Log in

View Full Version : 1.3 GF Aanpassen


De Limburger
09-03-2011, 23:10
Zoals de titel al aangeeft, wil ik mijn GF Motor gaan aanpassen.

Nu heb ik al een setje motorcarb's erop zitten van 36.5mm incl een spaghetti spruitstuk.
Maar nu wil ik eens weten wat voor een cilinderkoppen kunnen op dit onderblok en dan heb ik het niet over een HK of zoiets dergelijks, maar passen hier ook andere cilinderkoppen op?
Ik ben van plan om een kleine revisie gaan te doen, dus alle pakkingen, keeringen enz.... Ook even het blokje honen en misschien nieuwe zuigerveren plaatsen.
Vliegwiel wordt ook lichter gemaakt en een nieuwe koppeling heb ik al klaar liggen.
Wie weet wat ik nog meer kan doen om toch iets meer vermogen uit zo'n licht motortje te halen?

Hij loopt nu niet slecht en verbruik dat valt wel redelijk mee.
En nee een andere motor ga ik niet doen omdat ik geen motorsteunen ga omlassen i.v.m. de originaliteit.

Laat maar eens wat horen, ik weet dat hier meerdere mensen zijn die hier wel wat verstand van hebben, en ik heb nu een leuk magazijn heb om gebruik van te maken, waar eigenlijk wel alles ongeveer ligt wat VW maar heeft bedacht.

Daarom dat ik dus nu om informatie vraag.
Gr Ronnie


Edit: Het gaat om een GF Motor en geen GK!
Kan een Moderator dit even veranderen?
Bedankt alvast

Dub-Detail
09-03-2011, 23:19
cilinderkop van een honda cbr 1000 + benodigde aanpassingen.

De Limburger
09-03-2011, 23:23
cilinderkop van een honda cbr 1000 + benodigde aanpassingen.


Nee ik bedoel wel VAG gerelateerd. Maar bedankt voor de info, want ik denk dat er hier toch wel een aantal mensen zijn die hier graag wat meer info over hadden, aangezien er toch veel mensen opeens een kleine motor gaan ombouwen met carb's en zo.
Gr Ronnie

Bas
10-03-2011, 11:33
Van het nieuwere type small-block kun je de kop ook gebruiken, deze heeft hydraulische kleptstoters. Wel erop letten dat je het oude type vertanding hebt op het nokkenaswiel. Het voordeel van deze kop is dat er grotere kleppen in zitten.
Als je zo'n kop bewerkt en je plaatst een andere nokkenas valt er wel wat winst te behalen.

Kijk anders eens op polo86c.nl, daar is er genoeg over te vinden.

martiepartie
10-03-2011, 11:45
heeft een GF niet z'n verbrandingsruimte in de kop? Of is de basis gelijk aan de 1.3 HK en GK motoren?

Van de 1.0 GL, 1.3 HK en 1.3 GK zijn de koppen gelijk, alleen de nokkenassen verschillen

Koen is sleeping
10-03-2011, 12:32
heeft een GF niet z'n verbrandingsruimte in de kop? Of is de basis gelijk aan de 1.3 HK en GK motoren?

Van de 1.0 GL, 1.3 HK en 1.3 GK zijn de koppen gelijk, alleen de nokkenassen verschillen

GF is toch gelijk aan een HH?
Dus met ruimte in de kop?

Wat je kunt overwegen is de inhoud van een onderblok over te zetten vanuit een GK/3F/MH en dan kun je doen wat Bas zegt.

Dennis@polo86c.nl
10-03-2011, 13:08
GF = HH inderdaad (1.3 60pk)

In ieder geval kan de compressieverhouding een stuk omhoog door het vlakken van het onderblok. Verhouding is standaard 1:8.

Ik heb trouwens nog wel een leuke bewerkte kop met grotere kleppen in de aanbieding. Zit wel wat werk aan.

Ralph
10-03-2011, 15:34
Of een blokje ala Roger Jetten... Past volgens mij op je originele motorsteunen.

De Limburger
10-03-2011, 18:25
Van het nieuwere type small-block kun je de kop ook gebruiken, deze heeft hydraulische kleptstoters. Wel erop letten dat je het oude type vertanding hebt op het nokkenaswiel. Het voordeel van deze kop is dat er grotere kleppen in zitten.
Als je zo'n kop bewerkt en je plaatst een andere nokkenas valt er wel wat winst te behalen.

Kijk anders eens op polo86c.nl, daar is er genoeg over te vinden.

