View Full Version : radiateur verstopt?
omdat de motor van mijn golf (1.3 Hk) te warm werd heb ik de thermostaat vervangen.nu blijft de onderkant van de radiateur kkoud, ook zie ik geen straal in het koelvloeistofvaatje.
alle slangen worden warm behalve de onderste naar de radiateur.
de kachel wordt nu wel gewoon heet.
Spierings
04-01-2011, 18:01
Loopt de motor nou nog steeds warm???
sorry voor de misschien domme vraag: heb je de boel ontlucht met de kachel vol aan?
de motortemperatuur komt nog steeds iets voorbij het midden inderdaad.
tegen de rand van het lampje zeg maar.
ik heb de motor laten lopen met de dop van het vaatje totdat hij op bedrijfstemperatuur was, daarna de dop er weer op gedraaid.
Spierings
04-01-2011, 19:14
Vermoed dat hij gewoon niet heet genoeg is waardoor de thermostaat nog niet open is.
Als de radiateur geen doorstroming heeft en/of de thermostaat dicht blijft zou de motor heet lopen, dit is niet in jouw geval.
als niet rond pomp kan de waterpomp stuk zijn
heb net zo'n 15km ermee gereden maar nog steeds hetzelfde.
waterpomp lijkt me niet omdat die volgens mij helemaal uit metaal is, en hij gooit het wel rond want anders werden de beide slangen van de kachel niet warm?
vento tdi
04-01-2011, 19:55
onzin, vervang de waterpomp maar...
Is geen circulatie in het systeem en warmte vanuit de motor gaar naar de radiateur toe...
patjetta
04-01-2011, 20:00
Warmte gaat altijd naar boven he.
Als je ook geen straaltje in je reservoir ziet is waarschijnlijk je waterpomp kapot.
Maar als je wat je zegt al 15 km gereden hebt dan zou al lang je koppakking er uit moeten liggen als die niet goed koelt.
Het kan ook zijn dat het asje van je waterpomp los is gegaan van de schoeppen heb ik wel eens vaker gezien.
ik snap het ook niet als de waterpomp niks doet dan stijgt de temperatuur tot in het rood lees ik overal.
patjetta
04-01-2011, 20:35
Ja precies kan je niet een keer kijken of alles wel goed doorspoelt?
En heb je de nieuwe thermostaat wel gecontroleert?
nieuwe thermostaat heb ik gecontroleerd voordat ik hem erin zette.
ik heb net bij de auto gekeken en in de onderste en bovenste slang naar de carburateur geknepen, beide keren kwam er wel water door het overloopslangetje.
hoe kan ik kijken of alles goed doorspoelt?
patjetta
04-01-2011, 21:32
Allebij de radiateur slangen los en in de bovenste water o.i.d. gieten.
Als het goed is komt het er gelijk uit aan de onderkant.
Jel Golf 2 GTI
04-01-2011, 23:47
ik gok eig ook op een kapotte waterpomp.
Ook al is ze van metaal, ze slijten volledig weg.
Als de pomp er al een jaartje of 15 in zit zal ie wss niet goed meer zijn.
Hopelijk vind je het :thumbup:
ik ga het hele spul gewoon loshalen en doorspoelen en meteen nieuwe waterpomp erop.
het enige dat ik nu nog steeds neit snap is dat de temperatuur niet schrikbarend ver oploopt, terwijl ik dat overal lees.
maar het belangrijkste is dat het op wordt gelost dus gewoon alles vervangen.
Zit je thermostaat er wel goed in? ;)
Jel Golf 2 GTI
04-01-2011, 23:57
Bwa het is koud genoeg buiten en je temp zal wel oplopen maar zolang je blijft rijden zal het niet te gek zijn.
ALs je hem stationair laat draaien zou hij wel kunnen oplopen.
Het kan ook zijn dat je waterpomp zo ver heen is dat de temp in je blok een pak hoger licht dan de temp die je aan je sensor krijgt maaar na een tijdje zou je hele water opgewarmd moeten zijn.
Ben wel eens benieuwd hoe je pomp er uit gaat zien.
Zit je thermostaat er wel goed in? ;)
haha had er speciaal 'n topic over geopend :D
Bwa het is koud genoeg buiten en je temp zal wel oplopen maar zolang je blijft rijden zal het niet te gek zijn.
ALs je hem stationair laat draaien zou hij wel kunnen oplopen.
Het kan ook zijn dat je waterpomp zo ver heen is dat de temp in je blok een pak hoger licht dan de temp die je aan je sensor krijgt maaar na een tijdje zou je hele water opgewarmd moeten zijn.
Ben wel eens benieuwd hoe je pomp er uit gaat zien.
Zal speciaal voor jou een foto posten als die eruit is.
Hoop trouwens dat het dezelfde is als van de MH, want die heb ik nog een nieuwe liggen en een distributie ook.
ontluchten: dop er af en de kachel helemaal warm en de aanjager op standje 1 of 2. motor laten draaien en wachten tot de fan aanslaat!
als je hem alleen maar op bedrijfstemperatuur laat komen is de boel nog niet ontlucht.
als het wat lang duurt voordat de fan aanslaat, maak dan iets meer toeren.
ff updateje, had vandaag te weinig tijd om alles te doen, dus maar ff bugs' methode toegepast.
en jawel ik heb een straaltje in het koelvloeistof reservoir.
het begon met een heel kllein beetje en nu inmiddels een goeie straal :D
nu kan ik de waterpomp uitsluiten toch?
ik kreeg het echter niet voor mekaar om de koelfan aan te laten slaan en ik ben toch echt een tijdje bezig geweest.
temperatuur kreeg ik ook niet voorbij het lampje, bleef net op het randje van het lampje (aan de rechterkant ervan)
ok, ik hoop voor je dat dan alle lucht er uit is. ook geprobeerd om wat meer toeren te maken?
Jel Golf 2 GTI
06-01-2011, 17:09
Kijk dat valt weer mee :thumbup:
Normaal als je een goede straal hebt kun je idd de waterpomp uitsluiten.µ
Moest je binnekort toch nog eens je riem er af gooien is het mss wel aan te raden ff je pomp na te kijken.
Als het nu in orde is zou ik hem gewoon laten zitten.
grtz jel
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.