View Full Version : verschil in verbruik handbak vs automaat
Archiebald
03-03-2011, 18:27
Een erg voor de hand liggende vraag, want dat de volgende handbak zuiniger is de automaat is logisch... Alleen hoeveel?
Het gaat om volgende auto. Een jetta mk2 1.6cl uit 1988
Keuze 1: 3-traps automaat
Keuze 2: 5 bak
Nu heb ik de automaat en rij daarmee zo'n 1:9! Wat zou het verbruik van de hand geschakelde ongeveer kunnen zijn? 1:12?
Heb er namelijk zo een (handbak) aangeboden gekregen die exact gelijk is aan mn huidige auto, wat dus erg gaaf is. Vind ik dan, mits er wel wat verschil in verbruik zit. Rij trouwens wel vrij sportief :-p
d_wieleman
03-03-2011, 19:09
Geen antwoord op je vraag, maar ik heb ook een Golf 1.6 85 1.6 automaat en rijdt daar ook 1 op 9 mee.
Verbruik heb je toch echt zelf in de hand....of eigenlijk onder je rechter voet.
Als ik rustig reed met mijn MK1 automaat, dan haalde deze ook 1:13
En als je ook sportief gaat rijden met een 1.6 5bak, dan red je de 1:9 ook wel...
staande golf
03-03-2011, 19:43
maar doe je met beiden je best om zuinig te rijden, dan zal de handbak winnen lijkt mij!
Archiebald
03-03-2011, 20:03
Nou wat het is.. Als ik met mn automaatje rustig rij (rustig optrekken en de vmax overal) dan rij ik 360km op een tank, rij ik zoals ik wil doe ik 330km op een tank...
Een tank is 40l, maar rij hem nooit leeg (vuil e.d) dus ga uit van zon 35l per tank...
Handbak zal uiteindelijk misschien ietwat zuiniger zijn...maar om nou een handbak kopen om dan uiteindelijk goedkoper uit te zijn door lager brandstofverbruik.....
Ik bouw mijn Golf ook om naar 5bak, maar dat is puur omdat ik zelf liever schakel.
golf mkII 16v
03-03-2011, 20:38
Is niet alleen de bak die je dan nodig hebt
Archiebald
03-03-2011, 20:38
Ja dat is een van de redenen... Tweede is dat we een tweede auto nodig hebben en dat het leuk is dat deze twee bijna hetzelfde zijn..
Op zich vind ik het automaat rijden wel lekker....
Maar niemand hier met een mk2 1.6 handbak die zn verbruik wil delen??
Je kunt met een hand geschakelde auto zuiniger rijden,om de dood eenvoudige reden dat een hand geschakelde bak langere overbrengingen heeft.
Dus als je 80 of 120 rijd maakt je motor minder toeren dan de auto met automaat.
Succes met je 2e auto.
Mijn 1.6PN met 5bak haalt met normaal dagelijks verkeer (in mijn geval behoorlijk vlot doorrijden) altijd rond de 1:12-13.
Ooit heb ik een keer 1:19,4 gehaald, dat was over een afstand van 150km constant achter vrachtwagens rijden met 80-90km/h. :)
Als je 'gewoon' rustig rijd kan je prima 1:14-1:15 halen. :thumbup:
Doortrappen is echt fout voor het verbruik als je een carburateur hebt. ;)
Archiebald
03-03-2011, 21:28
Dank jullie wel :)
Heb net op de rdw site gekeken en beide autos zijn nog op dezelfde dat toe gelaten in NL 21-07-1988.. Moet m dus wel worden :)
Heb mn vriendin in ieder geval al zo ver dat we zaterdag ochtend gaan kijken ;)
Mijn Golf 2 1.6 uit 83 verbruikte met 4-bak 1 op 16.
En dat was binnen de bebouwde kom en op 80 wegen.
Met 5-bak was het verbruik 1 op 15 bij 120km/h.
heb ook een jetta automaat 1.6 daarmee haal ik gemiddeld 1:12 1:13 met een normale rijstijl, zodra je idd wat gaat doorrijden gaat een automaat flink zuipen
Archiebald
04-03-2011, 09:19
Nou dat krijg ik ECHT niet voor elkaar :(
Heb wel meerdere keren vol getankt en die hele tank rustig gereden, maar 1:12 haal ik niet hoor... Meer dan 360/370km op een tank is niet te doen :(
gemiddeld rij ik op de snelweg zo'n 130 en op provinciale wegen rij ik meestal treintje, maar als de optie er is rij ik dan ook wel door.
