View Full Version : abf in golf 2
bluebastard
02-02-2011, 22:39
Ik ben aan het orienteren hoeveel moeite (en geld) het kost om een abf motor in een golf 2 te lepelen.
De complete golf 3 heb ik want daar rij ik al een tijdje mee.
Maar ik wil graag terug naar een golf 2.
En het liefst een 88-91er edition gti (16v).
Dit ook ivm de goede dikke aandrijfassen, juiste zekeringkast, eventueel de brandstofpomp, uitlaat, schijven achter enz enz.
Wat voor moeilijkheden ga ik tegenkomen ?
vwmk2driver
03-02-2011, 00:28
als je het complete motor gedeelte dus met pompen/kabelboom/computer etc over zet,en je gebruikt je huidige bak,met daar aan 2 assen van een gti 16v golf 2. dan moet het op de uitlaat na een heel eind heen passen.
koppeling van de golf 3 is hydraulisch, maar dat kun je ook gewoon pasmaken in de golf 2.of eventueel de koppeling mechanisch maken met een kabel.
ik voorzie niet echt grote problemen met deze ombouw.
als je het in een 16v gaat maken is het helemaal easy,dan heb je alleen de kabelboom aan te sluiten.uitlaat,aandrijfassen,versnellingsbak,the whole package kun je gebruiken.
inderdaad, in een laat type is het plug&play, ook de kabelboom.
Ik zou gewoon de golf 2 houden als die nog goed is, die kan dat makkelijk aan en maakt de ombouw nog makkelijker
bluebastard
03-02-2011, 23:30
De carrosserie van m'n golf 3 gaat hard achteruit maar het motortje loopt perfect.
Zo'n abf loopt gewoon heerlijk vandaar dat ik die ook niet kwijt wil.
Ik vind het zonde van m'n geld om een perfecte golf 2 te kopen als de motor er toch direct weer uitgaat.
Een knappe golf 2 gti met motorschade en/of voorschade is alleen lastig te vinden heb ik al door.
MauSeR35
04-02-2011, 10:29
Dat plan klinkt me bekend in de oren. Als het met mijn mk3 te erg word was ik dat ook van plan..
bluebastard
15-02-2011, 00:06
Ik kan toch niet de volledige uitlaat van bijv een kr of pl gebruiken ?
Of alles vanaf het spruitstuk ?
Plan zou zijn om een spaghetti te monteren, geen kat en verder redelijk beschaafd.
Past een spruitstuk en eventueel kat van een abf zo in/onder een golf 2 ?
En is het aan te raden het vliegwiel iets af te draaien of is dat helemaal niet nodig in een golf 2 ivm het gewicht ?
Kan ik de pomp van een 8v of 16v golf 2 gebruiken of is het wijzer om die van m'n golf 3 over te zetten ?
spruitstuk van KR past op de abf-motor
je kan de originele pomp laten zitten. Levert iets meer druk, maar dat is niet erg
bluebastard
15-02-2011, 17:07
Pomp van een abf levert meer druk dan van bijv een kr volgens mij. Maar dat heeft ie dan ook wel nodig.
bluebastard
01-04-2011, 10:39
wat is de meest logische volgorde voor het uitbouwen van een motor ?
Eerst aandrijfassen, dan spruitstuk/voorpijp, schakelmechanisme, bekabeling, radiateur, daarna blok ophangen en subframe loshalen ?
bluebastard
04-04-2011, 21:55
Blok is eruit :thumbup:
Nu het 1 en ander aan pakkingen vervangen, schoonmaken/spuiten en distributie enz en dan weer netjes opbouwen.
tof, dus dit project gaat door :)
maar heb je ook al een golf 2 staan om het allemaal in te lepelen?
bluebastard
05-04-2011, 21:13
tof, dus dit project gaat door :)
maar heb je ook al een golf 2 staan om het allemaal in te lepelen?
Nee nog niet.
Wil niet te overhaast kopen.
Wil nu een keer een kleur die echt helemaal naar m'n smaak is.
En waar ik qua carosserie weinig meer aan hoef te doen.
Wil geen schuifdak. Geen roest. Goede metallic kleur.
mooi klussie bas! binnekort meer eens ff een biertje bij je doen zie ik!
;)
bluebastard
11-04-2011, 21:47
mooi klussie bas! binnekort meer eens ff een biertje bij je doen zie ik!
;)
Goed plan, Mike. :thumbup:
Syncro86
20-04-2011, 12:13
Ik dacht altijd dat alleen de G60 de dikke andrijfassen heeft in de Golf 2? Maar de 16v ook?
bluebastard
27-04-2011, 20:50
Kleine sneak preview van de plannen:
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/Inlaat16v.jpg
bluebastard
27-04-2011, 21:04
Wat kan ik volgens jullie nog meer van mijn golf 3 gebruiken voor de ombouw?
