PDA

View Full Version : past een g-60 bak op een vr6 blok


leander
21-02-2005, 17:07
ik stel deze vraag omdat ik in mijn rally een vr6 aan het bouwen ben. Ik heb de de auto kaal en dus zonder motor en bak gekocht. mijn vr6 is totall loss, maar de motor is nog goed. Alleen hij is tweewiel aangedreven. Nou kan ik denk ik 2 dingen doen. Of ik zoek een golf vr6 synchro onderstel en probeer dat er onder te bouwen of ik gebruik de bestaande aandrijving en moet dan een g-60 bak zien te regelen. Vandaar mijn vraag of het past. Alvast bedankt

Vag team leusden (kever)
21-02-2005, 17:09
als ik het goed heb is er 1 verschil tussen vr6 en
g60 bak en dat is dat vr6 spair heeft

leander
21-02-2005, 17:10
En is dat dus een probleem met aansluiten? En wat zijn de gevolgen als ik dan met een bak zonder sper rij.

Pedaalemmer
21-02-2005, 17:55
ik gok dat je het kapot rijd :P

carbreaker de autosloper
21-02-2005, 18:07
past niet de organen zijn wel gelijk....

Johan-dtc
21-02-2005, 18:44
als ik het goed heb is er 1 verschil tussen vr6 en
g60 bak en dat is dat vr6 spair heeft


g60 heeft volgens mij ook een sper..

Richard
21-02-2005, 19:25
gaat niet...de behuizing is compleet anders...

oldschool_lover
21-02-2005, 19:29
g60 heeft volgens mij ook een sper..

Alle bakken hebben een sper!!!!!!!

Rallye-VR6t
21-02-2005, 22:10
Alle bakken hebben een sper!!!!!!!


Leg eens uit?
Waarom heb ik er dan eentje gekocht? :mad:

oldschool_lover
21-02-2005, 23:39
Een sperdifferentieel zit toch in alle bakken omdat anders de beide willen niet onafhankelijk kunnen draaien.........of heb ik te diep in het glaasje gekeken dit weekend???

Je koop toch een (race/sprint) sper van b.v. Quaiffe (als je het zo schrijft) omdat deze een andere overbrenging heeft en sterker is???

jan_gti_16v
21-02-2005, 23:53
Een sperdifferentieel zit toch in alle bakken omdat anders de beide willen niet onafhankelijk kunnen draaien.........of heb ik te diep in het glaasje gekeken dit weekend???

Je koop toch een (race/sprint) sper van b.v. Quaiffe (als je het zo schrijft) omdat deze een andere overbrenging heeft en sterker is???

een sper is juist om te zorgen dat je wielen niet onafhankelijk van elkaar draaien zo dat als je hard door een bocht knalt niet het wiel binnen in de bocht gaat spinnen

Dennis@polo86c.nl
22-02-2005, 08:01
Psies, elke bak heeft een differentieel, maar er zijn weinig (geen?) Volkswagens die standaard een sperdifferentieel hebben..

Rallye-VR6t
22-02-2005, 08:03
Psies, elke bak heeft een differentieel, maar er zijn weinig (geen?) Volkswagens die standaard een sperdifferentieel hebben..

Geen enkele VW heeft standaard een sper.
Of het is een ESD, electrisch dmw remmen via de ABS pomp.
Is niet een echte sper.

Later doen ze het via ESP, en via motormanagment.

oldschool_lover
22-02-2005, 09:12
Okey......dus een sper en een differentieel zijn verschillende dingen.
Of vervangt de sper de originele differentieel?? :confused:

@ jan gti 16v

Lijkt mij niet dat beide wielen met een sper gelijk aan elkaar gaan draaien......dan kom je echt geen bocht meer door met een voorwiel aangedreven auto. Of zie ik dat verkeerd??

Je veranderd toch enkel de procentuele kracht verdeling :confused:

Marcski
22-02-2005, 09:40
het engelse woord voor een sperdifferentieel is Limited Slip Differential.

een normaal differentieel zal bij een slippend wiel alle kracht op dat wiel overbrengen, en verlies je dus de kracht op het nog aangedreven wiel.
Een sperdiff zorgt ervoor dat het niet slippende wiel toch een bepaald percentage aandrijving krijgt, maar heeft wel de differentie-werking van een normaal diff..