JettaPowerrr
04-03-2011, 09:57
gemiddeld rij ik op de snelweg zo'n 130 en op provinciale wegen rij ik meestal treintje, maar als de optie er is rij ik dan ook wel door.
Gemiddeld 130 is best hard... Maar ik snap hem wel.
Rij gewoon eens 120km/h, dat scheelt vaak al aardig wat.
En als je de optie hebt, rij dan niet "ook wel door". Dat scheelt ook aanmerkelijk.
Ik heb een Jetta 1.8i automaat gehad, die reed 1 op 10, en toen reed ik nog stevig door. Maar bij een normale rijstijl werd het al snel beter. Nooit bijgehouden, hoeveel beter, trouwens.
Een handbak zal zuiniger zijn, als je je best doet. Maar als je daarmee ook 130 blijft rijden, en op de provinciale wegen door rijdt als je de optie hebt, dan zal die ook aardig verbruiken. Vast wel iets zuiniger, maar nooit zoveel, dat het de investering waard is.
Gr. Ed
PuttenMKII
04-03-2011, 10:00
mijn Golf 2 1.3 4 bak rijd 1 op 13, en dan rijd ik naar mijn mening niet eens superzuinig ..
zal eens een tankje heel zuinig rijden ..
Archiebald
04-03-2011, 10:29
Gemiddeld 130 is best hard... Maar ik snap hem wel.
Rij gewoon eens 120km/h, dat scheelt vaak al aardig wat.
En als je de optie hebt, rij dan niet "ook wel door". Dat scheelt ook aanmerkelijk.
Ik heb een Jetta 1.8i automaat gehad, die reed 1 op 10, en toen reed ik nog stevig door. Maar bij een normale rijstijl werd het al snel beter. Nooit bijgehouden, hoeveel beter, trouwens.
Een handbak zal zuiniger zijn, als je je best doet. Maar als je daarmee ook 130 blijft rijden, en op de provinciale wegen door rijdt als je de optie hebt, dan zal die ook aardig verbruiken. Vast wel iets zuiniger, maar nooit zoveel, dat het de investering waard is.
Gr. Ed
Nou ja, gemiddeld, ik rij altijd op de A9 = rustig op mijn tijden, dus dan doe je wel 130 ja... gemiddeld zal het wel minder zijn natuurlijk, maar sowieso nooit harder dan 130 (gaat ie ook amper)...
Hij kost trouwens maar 600,- dus mocht ik er 1:12 mee kunnen doen zou dat zo'n 80,- aan brandstof per 4wkn betekenen, m/a/w dan heb ik hem er in zo'n 8 maanden uit....
Het liefste koop ik een belasting vrije diesel :thumbup: Maar zolang we de Cabrio niet hebben verkocht gaat dat ook nog niet..
Andere vraag, volgens de verkoper had ie 4-versnellingen en een E.. Waar staat dat voor? Soort Overdrive?
Je kunt met een hand geschakelde auto zuiniger rijden,om de dood eenvoudige reden dat een hand geschakelde bak langere overbrengingen heeft.
En de koppelomvormer van de automaat kost je ook heel wat rendement. Bij moderne automaatbakken wordt die in de hoogste gang overbrugd, geen idee of dat bij de drietraps ook al was.
breadfan83
04-03-2011, 15:41
Met de 1.6 carb op 4-bak automaat reed ik zo'n 1 op 12 met mijn rijstijl (niet bepaald rustig).
Met de zelfde motor achter een 3-traps automaat haalde ik 1 op 7. Dit was wel met bandjes met 'n kleinere rolomtrek dan origineel op de mk2 hoort.
ik reed met mijn 1.6 (EZ) 3traps automaat tussen de 1 op 8 en 1 op 10 (afhankelijk van het rijgedrag.
heb er ooit een discussie over gehad met een monteur omdat ik hem erg onzuinig vond en die zij dat hij met 5bak dan tussen de 1 op 10 en 1 op 12 moet kunnen halen.
maar zoals je hier al leest: het is erg afhankelijk van je rijgedrag. als maakt zo'n 3traps bak met 120/130 km/h wel erg veel toeren vergeleken met een 5 bak. dus het moet wel verschil maken.
heb nu een 4bak 1.3 waar ik met rustig rijden 1 op 13 haal.
nu in de winter en minder rustig rijgedrag haal ik maar 1 op 10.
mijn ervaring is dus dat de 1.3 en 1.6 niet veel met elkaar schelen, en als ik dus nog een benzine zou kopen dat gewoon een 1.8 of 2.0 word (als toch alles onzuinig is ;))
NeoGeniX
04-03-2011, 17:29
1.8 valt wel mee kwa zuipen, mn 1.8CL met RP(90pk) blok haalt gemiddeld 1 op 13/14. En dat is vooral snelweg en 80 wegen.
