Log in

View Full Version : MFA Toerenteller Tacho storing MK2 gti

BIVWMK3R32
09-03-2011, 18:44
heb een duitse collega die vorige zomer een tiptop
orginele golf 2 GTI 8v heeft gekocht

nu heeft de golf een probleem met MFA en de toerenteller.
ik met me grote bek toegezegd te komen kijken
diverse dingen gemeten en geprobeerd

-de toerenteller doet het niet.
-de mfa geeft alleen het klokje weer en kan niet schakelen
-de temperatuur waarschuwingsled brand niet bij kontakt inschakelen
-de oliedruk waarschuwingsled brand niet bij kontakt inschakelen

ik heb hem mijn tacho van de rallye opgestuurd om te proberen
en je raad het al doet het ook niet.
nu ben ik niet zeker of mijn tellerunit wel in orde is ben nog bezig met opbouwen van de rallye.
Maar dat zou wel toevallig zijn

de draad van toerentalsignaal doorgemeten is in orde
massa's gecontroleerd op motor en tellerunit

accupolen los tegen elkaar gehouden om de tellerunit te resetten.
met kontakt inschakelen wel even alle functies in display zichtbaar daarna weer hetzelfde verhaal alleen het klokje, en niet te schakelen tussen de functies in de mfa

als ik het schema bekijk is het niet helemaal duidelijk hoe de stroomloop in de tellerunit zelf verloopt
opvallend is wel dat de waarschuwingsleds en de mfa display en de toerenteller wel in het zelfde gebied in het schema getekend zijn.
alles in het zelfde (vierkante) blokje getekend als zijnde een stuk van de tellerunit..

iemand weleens dit probleem voorhanden gehad??

BIVWMK3R32
11-03-2011, 20:13
helemaal niemand??

Tomvw
11-03-2011, 20:57
Toen ik het net las dacht ik aan je spanning regelaar (vierkante blokje).
Maar het is wel erg toevallig als je twee de zelfde storingen in twee teller units hebt.
Hoe is het met de massa kabel die rechts achter de kleppendeksel zit?
[Boven de olie temp. sensor.]

Turbo-Variant
12-03-2011, 00:54
Als de toerenteller uitvalt, werkt meteen de MFA voor een deel niet meer en ook de dynamische oliedrukcontrole niet meer.

Dit louter ter info. ;)

Werken temperatuur en brandstofvoorraad wel? Lijkt met alsof de klok geen spanning van klem 15 krijgt.

BIVWMK3R32
14-03-2011, 21:21
Als de toerenteller uitvalt, werkt meteen de MFA voor een deel niet meer en ook de dynamische oliedrukcontrole niet meer.

Dit louter ter info. ;)

Werken temperatuur en brandstofvoorraad wel? Lijkt met alsof de klok geen spanning van klem 15 krijgt.
`

de massa is in orde op de kop
de tankmeter en temperatuurmeter doen het wel
eigenlijk alles zoals ik heb beschreven.

ik ben nog een aantal maanden bezig met het opbouwen van de rallye..
zodra deze klaar is kan ik wat vergelijken met met mijn waarden die ik meet op de pins van de tacho.
lijkt me voorlopig enige oplossing :confused:

maar goede tip dat bij het uitvallen van de toerenteller er meerdere functies wegvallen :thumbup:

en idd ergens in de bekabeling moet het mis zijn maar als je bij sommige pins niet weet wat je behoort te meten sta je al snel te gokken..

met het zoeken op internet kom je soms hetzelfde probleem tegen maar helaas staat er nooit bij hoe het opgelost is meestal alleen komplete tellerbak gewisseld maar die hebben we al geprobeerd..
heb hem ook de spanningsregelaar laten meten en die zou ook goed moeten wezen
maarja we hebben natuurlijk mijn klok ook al geprobeerd dus daar moeten we waarschijnlijk niet zoeken.

Groeten mark

Bumper83
16-03-2011, 11:13
ik heb ook problemen met mn instr paneel van een originele mk2 8v gti. Alleen met name mn koelwaterklok. Ook de hele rambam doorgemeten en ook spanningsstab doorgemeten, was goed maar schijnt kuren te vertonen ook al meet je 10V over dat ding... heb gister nieuwe gehaald en nu nog maar eens kijken..

BIVWMK3R32
16-03-2011, 22:00
ik heb ook problemen met mn instr paneel van een originele mk2 8v gti. Alleen met name mn koelwaterklok. Ook de hele rambam doorgemeten en ook spanningsstab doorgemeten, was goed maar schijnt kuren te vertonen ook al meet je 10V over dat ding... heb gister nieuwe gehaald en nu nog maar eens kijken..

hoop voor je dat het gaat werken! geef even verslag van je werkzaamheden
als je stabilisator vervangen hebt.
wellicht zijn de spanningspieken en dalen niet te meten door de snelheid waarmee deze zich voordoen :confused:

ben benieuwd!
succes

BIVWMK3R32
16-03-2011, 22:01

hoop voor je dat het gaat werken! geef even verslag van je werkzaamheden
als je stabilisator vervangen hebt.
wellicht zijn de spanningspieken en dalen niet te meten door de snelheid waarmee deze zich voordoen :confused:
kan te snel zijn voor de normale multimeter

ben benieuwd!
succes

Bumper83
16-03-2011, 23:51
Zal proberen om hem morgenochtend even te monteren.

En inderdaad, wisselende spanningspieken en dalen zijn hoogstwaarschijnlijk niet te meten voor een multimeter, maar aan mn meter zal het niet liggen want dat is een Fluke en is professioneel spul. Heb gisteren trouwens ook ondervonden dat mn tempklok ineens nog warmer aangaf dan ie al deed bij oververhit (terwijl mn olietemperatuur als vanouds rond de 103 graden zit) en mn niveau van mn brandstofmeter zag ik heen en weer gaan.... waarschijnlijk toch een rotte spanregelaar maar dat zal het morgen moeten uitwijzen.. je hoort er wel van..

Bumper83
28-11-2011, 23:45
om nog even terug te komen op bovenstaand verhaal. Heb verscheidene pogingen gedaan om het euvel te verhelpen (spanningsregelaar vervangen, relais 43 vervangen, kwniveaumeter verwisseld en niets helpt dus mijn vermoeden gaat hierbij uit naar een defect koelwatertemp klokje.