Log in

View Full Version : Draagarm bout afgebroken

Pinda
13-02-2011, 18:10
Van mijn caddy mk1 is de voorste bout van mijn draagarm afgebroken, een welbekend probleem of niet?

Goede tips om het restant eruit te krijgen zijn zeer welkom.

Johan1982MK1
13-02-2011, 18:35
heb t bij een golf/jetta 1 nog nooit gehad.
wel bij golf2 en 3

Je kan proberen hem uit te boren, maar denk dat je ff een luikje erin moet zagen..

RubenD
13-02-2011, 18:41
Met een reprozaag kun je in ieder geval de bout doorzagen zodat je de draagarm kunt demonteren.

Pinda
13-02-2011, 23:44
De bout is gelukkig (nouja gelukkig)afgebroken waar het schroefdraad in het carroserie begint dus de draagarm is demontabel.

Ben bang dat het uitboren wordt.

bjuriaan
14-02-2011, 17:53
ik weet dat er setjes in de handel bestaan die je in een afgebroken bout kan draaien(zal een soort tab zijn, dus alsnog eerst boren) en die draai je er linksom in en dus ook eruit. Hoe het heet/waar te koop/ etc geen idee...

bjuriaan
14-02-2011, 17:55
http://www.frost-auto.nl/?p=productsMore&iProduct=267

Zoiets dus...

papascal
14-02-2011, 19:01
Misschien met een 1mm slijpschijf een sleufje slijpen en dan met een platte schroevendraaier er uit draaien, de spanning is er al vanaf.
Zou een snelle oplossing kunnen zijn
Anders idd gaatje boren en mbv een tork bitje eruitdraaien. (net een maatje groter dan het gat)

succes ermee

staande golf
14-02-2011, 20:10
Dat heet een linkse tap, maar dat zou ik niet gebruiken! Als die afbreekt, ben je nog veel verder van huis een tap wegboren in niet echt leuk ;) . Wat eigenlijk altijd werkt is met een bijtel een deuk slaan aan de zijkant van de kop, en dan links om los slaan met een goede klap! :D

golf1gti83
14-02-2011, 21:43
tork bitje er in slaan, of los kappen met een beitel inderdaad

werkt dit niet, iets er op lassen en dan losdraaien
door het lassen wordt de bout heet en gaat vaak los zitten daardoor

Pinda
15-02-2011, 20:32
Ik ga morgen proberen het restant er uit te krijgen, ik zal in eerste instantie proberen met een koudbeiteltje het restant er uit te tikken. Want ik hoop zoals eerder beschreven dat de spanning er af is en dat ik het er zo uit kan draaien.
Zit het restant vast geroest (er druppelt nu langzaam roestwater uit) dan zal ik deze uitboren en er een torx bitje in slaan en hopen dat ik het restant er uit kan draaien.

Linkse tap is in dit geval een no go, zoals meneer uit Dalfsen al verteld, als deze afbreekt ben je nog verder van huis.

Ik houd jullie op de hoogte.

Pinda
17-02-2011, 22:13
Gaatje geboord, torx er in geslagen en daar bleef het restant lekker zitten waar die zat.
Toen uitgeboord tot vereiste tap diameter en nieuw draad ingetapt M12 x1.5. Nieuwe bout gehaald bij Fabory en de draagarm zit weer als vanouds.

RubenD
17-02-2011, 22:20
Mooi dat het gelukt is, zal wel wat uurtjes opgevroten hebben of niet, dit klusje?

Pinda
18-02-2011, 19:22
Viel mee, met de troep waarmee ik het gedaan heb was ik 4uren zoet. Met een brug en goed gereedschap ben je denk ik 1,5 รก 2 uren bezig.