PDA

View Full Version : Golf 2 syncro TDI

storm
20-02-2011, 18:34
Beste forumleden,
ik ben sindskort eigenaar van een golf 2 syncro. In de toekomst wil ik hier graag een TDI inbouwen, alleen ben ik benieuwd of er mensen zijn die hier eerder mee geexperimenteerd hebben of mensen kennen die dat hebben gedaan. Ben benieuwd wat er zoal bij komt kijken.

Ik heb eerder een tdi in een mk2 gebouwd, dus weet wel de nodige aanpassingen. Maar zit nu met vragen die meer gericht zijn op het syncro onderdeel:

- Er zit nu een 020 syncro bak in, aangezien ik geen syncro tdi bak heb, kan ik dan gewoon de syncro onderdeel gebruiken van de 020 bak en dan op de 02a bak monteren?

- hoe zit het met de aandrijfassen?

- ik wil ook meteen naar de 5 gaats, kan ik de draagarmen voor gewoon gebruiken van een vr6 (5-gaats) en de fusee's? Normalitair kan het, maar nu zit je met de syncro.

- Kan de syncro het koppel aan van een tdi? Ik zou denken van wel, want de kracht wordt nu gedeeld. Laat me graag adviseren!

Gr

Syncro86
21-02-2011, 12:53
Gaaf! Weer een syncro op het forum:)

Ik weet wel een paar dingen:

-Het ligt er een beetje aan wat voor TDI je wil gebruiken. De 1.6 TDI van de Golf 2 kan de 020 bak wel aan. De 1.9 weet ik niet, ligt er denk ik ook aan hoe je ermee rijd:) Op het Engelse syncro forum rijden mensen met 200 pk en een standaard 020 bak. Andere mollen hem met 150 pk... Misschien is de standaard bak te lang voor een TDI. Voor het beste resultaat zou je gewoon een TDI syncro (van een Passat) bak kunnen overbouwen. Weet je meteen dat alles goed is!

- In tegenstelling van de 2wd golf heeft de syncro 4 massieve aandrijfasssen. Die zijn sterk genoeg. Het is namelijk de holle die breekt zoals ik weet.

- Of de syncro de koppel aan kan... Ligt er ook net aan wat voor TDI je inbouwen. Volgens sommige kan het wel, andere weer niet. Is ook weer afhankelijk hoe je ermee rijd. Anders weer een viscokoppeling overzetten van een syncro G60/VR6/ TDI etc. Achter differenteel zou volgens de Engelse syncro forum sterk genoeg moeten zijn.

Houd er rekening mee, als je rustig rijd heb je vooral een voorwiel aangereven auto. Pas zodra de voorwielen grip verliezen komt de achterwiel aandrijving op gang. Met een max van (volgens mij) 50 % van de aandrijfkracht.

Als je naar 5 gaats wil moet je volgens mij alleen de Fusee's overzetten. Maar je moet wel de vroegere 5 gaats modellen hebben. Weet ik niet precies hoe dat werkt. De draagarmen zijn volgens mij te lang.

Voor veel syncro info: http://www.vwsyncro.co.uk die hebben een hele hoop info in huis.

Correct me if i'm wrong! Ik hoop dat je wat met mijn info kan.

B-ram
21-02-2011, 14:32
Volgens mij kun je het beste een 4-motion systeem erin bouwen. Sterker en constante 4wd!

Richard
21-02-2011, 14:38
Volgens mij kun je het beste een 4-motion systeem erin bouwen. Sterker en constante 4wd!

:rolleyes: hoe kom je daar nu bij? 4 motion is helemaal geen echte 4x4

hier lees maar bij:
http://www.marcovw.nl/Motor/Haldex/haldex.htm

haldex is juist een nadeel tov een quattro systeem bv, alleen zit je dan met een lengte geplaaste motor.

mocht ik kiezen, kwam er een torsen aandrijving onder, maar dan ben je wel even zoet met de ombouw

storm
21-02-2011, 14:39
Aah dankje wel voor al deze info. Ik heb wel begrepen dat er wat problemen waren met de verdelen van de pk's. De vroegere syncro viscokoppeling verdeelt anders de krachten dan de latere die op een vr6 of een rallye type zitten en daarnaast zijn er weer de haldexsystemen waar de jongens betere ervaring mee hebben.

