Log in

View Full Version : subframe bouten loshalen...


tim_j
27-02-2011, 21:40
wellicht is het al vaker besproken.
Binnenkort moet mijn golf voor de apk, hiervoor weet ik zeker dat hij afgekeurd zal worden op een versleten draagarmrubber.

Nu er vers gespoten armen met nieuwe rubbers in de schuur liggen is dat geen probleem. Echter maak ik mij wel zorgen om het losdraaien van de bouten uit het subframe. Veel zoekresultaten resulteren in afgebroken bouten en alle ellende erom heen. Laten doen gaat gezien mijn studentenstatus ook niet lukken.

Ik 'moet' het allemaal op straat doen, in uitzondering rijd ik naar een doe het zelf garage in Amsterdam-zuid of Zoetermeer. (30 km hier vandaan)
Maar als de boel dan op de brug zo enorm vast zit en af breekt zit ik echt met een probleem.
A: Subframe of draagarm kan er never nooit meer onder.
B: Tijd = Geld in zo'n garage.
C: mijn auto is staat voor het grabbelen.

Dus zou ik het voor de deur willen doen.
Wat kan ik doen om mijn kans van slagen zo groot mogelijk te maken?
Hoe krijg ik 99% zeker de bouten heelhuids eruit?
Uitboren is een drama, en ik ben bang dat dat niet goedkomt :redface:

Wie heeft er raad? :thumbup:

LeroyGTI
27-02-2011, 22:09
Vastgerotte subframe bouten breken vaak af, werk zelf bij een vw specialist en heb al een handvol af zien breken, dat resulteert in losslijpen, warm stoken, en uitboren.
Het beste om te doen is het vuil en de roest er omheem weg te halen en wd40 in laten trekken, dan zou ik het met een luchtsleutel los proberen te draaien, met de luchtsleutel heb je meer kans want dan schrikt de bout los, met de hand breek je hem af.

breadfan83
27-02-2011, 22:21
Heb er al aardig wat los gedraaid, en nog nooit is er eentje afgebroken. Desnoods even inspuiten met kruipolie een dag of drie van te voren, en dat dagelijks herhalen, maar ook dat heb ik nooit gedaan...

Enige dat ik meegemaakt heb is dat de schroefdraden van het voorste subframe, in de balken, weggerot zijn. Maar die hele auto was ook kits-rot, dus denk dat het wel erg ver moet komen voordat het zo ver komt.

keesf
28-02-2011, 00:33
niet zolang geleden heb ik ook een subframe vervangen. en bij mij brak er een bout af. ik heb er een moer opgelast en m heel warm gestookt ( ookal met t oplassen natuurlijk) toen wilde die wel los komen.

maar als je de mogelijkheid hebt probeer t op een brug of met een put te doen. goed kracht zetten als je onder de auto ligt is bijna niet te doen.

succes met de operatie.

Turbo-Variant
28-02-2011, 00:58
Mij is vorige week ook een bout afgebroken. Meteen maar een ander subframe en draagarmen gescoord en opgeknapt met nieuwe rubbers etc.

Vorig jaar ook al eens voorgehad bij een schade-wagen. Hier lukte uitboren uiteindelijk ook niet, daarom deze keer maar meteen voor een ander subframe gegaan ipv uren eraan kloten.

De standaardtips erop loslaten kan nooit kwaad; (goede) Kruipolie, warmstoken, goed gereedschap gebruiken enzovoort.
En om problemen in de toekomst te vermijden: nieuwe bouten bestellen bij de dealer en monteren met wat kopervet oid.

HB24
28-02-2011, 15:45
Voor je een bout los maakt, een goeie tik met de hamer geven een een beetje kruipolie, dan komen ze zo los :)

johan8vplus
28-02-2011, 17:47
ik moet er ook aan geloven,dus goede tips altijd welkom.

golf mkII 16v
28-02-2011, 19:31
Heb er al tig los gemaakt en nooit een afgebroken
Zoals hb24 zegt een goede tik geven

tim_j
28-02-2011, 23:03
Ha een heleboel nuttige antwoorden, super! :)

Een put heb ik niet, evenals een lasapparaat of luchtgereedschap. :redface:
dus ik zal het met de 'primitievere' gereedschappen moeten doen. en een paar bokjes.