Zestienkleppen
22-02-2005, 10:11
Hoe kom je eigenlijk aan zo'n sper voor een vw?

Split52
22-02-2005, 10:22
Geen enkele VW heeft standaard een sper.


Niet dat ik nu betweterig over wil komen, maar moet toch even kwijt dat de transporter (t3) Syncro met 16" onderstel zowieso achter een volledig te sperren versnellingsbak heeft... optioneel was dan ook nog een sper in het voordiff.

leander
22-02-2005, 14:30
Het is handig om te weten dat er in sommige bakken een sper zit en in sommige niet, maar hoe zit het met de behuizing. Zijn de aansluitpunten hetzelfde of kan ik beter op zoek gaan naar een vr6 synchro bak, Bv van een passat. En zo ja, waar kan ik dat vinden

Rallye-VR6t
22-02-2005, 14:36
Het is handig om te weten dat er in sommige bakken een sper zit en in sommige niet, maar hoe zit het met de behuizing. Zijn de aansluitpunten hetzelfde of kan ik beter op zoek gaan naar een vr6 synchro bak, Bv van een passat. En zo ja, waar kan ik dat vinden


Allereerst een Rallye golf 2 een VR6 inbouwen, is eerst vragen aan de RDW of ze dat nog gaan goedkeuren!

2e De VR6 syncro is kwa bouwvorm gelijk, maar er zit verschil in de asdiameter van de visco, en de bak is anders omdat de VR6 onder een andere hoek in de auto ligt.



En dat een T3 een kompleet te sperren assen had wist ik niet. Wel leuk.
Weet wel dat je bij sommige als optie een vrijloop had die met een luchschuif werkte.
Gewoon op je dashboard.


Voor alle duidelijkheid.
Je auto heeft een differentieel, die er alleen maaar voor zorgt dat als je een bocht neemt je buitenste wiel sneller draait dan je binnenste wiel.

Een SPER zorgt ervoor dat wielspin opgevangen wordt.
Afhankelijk van het type sper, ook de werking van de opvang van wielspin.
IK heb een wormsper gekocht van Peloquins, in werking vergelijkbaar met die van Quiaife.

leander
22-02-2005, 15:56
Allereerst een Rallye golf 2 een VR6 inbouwen, is eerst vragen aan de RDW of ze dat nog gaan goedkeuren!

2e De VR6 syncro is kwa bouwvorm gelijk, maar er zit verschil in de asdiameter van de visco, en de bak is anders omdat de VR6 onder een andere hoek in de auto ligt.


IK heb al contact gehad met de RDW. Ze wisten me te vertellen dat het mogelijk is. Alleen als ik meer dan 40% aan vermogen erbij krijg dan moet ik een remmentest en nog een paar andere testen ondergaan.Nu ben ik daar niet bang voor,maar ik blijf nog onder de 40%. Als je van de g-60 van de rally naar de vr6 van een golf 3 gaat, komt er maar 36% bij. Dat komt er dus op neer dat ik alleen opnieuw gewogen wordt en dat ze een geluidstest doen.

Nu zal ik zelf even op onderzoek gaan wat betreft de asdiameter en of dat past en of de as van een vr6 wel op de zelfde plek naar achter gaat als die van een rally. in ieder geval bedankt voor de info. Ps: is het niet zo dat de vario er voor zorgt dat als de voorwielen beginnen te slippen de achterwielen ook mee gaan doen? Dus dat je normaal eigenlijk alleen voorwiel aandrijving hebt en pas bij doorslippende voorwielen de achterwielaandrijving erbij komt

steven16v
22-02-2005, 16:57
Deden ze niet moeilijk dan omdat je van een 4 cilinder naar een 6 cilinder gaat?

Rallye-VR6t
22-02-2005, 17:11
IK heb al contact gehad met de RDW. Ze wisten me te vertellen dat het mogelijk is. Alleen als ik meer dan 40% aan vermogen erbij krijg dan moet ik een remmentest en nog een paar andere testen ondergaan.Nu ben ik daar niet bang voor,maar ik blijf nog onder de 40%. Als je van de g-60 van de rally naar de vr6 van een golf 3 gaat, komt er maar 36% bij. Dat komt er dus op neer dat ik alleen opnieuw gewogen wordt en dat ze een geluidstest doen.

