PDA

View Full Version : afstellen 16V KR


Antera
20-01-2004, 11:39
Jawel ik heb weer wat. Na lang zoeken en doen ben ik erachter gekomen dat mijn auto veel te rijk loopt. Ik heb vernomen dat dit af te stellen is door middel van de spinnekop met ringetjes en dergelijke alleen dit kan je niet zelf omdat dit elke keer gemeten moet worden. Wie heeft er adressen waar ik dit zou kunnen laten doen want wordt er langzaam aan een beetje gek van.

Wie helpt mij aan advies of een goed adress???

snellesjaak
20-01-2004, 12:30
op twee forums? handig haha

Marco
20-01-2004, 17:44
Mark even aan Veedubber (Hans) vragen of aan allart die kunnen je dat precies uitleggen

Antera
20-01-2004, 20:36
zal die eens een pb sturen dan want wil het toch graag weten.

Allart-Ghetta
21-01-2004, 12:17
De brandstofdruk stel je af mbv vulringetjes, maar het mengsel kan je gewoon met een inbussleutel maat 3 afstellen. Er zit een klein gaatje net boven de rubberen bocht op de brandstofverdeler, hier moet je de inbussleutel in steken en rechtsom is rijker en linksom armer als ik het me goed heriner. Rij even naar de plaatselijke garage en hang de CO meter in de uitlaat, haal wel tijdens het meten de inbussleutel eruit anders werkt de luchtklep niet zoals het moet en klopt de meting misschien niet.
Gewoon draaien en kijken wat er gebeurt. Ik zou een KR afstellen op 1,5% CO voor normaal/zuinig gebruik (dit is de fabriekswaarde ook volgens mij) en 2,5 a 3% voor max vermogen.

Allart-Ghetta
21-01-2004, 12:21
Mark even aan Veedubber (Hans) vragen of aan allart die kunnen je dat precies uitleggen

Denk jij dat ik de VW godfather ben ofzo? :)
Nu voelde ik me wel verplicht om antwoord te geven.

Tommy
21-01-2004, 12:42
Een maat van mijn broer had zijn CO op 7% staan... (ook KR) was op de rollenbank bij Freddy Cane gedaan meende ik.... maximaal vermogen had ie daarmee. (hij had em op 170 pk)

btw, mijn broer had ook een KR, en na 1 maal aan de CO was gedraaid voor de APK liep ie echt niet best meer... van 700 toeren tot 1200 schomelen.. heel irritant... steeds weer draaien en proberen bij de garage... hielp niks. Toen heb ik op een morgen toen mijn broer niet thuis was net zo lang gedraaid tot ie mooi stationair liep... en hij is sinds toen altijd mooi blijven lopen.. :D
Vraag me ook af of er niet wat aan mankeerde dan.. want op CO afstellen wou niet, en gewoon op de gok ging het uiteindelijk prima...

Heb je hier wat aan.. denk het niet, maar vond het toch even leuk om te vertellen.. :D

Marco
21-01-2004, 13:24
Mark even aan Veedubber (Hans) vragen of aan allart die kunnen je dat precies uitleggen

Denk jij dat ik de VW godfather ben ofzo? :)
Nu voelde ik me wel verplicht om antwoord te geven.

Dat ben je toch ook ;)

Nou ja, je weet in elk geval wat meer van de 16v als de meesten, daar doelde ik op

Antera
21-01-2004, 18:14
Ik wat al voor de co weg geweest die staat netjes op 0,5 zoals het behoort
maar nog rijker zetten zal dan niet goed zijn of hoe hoger het getal hoe armer ie loopt???

Allart-Ghetta
22-01-2004, 08:51
0.5% is erg magertjes hoor, is de waarde voor een PL NA de katalysator.
Nu loopt je KR te arm. hoe hogere het CO percentage hoe rijker hij loopt.
Ik zou hem gewoon op 2% zetten en dan de ontsteking zo afstellen dat ie net niet pingelt op euro 98.

