Log in

View Full Version : Stationair probleem PL 16V


Gino89
24-01-2011, 20:55
Hallo,

Jammer genoeg zit ik nog steeds met hetzelfde probleem. Het wegvallen van de motor naar 500 toeren als ik de koppeling in trap. Hij doet het niet altijd maar 8 van de 10 keer.

Dingen die al vervangen zijn;

-Injector rubbers alle 2
-STK (nieuwe )
-Nieuwe rubber om stationair schroef
-Nieuwe Verdelerkap

De motor al diversen keren op lekkages ingespoten. Maar niks van dit allemaal heeft geholpen. Nu heb ik vandaag een ander gasklephuis geprobeerd. Maar hij blijft gewoon hetzelfde doen. Alleen was er wat verschil tussen die twee. Ik weet nu niet welke er op hoort te zitten. Ze komen alle 2 van een PL af? :confused:

Die er nu op zit; 027 063 BB BO 295

Die ik heb getest; B7 258 827 4 D27 N

En bij die wat ik getest heb zat het inlaat stuk er los op met de code;
027 133 070 KTS 1-1

Welke van deze twee hoort er nu origineel op te zitten?

En bij de vorige onderhoud beurt, Was er een probleem met de lichtfilterbak. Volgens het systeem bij heuts past er geen PL luchtfilter in. Maar heb ik er nu eentje van een GX inzitten? En die past er wel in. Kan het hier meer te maken hebben dat de auto zo loopt?

Ik ben min of meer einde raad. Heb al behoorlijk veel probeert. En na gemeten. Maar ik kom er maar niet uit :( Misschien weet iemand wat het nog kan zijn?

Alvast bedankt !

Groeten, Gino

triggerfinger
25-01-2011, 09:31
Hallo,

Jammer genoeg zit ik nog steeds met hetzelfde probleem. Het wegvallen van de motor naar 500 toeren als ik de koppeling in trap. Hij doet het niet altijd maar 8 van de 10 keer.

Dingen die al vervangen zijn;

-Injector rubbers alle 2
-STK (nieuwe )
-Nieuwe rubber om stationair schroef
-Nieuwe Verdelerkap

De motor al diversen keren op lekkages ingespoten. Maar niks van dit allemaal heeft geholpen. Nu heb ik vandaag een ander gasklephuis geprobeerd. Maar hij blijft gewoon hetzelfde doen. Alleen was er wat verschil tussen die twee. Ik weet nu niet welke er op hoort te zitten. Ze komen alle 2 van een PL af? :confused:

Die er nu op zit; 027 063 BB BO 295

Die ik heb getest; B7 258 827 4 D27 N

En bij die wat ik getest heb zat het inlaat stuk er los op met de code;
027 133 070 KTS 1-1

Welke van deze twee hoort er nu origineel op te zitten?

En bij de vorige onderhoud beurt, Was er een probleem met de lichtfilterbak. Volgens het systeem bij heuts past er geen PL luchtfilter in. Maar heb ik er nu eentje van een GX inzitten? En die past er wel in. Kan het hier meer te maken hebben dat de auto zo loopt?

Ik ben min of meer einde raad. Heb al behoorlijk veel probeert. En na gemeten. Maar ik kom er maar niet uit :( Misschien weet iemand wat het nog kan zijn?

Alvast bedankt !

Groeten, Gino


heb zelf een PL van '90.
met wat probleempjes dus die is nu even uit logeren anders had ik kunnen kijken voor je qua nummers.

heb ETKA even geopend en een screenshot gemaakt van wat ik zie aan onderdeelnummers.

als je nog meer nummers nodig hebt hoor ik het wel.

http://i55.tinypic.com/fulu00.jpg

Gino89
25-01-2011, 13:17
Dankje, Wat is dat ETKA precies? dan kan ik evt. eens zelf alles na kijken.

Ik heb eens even een lijstje gemaakt. Van het inlaat traject.

Luchtfilterbak; 027 133 837 Q

Filter Element; 859 129 620

Kan allen niet echt een nummers op de Lucht massa meter zelf vinden.

