View Full Version : 6N welke motorcode en bougies voor LPG?
Edit:
Beurtje is ondertussen geregeld, nu de versnellingsbak nog..! Hebben jullie tips qua bakolie en evt. ervaring met Teflon toevoegingen?
Goededag Volksforummers!
Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Polo 6N 1.4 uit '98.
[s]Welke bougies kan ik het beste kiezen voor een lpg-motortje, meestal iets kouder meen ik?
Ook wordt er boven 100d km (deze heeft 220d gelopen) aangeraden een 'long live' olie te nemen, maakt dat wat uit in jullie ervaring?[s]
Ook heb ik nog niet kunnen achterhalen of de bakolie ooit vervangen is, maar ik weet ook niet wat hiervoor het interval is. Wel heb ik gelezen dat de bakken van deze blokjes niet de beste zijn, dus de olie wisselen is dan misschien wel het minste wat ik kan doen...
Spierings
10-03-2011, 18:40
Ook wordt er boven 100d km (deze heeft 220d gelopen) aangeraden een 'long live' olie te nemen, maakt dat wat uit in jullie ervaring?
Ook heb ik nog niet kunnen achterhalen of de bakolie ooit vervangen is, maar ik weet ook niet wat hiervoor het interval is. Wel heb ik gelezen dat de bakken van deze blokjes niet de beste zijn, dus de olie wisselen is dan misschien wel het minste wat ik kan doen...
Heb nog nooit gehoord dat ze er dan long life olie in gooien, zou er zelf gewoon 10w40 in gooien.
Voor een handmatig geschakelde versnellingsbak is er geen interval voor vervanging.
maar wel aan te raden,versnellingsbakjes zijn idd een zwak punt.
en longlife olie moet je alleen gebruiken in motoren waar deze olie voor voorgeschreven word.er moet idd gewoon 10w40 in.
Prima, geen longlife dus, is overigens een advies van Valvoline geloof ik, dus zal ook wel (deels) op centjes berusten ;)
Weet iemand wat er qua bougies handig is?
Volgens Bosch zijn de Super CNG/LPG gas (WR 6 DC+) [art 0 242 240 592] wel geschikt en qua prijs zijn ze ook wel geschikt ;)
Ook wordt er boven 100d km (deze heeft 220d gelopen) aangeraden een 'long live' olie te nemen, maakt dat wat uit in jullie ervaring?Ik denk dat je een high mileage olie bedoelt.
Kroon beveelt mij een "HELAR SP 5W30 LL-03" (Low SAP) olie aan, of anders een "Specialsynth MSP 5W-40".
Volgens Valvoline zou ik een 'Maxlive' 5w40 moeten pakken, of anders een gewone volsyntheet 5w30/40.
Het valt mij op dat geen van de 'adviezen' op een 10w40 uitkomt, maar ik zit er ook weer niet op te wachten dat ik nu opeens een olielek ga ontdekken. Ik weet niet wat er nu inzit, wel dat het vervangen moet worden!
Kilometerstand is 220.000.
Spierings
15-03-2011, 14:24
Ik denk dat je een high mileage olie bedoelt.
Maar wordt meestal longlife olie genoemt ;)
Kroon beveelt mij een "HELAR SP 5W30 LL-03" (Low SAP) olie aan, of anders een "Specialsynth MSP 5W-40".
Volgens Valvoline zou ik een 'Maxlive' 5w40 moeten pakken, of anders een gewone volsyntheet 5w30/40.
Dat is wat de olie fabrikant aangeeft (aan de hand van luchttemperaturen etc.), bij de dealer gooien ze er gewoon 10w40 in.
Ondertussen heb ik olie (5w40 ivm korte ritjes soms, geen long life), filters, bougietjes etc. gedaan en het gasklephuis gereinigd en ingeleerd met vagcom. Al met al loopt het autotje nu een stuk lekkerder en kan er (op zich..) weer tegenaan! Bedankt voor de tips hier! :thumbup:
Ik wil wel nog steeds de versnellingsbakolie doen en vraag me af of ik hier ongestraft een volsyntheet in mag gooien? Dit i.v.m. de leuke moly/teflon-achtige toevoegingen aan dit soort olieen... :rolleyes:
En hoeveel gaat er in? Zeker net wat meer dan 2 liter...? :redface:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.