En over wat voor een type/motor code hebben we het dan?

Ik wil graag wel eens weten wat ik kan doen aangezien de motor er toch zondag uit gaat, en ik echt wel wat meer vermogen eruit wil vissen.
Gr Ronnie

Vains
10-03-2011, 20:33
En over wat voor een type/motor code hebben we het dan?

Ik wil graag wel eens weten wat ik kan doen aangezien de motor er toch zondag uit gaat, en ik echt wel wat meer vermogen eruit wil vissen.
Gr Ronnie

Blok in de kliko en een g40 erin lepelen ;)

Renegade
10-03-2011, 20:43
Als je toch gaat reviseren, zoek een 3f blokje erbij uit een polo GT (75pk). Geef deze een oplapbeurtje en een ander stokje, samen met je motorcarbs en spaghetti heb je dan een echt kanon !

jones
10-03-2011, 20:49
En over wat voor een type/motor code hebben we het dan?

Ik wil graag wel eens weten wat ik kan doen aangezien de motor er toch zondag uit gaat, en ik echt wel wat meer vermogen eruit wil vissen.
Gr Ronnie

motorcode gf heeft de verbrandingsruimte in de kop, dat hebben die hydrostoters niet (voor zover ik weet iig)

De Limburger
10-03-2011, 20:49
Als je toch gaat reviseren, zoek een 3f blokje erbij uit een polo GT (75pk). Geef deze een oplapbeurtje en een ander stokje, samen met je motorcarbs en spaghetti heb je dan een echt kanon !

Ja dat klopt.
Leuke tip.


En Nigel, ik weet gewoon nog niet wat ik wil, met een G40 moet ik ook erg veel aanpassen.
Ik ga me eens een beetje verdiepen in het verbouwen hiervan.
Gr Ronnie

Dennis@polo86c.nl
10-03-2011, 21:29
Is dit niet wat?
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=82284

De Limburger
10-03-2011, 21:33
Heb ik ook al aan zitten denken, maar wil liever zelf iets bouwen.
Gr Ronnie

De Limburger
10-03-2011, 22:59
Morgen ga ik eens even neuzen op het werk in het motorenrek, misschien dat daar nog iets interessants ligt en dan eens kijken wat ik kan maken ervan.
Maar blijf vooral info geven.
Gr Ronnie

knarfmk1
10-03-2011, 23:04
Heb evt ook nog een standaard 1.4 aex voor je liggen

De Limburger
11-03-2011, 00:04
AEX?

Daar was ik ook al aan het denken, ik heb je een pbtje gestuurd.
Ik was aan het denken aan:
AEX
koprevisie
grotere kleppen
vlakken
flowen
273gr nokkenas
motorcarb's
spaghettie
krukas aanpassen en balanceren
vliegwiel lichter maken

Misschien dat het dit gaat worden.
Gr Ronnie

Ralph
11-03-2011, 04:37
AEX?

Daar was ik ook al aan het denken, ik heb je een pbtje gestuurd.
Ik was aan het denken aan:
AEX
koprevisie
grotere kleppen
vlakken
flowen
273gr nokkenas
motorcarb's
spaghettie
krukas aanpassen en balanceren
vliegwiel lichter maken

Misschien dat het dit gaat worden.
Gr Ronnie


En waarom dan geen compressor of turbo d'r bij ?

Dub-Detail
11-03-2011, 08:42
Ik denk idd dat dat lijstje alles is wat je redelijk normaal kunt doen.
Je zou er een g40 in kunnen bouwen maar ik vind dat totaal niet passen in zo'n auto.

Gr

Dennis@polo86c.nl
11-03-2011, 16:16
AEX is leuke basis voor een hoogtoeren-blok gezien de boring/slag.

jorg-maashees
11-03-2011, 18:48
Gewoon lekker gaan voor een aex blokje en deze lekker aanpakken. Is veel mooier dan zo'n g40, past totaal niet bij de auto. :thumbup:

Sjon
13-03-2011, 11:06
.

sander_beer
13-03-2011, 13:24
en vanaf 95 hebben ze weer wel verbrandingsruimte in de hydro kopjes

De Limburger
13-03-2011, 19:11
Mijn motor ligt er nu uit en al volledig uit elkaar, ik heb de verbrandingsruimte's in de kop zitten, dus dat is wel fijn, maar nu vraag ik me af kan ik daar dan niet een AEX cilinderkop op plaatsen?
Gr Ronnie