Aan de zijkant het zwarte blokje; 3437 224028

Rechts op het Grijze blokje; 2437 020005 945

De spinnekop; 0438 101005 Boven op; 45763 150/6

Heb tevens nog paar fotos gemaakt;

http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/4/3/7/DSC_0001_212886.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/4/3/7/DSC_0003.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/4/3/7/DSC_0005.jpg

ik weet niet of iemand er iets aan ziet. Wat er fout kan zijn?

Groeten, Gino

triggerfinger
25-01-2011, 15:40
Dankje, Wat is dat ETKA precies? dan kan ik evt. eens zelf alles na kijken.



google maar eens op etka: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=etka&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&fp=1882415905f3640a

als je goed zoekt kan je ETKA wel vinden en op je eigen pc of laptop zetten, altijd handig ;)



Ik heb eens even een lijstje gemaakt. Van het inlaat traject.

Luchtfilterbak; 027 133 837 Q

Filter Element; 859 129 620

Kan allen niet echt een nummers op de Lucht massa meter zelf vinden.

Aan de zijkant het zwarte blokje; 3437 224028

Rechts op het Grijze blokje; 2437 020005 945

De spinnekop; 0438 101005 Boven op; 45763 150/6

Heb tevens nog paar fotos gemaakt;

ik weet niet of iemand er iets aan ziet. Wat er fout kan zijn?

Groeten, Gino

mijn eigen PL staat elders dus kan je niet direct vertellen wat mijn nummers zijn, zal als ie er weer is kijken voor je.

DragonGr Dragon
25-01-2011, 16:02
Ik zal eens kijken voor je!

Gino89
25-01-2011, 18:39
Ik zal eens kijken voor je!

Dat zou fijn zijn ! :thumbup:

@ triggerfinger thx !

Gino89
31-01-2011, 19:14
Zo gisteren even een andere brandstof computer probeert. Met dank aan T.C.Z.L. Maar jammer genoeg geen succes. Auto verandert niks :(

Iemand nog tips of ideeën die ik kan proberen?

Grtn Gino.

DragonGr Dragon
31-01-2011, 19:27
Ik zou het toch eerst zoeken in de spinnekop / LMM die misschien wel niet van een PL zijn...

Gino89
31-01-2011, 19:33
Ik zou het toch eerst zoeken in de spinnekop / LMM die misschien wel niet van een PL zijn...

Maar wat ik me af vraag he, Stel dat de LMM verkeerd is, Dan zou hij het toch altijd moeten hebben? dat is echt raar er bij. Hij heeft het niet altijd.

Gino89
31-01-2011, 21:46
Nog even een vraagje,

Als ik voor de auto sta, aan de rechter kant zit die ontstekings blok. Met die aluminium blok er onder. En er onder dat kastje voor de inspuit als ik het goed heb. Maar wat is die kast aan de linker kant? Onder de ruitenwisser. Met die grote stekker er op. En die kleine slang er aan. Heeft die ook wat te zeggen over het lopen van de motor?

Als ik het goed heb, was het dit nummer; 811 907 397 E

Chriskee.
31-01-2011, 23:31
Je bedoelt het motorsteuergerät?
Dat ben ik me dus ook aan het afvragen, waar die voor dient.

DragonGr Dragon
01-02-2011, 09:20
Is de computer voor de ontsteking. Gaat een vacuumslang in en een stakker en zit een soort gele schijf op aan de zijkant.

Chriskee.
01-02-2011, 09:41
Die gele schijf is bij mij roze :)

DragonGr Dragon
01-02-2011, 09:42
Zal wel allerlei kleuren hebben :tongue: , maar is iig half zo groot als de injectiecomputer (KE Jetronic)

T.C.Z.L
01-02-2011, 18:12
Zo gisteren even een andere brandstof computer probeert. Met dank aan T.C.Z.L. Maar jammer genoeg geen succes. Auto verandert niks :(

Iemand nog tips of ideeën die ik kan proberen?

Grtn Gino.

No problem kerel. Zie de computer vrijdag wel terugkomen!
Ben eens benieuwd wat het probleem nu wel is :screwy:

Gino89
01-02-2011, 20:59
No problem kerel. Zie de computer vrijdag wel terugkomen!
Ben eens benieuwd wat het probleem nu wel is :screwy:

Ben ook wel benieuwd :D :confused: :(

Gino89
01-02-2011, 21:01
Is de computer voor de ontsteking. Gaat een vacuumslang in en een stakker en zit een soort gele schijf op aan de zijkant.