Marco
23-01-2004, 18:24
Kijk dat bedoel ik nou allart, je weet het wel

serge pot
23-01-2004, 18:53
ipv 6gr voor bdp op 10gr voor bdp ,als je de juiste waarde wilt weten .

Marco
23-01-2004, 23:30
Dan loopt ie idd beter, heeft hans toen ook bij zijn type 2 gedaan.

evilnyntje
26-01-2004, 20:54
Ik heb zaterdag geleerd wat de beste afstelling is. Het is pas goed als de uitlaatdamp pijn aan je ogen doet!

1800 16v kr
03-01-2007, 18:03
moet er onder het afstellen ook nog een bepaalde stekker af ofzo

of gewoon co meter in de uitlaat
ontsteking op 10 graden voor zetten
en dan de co afstellen op 2.0 a 2.5 %

LuNaTiK
03-01-2007, 18:22
Interessant topic

steven16v
03-01-2007, 18:24
Heb je hier wat aan.. denk het niet, maar vond het toch even leuk om te vertellen.. :D

REALLY Bored


Je doet je naam wel eer aan Tommy ;) :D

RubenD
03-01-2007, 18:29
Zeker interessant dit, ik wil over een tijdje langs Bolku Tuning gaan en hem daar optimaal laten afstellen. Kan namelijk wel wat netter. Sinds de APK heb ik wel de hele tijd gezeik met het stationair toerental (heb ook afgedraaid vliegwiel). CO stond op 2,5%. Vervolgens gingen die lui aan mijn stationair toerental schroefje draaien. Ik zeg die moet je niet hebben, dat word niet wat. Maargoed eigenwijze oude man...
Auto haalde net de 1,5. Liep die 2000 tpm stationair. Toen naar buiten gereden, schommelde het van 800-2100tpm. Daarna weer terug gedraaid. Sindsdien heb ik er gezeik mee.

Ik word er dus simpel van. Maar hopelijk kan Jeroen mij er dus mee helpen. Auto is nu helemaal gelast en goed, dus de motor moet nu ook goed!

1800 16v kr
03-01-2007, 20:53
rubenD
das inderdaad een afstel probleem
luchtweger niet goed afgesteld
die van mij wordt altijd afgested hier in ommen
en aangezien ik voor zover ik weer nu alle problemen heb verholpen
hij nu voor het laats weer keurig op 950 toeren wordt afgesteld

maar daarom moet het n ook helemaal perfect gebeuren
dus daarom was mijn vraag
moeten er ook nog stekkers af
van bijv de stk,blauwestekker van startsproeier of iets dergelijks
en wat is de juiste temperatuur om dit te doen
dus de ole temp hoeveel graden

ik hoor het graag

vwleusden
03-01-2007, 22:15
Als je achter mijn 16V rijd en ik geef gas ruik je gewoon benzine, Co staat iets te hoog maar dat mag ie wel hebben. Brandstof is ook koeling ;)

golf mkII 16v
03-01-2007, 22:47
Bij een KR moet je bij de bobine 1 stekker los maken
Niet 1 van de bobine zelf maar die witte aan die rode draad die er bij zit

RubenD
04-01-2007, 01:28
Teveel brandstof vreet ook je oliefilmpje weer weg :tongue:

Ron21
04-01-2007, 08:59
Bij afstellen van een kr bij de bobine de rood/zwarte draad bij de bobine loskoppelen. Dan doet de stationair regelmodule niet mee.

Mijn ervaring is dat momenteel door slijtage de luchtweger/spinnekop/doseerzuiger zijn langste tijd wel heeft gehad (20 jaar en ouder) en dat deze niet goed meer zijn af te regelen. Het blokje (doseerzuiger) waarop de leidingen zitten kan je bij een bosch service centre laten reviseren.

Als je de co op 1,5% hebt en hij loopt verder ok en dit is zonder problemen goed af te stellen dan zou ik eerst de brandstofdruk meten en als deze ok is dan zou ik de warmdraai regelaar controleren. Deze kan ook van grote invloed zijn op je benzinedruk.