Achteras ?
Teller ?
Rembekrachtiger/hoofdremcilinder ?
Eventueel incl abs ?
Welk deel van de uitlaat ?
Stuurbekrachtiging ?
Stuurhuis ?
Enz enz.
1. De achteras is breeder en 5x100, hoe ga je dat voor oplossen?
2. Wel dashboard ga je gebruiken? Ik zou het bij de Mk2 tellerbak van een 16v houden.
3. Volgens mij uitwisselbaar, weet het even niet zeker.
4. Uitlaatspruitstuk van een ABF is erg goed, die zou ik behouden.
5. Pomp en stuurhuis van de mk2 behouden, is ook makkelijker met de ombouw. Die Mk2 pomp kan je gewoon weer monteren.
bluebastard
27-04-2011, 21:29
1. De achteras is breeder en 5x100, hoe ga je dat voor oplossen?
2. Wel dashboard ga je gebruiken? Ik zou het bij de Mk2 tellerbak van een 16v houden.
3. Volgens mij uitwisselbaar, weet het even niet zeker.
4. Uitlaatspruitstuk van een ABF is erg goed, die zou ik behouden.
5. Pomp en stuurhuis van de mk2 behouden, is ook makkelijker met de ombouw. Die Mk2 pomp kan je gewoon weer monteren.
1. Bij de voorkant ga ik het complete subframe overzetten incl fusee's en remmen enz. Waarbij ik de dikke assen van een golf 2 gebruik.
2. ik twijfel nog over welk type dashboard. In principe van een golf 2.
3. Vanaf het spruitstuk/kat zal ik dus een type 2 uitlaat moeten gebruiken ?
assen moet je dan ook van de mk3 gebruiken , mits je een plus onderstel hebt
bluebastard
28-04-2011, 21:09
assen moet je dan ook van de mk3 gebruiken , mits je een plus onderstel hebt
Zijn die van een golf 3 niet te lang voor een golf 2 ?
Als je het subframe van de mk3 monteerd met fuseehuizen moet je ook de golf 3 assen gebruiken ivm de lengte. Mits je natuurlijk plus onderstel op de donor hebt anders kan je de golf 2 assen gebruiken.
ff je kenteken op het werk in toetsen en de lengte van je assen vergelijken met die van een golf 2 gti. Dan weet jij genoeg ;)
En anders kom je maar even langs ....;)
bluebastard
28-04-2011, 22:21
Als je het subframe van de mk3 monteerd met fuseehuizen moet je ook de golf 3 assen gebruiken ivm de lengte. Mits je natuurlijk plus onderstel op de donor hebt anders kan je de golf 2 assen gebruiken.
ff je kenteken op het werk in toetsen en de lengte van je assen vergelijken met die van een golf 2 gti. Dan weet jij genoeg ;)
En anders kom je maar even langs ....;)
Volgens de nintendo op mn werk ;) zijn de golf 3 assen dus een stuk langer.
Als je een 16v als donor gebruikt, zou ik die complete uitlaat en spruitstuk gebruiken. Volgens mij past een origineel abf spruitstuk niet onder een golf 2
De uitlaat van een mk3 vr6 past wel zo onder een mk2 , dat is mijn ervaring dan. Mag er dus vanuit gaan dat de motor met spruitstuk en eerste pijp ook zo onder een mk2 past.
EVentueel heb ik nog wel van een golf mk2 16v vanaf de kat een originele vag uitlaat liggen in goede staat. ;)
Maar goed, in de tijd van discussie voeren over een onderstel en ombouw had hij al klaar kunnen zijn bijna .
Motor uit de mk2 rukken , sub eronder , 16v erin etc is een avondwerk .
Bedrading volgende avond, avond erop uitlaat eronder en rammen maar ....;)
bluebastard
30-04-2011, 09:21
De uitlaat van een mk3 vr6 past wel zo onder een mk2 , dat is mijn ervaring dan. Mag er dus vanuit gaan dat de motor met spruitstuk en eerste pijp ook zo onder een mk2 past.
EVentueel heb ik nog wel van een golf mk2 16v vanaf de kat een originele vag uitlaat liggen in goede staat. ;)
Maar goed, in de tijd van discussie voeren over een onderstel en ombouw had hij al klaar kunnen zijn bijna .
Motor uit de mk2 rukken , sub eronder , 16v erin etc is een avondwerk .
Bedrading volgende avond, avond erop uitlaat eronder en rammen maar ....;)
Met enige aanpassingen denk ik dat het originele spruitstuk ook wel past.
Liefst pak ik inderdaad gewoon een spaghettie met/zonder kat en bijv supersprint of magnex vanaf kat van een golf 2. Dan past het allemaal het mooiste onder de auto.