Idd, dat heb ik ook gezien. Er staat in het boek iets over de VEZ computer. Maar heeft dit ding ook wat te maken met de stationair?

Er staat iets beschreven als ik die slang er vanaf trek. En het toerental verhoog. Zou het tijdpunt naar 13 graden voor OT gaan?

M v D
02-02-2011, 13:16
Waar ik zo gauw aan denk is de stappenmotor. oftewel de stationair-omloopregeling. Een soort klein elektromotortje die de luchttoevoer regelt bij gesloten gasklep.
Ook bevind zich bij de gashandle nog een nullastschakelaar, deze ook getest?

DragonGr Dragon
02-02-2011, 20:38
Ik heb ETKA er eens goed op na geslagen maar het filterhuis, filterelement en LMM zijn gelijk voor PL en GX, dus alle KE-Jetronics. Niets bijzonders daar. Het filterelement tegenwoordig heet 113 129 620.

Nog even wat me te binnen schiet... Het je het impulsmoment goed afgesteld? als dit te laag of hoog staat, kan hjj niet snel bijregelen bij verandering van toerental.

Waar heb je trouwens het rubbertje van de stelschroef vandaan die je vervangen hebt?? je bedoelt neem ik aan de schroef op de luchtklep!?

Gino89
02-02-2011, 22:59
Waar ik zo gauw aan denk is de stappenmotor. oftewel de stationair-omloopregeling. Een soort klein elektromotortje die de luchttoevoer regelt bij gesloten gasklep.
Ook bevind zich bij de gashandle nog een nullastschakelaar, deze ook getest?

deze is helemaal nieuwe er op gekomen :) De stappenmotor. En de nullast schakelaar heb ik ook al getest.

Gino89
02-02-2011, 23:00
Ik heb ETKA er eens goed op na geslagen maar het filterhuis, filterelement en LMM zijn gelijk voor PL en GX, dus alle KE-Jetronics. Niets bijzonders daar. Het filterelement tegenwoordig heet 113 129 620.

Nog even wat me te binnen schiet... Het je het impulsmoment goed afgesteld? als dit te laag of hoog staat, kan hjj niet snel bijregelen bij verandering van toerental.

Waar heb je trouwens het rubbertje van de stelschroef vandaan die je vervangen hebt?? je bedoelt neem ik aan de schroef op de luchtklep!?

Die rubber heb ik van een ander gasklephuis. Die was nog goed.

Ik krijg als het goed is morgen een meter binnen. Waarmee ik dat kan afstellen. Heb hem dinsdag besteld. Dus daar ga ik nu verder aan instellen.

Bedankt voor de reacties. :thumbup:

Mot
03-02-2011, 14:17
Denk dat daar je probleem wel eens ik kan zitten in dat rubber.

Zitten 2stelschroeven op het gasklephuis, laat deze eens afstellen door een kenner die weet waar hij mee bezig is

Bij mij was het hetzelfde probleem, er is in het verleden aan geschroeft dus liep hij beroerd icm met een verrote opvoerpomp. Toen hij weer correct was gesteld liep hij al puur beter

DragonGr Dragon
03-02-2011, 15:52
Twee schroeven? denk dat je in de war bent met wat anders...
Stelschroef aan de voorkant die ook wel foutief stationair stelschroef wordt genoemd, daarmee kan je de duty cycle aanpassen van de STK. Staat die te ver dicht dan zakt het stationair te ver terug bij koppelen en kan hij uitvallen.

Gino89
03-02-2011, 18:35
Die tweede wat hij bedoeld. Is denk ik voor de gasklep stand te bepalen. Maar deze is nog in de originele stand. Is nog met gele lak voorzien. Van uit VW zelf. Dus daar heeft niemand aan gezeten.

En jammer genoeg heb ik de meter nog niet binnen :( Dus heb de stationair schroef nog niet kunnen stellen :(

LuukGTI
07-02-2011, 16:33
Zit dit ook allemaal op een PF blok? Mijn stationair lijkt net een jojo, nu heb ik een immitatie klep besteld en gemonteerd en sinds ik dat heb gedaan kreeg ik het jojo effect.