Gerard Polo MK2
04-03-2011, 18:13
Met mijn GTI (digifant) kan ik 1 op 16 halen op provinciale wegen.
Op de snelweg, 120/130 1 op 14.
Men daily 1300 1 op 12 :screwy: , maar dan wel met een 4bak
Dus 1800 zeker een aanrader
breadfan83
04-03-2011, 18:59
ik reed met mijn 1.6 (EZ) 3traps automaat tussen de 1 op 8 en 1 op 10 (afhankelijk van het rijgedrag.
heb er ooit een discussie over gehad met een monteur omdat ik hem erg onzuinig vond en die zij dat hij met 5bak dan tussen de 1 op 10 en 1 op 12 moet kunnen halen.
maar zoals je hier al leest: het is erg afhankelijk van je rijgedrag. als maakt zo'n 3traps bak met 120/130 km/h wel erg veel toeren vergeleken met een 5 bak. dus het moet wel verschil maken.
heb nu een 4bak 1.3 waar ik met rustig rijden 1 op 13 haal.
nu in de winter en minder rustig rijgedrag haal ik maar 1 op 10.
mijn ervaring is dus dat de 1.3 en 1.6 niet veel met elkaar schelen, en als ik dus nog een benzine zou kopen dat gewoon een 1.8 of 2.0 word (als toch alles onzuinig is ;))
Tenzij je weer 'n 1.3 met injectie hebt met een 5-bak er aan. :D
Dat ging weer wel zuinig.
De minst zuinige tot nu toe was de 1.6 met 3-traps auto-bak, daarna de handgeschakelde versie. Zelfs de 16v was nog vele malen zuiniger dan de 1.6. :screwy:
Enige probleem daarmee is dan wel weer dat ie uitnodigd om een beetje anders te gaan rijden, en je verbruik net zo goed weer omhoog gaat. Maar dan heb je tenminste wel plezier in 't autorijden. :D
De 1.8i RP motor met 5-bak was echt super. Lekker veel pit en heel erg zuinig vergeleken met veel andere mk2 blokjes. Zelfs in de Passat was een soortgelijk blok nog zuiniger dan de 1.6 carb.
Voordeel van de 1.6 met carb, is dat die carburateur zoveel problemen geeft dat de auto het merendeel van de tijd langs de kant staat, wat ook wel weer heel zuinig is. :D
staande golf
04-03-2011, 19:42
een zwaarder blok loopt meestal ook wel iets zuiniger ja! 30 jaar geleden kon je nog prima mee komen met je 1100, nu moet je zo'n blokje iets meer de sporen geven ;) . Met mijn JB blok kan ik prima meekomen, dat drukt het verbruik ook wel lijkt mij! En de 5 is lekker lang, bij 80 op de teller zit ik op 2000rpm, bij 120 pas op 3000.
bij mij draait ie 4000 toeren bij 130 geloof ik is niet eens comfortabel om mee te rijden, ik rij altijd honderd op de snelweg vaak ook omdat het niet harder kan ivm drukte(regio rotterdam)
Een mk2 gti met handbak draai ongeveer hetzelfde hoor, dus ook 4000 rpm bij 130.
Vind het heerlijk, lekker korte versnellingen, lekker fel :D
Maar ben het eens met hierboven.
Ik heb zelf een mk2 1.3 carb gehad, met 5-bak zelf nog.
Ding zoop als een rakket, maar zo reed hij niet :D
Toen overgestapt op een mk2 2.0 8v(ombouw). als ik een beetje rustig reed deed die 1 op 13.
Ik heb nu een 1.8 8v gti, loopt altijd wel 1 op 10 en dan rijd ik sportief.
Dus af en toe een beetje scheuren, prima voor mij.
Heb daarmee een beetje angst gekregen voor die lichte motortjes.
Archiebald
05-03-2011, 09:09
Ja een gti-tje zou ik ook wel willen.. Simpelweg omdat die motor veel minder hoeft te werken voor deze snelheden (of zou ik dan ook weer harder gaan rijden??)