Helaas kan ik de laatste weken slecht bij de auto omdat de jongen waar ik het doe niet vaak daar aanwezig is en alles vaak in de avonduren moet qua werk enz. Helaas heb ik hiervoor geen eigen ruimte en niet genoeg kennis.
Doel is om aankomende week een hoop werk te verzetten zodat m'n echte zoektocht naar een goede donor kan beginnen.
bluebastard
30-04-2011, 10:37
Kleine sfeer impressie ;) :
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/Inlaatcompleet16v.jpg
bluebastard
26-05-2011, 21:58
Zaterdag even naar een golf 2 Moda kijken...
Ben benieuwd... :D
ABFniekske
27-05-2011, 15:16
leuk sfeertje! :thumbup:
vwmotorsport
27-05-2011, 16:04
leuk project beste vw blok zo,n abf. en laat het dash van de golf 2 lekker zitten neem aan dat je niet meer herinnerd wil worden aan zo,n golf 3 crisis.
vwmotorsport
27-05-2011, 16:06
en wil je wat meer pk,s zet er dan een glader tegen aan heb ik ook
en wil je wat meer pk,s zet er dan een glader tegen aan heb ik ook
Foto's? Specs? Ben benieuwd hoe dat er uit ziet en loopt.. :D :thumbup:
vwmotorsport
27-05-2011, 18:09
kijk even in de post doing wrong with a limited (search 16vg60)
bluebastard
29-05-2011, 11:10
eerst maar eens zorgen dat de boel mooi draait en de rest er goed bij staat.
Ik heb gister zo goed als zeker een burgundy paarse moda gekocht dus dat gaat alvast de goede kant op.
bas jij lepel die motor er toch zo ff in? Stelt allemaal niet zoveel voor.
bluebastard
31-05-2011, 22:00
probleem blijft het gebrek aan tijd en eigen ruimte.
@mike: jij hebt de mazzel dat je een mooie ruimte kunt gebruiken wanneer je wilt. ;)
die mazzel heb ik helaas niet.
bluebastard
04-06-2011, 23:43
Moda staat voor de deur.
Niet geheel onbelangrijk voor de ombouw...
Herm Schreurs
05-06-2011, 13:12
Denk ook even aan de hydraulische koppeling en kabelgescakelde 02A bak
bluebastard
05-06-2011, 23:35
Denk ook even aan de hydraulische koppeling en kabelgescakelde 02A bak
Bak en motor zijn tegelijk uit mijn oude auto gekomen, dus dat gaat goed komen. :thumbup:
Maar bedankt voor de tip.
bluebastard
08-06-2011, 19:29
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/Modalinks.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/Modarechts.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/Modavoor.jpg
Eerste modificatie ;) :
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/Modavoornieuw.jpg
MauSeR35
10-06-2011, 18:41
Leuke basis mobiel zo te zien. Succes met de ombouw he!
He bas, hoe is het met de in/verbouw?
bluebastard
07-09-2011, 21:50
Inbouw gaat "redelijk".
Alles is compleet en gemonteerd enz. Ben lekker bezig zeg maar.
Alleen motor wil niet starten.
Ben in staat om 'm weg te brengen naar iemand die 'm kan "maken"... :D.
Hieronder een paar laatste foto's:
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/golfabf2.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/golfabf.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/golflinks2.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/golfachter-1.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/recaro2.jpg
Herm Schreurs
26-09-2011, 21:01
Al vorderingen?
Heb je de voorste balk van een corrado gebruikt?
Of paste je ABF voorste stalen steun gewoon op de Golf dwarsbalk?
Welke steun heb je rechts achter gebruikt?
Heb je de motor er recht in liggen?
Ziet netjes uit zeg!
VwJarnoGT
27-09-2011, 18:24
Dik! :thumbup:
Herm Schreurs
30-09-2011, 21:02
updates updates updates!
:D
marthijn90
13-10-2011, 14:07
ziet er netjes uit!!
ik ben zelf bezig met een abf blok in mn golf 3 cabrio bouwen waar een 1.8 8v 55kw blok in lag.. abf blok hangt erin nu zit alleen met een probleem met de kabelboom van het gti blok.. de stekkers passen niet in mn zekeringskast.. heb ik een zekeringskast nodig van een golf 3gti? kan iemand mij helpen?
Al vorderingen?
Heb je de voorste balk van een corrado gebruikt?
Of paste je ABF voorste stalen steun gewoon op de Golf dwarsbalk?
Welke steun heb je rechts achter gebruikt?
Heb je de motor er recht in liggen?
Ziet netjes uit zeg!
Ik heb ook een Mk2 ABF en daarbij paste de voorste steun gewoon op de golf mk2 dwarsbalk. Achterste steun heb ik de steun van een mk2 gebruikt. past perfect!!
