PDA

View Full Version : 6 Volt, in combinatie met 1600cc


curlie
14-02-2005, 16:42
:eek: Hoi allemaal,

Ik heb me een 1967-er kever aangeschaft. Op dit moment ligt er de standaard 1300cc in. Ik zou er graag een 1600cc AS motor inleggen, dubbele carburatie, spaghetti, 009 ontsteking. Lukt dat met 6 Volt? Ik zou het jammer vinden om heel de winkel om te moeten bouwen naar 12Volt...

Pictures: www.curlie.tk

volksaddiction
14-02-2005, 17:34
Hee Curlie !
Dacht dat jij alleen een porsche een spijl en een ovaal had !
Maar je heb een leuke collectie :)

Over je vraag, moet kunnen !
Alleen de dynamo aanpassen naar 6V.
Weet alleen niks over de elctronica van de carbs...hoe dat zit met de stationair sproeier of choke elementen ?!
Maar verder geen probleem !
evt. in combinatie met een 123ignition ipv een 009, want de 123 kan zowel op 12V als op 6V !

curlie
14-02-2005, 17:48
Kan een 009 niet op 6 Volt?

In de carburatoren van Dell Orto zit geen elektronica, dus daar hoef ik me al geen zorgen over te maken.

Zou het starten lukken? Nu met dat 1300-tje gaat het fijn, maar een 1600 heeft toch iets meer tegendruk hé?

:eek: Curlie :eek:

volksaddiction
14-02-2005, 17:59
Kan een 009 niet op 6 Volt?
In de carburatoren van Dell Orto zit geen elektronica, dus daar hoef ik me al geen zorgen over te maken.
Klopt, dus de carburateurs leveren ook geen probleem !
En een 009 combineer je meestal met een electronisch contactpuntje, of je moet er een conventioneel puntje inzetten, dan maakt het niet uit !

Zou het starten lukken? Nu met dat 1300-tje gaat het fijn, maar een 1600 heeft toch iets meer tegendruk hé?.
ehhh, dat is een kwestie van proberen !!
denk dat ie wel wat moeite heeft met rondgaan, maar dat heeft elke 6V :frown:

Tiki Madness
15-02-2005, 18:50
hee Curly als je om gaat bouwen naar dubbele carburateurs gebruik je dan geen electrische brandstofpomp?Ik weet niet of het echt nodig is maar als dit het geval is dan is zo'n pomp 12 volt.

suc6

krukab
15-02-2005, 22:33
hee Curly als je om gaat bouwen naar dubbele carburateurs gebruik je dan geen electrische brandstofpomp?
Ik gebruik op mijn 1776 in de westy ook geen elektrische pomp,maar wel een orginele (geen Brosal dus !!) van VW.

http://www.xposure.nl/aircooled/westfalia/bay11.jpg

Geen problemen mee,ook niet in Zuid-Frankrijk met 35 graden buitentemperatuur en de berg op :D
Nou moet ik wel zeggen dat de westy altijd al 12v geweest is ....

vwwastelands
16-02-2005, 08:55
Hey Curlie,

Volgens mij moet het kunnen, idd gewoon met normale benzinepomp (geen electrische) draai ik ook op mijn 1641 met 2 dellorto's. Ik heb mijn 67er echter wel omgebouwd naar 12 volt.

Misschien handig te kijken naar de compressie verhoudingen van de verschillende 6 volt motoren en te zoeken naar een 6 volt starter die bij die hoort met de hoogste (misschien iets in de bussen sfeer???)

Dennis

alextromp55
08-03-2005, 10:16
denk ook wel dat het kan, zit alleen even te dubben over je start moter, krijgt die hem wel rond op 6 volt?

PrutZer
10-03-2005, 13:07
Hallo Curly,
Het maakt niet uit, welke spanning je gebruikt, als je praat over je mechanische benzinepomp. Deze standaard pomp moet echter wel kunnen voorzien in de aanvoer van je brandstof. De standaard benzinepomp levert toerenafhankelijk aan doordat deze wordt aangedreven door een indirecte overbrenging van de krukasrotatie. Niks aan de hand totdat..... je dubbele carburateurs gaat gebruiken. Veel aftermarketcarburateurs hebben een drukgevoelige electrische benzinepomp nodig om het vlotterniveau in de carburateur op peil te houden. Dit moet de reden zijn om een standaard pomp te vervangen. Hierbij kom je gemiddeld uit op 12 volt. Het feit dat je denkt aan dubbele carburateurs en bezuinigen op energie of geld, staat echter haaks op een goed resultaat. Je ontsteking is, bij voorkeur een Bosch 009. Deze is relatief goed in verhouding en standaard geleverd met kontaktpunten. Ben je geregeld van plan om boven de 5.500 tpm te gaan jagen, kuin je de kontaktpuntveer nog aanpassen zodat ook 7.500 tpm mogelijk is zonder dat hij gaat "zweven". Het effect van deze ontsteking zit in het feit dat deze centrifugale ontsteking tot maar liefs 24 graden voorontsteking kan geven en rekening houdt met de zwakke derde cillinder en hiervoor een aangepaste ontsteking geeft om de thermische belasting van deze cillinder tegemoet te komen. Je weet wel, waar die oliekoeler in de weg zit.
Curly, wanneer je denkt aan tuning, kost dit altijd veel geld. Als je het goed wilt doen, tenminste. Anders belandt je in een zee van complicaties waarvoor iedereen een andere noodoplossing heeft. Begin eerst eens te denken aan een verantwoorde opbouw van je basis. Leg je goodies opzij en zet alles lekker om naar 12 volt.
Die 6v-startmotor gaat als een idioot rond maar gaat uiteindelijk kapot. Vraag gerust als je meer wilt weten.

Marco
10-03-2005, 20:24
damn, dit is nog es ff stukje info. Goed bezig!!