowieso nog nooit zien draaien...
Meteen de zekering gecheckt: deze is NIET doorgebrand... :confused:
Belangrijkste FEIT#4; waar het topic dus om gáát:
Ik ben van het weekend naar Nijmegen gereden (ca. 150km) en onderweg lijkt er niks aan de hand en is het bovenstaande van toepassing.
Echter, ná de lange rit moest er in de binnenstad worden gereden; d.w.z. remmen, optrekken, weinig koelwind etc. tot op een zeker moment het oliealarm afgaat :eek: (???) (dus olielampje èn geluidssignaal)
Op dat moment staat de kvstemperatuurmeter op ca. 70 graden. en de olietemperatuur op ca. 96 graden.
Natuurlijk meteen ff stil gezet en ff later weer gestart.
Daar dit al zowat bij het hotel was, ben ik daar maar rustig naartoe gereden en de auto gewoon neer gezet.
Na een uurtje stilstand het olieniveau gecheckt en deze was oké;
Ook het kvs-niveau was goed, nèt boven de max.
Toen maar weer een km-tje of 10 proef-gereden (in de binnenstad) en uiteindelijk had ik bij olietemp. 94 graden weer het alarm...
Kortom:
Bij snelwegrijden houdt-ie het wel uit, maar zodra er minder rijwind is lopen de temperaturen aardig snel op.
Wat ik zelf denk te weten ;) (zeg het als ik het FOUT heb!):
-het olie-alarm treedt op bij:
1: te laag olieniveau (NIET VAN TOEPASSING)
2: een te hoge temperatuur (VOLGENS MIJ IS ONDER DE 100 GRADEN NIET ABNORMAAL)
3: de olieDRUK is te laag (MISSCHIEN...?, dan is de oliepomp de boosdoender)
-bij normale omstandigheden hoort de KVS-temperatuurmeter zo rond de 90 à 100 graden te staan.
MIJN METER KLOPT DUS NIET!
Ik dacht eerst een kapotte sensor, maar hij zit dus soms wel boven het pinnetje, dus krijgt toch wel een (verkeerd?) signaal...
-Kan het een kapotte thermostaat een oorzaak zijn?
-Is het niet aanslaan van de koelfan mede de oorzaak, dat in stadsverkeer de KVS-temp te snel oploopt?
-Hoe check ik de capaciteit van mijn oliepomp?
-Hoe check ik de werking van de koelfan en wat kan er loos zijn, als de zekering gewoon HEEL is?
Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven, want ik weet het ff niet meer....