Nu zal ik zelf even op onderzoek gaan wat betreft de asdiameter en of dat past en of de as van een vr6 wel op de zelfde plek naar achter gaat als die van een rally. in ieder geval bedankt voor de info. Ps: is het niet zo dat de vario er voor zorgt dat als de voorwielen beginnen te slippen de achterwielen ook mee gaan doen? Dus dat je normaal eigenlijk alleen voorwiel aandrijving hebt en pas bij doorslippende voorwielen de achterwielaandrijving erbij komt

Kijk goed uit, met de RDW.
Je moet alles goed kunnen overleggen.
En vertel niet meer dan ze vragen!! Weet ik uit ervaring.

Visco zal altijd iets mee werken naar je achteras.
Alleen is het eigenlijk niet 4x4, maar 1 voor en 1 achter.
JE hebt n.l geen sper in de bakken.
Uiteindelijk zul je wel 4wd krijgen, maar het begint met 1 voor 1 achter.

Let er ook altijd op dat je GEEN wielomtrek verschil hebt tussen de voor en achteras.
Want je kunt gaan aftellen voor je Visco klapt.

De VR6 Visco, is gelijk in opbouw, maar verschillend in de as diameters.
De splaines o.a zijn anders.

Pedaalemmer
22-02-2005, 17:25
op vwvortex hebben ze toch een rallye met vr6 gebouwd...Die hebben daar ook een uitgebreid verslag bij :D

Vag team leusden (kever)
22-02-2005, 17:31
let op als je van 4 naar 6 cylinder gaat of motorcode verandering krijg je zekerweten gezeik bij rdw (heb ik net ook gehad betreft type4 motor in kever!

