Log in

View Full Version : Advies gevraagd bij aankoop Polo 6N

SvenFGTF
25-01-2011, 09:13
Na zeker wel anderhalve maand reizen met het OV ben ik het alweer helemaal zat en ben ik weer opzoek naar een auto. :tongue:

Dit keer wil ik een klein en zuinig dingetje wat niet te duur is in de wegenbelasting en verzekering, en die niet te duur is in aankoop. Daarnaast moest het een VW worden maar geen oldtimer omdat hij toch enigzins betrouwbaar moet zijn wanneer ik hem gebruik als daily. Dus ik ben opzoek gegaan naar Lupo's en Polo's.

Nou kreeg ik een mooi aanbod van een vriendin van mij die haar polo 6N kwijt moet, maar er zijn een aantal dingen waar ik vragen over heb en ik hoop dat jullie mij daarover wat advies kunnen gegeven.

Allereerst de gegevens die ik heb van de auto in kwestie:
- Polo 6N Open Air zwart metallic
- bouwjaar 1999
- kilometerstand: 187.909
- 1.6 benzine 55 kw
- apk tot 23 sep 2011

- recentelijk zijn de versnellingsbak en de distributiesnaar vervangen en heeft hij ook een grote beurt gehad

Ze vraagt er 2600 euro voor wat volgens mij een zeer schappelijke prijs is.
Nou vroeg ik mij alleen een aantal dingen af:

- Heeft iemand ervaring met dit 1.6 blok en kan iemand mij vertellen of het in de praktijk een beetje zuinig is, of het lekker rijd en hoe het zit met de slijtage van het blok?

- Moet ik het als een voordeel zien dat de versnellingsbak is vervangen, of als een nadeel omdat dit duidt op een auto waarmee veel geragd is?

- Ik zit een beetje met de kilometerstand in mijn maag, maar alleen vanwege de doorverkoop, zijn polo's met zo'n stand nog een beetje te verkopen?

Ik ga zaterdag kijken naar de staat van de auto en er even een proefritje in rijden, zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten bij dit model?

Ik weet dat ik er een lang verhaal van heb gemaakt, maar ik hoop dat iemand mij een beetje verder kan helpen, alvast bedankt! :thumbup:

jetta91
25-01-2011, 09:34
Allereerst de versnellingsbak, de versnellingsbakken bij een polo 6n gaan erg snel kapot, dus dat deze vervangen is duidt niet perse op het afraggen van een auto, je kan het meer zien als een voordeel, want vroeg of laat zal je er toch aan moeten geloven.

ik heb een keer een proefrit gemaakt met een 1.6 en het viel mij op hoe soepel en snel dit blok is ik vond hem zeer fijn rijden, maar over het verbruik kan ik je niets vertellen, ik denk dat je ergens tussen de 1 op 14 en 1 op 16 zal gaan zitten, maar dat is meer een gok.

Km stand is niet eens zo schrikbarend, en of je hem nog een beetje kunt doorverkopen met die kilometerstand? tja jij koopt hem nu ook, maar of je hem ook makkelijk voor dit bedrag doorverkoopt hangt er ook vanaf hoeveel kilometer jij van plan bent om er op te zetten natuurlijk, draai je er een ton bij op in 2 a 3 jaar dan krijg je dat geld er toch niet meer voor terug, en daar komt natuurlijk bij dat een auto altijd een slechte investering is.

2600 euro, ja er zijn een heleboel die veel goedkoper zijn, maar het is maar net wat jij over hebt voor die auto. persoonlijk vindt ik de prijs erg hoog, maar aan de andere kant.
als jij een polo koopt voor 1500 euro, en 3 maanden later moet er een andere bak onder van laten we zeggen 500 euro, en een nieuwe D-riem met spanrollen en waterpomp en je kan het niet zelf dan geef je inclusief de aanschaf ook al snel dat geld uit natuurlijk, en als je dat meerekend kan je zeggen dat de prijs niet asociaal is.

waar je veel op moet letten bij dit type:
- roest achter bij de wielkasten
- roest aan de bodem
- roest rond het voorraam
- staat van de versnellingsbak ( hoor je rare geluiden schakelt erg stroef )

en verder natuurlijk de normale dingen.

SvenFGTF
25-01-2011, 09:48
Erg bedankt voor de snelle reactie, en vooral ook voor de inhoud want hier kan ik wat mee!

Over de prijs, ik kan zelf alles wel doen wanneer het nodig is, dus qua onderhoudsprijs zit ik dan wel lager, maar ik heb liever dat ik nu wat meer uitgeef en een goede auto heb waar ik niet elke week onder moet liggen (dit had ik de laatste maanden wel met mijn vorige auto)
Maarja, van de andere kant, je kan natuurlijk nooit 100% zeker weten dat die auto het niet begeeft wanneer je hem hebt gekocht, dat snap ik ook wel ;)

Bedankt voor de verdere aandachtspunten, die neem ik mee in mijn checklist wanneer ik zaterdag ga kijken!

jetta91
25-01-2011, 09:58
mooi dat ik je een beetje op weg heb geholpen,
maar hou je topic even in de gaten, er zullen vast meer polo rijders reageren ;)

SvenFGTF
25-01-2011, 10:02
Uiteraard, ik hoop ook op nog wat meer reacties :)

b_elev
25-01-2011, 16:26
mijn vriendin rijd ook een 6n 1.6 8v .. deze rijd zeer lekker lekker pittig en rap

verbruik is ook goed te doen met 1 op 15 ongeveer

en bakprobl enzo kan ik je niets over vertellen die van haar heeft pas 114 gelopen dus

mvg brian

Pallie
25-01-2011, 16:26
Ik rij zelf met een 1.6, ik ben blij dat ik dat model heb gekozen aangezien je dan nog een beetje vooruit komt.
Kwa zuinig rijden, ik rij veel kleine stukken en soms wat langere, ik kom dan uit op ongeveer +- 1 op 11.5/12.
Wat ik aan roest heb toe te voegen is ook op het dak aan de achterkant waar de rubbers eindigen, daar wil nog wel eens een beetje water in blijven staan waardoor er roestvorming ontstaat.
Kwa versnellingsbak is het wel een beetje bekent, het is nou eenmaal een puntje wat polo heeft, maar als de bak al is vervangen is dat een voordeel.

verder heb ik er heel veel plezier van en rijd super lekker,
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr.

Maarten99
01-02-2011, 15:59
Ik heb zelf ook onlangs een 1.6 uit 1998 aangeschaft. 200.000+ gelopen en nog geen probleem met de versnellingsbak. Ik zou wel even navragen waarom de bak vervangen is. Ik denk dat hij voor een 1.6 redelijk zuinig is, maar toch lekker pittig op de snelweg.
2600 lijkt mij een beetje aan de hoge kant, voor dat geld zou ik geen enkel minpuntje of roestplekje accepteren. :D

Richard
01-02-2011, 16:05
bak is een standaard probleem.. 9 van de 10 lopen stuk

SvenFGTF
03-02-2011, 17:42
Hartstikke bedankt voor de goede adviezen allemaal! Ik ben ondertussen wezen kijken bij de polo en heb besloten om hem niet te kopen. Er waren namelijk een aantal punten aan de auto die ik niet geweldig vond.
Ondertussen ben ik wezen kijken bij een 1.4 16V Lupo en die heb ik wel gekocht! :)

SubdubberGT
04-02-2011, 20:47
foto:d

SvenFGTF
04-02-2011, 21:07
Haha, ik weet het, ik weet het! :D ik zal binnenkort foto's maken!