View Full Version : Wat is de snelste 1600cc 8v?
Golfcross
01-02-2011, 19:48
Hallo volkswagen liefhebbers,
Ik ben bezig om een nieuwe crossauto te bouwen die voor de FAC gaat rijden in Friesland. Het liefst had ik een sirocco gekocht maar omdat die aardig schaars aan het worden zijn gaat dit niet door. Nu mijn vraag wat is de snelste 1600cc 8v? De motor MOET standaard blijven dus geen andere nokkenassen erin enz.
Er zijn wel een aantal regels aan verbonden! Ik mag een motor uit wissel en in een ander chassis plaatsen maar met behoud van originele vw onderdelen.
Het chassis word waarschijnlijk een golf 2. Wie kan mij hierbij helpen?
Sjeesbeest
01-02-2011, 20:20
1600cc gti EG motor heeft standaard 110 pk op k-jet, misschien is er met een programeerbare injectie meer uit te halen.
Golfcross
01-02-2011, 21:07
1600cc gti EG motor heeft standaard 110 pk op k-jet, misschien is er met een programeerbare injectie meer uit te halen.
Dit is een 16 klepper toch?
oettinger_18
01-02-2011, 21:13
neej is geen 16 klepper.. de snelste 1600 is geleverd in een golf 1 gti 16s oettinger als ik me niet vergist heeft de 1600 gti motor 136 pk.. deze motoren komen nog wel regelmatig langs maar je betaalt meestal de hoofdprijs voor dit soort motoren..
met vw onderdelen: EG motor met DX nokkenas er in en digifant 1 injectie van een G60 met chip op maat. Kop iets vlakken(voor zover dat kan)
Sjeesbeest
01-02-2011, 21:42
een 16s is een 16 klepper, een 1600cc 8v gti EG is de oer gti motor met 110 pk
een 16s loopt orgineel alleen frankrijk en zijn uniek
Golfcross
02-02-2011, 11:52
een 16s is een 16 klepper, een 1600cc 8v gti EG is de oer gti motor met 110 pk
een 16s loopt orgineel alleen frankrijk en zijn uniek
En niet te betalen denk ik :mad:.
Daar zijn de regels bij de Fac nu voor het moet betaalbaar blijven.
Je moet een FR of een EG hebben,daar kan je ook mee voorin rijden.
En je vering/schokbrekers en uitlijning moeten super zijn anders red je het nooit.
Succes
Golfcross
02-02-2011, 17:45
Daar zijn de regels bij de Fac nu voor het moet betaalbaar blijven.
Je moet een FR of een EG hebben,daar kan je ook mee voorin rijden.
En je vering/schokbrekers en uitlijning moeten super zijn anders red je het nooit.
Succes
Bedankt voor de tip! Weet je ook in welke autos deze motors zitten?
Golf 1 gti tot 81 dacht ik.
Pewi Vwteam
02-02-2011, 18:43
de fr zit in een scirocco, en de eg in een golf1 gti. let op mk1 kan ook dx wezen.
ik neem aan dat ze je motor niet los gaan halen setje andere zuigers er in met hogere compressie ipv de comzuigers
FR
Jetta '80-'84
Scirocco 1 en 2 '76-'82
EG
Golf,Scirocco '76-'82
Jetta '80-'82
Roy-16VT
03-02-2011, 00:59
de fr zit in een scirocco, en de eg in een golf1 gti. let op mk1 kan ook dx wezen.
ik neem aan dat ze je motor niet los gaan halen setje andere zuigers er in met hogere compressie ipv de comzuigers
Dat mag dus allemaal niet je moet de motor helemaal standaard houden dus niks bewerken ofzo.
regels zijn hier te vinden http://www.fac-autocross.nl/reglementen/standaard-1600/
dus dat word alles optimaliseren ;)
wie controleert dat dan,je mag nl wel overmaat zuigers en krukas bewerken.dus die zuigers kunnen er gewoon in.enige puntje,ik lees dat de motor/auto combinatie origineel geleverd moet zijn dus daar ga je nat.1.6 gti is nl nooit in een mk2 geleverd en op een 1600 met 72 pierburg pk's zit je niet te wachten denk ik......[de rest van het veld wel,als je daarvoor kiest;) ]
Roy-16VT
03-02-2011, 04:39
De controles worden uitgevoerd door de mensen van de FAC met behulp van specialisten en bij bepaalde wedstrijden kan het zijn dat bij de top (3-5) over die dag de kop eraf moet oid. en aan het einde van het kampioenschap worden ze ook weer gecontrolleerd waren in 2009 de snelste 5 meende ik. en dat kan varieren van de kop eraf tot de versnellingsbak eronderuit en inleveren die vervolgens uit elkaar gehaald word.
okay,vind het voor een cross nogal ingewikkeld allemaal,maargoed....
Ook autocross is tegenwoordig vern**kt door geld Gerben.
vwmk2driver
03-02-2011, 18:19
mijn idee..
iedere crosser die hier rond rijd, houd zich niet aan de regels.
iedereen rommelt wel iets.
het zal overigens lekker zijn als je gewonnen heb en ze trekken je kop eraf.
dat betekent dus dat als je gewonnen hebt, je gelijk voor 100 euro schade heb, aan nieuwe pakkingen/bouten etc.
dan zal ik zorgen dat ik 4 word ;)
Pewi Vwteam
03-02-2011, 22:08
bak inleveren of kop er af moet niet gekker worden. vroeger toen ik nog nk scooterrace deed werd dit wel gedaan, maar dat steld dan ook niet zoveel voor. maar ik had wel iets in elkaar gezet wat als ik jou was wat eigelijk niet helemaal mocht maar toch onzichbaar is.