Bussie komt zo
22-02-2005, 19:58
BEPERKT SLIPDIFFERENTIEEL
Een gewoon differentieel verdeelt het inkomende koppel gelijk over beide aandrijfassen naar de
wielen en laat bovendien, indien nodig, beide wielen met verschillende snelheden draaien.
Wanneer een bocht wordt gemaakt zullen de tandwielen van de beide aandrijfassen met
verschillende snelheden draaien.
Dat wordt mogelijk gemaakt doordat de satelliettandwielen op hun as kunnen draaien, waardoor de
ene halfas sneller kan draaien dan de andere.
Kracht
Dit conventionele differentieeltype heeft een groot nadeel: géén van beide aangedreven wielen kan
een grotere aandrijfkracht op het wegdek overdragen dan het andere wiel.
Het wiel met minder tractie beperkt de totale beschikbare hoeveelheid voortbewegingskracht.
Als een wiel helemaal geen tractie vindt, zoals bijvoorbeeld op ijs gebeurt, dan kan ook het andere
wiel geen kracht op het wegdek overdragen. Het wiel staat stil en daarmee ook de auto.
Er zijn verschillende typen slipbeperkende differentieels ontwikkeld. In alle gevallen zijn ze
gebaseerd op het principe dat er tussen het differentieel en het doordraaiende wiel extra wrijving
moet worden veroorzaakt, zodat er toch nog een bepaalde hoeveelheid koppel op de bijbehorende
halfas kan worden overgedragen.
De hoeveelheid koppel die aan deze as kan worden toegevoerd, kan ook aan de andere as worden
toegevoerd.
Zodoende is er voor de voortbeweging van de auto twee maal zoveel koppel als aan het
doordraaiende wiel wordt toegevoerd beschikbaar voor het wiel dat niet doordraait.
Autobestuurders met een goede rijvaardigheid in landen met veel sneeuw, weten dat de handrem
op dezelfde wijze werkt als hij op de aangedreven wielen aangrijpt.
Als hij gedeeltelijk wordt aangetrokken, zodat er enige frictie op de wielen wordt overgebracht
zonder dat ze geblokkeerd worden, kan de draaiende aandrijfas een geringe hoeveelheid koppel
overbrengen. Daardoor kan een beperkte aandrijvingskracht aan het tegenoverliggende wiel
worden toegevoerd.
Dit effect ontstaat doordat koppel alleen daar kan aangrijpen waar een bepaalde weerstand
bestaat. Zo kan bijvoorbeeld bij het vastdraaien van een moer alleen bij het bereiken van het
uiteinde van de schroefdraad - daar waar de moer gaat vastzitten - een grote kracht op de
moersleutel worden uitgeoefend.
Hoewel het aantrekken van de handrem om het doordraaien van een wiel te beperken een
effectieve methode lijkt, is het eerder een vrij primitieve noodoplossing.
Een onderdeel dat automatisch voor meer frictie zorgt is vanzelfsprekend veel zinvoller.
Het moderne ZF beperkteslipdifferentieel functioneert volgens een ander principe.
Zoals bij het conventionele differentieel drijft het pignonwiel het kroonwiel aan dat aan het
differentieelhuis is bevestigd.
Figuur toont twee drukringen, terwijl het differentieel verder is uitgerust met twee extra stellen
koppelingsplaten.
De drukringen zijn permanent met het huis verbonden door middel van "uitstulpingen" om de buitenrand; ze
kunnen echter over groeven in lengterichting van de as schuiven.
De twee stellen koppelingsplaten bevinden zich elk tussen de buitenste drukvlakken van de drukringen en de
tegenoverliggende binnenvlakken van het differentieelhuis.
ze koppelingsstellen bestaan uit angedreven en aandrijvende koppelingsplaten.
De aangedreven koppelingsplaten zijn met hun aangrijpingstanden op de tandwielen van de halfas
geplaatst, terwijl de aandrijvende koppelingsplaten in dezelfde langsgroeven als de drukringen zijn
geplaatst.
De binnenste drukvlakken van beide drukringen zijn zo bewerkt dat ze een prismavorm hebben.
De assen van het differentieel zijn in deze uitsparingen geplaatst en, net ais bij een gewoon differentieel, zijn
er twee conische tandwielen die op de beide assen lopen en met de tandwielen van de aandrijfassen in
aangrijping zijn.
Koppel
Het ZF beperkte-slipdifferentieel spert" (oefent een wrijvingsremdruk op de halfassen uit) als koppel van
beide drukringen op de beide halfassen wordtovergedragen.
De taps toelopende vlakken van de drukringen worden uit elkaar gedrukt, doordat de drukringen tegen de
assen van de conustandwielen worden geduwd.
Daardoor worden de koppelingsplaten tegen elkaar gedrukt ("gesperd") als koppel wordt uitgeoefend.
Het sperkoppel en het ingaande koppel zijn altijd aan elkaar evenredig.
Het sperkoppel is daardoor afhankelijk van de toerláme van het ingaande koppel in de afzonderlijke
versnellingen. De verhouding wordt in procenten weergegeven en wordt aangeduid als de "sperwaarde".
Deze bedraagt bv 40-45 procent.
Deze differentieels zijn precies wat hun naam aangeeft: beperkte-slip voorzieningen.
Ze sperren niet volledig ter voorkoming van snelheidsverschillen tussen de twee halfassen (een
voorziening die bij vierwielaangedreven terreinauto's wel gebruikelijk is), aangezien daardoor ernstige
problemen in het weggedrag zouden ontstaan.
De beperkende factor wordt gestuurd door het vermogen van een wiel dat kan gaan doorslippen om
de frictiekrachten van de koppelingsplaten te overwinnen

Bussie komt zo
22-02-2005, 20:00
Sorry voor de lange tekst maar korter kon hij niet. en het plaatje wat erbij hoort kan ik even niet vinden sorry!!
Is mijn afstudeerd tekst van de LTS ;)

Pedaalemmer
22-02-2005, 20:10
pffff...wat een verhaal..maar wel begijpend:D

Bussie komt zo
22-02-2005, 20:12
pffff...wat een verhaal..maar wel begijpend:D

en daar gaat het om, toch?? ;)

leander
24-02-2005, 21:46
Deden ze niet moeilijk dan omdat je van een 4 cilinder naar een 6 cilinder gaat?


Dit is dus wat ze me terug stuurden. De kans is klein staat er, maar er zijn al meer type 2 vr6 gemaakt.

