Log in

View Full Version : Verschillen TDI 90 en 110 PK


quattrodado
28-02-2011, 11:39
Kan iemand mij de verschillen noemen van de motoren:

1.9 TDI 90PK
1.9 TDI 110PK

Of misschien een handige link waar ik het een en ander kan nalezen?

Alvast bedankt.

Thomas
28-02-2011, 12:10
Best eerst even zoeken als je vraag er nog niet tussen staat, twee pagina's verder vindt je deze post:
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=80249

Hier kan je zogoed als alle verschillen terug vinden...

Succes ermee!

storm
28-02-2011, 14:37
Inlaat spruitstuk is anders, n75 (drukomvormer) ECU (computer), uitlaatspruitstuk ook anders door de turbo.

Gr

quattrodado
01-03-2011, 00:56
thanks!

joostvw
01-03-2011, 02:00
variabele turbo op de 110 en andere verstuivers.
heb ook gehoord dat het binnenwerk: zuigers drijfstangen en krukas van de 110pk sterker zijn.

DÁ-BRT
01-03-2011, 06:57
De 90pk 1Z motor is de opvolger van de 1900TD AAZ (ABL)

De 90pk AHU motor is nagenoeg gelijk aan de 110pk AFN. De legering van de cilinderkop is anders. Ook injectoren, pomp, electronica, turbo.

Mijn advies laat een 1Z liggen, behalve als je een lowbudget project hebt.

Thomas
01-03-2011, 12:31
@Bert
Hoe zijn de 1Z en de AHU onderling te herkennen.
De blok die ik er nu heb ingelegd had op de cilinderkop 3gloeibougies in het koelkanaal voor het sneller opwarmen van het koelwater. Welke blok is dat dan?

DÁ-BRT
01-03-2011, 12:33
Dat kan je niet zeggen. Die verwarming wordt in sommige gevallen toegepast. Ik heb ze eigenlijk alleen gezien op de Passat 3B motoren.

Op het onderblok kijken tussen cilinder 3 en 4, daar staat vlak onder de cilinderkop de motorcode.

joostvw
01-03-2011, 12:38
koelwater verwarming? das gunstig in de alpen ;)
heb je daar een foto van?

DÁ-BRT
01-03-2011, 12:43
Nee, niet bij de hand.

In de aanvoerleiding naar de kop. (bakzijde) zitten bij sommige uitvoeringen 3 gloeibougies.

Psycho.06
01-03-2011, 20:04
De 90pk 1Z motor is de opvolger van de 1900TD AAZ (ABL)

De 90pk AHU motor is nagenoeg gelijk aan de 110pk AFN. De legering van de cilinderkop is anders. Ook injectoren, pomp, electronica, turbo.

Mijn advies laat een 1Z liggen, behalve als je een lowbudget project hebt.

Waarom een 1z laten liggen ?
enige redene voor ?

DÁ-BRT
01-03-2011, 20:45
Ja, daar zijn redenen voor, anders had ik het niet gezegd ;)

Los lopende krukas poelie (ook hier vaak nog geen d-vlak modificatie)

Problemen met de lichte drijfstangen en onbalans in krukas

Onregelmatig lopen

Maar voor er weer een discussie ontstaat. Ja, er zijn er ook genoeg met 300 dkm op de teller. Alleen als je voor hetzelfde geld een AHU kan pakken zou ik zeggen doen, want die zijn weer iets beter / moderner.

Romulus
01-03-2011, 21:54
De blok die ik er nu heb ingelegd had op de cilinderkop 3gloeibougies in het koelkanaal voor het sneller opwarmen van het koelwater.
Dat kan je niet zeggen. Die verwarming wordt in sommige gevallen toegepast. Ik heb ze eigenlijk alleen gezien op de Passat 3B motoren.

Ik dacht dat deze ook wel in de Golf III werden toegepast (van horen zeggen). Mijn Caddy II SDI (AEY) had het in elk geval niet.

Zollie
01-03-2011, 23:51
audi80 (avant) TDI had het ook!

Psycho.06
02-03-2011, 19:11
Ja, daar zijn redenen voor, anders had ik het niet gezegd ;)

Los lopende krukas poelie (ook hier vaak nog geen d-vlak modificatie)

Problemen met de lichte drijfstangen en onbalans in krukas

Onregelmatig lopen

Maar voor er weer een discussie ontstaat. Ja, er zijn er ook genoeg met 300 dkm op de teller. Alleen als je voor hetzelfde geld een AHU kan pakken zou ik zeggen doen, want die zijn weer iets beter / moderner.
aahzo jua ik heb gewoon een 1Z met 200dkm kunne kopen voor een prijsje dus jua kan nooit kwaad om te weten wat er mis kan gaan
..

DÁ-BRT
04-03-2011, 08:08
Tuurlijk, dan zou ik het ook doen.