Ik ga anders eerst experimenteren met de 1.6gtd en daarna pas verder met de tdi. Want het probleem met de 020 bak is dat hij juist niet lang genoeg is, vooral voor de vijf. Met als nadeel dat je hoog in de toeren zit en door de krachten van de tdi de bak kan slopen. Ik ben zelf ook benieuwd.

Wat de 5gaats betreft, heb ik ergens nog wel wat spul van een golf 3 vr6. Normaal kan dit gewoon op de normale golf mk2. Alleen vraag ik me af of de draagarmen even gelijk zijn als die van een normale mk2. Want dan moet het theoretisch gezien gewoon lukken.

Maar zo te horen heb jij ook een syncro dus, leuk. Heb je nog wat aan kunnen (willen) passen aan je mk2? Misschien kan de moderator een aparte rubriek maken voor de syncro. Daar kan iedereen terecht met de syncro vragen. Zou het wat zijn denk je?Waarom moeten we uitwijken naar buitenlandse topics als we hier ook iets kunnen opzetten. Buitenlandse links daarin kan dan altijd nog!

Gr

storm
21-02-2011, 14:52

Ja weetje, op den duur is het gewoon niet meer te doen al die aanpassingen, denk aan geld en kennis. Ik zag wel een betaalbare 4 motion van een r32, maar men roept dan een haldex toch beter is.

storm
21-02-2011, 14:54
:rolleyes: hoe kom je daar nu bij? 4 motion is helemaal geen echte 4x4

hier lees maar bij:
http://www.marcovw.nl/Motor/Haldex/haldex.htm

haldex is juist een nadeel tov een quattro systeem bv, alleen zit je dan met een lengte geplaaste motor.

mocht ik kiezen, kwam er een torsen aandrijving onder, maar dan ben je wel even zoet met de ombouw

Waarom constant 4wd, als je het toch niet nodig hebt. Leuk voor in de bochten, maar anders alleen gebruiken bij slipgevaar. Het leuke aan een haldex is dat je het ook kunt programeren, krachten verdelen. Mooi systeem, en de prijs Tja!

Richard
21-02-2011, 15:03
omdat haldex te traag is in de praktijk, pak maar een r32 in de sneeuw met wegrijden..
dus 4 motion is leuk, maar geen enkel vergelijk met een quattro systeem.

Richard
21-02-2011, 15:04
Ja weetje, op den duur is het gewoon niet meer te doen al die aanpassingen, denk aan geld en kennis. Ik zag wel een betaalbare 4 motion van een r32, maar men roept dan een haldex toch beter is.

:rolleyes: 4 motion is haldex

storm
21-02-2011, 15:08
Oke dankje, maar ik heb begrepen dat er verschil in zit, de 4 motion van een r32 en een s3 quatro?! Of is het verschil in montage op een mk2?

Richard
21-02-2011, 15:13
s3 en 4 motion is beide haldex..

redsyncro
21-02-2011, 17:31
ik rij met een jetta syncro tdi 110 pk met een aangepaste eindoverbrenging uit een 4 T bak en dat is goed te doen top 200 km

storm
23-02-2011, 11:28
Kijk dat is eens mooi om te horen, gelijk zijn er mensen die er al meerijden, dan blijft het niet bij dromen.

Mag ik aannemen dat je de 020bak aangepast hebt, met een vijf van de T4 bak (tdi) code?
En de visco koppeling nog iets aan gedaan? Welke aanpassingen heb je allemaal gedaan verder? Ik hoor het graag.

Gr jim

Turbo-Variant
23-02-2011, 11:54
Zoals ik het lees een 5e gang uit een 020 4T bak. (langste 5e gang van 020 bakken op de FF code na)

Met een 5e gang van een T4 is je theoretische top een stuk hoger.
Tevens niet uitwisselbaar naar mijn weten, 020 en 02A/J delen.

Syncro86
23-02-2011, 13:59
Graag wil ik nog even inhaken op het onderwerp van Haldex...

Wat ik hier niet lees is dat je een Haldex controller kunt monteren! Hierbij kun je een vaste torque-split inschakelen. Waarbij je maximaal 50% van de aandrijfkrachten naar achter stuurt. Hierbij heb je dus geen vertraging van de haldex-ecu. Het voordeel van de Haldex is dat het hele systeem bij elkaar een heel stuk lichter is als die van een Torsen. Haldex systeem is zo'n 170 kg.