Goede kruipolie, ik denk dat WD40 dit niet is, omdat het te dik is. Welk merk is 'zeer' goed voor dit werk?

Een tik erop geven had ik nog niet aan gedacht, met een vuistje moet dat wel lukken.
Ik zal proberen een tijd lang elke dag de bouten in te weken met de kruipolie en dan een aantal keren een goeie klap geven op de kop van de bout.

René
28-02-2011, 23:13
Gewoon flink laten schrikken...heb er vandaag ook weer 4 los gedraaid....zonder probleem.

breadfan83
01-03-2011, 01:09
Gewoon flink laten schrikken...heb er vandaag ook weer 4 los gedraaid....zonder probleem.

Met jouw kop schrikken die bouten ook net een slagje harder dan bij de gemiddelde forummer hè.

Nja, aan de andere kant, bij mij is er nog nooit ene overgebroken, dus mijn kop moet ook wat veroorzaakt hebben. :D

Turbo-Variant
01-03-2011, 01:15
Je bedoelt dat de boel van ellende zelf losloopt? ;)

joostvw
01-03-2011, 02:45
nog een optie: vriesspray (weet niet hoe je het noemt)
maar je spuit het op je bout waardoor die afkoelt en dus krimpt en dus los komt.
eigenlijk hetzelfde effect als de rest eromheen warm te stoken.
succes!

René
01-03-2011, 11:08
Je bedoelt dat de boel van ellende zelf losloopt? ;)

Hij hoeft maar naar z`n auto te kijken en alle bouten/moeren moeten weer worden vastgedraaid :tongue:

breadfan83
01-03-2011, 14:23
Hij hoeft maar naar z`n auto te kijken en alle bouten/moeren moeten weer worden vastgedraaid :tongue:

:D

Soms vluchten ze zelfs in 'n kudde een hoekje van de garage in...

René
01-03-2011, 17:37
lol ;)

Vandaag weer 2 los gedraaid....zonder probleem.

johan8vplus
08-03-2011, 19:20
al vorderingen tim???????

tim_j
08-03-2011, 20:41
Nee nog geen vorderingen, hoop donderdag ochtend het te kunnen doen! Ik post de vorderingen dan wel ;)

tim_j
08-03-2011, 20:43
lol ;)

Vandaag weer 2 los gedraaid....zonder probleem.
Waarschijnlijk gelukt op een brug en boe roepen, ofniet :D

johan8vplus
08-03-2011, 20:52
of ba

tim_j
09-03-2011, 19:59
update :

http://www.volksforum.com/albums/files/9/1/0/6/193609_200188643341947_100000524373639_689578_2840930_o.jpg
het gebruikte gereedschap ligt erbij. :thumbup:

Alsof ik de bouten er gister nog heb ingedraaid.
Ben 10 minuten bezig geweest waarvan de meeste tijd in het lospeuteren van de arm zat. Met het een aantal dagen weeken in de WD40 stelt het niks voor.

Wat mij niet duidelijk is hoe ik de stabistang er af krijg ivm de bijhorende rubbers.
Het lijkt erop dat het subframe op alle 6 de bouten los moet om ruimte te maken tussen de carrosserie en het subframe.
Kan dat plaatje wat als eerste over straat schuurt er vanaf?
De bouten met kop19 kop13 zijn er al uit.

Spierings
09-03-2011, 20:25
Er is een update :D

[img]Wat mij niet duidelijk is hoe ik de stabistang er af krijg ivm de bijhorende rubbers.
Het lijkt erop dat het subframe op alle 6 de bouten los moet om ruimte te creeeren tussen de carrosserie en het subframe.
Kan dat plaatje wat als eerste over straat schuurt er vanaf?
De bouten met kop19 kop13 zijn er al uit.
Naar mijn weten moet je het subframe iets laten zakken wil je de stabi los halen.