Gino89
07-02-2011, 20:01
Zit dit ook allemaal op een PF blok? Mijn stationair lijkt net een jojo, nu heb ik een immitatie klep besteld en gemonteerd en sinds ik dat heb gedaan kreeg ik het jojo effect.

Als ik het goed heb, Was het een GX waar dit ook allemaal op zit.

Gino89
07-02-2011, 21:48
Zo, Net eens de impuls meting probeert.

Ik heb hem nu mooi op 29% ingesteld. Nu valt die ook mooi in één keer terug naar zen 900 toeren. Maar toch blijft hij soms hangen. En dan valt hij nog altijd zo ver weg. Naar de 500 toeren.

Nu heb ik de meter in de gaten gehouden. En die verandert bij het wegvallen van de motor ook opeens naar een 30%. En nog hoger. En soms gaat hij ook naar de 26% Nu weet ik niet precies wat hij moet doen. Of dit gewoon een constante 29% moet zijn. Of dat deze ook een beetje mag schommelen?

Is dit nu naar een elektrische fout te wijzen? Of is het een mechanische fout, waar de elektronica op reageert?

Ik zou ook graag de vacuüm slangen willen vervangen. Heb gemeten dat deze een binnen diameter hebben van 3.5 mm welke slangen kan ik hier het beste voor pakken? De meeste zijn 4 mm of 6mm. Iemand misschien een site voor ze te bestellen?

Ik had dit al nagevraagd bij Heuts, Maar daar zat ik op 10 euro de meter? :eek:

Chriskee.
07-02-2011, 23:25
Voor de vacuumleidingen moet je gewoon naar Wealer gaan.

Heb ik laatst ook gedaan voor mijn GTI, incl. alle hoekstukjes en dergelijke.
Was geloof ik 2 tientjes kwijt in totaal.

DragonGr Dragon
08-02-2011, 08:31
idd GX zit dit alles ook op. PF is een digifant systeem, dat werkt anders. Weet niet welke klep je bedoelt die je imitatie hebt vervangen...

Dat de impulsverhouding varieert bij gas en gas loslaten is een teken dat de computer zijn werk doet. Hoe hoger de verhouding hoe langer de STK open blijft t.o.v. dicht. De STK gaat in een bepaald vast tempo open en dicht (hence het zoemen) maar je kan de verhouding tussen open en dicht per cyclus aanpassen. Langer open betekent meer lucht in de inlaat. Hierdoor blijft de motor op een constant toerental lopen in de computer bepaald. Het afstellen van de STK dmv de stelschroef op het gashuis zort ervoor dat het bereik waarbinnen de STK regelt goed ligt. Draai je deze te ver open dan krijgt de inlaat standaard al zoveel lucht dat de toeren niet onder 900 komt. Staat hij te ver dicht dan moet de STK alles doen en die kan niet 100% open staan.

Vacuum slangen kan nooit kwaad en liggen gewoon bij den dealert. Als hij ergens valse lucht trekt in sommige gevallen dan wordt daar niet voor gecompenseert met brandstof en loopt hij slechter. Controleer ook even de knie naar de remdrukbekrachtiger vanaf de inlaat. Daar wil ook wel eens een scheur inzitten.

LuukGTI
08-02-2011, 17:15
Daarmee bedoel ik de stationair toerental klep van een GTI 8v. Op een of andere manier loopt ie 1100 toeren als de motor koud is, dat kruipt omhoog naarmate die warmer wordt tot ongeveer 2000 toeren bij een olie temp van ongeveer 50C. Wanneer de temperatuur boven de 56 graden komt kruipt het toerental binnen 2 seconden omhoog tot 2800 toeren en duikt dan in één klap naar beneden tot ie bijna uitvalt en dan gaat ie weer omhoog tot 2800. Soort jojo effect.

Maar dit heeft dus blijkbaar niets met het afstellen van de impuls als ik dit verhaal zo lees. :mad:

Iemand een idee?

idd GX zit dit alles ook op. PF is een digifant systeem, dat werkt anders. Weet niet welke klep je bedoelt die je imitatie hebt vervangen...