Welke luchtfilterbak heb jij gebruikt? Ziet er netjes uit!!
gr.
vwmotorsport
13-10-2011, 17:57
ik heb voor de voorste steun zo,n speciale met demper om het schommelen van het blok tegen te gaan je zult zien dat het blok door de hoogte bijna tegen je motorkap aan komt dan wil je niet dat geschommel
andre0511
13-10-2011, 18:54
Heb zelf een abf in een golf 3 maar werd gek door het kantelen van het blok en de beweging die je in je het voor terrein voelt.
Had er last van als je van het gas afging en gelijk remt,had dan net het gevoel of het blok terug kantelde,en alle ophangrubbers zijn nieuw.
Vind alleen dat de standaard rubber voor te slap is en heb die vervangen door een zwarte pu motorsteun.
Op iets meer trilling na een super verbetering.
ik heb voor de voorste steun zo,n speciale met demper om het schommelen van het blok tegen te gaan je zult zien dat het blok door de hoogte bijna tegen je motorkap aan komt dan wil je niet dat geschommel
idd, dat is wel zo. waar heb je deze steun vandaan?
gr.
bluebastard
20-10-2011, 09:43
Sorry voor de late reactie... :redface:
Volksforum werkt op 1 of andere manier niet meer op mijn laptop....
Steunen heb ik allemaal van de golf 3 gebruikt behalve de voorbalk en steun, die zijn van de golf 2. Motor ligt iets schuin, maar niet overdreven.
Luchtfilterbak is die van een golf 2 met abf aanzuigbuis. Past heel mooi.
Probleem is nog steeds dat mn pomp niet draait over t contact en ik heb geen spanning op de injectorrail. Heb geen idee waar het aan kan liggen.
Ander relais doet niks en pomp draait wel op constant stroom maar ook dan hebben de injectoren geen spanning.
Hoop niet dat mn ecu kapot is....
Ik ken dat probleem ik heb een abf in mijn corrado gebouwd en die brandstofpomp nog niet netjes aan de praat gekregen als je het hebt gevonden zou je me dan een pm willen sturen zodat ik weet wat ik moet doen word er hier zon beetje helemaal leip van :$
bluebastard
16-12-2011, 13:06
Bij mij bleek t een losse stekker te zijn.
En welke stekker mag dat zijn ?
Hey is dit buurman* bas?! Heb je nog dingen nodig zoals brandstofpomp of dergelijke?! Aangezien ik op motor carbs overstap..
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=93286
bluebastard
19-01-2012, 22:58
En welke stekker mag dat zijn ?
Een blauwe/gele stekker die vanaf de computer komt moest bij bij doorgelust worden via een contra stekkertje.
bluebastard
19-01-2012, 22:59
Hey is dit buurman* bas?! Heb je nog dingen nodig zoals brandstofpomp of dergelijke?! Aangezien ik op motor carbs overstap..
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=93286
Heel dik :thumbup:
bluebastard
19-01-2012, 23:15
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/mschilder.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/mschilder1.jpg
:thumbup:
Nice!! ABF loopt zonder perblemen?
MvG Nol
vwmotorsport
20-01-2012, 19:19
netjes zo met die wielen zijn dat doppen?
bluebastard
22-01-2012, 13:43
:thumbup:
Nice!! ABF loopt zonder perblemen?
MvG Nol
Yep !! ;)
bluebastard
22-01-2012, 13:44
netjes zo met die wielen zijn dat doppen?
Waren idd Volvo C30 doppen (zijn inmiddels verkocht).
bluebastard
29-03-2012, 20:50
Velgen maar even zilver gespoten:
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/golf3.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/golf2.jpg
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/golf-2.jpg
Moet cosmetisch nog flink wat puntjes op de i worden gezet maar ben er wel tevreden mee voorlopig.
kentkenplaat moet je ook ff recht hangen! :p
bluebastard
01-04-2012, 09:12
kentkenplaat moet je ook ff recht hangen! :p
Klopt !! :D
bluebastard
16-07-2012, 22:22
Gsm foto van de huidige staat:
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/2012-06-24122714.jpg
bluebastard
11-08-2013, 20:49
Het eindresultaat:
http://i96.photobucket.com/albums/l199/kuipstoel/944389_535882973141677_673054533_n_zps9e1ad047.jpeg (http://s96.photobucket.com/user/kuipstoel/media/944389_535882973141677_673054533_n_zps9e1ad047.jpeg.html)
Het wordt weer tijd voor een nieuw "project".
Deze gaat weg in zn geheel of in onderdelen zodat ik het blok enz weer kan gebruiken.
Pewi Vwteam
12-08-2013, 20:51
wat moet ie kosten zonder motor\bak. mag via pb
Heel mooi geworden zo op die laatste foto!
bluebastard
13-08-2013, 20:16
Heel mooi geworden zo op die laatste foto!
Thanks :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.