Bij mij gaat er van het weekend ook alles onder uit, hopen dat het net zo makkelijk gaat.

tim_j
10-03-2011, 09:30
De stabistangrubbers waren nog hardstikke goed, dus die heb ik gelaten (ivm tijd)
1 kant is gedaan, alleen even alle bouten op moment vastdraaien.
straks de andere kant, en dan laten uitlijnen :D

tim_j
10-03-2011, 21:49
linkerkant 2 uur werk, na wat ervaring de rechterkant in 1 uur.
Uitlijnen ging niet echt probleemloos..
Dit is wat de man zei:

Meneer, de auto is extreem laag, zit bijna geen vering in.
Hij rijd als een kart ik moet heel veel bijstellen. Ik zal er een rapportje bijdoen.
maar je moet met optrekken je stuur goed vast houden om dat ie trekt.
Trekt? ja omdat er zoveel vermogen op los komt.

Is dat geen onzin?
de draagarmrubbers, stabistangrubbers, en fuseekogels zijn nieuw.
en idd je voelt m met koppelen een beetje trekken rechts.
hoe kan zoiets?

breadfan83
10-03-2011, 22:28
Bumpsteer. ;)

Dat werkt met uitveren net zo, en met optrekken veert ie dus uit.

tim_j
11-03-2011, 20:52
Gadverdamme, uitlijnen kunnen ze niet bij de kwikfit. Hoe moeilijk is het om de wielen recht te zetten? Grr

Turbo-Variant
12-03-2011, 00:58
Heb mijn wagen toen moeten uitlijnen de dag dat ik naar Wörthersee vertrok. (had toen net de motorombouw klaar)

Ben toen na alle 'gerenomeerde' uitlijners te hebben bezocht zonder resultaat, bij kwikfit langsgereden. De ene vestiging dacht hem niet de brug op te krijgen, een andere zag verschillende breedtes velgen en banden en zei dat er rondom dezelfde maat op moest en de laatste zei dat ik hem dan een hele dag moest achterlaten. :screwy:

breadfan83
12-03-2011, 01:08
Heb mijn wagen toen moeten uitlijnen de dag dat ik naar Wörthersee vertrok. (had toen net de motorombouw klaar)

Ben toen na alle 'gerenomeerde' uitlijners te hebben bezocht zonder resultaat, bij kwikfit langsgereden. De ene vestiging dacht hem niet de brug op te krijgen, een andere zag verschillende breedtes velgen en banden en zei dat er rondom dezelfde maat op moest en de laatste zei dat ik hem dan een hele dag moest achterlaten. :screwy:

De Kwikfit hier in Sittard zei me al dat ze de auto niet de brug op kregen toen ie vanuit de balie de parkeerplaats op keek.

"ik kom de auto laten uitlijnen, kan dat?"
"ja hoor, wat is 't voor iets?"
"Golfje.."
"is die verlaagd?" (hoezo stereotypering? :screwy: )
"ja, staat hier buiten, hoezo?"

Hij leunt voorover, kijkt een beetje moeilijk...

"nee, ga met dat ding maar ergens anders heen..."

Ging toen nog om de witte Golf. :screwy:

Turbo-Variant
12-03-2011, 01:17
Ja bij mij zagen de eerste 2 vestigingen inderdaad ook al vanaf de balie dat de auto te laag respectievelijk verkeerde bandenmaten had. :D

DeeDub
12-03-2011, 10:16
Gadverdamme, uitlijnen kunnen ze niet bij de kwikfit. Hoe moeilijk is het om de wielen recht te zetten? Grr

Voor de Kwikfit?HEEL MOEILIJK :D

tim_j
13-03-2011, 12:20
Allemaal mooie verhalen wat er allemaal gedaan moest worden.
Camber en sporing stellen doe je toch altijd met uitlijnen? :screwy:

Spierings
13-03-2011, 12:53
Allemaal mooie verhalen wat er allemaal gedaan moest worden.
Camber en sporing stellen doe je toch altijd met uitlijnen? :screwy:
Die stel je inderdaad af, maar als ze dan binnen de norm zijn doen ze er niks aan.

Gelukkig kan ik het zelf en stel hem mooi aan beide kanten hetzelfde af en met een beetje negatieve camber :D