View Full Version : Lekke kat + moeilijk lopen (vermogens verlies)
Archiebald
09-03-2011, 13:05
Nou zoals de topic titel al zegt, de katalysator van mn Jetta is kapot. Het schot erin is los ofzo. Dit rammelt, maar dat is nog niet het ergste.
Hij heeft namelijk totaal geen vermogen meer, invoegen op de snelweg kost me de hele invoeger en gaat dan alsnog maar met 80.
Nu heb ik een katvervanger besteld op MP, alleen vraag ik me af of dit wel gaat werken dan, aangezien dat ook niet meer als een rechte lege pijp is. Of maakt dat alsnog wel verschil?
Het gaat hier trouwens om een 1.6CL automaat uit 1988.
Het lijkt erop dat de kat verstopt zit en de uitlaatgassen dus niet weg willen.
Draai de bouten voor de kat eens los zodat de druk daar ontsnappen kan.
Als het dan goed is weet je genoeg.
ps Let niet op het lawaai. :-)
Archiebald
09-03-2011, 13:20
sja dat zit dus helemaal vast gerot...
Hoop eigenlijk dat vandaag die kat vervanger bezorgd is, dan dat ding snel monteren en wel weer zien, wilde alleen even mn kansen inschatten. Een nieuwe kat kost ook wel weer aardig wat namelijk.
als de bouten verrot zijn kan je ze gewoon losslijpen, geen probleem.
Weet niet wat er op de kenteken staat, maar U9 heeft Kat verplichting.
kat vanonder halen en met een metalen buis het binnenste kapot kloppen. en dan terug er tussen steken
Archiebald
10-03-2011, 09:09
Op het kenteken-bewijs staat "K6". Volgens de garagehouder was het niet verplicht een kat te hebben dus.
De kat-vervanger heb ik al, dus dat is allemaal het probleem niet, mijn vraag is, als hij met kapotte kat zo beroerd loopt (lees; geen vermogen meer heeft), gaat ie dan met een kat-vervanger beter lopen? Of moet ik echt aan een nieuwe kat? :)
je katalisator is binnenin kapot gegaan. is één of ander spul dat kan breken.
dus de brokstukken zijn gebroken en verstoppen de doorgang van de uitlaatgassen.
ongeveer hetzelfde effect dan wanneer je de uitlaatpijp op het einde zou afstoppen met een aardappel ofzo. je auto is daar niet gelukkig mee en zal niet goed meer rijden.
door ofwel de kat leeg te kloppen, of te vervangen door een lege buis, zal je auto weer normaal rijden. alleen niet meer zo milieuvriendelijk
Archiebald
10-03-2011, 10:31
Duidelijk, dank je wel :)
En ach, het milieu maken die Prius rijders wel weer goed :)
Duidelijk, dank je wel :)
En ach, het milieu maken die Prius rijders wel weer goed :)
milieu, milieu... grote bende onzin. ze zijn nog altijd niet milieuvriendelijk bezig want voor die prius werden dus 2 motoren gebouwd. een electrische en een verbrandingsmotor. alsof zijn verbruik die productiekost gaat tenietdoen.
1liter diesel = 2.7kg CO2. mijn golf 2 verbruikt 4.5 liter per 100km of 0.045liter/km. dat is dus 121,5gr C02/km (0,045 x 2.7). best een milieuvriendelijke wagen voor zijn 23jaar te zijn en +360 000km te hebben. als je dat vergelijkt met de autos die ze nu verkopen, scheelt hem dat nog niet veel.
vergeet niet, als je een dieselauto koopt waar de fabrikant op plakt 'slechts 110gr CO2/km', dan bedoelt hij eigenlijk dat die 4.1liter/100km verbruikt. als jij er sportief mee rijd en die verbruikt 6liter (want meestal haal je toch die fabrieksnorm niet), dan vervuilt jouw auto aan 162gr C02/km. en dan maken die nieuwe wagens ons uit dat wij vervuilen met ons oude barrels.
die getallen "xxkg CO2/km" is identiek hetzelfde zeggen als "hij verbruikt x liter / 100km" en ons maken ze wijs dat het voor het milieu is
voor benzine is het 2.4kg C02/liter en voor LPG is het 1.8kg C02/km.
mijn andere wagen is een dodge 5.2V8. produceerd 720gr CO2/km op benzine. laat een prius dat maar goed maken :D . en slechts 360gr C02/km op LPG.
MAAR LPG is een propere verbranding en produceert enkel C02, niks roet, niks zwavel, ... en andere ******verwekkende stoffen.
dus gooi je kat gewoon overboord man en blijf met je auto rijden totdat die uit elkaar valt. beste voor het milieu dat je kan doen. hoeft er niemand een nieuwe wagen voor u te produceren :thumbup:
kat vanonder halen en met een metalen buis het binnenste kapot kloppen. en dan terug er tussen steken
Wel zorgen dat je de troep die eruitkomt niet binnenkrijgt
staande golf
10-03-2011, 23:10
en niet zo in de oud ijzer bak gooien! Dingen worden zo zoetjes aan geld waard, als je ze zelf naar een oudijzer handelaar brengt ;) . Er zit platinum in, wat vrij duur aan het worden is :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.