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Wanneer u een motor met een andere motorcode in een voertuig monteert moet het voertuig door de RDW gekeurd worden. U kunt aangeven wat voor motor het is en uit welk voertuig de (donorauto) de motor afkomstig is. Ook wordt vermeldt welke overige aspecten aan het voertuig zijn veranderd, bijvoorbeeld stuurinrichting, remmen, aandrijving, e.d.

Kan het voertuig in de gewijzigde vorm niet geconformeerd worden (Conformeren is het overeenstemmen van het voertuig aan een typegoedkeuring), dan moet u een verklaring van de fabrikant van de motor of de gemachtigde importeur overleggen. Op deze verklaring moet zijn vermeld het maximum motorvermogen en het bijbehorende toerental. In dat geval zal er altijd een geluidstest door het RDW testcentrum in Lelystad gedaan moeten worden.
Bij een vermogenstoename van meer dan 40% zal eveneens een weggedragtest worden uitgevoerd. U zult deze testen ter plekke in het keuringsstation aan moeten vragen door het formulier "Opdracht vervolg beoordeling" in te vullen.[ formulier wordt u ter plaatse uitgereikt.]

De kans dat er voor het voertuig een conformiteitsverklaring wordt afgegeven (door de fabrikant / importeur) is klein.
Dit is vanwege het feit dat zelden een voertuig in gewijzigde vorm precies overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring.

In ieder geval zal uw auto altijd opnieuw gekeurd moeten worden bij een RDW keuringsstation. Ook moet het voertuiggewicht opnieuw worden bepaald. Dit kan bij diverse RDW keuringsstations. Om een afspraak te maken voor een keuring van de auto kunt u telefonisch contact opnemen met een medewerker van een keuringsstation van de RDW. Daar krijgt u ook informatie over welke documenten (zoals legitimatie, kentekendeel 1, eventuele conformiteitsverklaring, e.d.) u mee moet nemen naar de keuring. Zij zijn te bereiken van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.15 uur en van 13.00 tot 16.45 uur. Het telefoonnummer is: 0900-0739,[ 10 eurocent/min ]

Kosten bedragen in ieder geval circa 50 euro voor een keuring wijziging motor op het keuringsstation en mogelijk
341,- euro voor de geluidstest en eventueel 273,50 Euro voor een weggedragtest.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

leander
24-02-2005, 21:47
op vwvortex hebben ze toch een rallye met vr6 gebouwd...Die hebben daar ook een uitgebreid verslag bij :D


HEb je daar ook een adres van. Dan kan ik daar eens ronkijken

Rallye-VR6t
25-02-2005, 21:34
Dit is dus wat ze me terug stuurden. De kans is klein staat er, maar er zijn al meer type 2 vr6 gemaakt.

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Wanneer u een motor met een andere motorcode in een voertuig monteert moet het voertuig door de RDW gekeurd worden. U kunt aangeven wat voor motor het is en uit welk voertuig de (donorauto) de motor afkomstig is. Ook wordt vermeldt welke overige aspecten aan het voertuig zijn veranderd, bijvoorbeeld stuurinrichting, remmen, aandrijving, e.d.

Kan het voertuig in de gewijzigde vorm niet geconformeerd worden (Conformeren is het overeenstemmen van het voertuig aan een typegoedkeuring), dan moet u een verklaring van de fabrikant van de motor of de gemachtigde importeur overleggen. Op deze verklaring moet zijn vermeld het maximum motorvermogen en het bijbehorende toerental. In dat geval zal er altijd een geluidstest door het RDW testcentrum in Lelystad gedaan moeten worden.
Bij een vermogenstoename van meer dan 40% zal eveneens een weggedragtest worden uitgevoerd. U zult deze testen ter plekke in het keuringsstation aan moeten vragen door het formulier "Opdracht vervolg beoordeling" in te vullen.[ formulier wordt u ter plaatse uitgereikt.]

De kans dat er voor het voertuig een conformiteitsverklaring wordt afgegeven (door de fabrikant / importeur) is klein.
Dit is vanwege het feit dat zelden een voertuig in gewijzigde vorm precies overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring.