Dat de impulsverhouding varieert bij gas en gas loslaten is een teken dat de computer zijn werk doet. Hoe hoger de verhouding hoe langer de STK open blijft t.o.v. dicht. De STK gaat in een bepaald vast tempo open en dicht (hence het zoemen) maar je kan de verhouding tussen open en dicht per cyclus aanpassen. Langer open betekent meer lucht in de inlaat. Hierdoor blijft de motor op een constant toerental lopen in de computer bepaald. Het afstellen van de STK dmv de stelschroef op het gashuis zort ervoor dat het bereik waarbinnen de STK regelt goed ligt. Draai je deze te ver open dan krijgt de inlaat standaard al zoveel lucht dat de toeren niet onder 900 komt. Staat hij te ver dicht dan moet de STK alles doen en die kan niet 100% open staan.

Vacuum slangen kan nooit kwaad en liggen gewoon bij den dealert. Als hij ergens valse lucht trekt in sommige gevallen dan wordt daar niet voor gecompenseert met brandstof en loopt hij slechter. Controleer ook even de knie naar de remdrukbekrachtiger vanaf de inlaat. Daar wil ook wel eens een scheur inzitten.

Gino89
08-02-2011, 19:57
Voor de vacuumleidingen moet je gewoon naar Wealer gaan.

Heb ik laatst ook gedaan voor mijn GTI, incl. alle hoekstukjes en dergelijke.
Was geloof ik 2 tientjes kwijt in totaal.

Dankje! ik ga er morgen direct voor bellen. dan weet ik tenminste dat dit hele traject weer in orde is. En kan ik verder gaan zoeken.

Gino89
08-02-2011, 19:58
idd GX zit dit alles ook op. PF is een digifant systeem, dat werkt anders. Weet niet welke klep je bedoelt die je imitatie hebt vervangen...

Dat de impulsverhouding varieert bij gas en gas loslaten is een teken dat de computer zijn werk doet. Hoe hoger de verhouding hoe langer de STK open blijft t.o.v. dicht. De STK gaat in een bepaald vast tempo open en dicht (hence het zoemen) maar je kan de verhouding tussen open en dicht per cyclus aanpassen. Langer open betekent meer lucht in de inlaat. Hierdoor blijft de motor op een constant toerental lopen in de computer bepaald. Het afstellen van de STK dmv de stelschroef op het gashuis zort ervoor dat het bereik waarbinnen de STK regelt goed ligt. Draai je deze te ver open dan krijgt de inlaat standaard al zoveel lucht dat de toeren niet onder 900 komt. Staat hij te ver dicht dan moet de STK alles doen en die kan niet 100% open staan.

Vacuum slangen kan nooit kwaad en liggen gewoon bij den dealert. Als hij ergens valse lucht trekt in sommige gevallen dan wordt daar niet voor gecompenseert met brandstof en loopt hij slechter. Controleer ook even de knie naar de remdrukbekrachtiger vanaf de inlaat. Daar wil ook wel eens een scheur inzitten.

Ik kan hem wel instellen. Als ik aan de schroef draai zie ik dat deze verandert. Ik ga morgen bellen voor die slangen. En dan ga ik verder zoeken naar de oorzaak.

DragonGr Dragon
09-02-2011, 08:59
LuukGTI: Misschien even PB
Als ik mij niet vergis heeft de Digifant een ander soort STK, maar dat durf ik niet te zeggen. Ik dacht dat dat een schuif is ipv zoeen bij PL.

Gino89
10-02-2011, 18:30
Heb in de loop van vandaag gebeld naar de dealer. Ik ga aankomende zaterdag er na toe. Om te kijken voor nieuwe vacuüm slangen. Vervang ze allemaal uit voorzorg. Dan kan ik dit uitsluiten dat het hier aan ligt. Dus maar even afwachten :)

Gino89
12-02-2011, 15:20
Zo ik heb vandaag alle vacuum slangen vervangen. De duty- cycle opnieuw afgesteld. En de CO schroef aangepast naar een gemiddelde van 10 mA.

Vervolgens ben ik via de stage van mn broertje aan een co meter gekomen. Deze heb ik ook probeert en ik kom uit op een gemiddelde van 0,5% CO. Heb een u9 dus dat is goed. En dit zonder kat :)

Maar de auto blijft nog altijd hetzelfde doen, iemand die nog weet wat dit kan zijn? :confused:

grtn Gino.