1800 16v kr
04-01-2007, 14:36
bij mij zit er op de bombine 1 stekker aan gesloten met daaruit de 2 rood/zwarte draaden
deze kun je door 1 witte stekker uit elkaar trekken
dan blijft 1 heel en de ander wordt onder broken
en dan trek ik die uit elkaar en valt de auto direct uit

en das niet goed volgens mij

Ron21
04-01-2007, 14:54
bij mij zit er op de bombine 1 stekker aan gesloten met daaruit de 2 rood/zwarte draaden
deze kun je door 1 witte stekker uit elkaar trekken
dan blijft 1 heel en de ander wordt onder broken
en dan trek ik die uit elkaar en valt de auto direct uit

en das niet goed volgens mij


Als hij warm is moet hij wel blijven lopen. Door het lostrekken van die draad schakel je o.a. je stappenmotor uit. ;)

peter139
04-01-2007, 23:32
Kan imand mij vertellen hoe dat dan werkt met die vulringetjes om de brandstofdruk te regelen? Ik neem aan dat dit de druk naar de injectors is.

Ik rij zelf ook kr. Ik zet de timing gewoon op 6Gr. Ik ben van het weekend nog aan het spelen geweest met onstekingstijdstippen maar ik kan niet echt merken dat de auto feller wordt bij hogere waardes.
Co stel ik altijd op de gok. Als je motor draait kun je goed horen waneer die rijker of armer gaat lopen. Bij een armer mengsel valt ie sneller trug in toeren, en bij een rijker mensel gaat dat allemaal wat langzamer. Ik probeer gewoon en (met het inbussleuteltje in mijn broekzak) en zo lang tot ik denk dat ie op zijn felst is.

Als je beetje goed afsteld kun je het verschil duidelijk merken.

Ik denk dat de topic starter andere problemen heeft. Ik heb vorig jaar nieuwe injectoren geplaats en dat is voor iedereen een echte aanrader. Ze zijn wel duur(setje 200euro), maar de motor is op alle punten verbeterd (trekkracht, topsnelheid, starten bij warme motor etc etc.)

gr peter

Ron21
05-01-2007, 09:30
Dikkere of meer ringen systeem druk hoger
Dunnere of minder ringen systeem druk lager

Wijziging van de druk:
0,5mm ring ca. 0,30 bar
1,0mm ring ca. 0,60 bar

Bron: VW werkplaats handboek

serge pot
05-01-2007, 10:30
Dikkere of meer ringen systeem druk hoger
Dunnere of minder ringen systeem druk lager

Wijziging van de druk:
0,5mm ring ca. 0,30 bar
1,0mm ring ca. 0,60 bar

Bron: VW werkplaats handboek

heb je ook een foto van het betreffende boutje op de spinnekop zodat mensen weten waar ze zoeken moeten ? :thumbup:

1800 16v kr
05-01-2007, 13:46
die van mij staat weer bij de garage
dit maal om weer afgesteld te worden
hopelijk voor de laatste keer
en dit keer aan de co kast
normaal stelde hij hem ok af op het gehoor
toen was zijn co kast weg ter reparatie
nu is hij weer helemaal perfect en gaat hij hem afstellen
op gevoel aan de co kast
dus moet nu helemaal goed komen
als hij hem afstelde als er weer iets vervangen was wat kapot bleek te zijn of niet werkte liep hij altijd weer als de trein
nu de stk weer van een vw mk2 kr is
en hij altijd mooi stationair loopt op het zelfde toerental
kon hij hem helemaal perfect afstellen
dus ik ben benieuwd

ontsteking werdt op 8 graden voor afgesteld
en co tot hij perfect liep

stationair werdt hij hoger afgesteld dan 950 toeren
om te voor komen dat hij eerst inzakt maar direct vol vermogen leverd
als je het gas intrapt
omdat het een mechanisch is en dat allemaal wat meer tijd nodig had
en laten ze hem waarschijnlijk 1000 a 1050 lopen

RubenD
05-01-2007, 13:49
Nummer 14 toch?