In ieder geval zal uw auto altijd opnieuw gekeurd moeten worden bij een RDW keuringsstation. Ook moet het voertuiggewicht opnieuw worden bepaald. Dit kan bij diverse RDW keuringsstations. Om een afspraak te maken voor een keuring van de auto kunt u telefonisch contact opnemen met een medewerker van een keuringsstation van de RDW. Daar krijgt u ook informatie over welke documenten (zoals legitimatie, kentekendeel 1, eventuele conformiteitsverklaring, e.d.) u mee moet nemen naar de keuring. Zij zijn te bereiken van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.15 uur en van 13.00 tot 16.45 uur. Het telefoonnummer is: 0900-0739,[ 10 eurocent/min ]

Kosten bedragen in ieder geval circa 50 euro voor een keuring wijziging motor op het keuringsstation en mogelijk
341,- euro voor de geluidstest en eventueel 273,50 Euro voor een weggedragtest.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Ja en wat ze er niet bij vertellen is dat je voertuig keuring begint met de INNAME van je KENTEKEN.
Dus je bent je kenteken kwijt op moment van keuren, keuren ze de auto af.
Kun je eerst lopen..... :rolleyes:

Marcski
25-02-2005, 23:06
is ook wel logisch.. je hebt hem zo verbouwd, dat de typegoedkeuring niet meer van toepassing is, dus nemen ze je kenteken in beslag

Waldorf
27-02-2005, 11:54
Sterker nog, het is van belang dat je ze niet (zelf) rijdend aan komt leveren, want dat is ook al strafbaar.

leander
01-03-2005, 17:32
dat is wel minder ja. Maar aan de andere kant als je je auto aanlevert ga je er natuurlijk vanuit dat hij goed is. Eigenlijk moet je het dus op een ambulance aanleveren.

MelG60
04-03-2005, 18:40
Koppelingshuis van de VR6 bak aan je G60 Syncro bak maken en klaar. VR6 Syncro bak gebruiken met je Rallye achterdiff gaat niet werken.

leander
05-03-2005, 20:06
Koppelingshuis van de VR6 bak aan je G60 Syncro bak maken en klaar. VR6 Syncro bak gebruiken met je Rallye achterdiff gaat niet werken.

Ja daar was ik zelf ook al achter. Ik weet dat als ik een vr6 synchro bak neem ik ook de rest erbij moet nemen. En hoe maak je je het koppelingshuis aan je g60bak. Lassen?

Bibzz GTI
03-09-2005, 05:45
Waarom probeer je niet de conversiebak van de R32 niet?!?
Kijk ff op VR6spelialist.nl voor de laatste vette bakken en tuningsparts.
Omdat het een rallye is moet het wel 4 wil zijn, anders probeer quatro van A3 eens!!!
Die moet exact passen!!!
Bak en alles!!!!!!


VW is net DUPLO alles past op elkaar!!!!!

Rallye-VR6t
03-09-2005, 08:37
Waarom probeer je niet de conversiebak van de R32 niet?!?
Kijk ff op VR6spelialist.nl voor de laatste vette bakken en tuningsparts.
Omdat het een rallye is moet het wel 4 wil zijn, anders probeer quatro van A3 eens!!!
Die moet exact passen!!!
Bak en alles!!!!!!


VW is net DUPLO alles past op elkaar!!!!!

De A3 heeft geen quattro. Hadden ze dat maar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En het past dus lekker niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Je zult veel moeten aanpassen.

MelG60
03-09-2005, 12:10
Ik weet niet zeker of dat gaat, je kan ook een VR6 syncro bak en achterdiff monteren enige is de alu tussenbak die volgens mij alle VR6 Syncro's hebben en die nogal zwakjes is.

om een 02M 6bak te plaatsen heb je nodig:
02M 6 bak
subframe baksteun verplaatsen
op maat gemaakt vliegwiel
2 assen op maat laten maken
voorste steun vermaken
kabels voor schakelmechanisme op maat laten maken
steun voor bak op maat maken
ombouwen naar digitale km teller
slang laten maken voor koppeling
en nog wel wat dingen en dan heb je nog gewoon 2wd wil je 4x4:
haldex achterdiff in een syncro brug maken
2x steekas laten maken
tussenas laten inkorten
electronica om haldex te laten werken.