PDA

View Full Version : Weber vraagje..

VolkswagenRacing
21-02-2005, 22:49
Een vriend van me is bezig een 16v blok in een Golf 1 te leggen.
Hij heeft geen zin om de complete kabelboom erin te leggen dus heeft hij een setje webers gekocht. Nu was de vraag de bobine zou toch een signaal van de computer krijgen wat hij nodig heeft ook als hij met webers rijd. Hoe hebben de meeste dit opgelost? Zijn er nog meerdere dingen waar je tegenaan kunt lopen?

VolkswagenRacing
22-02-2005, 19:19
Nog iemand?
Dacht zelf dat de comp alleen signaal van Halgever krijgt voor inspuiting.
En op de bobine alleen nog een kabel zat voor de toerenteller?

peter139
22-02-2005, 22:37
Bij een 16v blok krijgt de computer allerlei signalen van het blok. Ik ga ervan uit dat je over een kr-motor praat
-vacuum
-watertemp
-nullastregelaar
-etc (meer weet ik effe niet)

In de computer zit een kenveld vastgelegd die de ideale onsteking regeld bij verschillende omstandigheden zoals
-belasting
-water temperatuur
-oliedruk
-toeren

Als je op webers rijdt vallen de volgende signalen weg
-vacuum (hoeft niet moet je even een aansluiting maken)
-nullastregelaar

Met de computer rijden kan dus wel maar moet je voor deze punten wat maken.

Als je nou verstandig bent haal je die hele computer eruit. Pak een ontsteking van een 1800 8v motor en steek die in het onderblok. Dan heb je simpelste onsteking die je kunt bedenken.

carbreaker de autosloper
22-02-2005, 23:20
dan kun je beter een onsteking van een peugot 205 gti pakken daar staat nog wel het een en ander te lezen op dit forum...zet em op!!!!

Allart-Ghetta
23-02-2005, 00:40
Klopt helaas niet helemaal dit verhaal van Peter.
Je kan gewoon je KR ontstekingscomputer blijven gebruiken met de originele aansluitingen en die zijn:
-onderdruk in het spruitstuk
-geschakelde + van de bobine
-stuurdraad op de - van de bobine
-massa op de accu
-watertemperatuur (blauw witte draad)
-+, - en signaal draad naar hall gever
-stekker naar 7 polige kastje ook wel transistor genoemd.

Oliedruk, -temp en gasklepmicroschakelaars hebben hier niets mee van doen.

Ik heb het laatst nog als stand alone ontsteking gebruikt en het werkt prima, dus dat je zonder onstekingscomputer met rijden met webers klopt niet helemaal.

Peugeot onsteking zou ook moeten werken voor de lieden die helemaal een hekel aan draden hebben. Deze is rechtstreeks onderdruk-gestuurd.

peter139
23-02-2005, 13:26
Allart-Ghetta ik heb ook niet gezegd dat het niet mogelijk is.

Om een goed antwoord op je vraag te kunnen geven moet je eerst een idee krijgen van hoe een onsteking werkt.

Ik zal even kort uitleggen hoe de onsteking van een 16klepper werkt. (als ik het fout heb hoor ik het graag)

Bij de 16klepper wordt gebruik gemaakt van een zogeheten VEZ-ontsteking. De computer berekent aan de hand van het toerental (bobine) en onderdruk (onderdrukregelaar en inlaatspruitstuk) het juiste ontstekingstijdstip. In de verdeler zit een hall-gever samen met een rotorplaat. In deze rotorplaat zitten 4 uitsparingen. De rotorplaat zit als het ware een beetje verdraaid in het huis. Dat wil zeggen dat ie 60 graden voor het bovenste punt van een bepaalde cilinder een signaal doorgeeft aan de computer. In deze 60 graden berekend de computer aan de hand van de onderdruk en toerental, wat het iedeale ontstekingstijdpunt is.

Voor de rest heb je een tsz schakelapparraat nodig. Deze wordt ook wel onstekingsmodule genoemd.

Dus de hallgever geeft een signaal naar de computer. De computer berekent het ideale onstekingstijdstip aan de hand van onderdruk en toerental. Vervolgens gaat een signaal naar de ontstekingsmodule. De ostekingsmodule vertaald het signaal weer naar de bobine die vervolgens een vonk geeft. (Correct me if am wrong)
Dus wat je nodig hebt is
-onderdruk
-watertemp sensor
-drukdoos die je vacuum bepaald
-nullastregelaar
-verdeler met hall-gever
-bobine
-computer
-ontstekingsmodule

hoop je voldoende geiinformeerd te hebben

groeten peter

menno
23-02-2005, 17:52
dan kun je beter een onsteking van een peugot 205 gti pakken daar staat nog wel het een en ander te lezen op dit forum...zet em op!!!!

weet je toevallig ook van welk bouwjaar,ben ook op zoek naar een peug ontsteking maar ben er alleen nog maar zonder vacuumvervroeger tegen gekomen. :confused:

VolkswagenRacing
23-02-2005, 18:52
Het gaat om een pl- Nog ingewikkelder?

peter139
23-02-2005, 20:47
Het gaat om een pl- Nog ingewikkelder?

ja en nee. Bij een kr is het brandstofgebeuren niet geregeld door een computer. Bij een pl wel.

Ik heb verder niet zoveel verstand van de pl.
In grote lijnen is het ontstekingverhaal precies hetzelfde.
De pl heeft nog een klopsensor die de kr niet heeft. Voor de rest volgens mij geen verschil.

De pl heeft nog een extra computer voor de brandstof.
Ik weet verder niet of deze computer is gekoppeld met de computer van de ontsteking.
Misschien dat iemand het weet?

serge pot
23-02-2005, 21:12
volgens mij topic nummer uch over dit onderwerp .

Marcski
23-02-2005, 22:41
wat serge bedoelt, is dat er al tig topics over dit onderwerp zijn, gebruik de search ff en je vind een heleboel info! ;)

VolkswagenRacing
23-02-2005, 22:47
Owkay badenkt voor de tip.
Nog niet eens aan gedacht, schaam :)
Groet Marald

VolkswagenRacing
01-03-2005, 17:59
Kan iemand mij wat links geven waar duidelijk staat hoe het ontstekings probleem opgelost kan worden? Kan via zoek functie niet veel vinden?

serge pot
01-03-2005, 23:11
heel simpel men neme ontstekingshuis seat ibiza porsche system (fiat versie ),kabelboompje van golf mk 2 1.3 mh motor met transistor blok .en vlammen met die bak

Pedaalemmer
02-03-2005, 11:54
je kunt dus ook ff een een afpraak maken met segre :D