http://img154.imageshack.us/img154/7485/costelschroefzl1.jpg

serge pot
05-01-2007, 13:50
nummer 14 is de co schroef

serge pot
05-01-2007, 13:51
nummer 9 is je druk regelaar

RubenD
05-01-2007, 13:51
Mijn spinnenkop (voor KR) is een beetje roestig. Nu las ik net ook van die revisie (Ron21). Moet ik precies dezelfde spinnenkop weer kopen (tweedehands) neem aan dat er wel verschillende onderdeelnummers zijn namelijk? Of maakt die niet uit? Dan rij ik nu gewoon door met deze en koop ik een andere erbij en laat ik die bij zo'n bosch service station reviseren.

golf mkII 16v
05-01-2007, 13:52
14 is de CO schroef
9 is de drukregelaar
net te laat:D

Ron21
05-01-2007, 15:38
http://www.xs4all.nl/~valo/forum/drukringen-kr.jpg

Deze is het.

golf mkII 16v
05-01-2007, 18:47
Sleutel 16mm

1800 16v kr
09-01-2007, 16:58
mijn 16v loopt en trekt nu perfect
loopt ook goed stationair
alleen 1200 toeren
en de stationair stel schroef in de gasklep werkt niet
als ik hem helemaal dicht draai loopt hij zelfs nog 1200 toeren

hoe kan ik dit omlaag krijgen

en mag hij wel lopen met de stationair schroef helemaal dicht
en kan dit duiden op een gat in het aanzuig traject

Allart-Ghetta
09-01-2007, 17:06
Als je achter mijn 16V rijd en ik geef gas ruik je gewoon benzine, Co staat iets te hoog maar dat mag ie wel hebben. Brandstof is ook koeling ;)
Spoel jij je boring maar lekker schoon, goed voor de compressie.
Kijk, bij een turbo is het kiezen tussen of gesmolten zuigers of hogere slijtage van de zuigerveren/boring, dan is de keuze snel gemaakt. Of minder druk draaien, maar dat is natuurlijk geen optie :D

Ron21
09-01-2007, 17:13
mijn 16v loopt en trekt nu perfect
loopt ook goed stationair
alleen 1200 toeren
en de stationair stel schroef in de gasklep werkt niet
als ik hem helemaal dicht draai loopt hij zelfs nog 1200 toeren

hoe kan ik dit omlaag krijgen

en mag hij wel lopen met de stationair schroef helemaal dicht
en kan dit duiden op een gat in het aanzuig traject

O-ring van de stelschroef vervangen. Hij zuigt dan lucht via de stelschroef.

1800 16v kr
09-01-2007, 17:45
oke ga deze o ring morgen direct bestellen
thanxs voor de snele reply
hopelijk is dit het

golf mkII 16v
09-01-2007, 17:48
Gasklep afstellen
Die staat in rust dan te ver open!

1800 16v kr
09-01-2007, 19:10
die stond bij mij zo dat hij hem niet eens raakte de stel schroef
die je met sleutel 8 losdraaid en dan met plate schroefendraaier kunt verstellen

1800 16v kr
14-02-2007, 09:29
mijn auto is afgelopen maandag voor de apk geweest

maar net reed ik er weer in had hem lekker warm draaide ik de snel weg op stroterde hij iets

maar even later trok ik hem goed los
en bij lage toerentallen viel het nog wel mee
maar bij hoge toerentallen hield hij echt mega in
dit zal waarschijnlijk aan de co liggen
want verder is er eigenlijk niks aan de motor gedaan

nu heb ik wel een imbus T sleutel in de auto liggen
is het verstandig om hem een beetje rijker te laten lopen

RubenD
14-02-2007, 11:19
Dat heb ik 2 keer gehad. Eerste keer de rotor versleten (aanslag, dus slechte vonk) tweede keer was een bougie kabel losgekomen. Toen hield tie ook in en klonk net als een Subaru. CO gewoon op 2.5% zetten of nog veel hoger!