Daarom, krukas bewerken etc zou ik mee beginnen.
Kop ff vlakken en ontsteking aanpassen....
en ja ik ben koning vals spelen ;)
hallo, ik heb 3 jaar bij de fac gereden.
3 keer frieskampioen.
2 keer clubkampioen.
en veel 2de en 1ste prijzen..
En Nooit afgekeurt!!
wat ik daar voor moet doen is:
een EG motor pakken:
die helemaaal optimaliseren, met compleet standaard onderdelen..
(mijn kop is er totaal 3 afgeweest, nokkenas en tandwiel ook wel 3x gecontroleerd, 1x op de vermogenstestbankgeweest)
Dan de versnellingsbak: ook alles reviseren en nieuwe lagers etc
(versnellingsbak is 1x uitelkaar geweest voor controle)
Dan de vering: ik reed met gele koni inzetpatronen ( bijna elke wedstrijd wel 1 of 2 stuk, lek of preventief vervangen)
Banden: alles nieuw! en veel uittesten, bandenspanning etc( had ong 20 banden mee als reserve verschillende maten etc)
dan komt de auto zelf:
ik had een scirocco 2 die is veel lager dan een golf 2 en lichter! golf 2 is ook niet zo sterk al een scirocco...
het mooiste zou een scircco 1 zijn want die is nog 100 kilo lichter dan een scirocco 2. maar die zijn duur of verrot en minder sterk.
maar met alleen een snelle motor red je het niet. heb ook we eens in groningen gereden in de tot 1800cc klasse. daar reed ik gewoon mee in de top dus tegen KR motor honda v-tec etc.
het komt er op neer dat je licht en betrouwbaar!! (ben 1 x stil komen te staan omdat ik een 2dehands benzinepomp had)en natuurlijke perfecte baan ligging daarna komen de pk's!! (mijn motor had maar 101.4 pk)
Dannyvw86
06-02-2011, 16:36
ik rij zelf met een rocco 2 1600 gti en dat gaat best ik heb nix aan het blok veranderd het loopt al als een trein.. :thumbup: en idd rocco is beter als een golf... je zal in ieder geval minder snel over zn dak gaan!! :tongue:
verlagingsveren onder een Golf II gaat bij mij al jaren prima in NoordHollands kampioenschap.
Daarom, krukas bewerken etc zou ik mee beginnen.
Kop ff vlakken en ontsteking aanpassen....
en ja ik ben koning vals spelen ;)
kop vlakken maakt niks uit bij een eg. die zij vlak duas je krijgt geen hogere compressie. (ze meten btw ook hoe hoog je kop is)
krukas controleren ze ook... dus dat kasn ook niet.
onstekling aanpassen heb ik geen ervaring mee, maar als alles standaard is zul je daar niks/heel weinig aan hebben.
na dat ik mijn versnellingbal gerviseerd had had ik 4 pk meer op de wielen, dat lijk me belangrijker.
verlagingsveren onder een Golf II gaat bij mij al jaren prima in NoordHollands kampioenschap.
daar worden we ook op gekeurd...
achter kan ik me wel voor stellen maar voor? hebben jullie geen gaten in de baan?
Ja wel, maar ik maak me crossauto's altijd zo licht dat hij met standaard veerpoten hoog op de poten staat.
Als je hem -40mm verlaagd. Dan staat je draagarmen horizontaal, ideaal voor de wiel geometrie en de draagarmen zijn het sterkst.
en gaten in de baan zij er om, omheen te rijden en niet er doorheen ;)
Ja wel, maar ik maak me crossauto's altijd zo licht dat hij met standaard veerpoten hoog op de poten staat.
Als je hem -40mm verlaagd. Dan staat je draagarmen horizontaal, ideaal voor de wiel geometrie en de draagarmen zijn het sterkst.
en gaten in de baan zij er om, omheen te rijden en niet er doorheen ;)
met wat voor auto reed jij dan?
ik had een scirocco2 713 kilo
achter had ik golf 1 veren van 1.1
voor stnd, en golf 2 diesel veren.
Ik rij met een GolfII met ChroomMolybdeen kooi en totaal kit vrij.
Ik rij met een GolfII met ChroomMolybdeen kooi en totaal kit vrij.
hehe ik had er ook geen kit meer op:D
en dat ChroomMolybdeen is even zwaar als gewone buis, dan moet je dus wel een dunnere wanddikte hebben om lichter te kunnen, maar dat mag vaak niet volgens het regelement.
Nou als dat even zwaar is snap ik het nut niet?!
Het is zeker wel lichter. Mijn kooi is 40x1,5 en 40x2
Nou als dat even zwaar is snap ik het nut niet?!
Het is zeker wel lichter. Mijn kooi is 40x1,5 en 40x2
weeg maar eens beide maar eens;)
het is wel sterker, en daardoor kun je dunnere wand dikte gebruiken.
picasso_16v
15-02-2011, 18:26
ffkes bereken hoeveel i kan hebben :P
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.