Hoe dan ook, ik stap nu in de auto naar Enschede om deze jetta te bekijken ;-)
Als ik hem toch koop post ik dat hier als eerste ;)
Mijn polo 1,3 GT met 5 bak deed op de snelweg 1 op 16 en dan reed ik gewoon 120 waar het mocht. Voor een Golf zou dat denk ik meer zijn aangezien die iets zwader is maar heel veel zal het niet uitmaken. Persoonlijk zou ik voor een iets zwaardere motor gaan voor in een Golf en anders kijken voor een Polo met een 1.3 met 5 bak.
breadfan83
05-03-2011, 13:05
Ja een gti-tje zou ik ook wel willen.. Simpelweg omdat die motor veel minder hoeft te werken voor deze snelheden (of zou ik dan ook weer harder gaan rijden??)
Euh, ja. :D
Met de 16v reed ik standaard 180, gewoon omdat dat zo makkelijk gaat.
Archiebald
05-03-2011, 15:20
Ja dat dus... Moet gewoon mn rechtervoet in bedwang leren te houden :D
Maar dit is 'm dus:
http://i52.tinypic.com/2j2zs00.jpg
Mankeren wel wat dingetjes aan, zo zit er een vieze deuk in het rechter voorscherm, heeft de motorkap geen blanke lak meer en kwam ik er op de terug weg achter dat de kilometer teller het niet doet (wat dus het enige punt is waar ik echt niet blij mee ben)
breadfan83
05-03-2011, 15:37
D'r missen ook nog wat chroom stripjes, weet alleen effe niet zeker of die voor de Jetta ook gemaakt zijn... dacht van wel.
Maar leuke Jetta, Coupe is sowieso gaaf vind ik. :thumbup:
Archiebald
05-03-2011, 16:08
Nou, van mij mogen ze allemaal missen, wat vind ik die dingen lelijk zeg ;-) haha
Zal morgen eens een duo shootje houden met die andere blauwe coupe :p
Archiebald
07-03-2011, 08:46
Hierbij even een overzichtje, wel gemaakt met de telefoon, dus niet echt kwaliteit, maar goed :)
http://i55.tinypic.com/witr3k.jpg
De handbak heeft trouwens 23,8l gebruikt op 306km, dus dat is zo'n 1:12.8, tegen de 1:9 die de automaat reed... En dan heb ik nog niet eens heel netjes gereden, Enschede-Amsterdam met 140 verder was het (na 2 jaar) weer schakelen ook erg wennen, dus dat was ook niet altijd even zuinig. Moet zeggen dat het toch echt wel veel leuker rijden is hoor!
Vanmiddag naar Brezan voor wat filtertjes en bougies. Even wat onderhoud en liefde erin dan komt het allemaal wel goed :)
Archiebald
09-03-2011, 07:50
Nou..... niet zo'n fijne update hier, de 2e dag dat ik er mee naar mn werk reed begon op de terugweg mn distributieriem het.
Ik kom bij de eerste kruizing, trap de koppeling in, zie dat er niets aan komt en wil schakelen, toen was mn motor al uitgevallen. Aangezien ik nogal a-technisch ben geprobeerd te starten, aan te slepen e.d maar dat lukte niet.
Toen naar de plaatselijke beun-garage gesleept die meteen hoorde/zag dat de distributie kapot was.
Na 2u te hebben gewacht op een sleep naar huis met mn zwager (automonteur) de beschermkap eraf gehaald om te kijken wat daar de schade was, nou zit de riem er nog gewoon op, wel erg slap. Maar hij is niet "kapot". Nu dus hopen dat ik erg veel geluk heb en er niet al teveel kapot is.
Van 't weekend gaat ie uit elkaar om de schade te bekijken....
staande golf
09-03-2011, 08:57
spanrol kapot? hopen dat je inderdaad niet te veel schade hebt gemaakt met het slepen!
Archiebald
09-03-2011, 09:17
Ik heb echt geen flaaaauw idee, ik zou niet eens weten wat of welke de spanrol is bij wijze van.
Mocht er trouwens iemand een adres hebben waar we diverse onderdelen die hierdoor kapot zijn gegaan kunnen kopen (online, of gewoon een winkel omg. A,dam - Schiphol - Weesp)... Ze gaan er van t weekend naar kijken en dan inderdaad maar hopen dat het mee valt.