Daarnaast is Torsen monkey-proof maar tegenwoordig echt verouderd. De nieuwe systemen zijn juist electrisch omdat je hiermee gewicht bespaard.

Een apparte Syncro gedeelte lijkt mij ook een heel leuk idee. Ik merk dat er in Nederland wel veel info is over syncro en haldex. Maar je kunt het nergens nalezen. Vandaar dat ik de link gaf van de Engelse forum.

Richard
23-02-2011, 14:06
de torsen type 3 onderstellen zijn nog steeds van de tijd ( nieuwe rs modellen oa)
Het eerste quattro-systeem maakt gebruik van een middendifferentieel met een voor- en achterdifferentieel. De kracht werd eerst naar het middendifferentieel gestuurd en vervolgens over het voor- en achterdifferentieel verdeeld. Dit is een permanent vierwielaandrijvingssysteem met voor en achter sperdifferentiëlen die handmatig bediend kunnen worden. Quattro is alleen toepasbaar op lengte geplaatste motoren.

In 1983 werden de handmatige sperdifferentiëlen vervangen voor pneumatische sperdifferentiëlen die automatich het midden- en achterdifferentieel kan vergrendelen.

Het Torsen middendifferentieel.In 1987 werd het middendifferentieel vervangen voor een Torsen differentieel (Torsen is een samenvoeging van Torque Sensing). Het Torsen differentieel is een volledig mechanisch systeem dat geen gebruik hoeft te maken van elektronica. Het systeem bestaat uit een voor- midden- en achterdifferentieel. Het Torsen differentieel zit in het midden waar de kracht heen gestuurd wordt. Vervolgens verdeelt de Torsen de kracht onder normale omstandigheden gelijkmatig over het voor- en achterdifferentieel. Bij de meeste quattro-versies is dit 50:50, sommige versies wijken hier echter van af zoals het laatste model Audi RS4 die een 40:60 verdeling heeft. Zodra één van de assen grip verliest stuurt de Torsen de kracht bliksemsnel naar de andere as die nog wel grip heeft. De maximale kracht die naar één as gestuurd kan worden ligt op 75 tot 80%. Het achterdifferentieel kan nog handmatig vergrendeld worden tot een snelheid van 25 km/h.

In 1990 moest er een speciale quattro-aandrijving ontwikkeld worden voor de Audi V8 met automatische versnellingsbak. Hierbij ging er een speciale aandrijfas vanuit de versnellingsbak naar de voorwielen. Het middendifferentieel kan vergrendeld worden met een automatische lamellenkoppeling en achter zit het Torsen differentieel dat automatisch vergrendeld wordt als de achterwielen grip verliezen. De handgeschakelde versie heeft in het midden een Torsen in plaats van het gewone middendifferentieel.

In 1995 werd de vierde quattro generatie geïntroduceerd. Hierbij is het achterste sperdifferentieel dat handmatig bediend wordt vervangen voor een elektronisch sperdifferentieel (EDS) met ABS. Ook het voorste differentieel kan vergrendeld worden met EDS.

In 2006 kwam er een nieuwe generatie quattro op de markt met een 40:60 (voor:achter) verdeling die debuteerde in de Audi RS4 B7. Het maakt gebruik van een Torsen type 3 (Type C) middendifferentieel. Het voor- en achterdifferentieel is nog altijd een EDS. Deze quattro met 40:60 verdeling werd de nieuwe standaard van alle Audi quattro-modellen.

In 2009 werd er op de Audi S4 B8 een nieuw achterdifferentieel geïntroduceerd, een zogenaamd sportdifferentieel (Active Sport Differential). Simpel gezegd stuurt dit differentieel in de bochten meer kracht naar het buitenste achterwiel. Op deze manier wordt de auto meer door de bocht "geduwd" en wordt het fenomeen onderstuur aanzienlijk verminderd. Het sportdifferentieel wordt gewoon gecombineerd met het Torsen middendifferentieel met 40:60 verdeling maar wordt in tegenstelling tot het Torsen differentieel elektronisch aangestuurd. Het nieuwe sportdifferentieel kan een koppel aan van maximaal 1.800 Nm en is vooralsnog optioneel voor de A4 en A5 leverbaar.

Syncro86
23-02-2011, 14:22
Sorry, my bad!

Wilde vooral even duidelijkmaken dat Haldex echt niet zo slecht is:) Zelfs de Skoda WRC heeft Haldex.