1800 16v kr
14-02-2007, 13:53
Dat heb ik 2 keer gehad. Eerste keer de rotor versleten (aanslag, dus slechte vonk) tweede keer was een bougie kabel losgekomen. Toen hield tie ook in en klonk net als een Subaru. CO gewoon op 2.5% zetten of nog veel hoger!


rotor is net nieuw maar kan hem even cotroleren
en laat hem gewoon op 3%co zetten of weer op 3,6 %co zo als hij stond

patrick16v
05-03-2007, 17:53
ok nuttioge info dit, ff stomme vraag hoe kan ik zien of mijn auto bijvoorbeeld op 6 graden voorontsteking staat,
alvast bedankt, patrick

golf mkII 16v
05-03-2007, 21:54
ok nuttioge info dit, ff stomme vraag hoe kan ik zien of mijn auto bijvoorbeeld op 6 graden voorontsteking staat,
alvast bedankt, patrick
Vliegwiel zit een merkteken

patrick16v
07-03-2007, 17:33
Vliegwiel zit een merkteken


ja dat weet ik, daar heb ik hem op afgesteld. is dat al gelijk die 6 graden voorontsteking????

1800 16v kr
22-11-2007, 14:53
met de lamp kun je de ontsteking afstellen

of met een voeler in de dop boven op de versnellingsbak
niet iedere garage heeft deze dop trouwens

gewoon naar iemand toe gaan wie wel vaker vws afsteld
en die hem gewoon op 10% vbd punt laten zetten
en dan co rond de 2,5 zetten
dan moet die goed lopen

mk1 cabrio 16v
30-03-2008, 20:44
hallo wie kan mij helpen ik heb een kr in mijn cabrio 1 gebouwd maar ik krijg hem niet stationare kan iemand mij helpen de stappen motor doet het niet als ik er spaning op zet wel.

mk1 cabrio 16v
30-03-2008, 20:45
hallo wie kan mij helpen ik heb een kr in mijn cabrio 1 gebouwd maar ik krijg hem niet stationare kan iemand mij helpen de stappen motor doet het niet als ik er spaning op zet wel.

golf mkII 16v
31-03-2008, 18:00
Heb je de complete kabelboom erbij?
De regelkast die in de middenconsole zit ook!

1800 16v kr
31-03-2008, 20:45
idd als die er niet op zit is het haast niet mogelijk hem mooi aan het lopen te krijgen statioair

en starten doet die dan ook niet van harten


anders je stk goed schoon maken
en je nullast schakelaar controleren of die nog wat doet

Sjeesbeest
31-03-2008, 22:00
handig topic :D

iemand toevallig nog een warmdraairegelaar liggen? 16v ...... maar mag ook 8v

LuNaTiK
01-04-2008, 08:34
idd als die er niet op zit is het haast niet mogelijk hem mooi aan het lopen te krijgen statioair

en starten doet die dan ook niet van harten


anders je stk goed schoon maken
en je nullast schakelaar controleren of die nog wat doet

He, hoe controleer ik de nullastschakelaar? :thumbup:

1800 16v kr
01-04-2008, 09:33
je kunt hem door meten

maar je kunt ook kijken of die blijft hangen
deze zit op de gasklep

auto uit
gas klep met hand open doen
dan zie je zon wit puntje
even kijken of die klikt als je hem indrukt

zo jah dan motor starten
gasklep heel iets open zodat je met een hele kleine schroefen draaier
op het witte puntje kunt komen
als je heel iets gas geeft zonder dat de motor hoger gaat lopen
en je drukt dit witte knopje in
dan moet die minder hoog stationair gaan lopen :thumbup:

RubenD
01-04-2008, 12:33
Je draait de gasklep dus 1 graad open (heel klein beetje) en daarna druk je de schakelaar in. Dan moet tie lager stationair gaan lopen.

Dat ga ik eens proberen, maar als dat niet gebeurd. Hoeft het niet direct in de schakelaar zelf te zitten of wel.

Stappenmotor en computer, zijn die in dit geval niet van invloed?

1800 16v kr
01-04-2008, 16:27
ik heb toendertijd bij bolku tuning een andere gekocht
en probleem was bij mij toen verholpen
heb me er verder niet in verdiept

dus daar kan ik geen antwoord op geven