PDA

View Full Version : polo 1.9D naar TDI

jetta91
11-01-2011, 21:47
okeej de vraag is al veel gesteld,
en er is wat info over te vinden,
maar niet de info die ik zoek, of niet voldoende en ja ik heb de search al 3 maanden gebruikt :D

zoals zoveel wil ik mijn 1.9 D ombouwen naar een TDI
of naar een andere diesel ik wil daarbij een maximaal vermogen halen van 90 of 110 PK en zoek dus ook geen extremen op.
de 90 en 110 PK uit een golf3 en seat ibiza passen niet zomaar door de hoek waaronder de motor geplaatst is dat weet ik ook,
en als het wel past heb je bijna geen ruimte meer onder je motorkap.

maar hoe zit dat als ik een 3 cilinder TDI gebruik uit een polo 6n2
of uit een lupo?
is het blok dan ook gekanteld? is dat bij elke TDI?

mijn opties of voorkeuren gaan uit naar de volgende motorblokken

1.4TDI uit een polo 6n2 9n enzo
of eventueel een Golf 2 GTD of TD blok met een intercooler.

is er iemand die mij daar meer info over kan geven,
ik ben best handig ik zit in de technische dienst mijn vader ook en die ontwikkeld machines dus 4 rechterhanden heb ik al,
ik mis alleen de kennis van het ombouwen naar een andere motor,
dan met name de kabelbomen, computers enz
en de kennis van dieseltechniek.

een GTD of TD uit een golf2 klinkt raar, je duwt namelijk oude techniek in een jongere auto, maar uit die blokken kan je makkelijker meer vermogen halen ( richting de 80 a 90 PK dan uit een 1.9 D

Mtdi
12-01-2011, 06:54
Stel je vraag een aan DÁ-BRT,Die is goed met diesels.
Als jij een nokkenas van een td neemt een kleine turbo,en je pomp en verstuivers laat aanpassen kom je denk ik een heel eind.

DÁ-BRT
12-01-2011, 08:17
Mtdi: Bedankt voor het doorverwijzen. Had al even op zijn andere reactie gereageerd.
Trouwens ik zou bij de 1900D AEF nokkenstok blijven, heeft meer lift en wordt vaker gebruikt als upgrade bij TDI. ;)

@Jetta91: Je hebt gelijk de 3 cilinder TDI motoren zijn wel achterover ingebouwd (55 graden verder naar achteren ten opzichte van de 1700 en 1900 motoren.

jetta91
12-01-2011, 20:32
okeej zit op het moment alleen even een beetje om me heen te kijken en alles te overwegen, in principe is dit een goeie diesel, en met maar 193.xxx op de teller is die nog niet eens ingereden natuurlijk,

verder valt er met het blok eigenlijk niks te doen toch?
brandstofpomp schijn je niet open te kunnen schroeven of anders af te kunnen stellen,
en chippen bij een 1.9 diesel kan ook niet,

maar die pomp kan je daar echt niks mee? of eventueel andere verstuivers/injectoren?

ik lees overal dat er niks mogelijk is maar dat lijkt me raar alles is mechanisch en wat je in elkaar kan zetten en kan afstellen kan je naar mijn inzien ook anders/optimaler of rijker afstellen..

Wij-be
12-01-2011, 20:51
de pomp zelf kan je opschroeven toch? bij de 1.6d motoren kan het in iedergeval wel.

gr. Wijbe

DÁ-BRT
12-01-2011, 21:15
Er zit een Lucas pomp op de AEF motoren en daar kan je niets mee behalve hopen dat ze niet stuk gaan ;)

Natuurlijk kan je een turbo monteren en andere verstuivers. ook kan je er een bosch pomp op zetten met wat aanpassingen. Maar dan heb je het al snel weer over een 500+ euro's en daarvoor heb je ook een complete golf tdi.

jetta91
13-01-2011, 08:33
die 500+ had ik ook wel ruim op gerekend :)
10 of 20 pk meer red je natuurlijk niet met 4 tientjes ;)

maar een turbo... dan moet ik er dus een 1.9TD kop opzetten?
is de opbouw en structuur ( waterkanalen ) hetzelfde als bij mijn 1.9D?
en zo ja wat moet daar nog meer allemaal bijkomen?

andere pomp erop ( laten ) zetten is gezien de betrouwbaarheid van de lucas pomp uberhaupt geen slecht idee dus dat wil ik ook nog wel overwegen alleen weet ik niet of ik die zelf kan plaatsen en laten afstellen.
als er een Bosch pomp opkomt is die dan direct op te schroeven? of haal ik dan alleen maar resultaat als ik daarbij andere verstuivers installeer?

en hoeveel win ik ermee en wat gaat het ongeveer met mijn verbruik doen?

zoals ik eerder al zei ben ik niet op zoek naar 100PK+
maar ietsje meer dan nu zou ik niet erg vinden.

een TDI kopen is misschien voordeliger, maar omdat ik nu nog maar 193.xxx op de teller heb staan en deze motor altijd om de 5000 km minimaal een kleine beurt krijgt wil ik eerst proberen om deze motor erin te houden, en alles even te overwegen

Mtdi
13-01-2011, 11:18
Oettinger en nog een bedrijf hebben ooit setjes gemaakt voor de 1600 td die leverden 110 pk.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=79792
Je kunt DÁ-BRT een pm te sturen,en zien wat er mogelijk is.

DÁ-BRT
14-01-2011, 07:04
De cilinderkop kan blijven zitten, is nagenoeg gelijk. Je moet wel een gat achter in het onderblok boren voor de olie retourleiding van de turbo, of een carterpan aanpassen. Retourleiding zelf maken of laten maken. Ander inlaat spruitstuk, Buizen en slangen.

Ik heb een aantal adapters in de verkoop om een Bosch pomp op een AEF motor te plaatsen, wel ben je dan jou startblokkering kwijt. Verstuivers kunnen blijven zitten.

Je moet niet verder willen gaan dan een 140pk, daarna gaat het blok stuk. Verbruik ligt aan jouw rechter voet. Als je rustig rijdt zal hij niet meer gaan verbruiken, misschien door het extra vermogen wel minder.

jetta91
14-01-2011, 08:08
dankjewel Bert,

dan moet ik zeggen dat een andere dieselpomp mij meer trekt, dan een turbo opbouwen,

kan je mij misschien meer vertellen over de Bosch pomp? en de adapterplaat?

bijvoorbeeld hoe te bevestigen, wat ik verder aan moet passen, en een kleine indicatie wat dat gaat kosten? hoeft niet per PB hoor, doe maar gewoon hier want volgens mij zijn er veel meer mensen met deze vraag :)

DÁ-BRT
14-01-2011, 08:40
Hou rekening met de aanschaf van een pomp +/- 100 tot 150 euro voor een goede gebruikte.

Opbouwen en afstellen incl. materiaal 100 euro.

(Heb nog 2 geschikte pompen liggen.)

Ik kan wel een bosch pomp aanpassen en de toerenbegrenzing en vervroeging verbeteren. Het geeft vermogens winst maar geen 20pk. Gokje is ongeveer 10pk en fijner rijden.

jetta91
14-01-2011, 08:45
oh maar dat klinkt ook wel goed,
en 10 PK is genoeg dat verschil merk je wel in een standaard 1.9D ga ik vanuit.

en dan zou ik dus op een bedrag komen rond de 250 a 300 euro?
en je zegt 100 euro inclusief afstellen en monteren, dat is dan wat het zou kosten als jij het zou doen? of lees ik het dan verkeerd?