PDA

View Full Version : Plotseling hoger verbruik 16V


MauSeR35
19-02-2011, 17:12
Maar even in een apart topic.
Ik heb een Golf 3 GTI 16V (standaard op K&N 57i filter na). Die heeft ongeveer 168000km gereden. Het verbruik lag altijd rond de 1:12 (ook met vergelijkbaar weer als nu). Sinds een maand of anderhalf is het echter ineens moeilijk om de 1:10 te halen.
Ik heb een paar dingen gedaan bekeken/vervangen: slangetje van benzinedruk regellaar naar t spruitstuk vervangen (het verbruik leek even wat beter te worden maar toch niet uiteindelijk, in toeren vallen gaat wel duidelijk vlotter nu). De uitlaat is nog goed gasdicht overal. De bougies en rotor/verdeler zien er ook allemaal nog goed uit.
Iets anders wat me opgevallen is is dat de olietemperatuur op de mfa consequent een graad of 4-6(rond de 84-86 graden als het voorheen rond de 90 was) lager is dan voorheen. (ook met deze olie, 5W30 Castrol). De temperatuur van het koelwater staat wel gewoon op de normale waarde.
De auto rijd verder gewoon net als anders, alleen als je de gas loslaat hoor je heel zachtjes een beetje gerommel/ploffen uit de uitlaat komen.
Ik verdenk de lambda sonde er van om niet helemaal meer goed te functioneren maar kunnen er nog meer dingen zijn die dit kunnen veroorzaken.
(mijn rijstijl is niet veranderd ;) )

patjetta
19-02-2011, 18:07
Temperatuur meter?
Als deze kapot is en hij denkt dat de motor koud is blijft hij op de choke lopen.
Lmm meter kan ook kapot zijn dat deze een verkeerde waarde doorkrijgt.
Of zoals jij zegt de lambda sonde.

joostvw
19-02-2011, 18:19
Ik denk ook lmm of lambda.
Maar zou natuurlijk ook gewoon het koude weer kunnen zijn.
Kun je dat niet ergens uit laten lezen misschien?

andre0511
19-02-2011, 18:49
Als ik jou hoor over je benzine verbruik dan vind ik het nog meevallen,mijne rijdt 1 0p 6/7 en zuiniger lukt gewoon niet.
Vond het eerst ook raar,en heb hem toen bij de dealer uit laten lezen.
Maar konden niks vinden,alle sensoren werkten naar behoren.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik redelijk vaak korten stukken rij,met af en toe een lang stuk.
Als ik mijn gebruiks meter kijk dan zou ik op een lang stuk 8 l op de 100km rijden.
Maar na een tank beurt en narekenen kom ik niet verder dan 1 op 7.
Ding zuipt me arm.
Heb er zelf 175 duizend op staan en is in super staat,gebruikt geen drup olie,alleen benzine is hij dol op.

sinan
19-02-2011, 19:15
had onlangs ook zo'n probleem met mijn 16v en bleek dat één van mijn injectoren niet meer 100% werkte
dus heb ik van die injectiereiniger gebruikt
een paar keer bij mijn halve tank ingekapt en auto draaide beter en verbruik was gewoon gelijk vroeger geworden
op die bus staat wel dat je het met een volle tank moet bij doen maar dan heeft die geen enkele nut denk ik dus met halve tank is beter
alléé bij mij was het zo

joostvw
19-02-2011, 19:20
je zou idd wel eens zo'n additief erin kunnen gooien van Wynn's .

MauSeR35
20-02-2011, 22:02
Zal hem nog eens ergens laten uitlezen, of ik koop zelf zo'n stekker bij ross-tech ofzo.. (net zo duur denk ik ;) )
additief van wyns is er al eens in gedaan, op 3/4 tank ongeveer. daarna nog eens ergens anders getankt, maar uiteindelijk heeft t allemaal maar weinig effect gehad. Ik zal die temp sensoren ook nog eens proberen te checken, zou best wel wat in kunnen zitten.
bedankt voor de tips zover

jk vento
27-02-2011, 22:20
dat van de temp heb ik dus ook. eerder werd hij altijd mooi 90 graden op me mfa, en de laaste tijd ook 84 86graden?

MauSeR35
01-03-2011, 21:13
Dan ga ik na de carnaval en de skivakantie maar eens kijken waar de verantwoordelijke sensor zit.
groeten vanuit Val Thorens!