Sjon
13-03-2011, 23:16
Mijn motor ligt er nu uit en al volledig uit elkaar, ik heb de verbrandingsruimte's in de kop zitten, dus dat is wel fijn, maar nu vraag ik me af kan ik daar dan niet een AEX cilinderkop op plaatsen?
Gr Ronnie
Antwoord gewoon hier, kan iedereen meelezen:
Volgens mij kan een AEX-kop er niet plug&play op, want dan wordt de
compressieverhouding veels te hoog (wellicht decompressieplaat een optie :confused: )
Verbrandingsruimte in de kop van een AEX is veel kleiner als GF/HH.
(bij een AEX zit verbrandingsruimte deels in de zuiger, terwijl GF/HH zuigers vlak zijn)

De Limburger
13-03-2011, 23:39
Antwoord gewoon hier, kan iedereen meelezen:
Volgens mij kan een AEX-kop er niet plug&play op, want dan wordt de
compressieverhouding veels te hoog (wellicht decompressieplaat een optie :confused: )
Verbrandingsruimte in de kop van een AEX is veel kleiner als GF/HH.
(bij een AEX zit verbrandingsruimte deels in de zuiger, terwijl GF/HH zuigers vlak zijn)

Had inderdaad al op Ebay naar een kop gezocht en zag nu net dat daar inderdaad de ruimtes in de kop zitten, dus dat is een no go.
Maar goed even verder zoeken wat voor een kopje met hydrostoters wel past.
Gr en Bedankt voor de info.

Sjon
14-03-2011, 13:37
.

De Limburger
14-03-2011, 13:40
Volgende vraag, Hoe of wat moet ik hebben en doen om mijn ontsteking om te bouwen naar een elektronische?
Gr Ronnie

Sjon
14-03-2011, 13:47
.

Bas
14-03-2011, 14:19
Ik heb een Lumenition setje in een originele verdeler zitten. De afstelling is hetzelfde als dat ik eerst had met de contactpunten (zonder vacuümvervroeging) en ik kan het je zeker aanbevelen. De motor pakt veel beter op.

De Limburger
14-03-2011, 14:21
Waar is dat setje te verkrijgen?
En is dat makkelijk te plaatsen?
Gr Ronnie

Bas
14-03-2011, 14:27
Op bijvoorbeeld eBay.co.uk moet het wel te vinden zijn, hier (http://www.autocar-electrical.com/new/support/lumign/optron/Optronic_Description.pdf) staat wat leesvoer.

De handleiding zit erbij. Je kunt dan trouwens je huidige bobine blijven gebruiken.

Richard
14-03-2011, 14:53
titel even aangepast voor je

Johan1982MK1
14-03-2011, 16:24
Kan je er niet een kop van een 1.4 16v op zetten? Dan kan er ook meer lucht/brandstof in.

De Limburger
14-03-2011, 17:55
titel even aangepast voor je

Dank je Richard! :thumbup:
Gr Ronnie

jones
14-03-2011, 18:01
heb ook een complete luminition set met de ontstekingsmodule en bobine enz.
had hem eerst op de corsa maar komt nu op de derby.

prima, bevalt goed :thumbup:

De Limburger
14-03-2011, 18:13
Is dit de juiste pakking set voor mijn motor?
http://cgi.ebay.de/ZYLINDERKOPFDICHTUNG-SATZ-SCHRAUBEN-VW-GOLF-II-2-1-3-/170612262463?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item27b948863f
Gr Ronnie

Sjon
14-03-2011, 18:51
.

De Limburger
18-03-2011, 00:11
ik ga hier een beetje bijhouden wat ik allemaal ga doen aan mijn GF.
Gr Ronnie

De Limburger
30-03-2011, 17:58
Wie kan mij helpen aan de aanhaal momenten van de Krukas en nokkenas?
Gr Ronnie

FalleNk810i
31-03-2011, 12:31
Wie kan mij helpen aan de aanhaal momenten van de Krukas en nokkenas?
Gr Ronnie

Vraagbaak? Haynes oid..

Ff zoeken, zal vast wel hiertussen staan:
http://www.volkspage.net/technik/

De Limburger
31-03-2011, 13:02
Ja na een dagje zoeken op internet heb ik deze link gevonden en dat is juist.
Gr en bedankt.
http://members.ziggo.nl/jfeimers/html/scirocco_tech_specs/moment01nl.htm

De Limburger
05-04-2011, 18:59
Waar moeten de Merktekens staan van deze motor om de distributie riem op punt te zetten?
Gr Ronnie