Anders eens kijken wat voor andere opties er zijn (blok van de automaat hierin, ander blok zoeken, alles helemaal herstellen etc..)
Archiebald
12-03-2011, 16:16
Oke, hier dan even een update over vandaag...
We hebben een deel van de motor uit elkaar gehaald, maar eerst is er begonnen met het los halen van de distributieriem & de multiriem. Hierna hebben we de motor met de hand rond gedraaid om te horen of er niets aan liep, krom was etc.. Dit was niet het geval. (er was helemaal niks te horen).
Daarna hebben we een nieuwe multiriem, distributie set en kleppendeksel pakking geplaatst na alles op tijd te hebben gezet. Helaas startte hij toen nog niet. Je hoort de startmotor draaien en dat ik ook het enige geluid wat de motor verder echt maakt.
Op het geluid van een ploffende ontsteking na dan, die krijgen we dus niet goed afgesteld, de motor slaat niet aan (hierdoor?)... Vandaag konden we helaas maar van 08 tot 12u maar morgen is er weer een nieuwe dag.
Mochten er mensen tips hebben??
zit je ontsteking geen 180° verdraaid dan?
je zuiger gaat namelijk 2x omhoog terwijl er maar 1 keer onsteking is. de nokkenas kan 180° verdraaid staan waardoor je ontsteking krijgt als die mengsel gaat aanzuigen. dan heb je ontploffend mengsel in de inlaat.
Archiebald
12-03-2011, 17:42
Om eerlijk te zijn, ik ben zo a-technisch als ik weet niet wie...
Maar wat je zegt klinkt erg logisch, hij ploft idd uit de inlaat, ik ga het morgen door geven :) (en dan hier weer een update posten uiteraard!)
en die garage weet dat ook niet :eek: .
als een distributieriem springt, moet je de zuiger van cilinder 1 op bovenste punt zetten, en dan het merkteken van de nokkenas ook juist zetten, onsteking op cilinder 1 zetten en de riem erop.
maar er zijn 2 mogelijkheden.
1) de zuiger stond op zijn compressieslag en de ontsteking moet vonk geven. dan moet de motor gewoon werken.
of
2)de zuiger stond op de bovenste punt na het uitstoten van de uitlaatgassen en dan gaat de inlaat open om nieuw mengsel aan te zuigen. als er dan natuurlijk een vonk gebeurd ontbrand het mengsel in de inlaat en heb je een knal langs de luchtfilter.
ofwel trek je de ontsteking eruit, 180° draaien en er weer insteken. of je steek de 4 bougiekabels omgekeerd erin.
je trekt de tegenovergestelde kabels eruit en verwisseld ze (moet je dus 2x doen). dan zou die ook moeten aanslaan)
voorbeeld:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRsqazkTUQZbOYoDIIpLGmdYCox3km8Cuh6gWf1mQAaa2aLrBWgig&t=1
als je daar op de delco kabels 1 en 4 met elkaar verwisseld, en kabels 2 en 3 met elkaar
Archiebald
12-03-2011, 17:52
Nee hij staat nu bij een garage, maar in de garage van een schadeherstel bedrijf waar een vriend van me werkt, samen met nog een andere vriend zijn hun er nu mee bezig.
Beide geen monteurs maar wel erg handig... Ik heb me terwijl hun bezig waren meer bezig gehouden met het verwijderen van mos uit de naden van de klep, deuren e.d om hun niet in de weg te lopen, dus heb er niet veel van mee gekregen ;)
Wat je schrijft over de zuiger van cilinder 1 heb ik ze wel zien doen inderdaad.
Archiebald
15-03-2011, 18:54
Update:
HIJ DOET HET WEER!! :)
Zo dat is eruit... pffff wat ben ik opgelucht zeg! Een vriend die bij Peugeot werkt heeft hem afgesteld en aan de praat gekregen, de enige schade was een nieuwe distributie-set.
Net meteen maar even wat foto's gemaakt hoe hij er nu bij staat (Heb alleen de stootstrips weer even zwart gemaakt, en mn "handelsmerk" op de spiegels geplakt :) )
http://i51.tinypic.com/1414o52.jpg
http://i51.tinypic.com/bwljb.jpg
http://i55.tinypic.com/5o8kmr.jpg
http://i54.tinypic.com/21dr5eu.jpg
De slechte lak op de motorkap en de vieze deuk in het zijscherm:
http://i54.tinypic.com/3160y9v.jpg
http://i51.tinypic.com/11sjmko.jpg
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.