PDA

View Full Version : Webers op golf 1 1500JB


erwinlohuis
13-03-2011, 22:29
Hallo aardige mensen :P,

Ik ben al een tijdje informatie aan het verzamelen over het zelf inbouwen van Webers, maar ik heb het gevoel dat de meeste mensen die er verstand van hebben deze info ook het liefste voor zichzelf houden.

Daarom heb ik mijn foto's ook upgeload op een eigen server zodat ze kunnen blijven staan voor mensen die ook met niets beginnen maar het toch willen proberen. Ik hoop via dit topic een mooi overzichtelijk verhaal te krijgen en met het resultaat een goed lopend autotje :)

Maarja zal eerst even een intro schrijven, ik heb ongeveer 3 kwart jaar geleden een golf 1 cabrio gekocht met een niet lopende motor. Na enig overleg hebben we besloten om er een 1500jb blok in te gooien.

Ik vind dit zelf een mooi blok om te zien en daarom ben ik van plan om hem toch optisch en qualitatief up te graden om het zo maar te zeggen.

Aangezien ik het liefst alles zelf doe samen met een kameraad van mij (van fouten word men wijs) zoek ik eigenlijk meer informatie.

Wat is dan een beter alternatief dan de brakke pierburg te vervangen voor dubbele webers.

Na lang zoeken en bieden op ebay heb ik dan de volgende set gekocht:

http://www.westerveldmolen.nl/cabrio/update2/WEbers.jpg

Als uitlaatspruitstuk heb ik deze maar gekocht.

http://www.westerveldmolen.nl/cabrio/update2/uitlaat.jpg

En als inlaatspruitstuk deze:
http://www.westerveldmolen.nl/cabrio/update2/inlaat.jpg

Verder heb ik een programmatje gevonden waarmee je de sproeier bezetting kunt berekenen, daar kwam het volgende uit.
http://www.westerveldmolen.nl/cabrio/update2/webersjetting.jpg

Nu is mijn vraag wat heb ik verder nog nodig, ik had begrepen dat je zowieso een gas mechaniek nodig hebt maar ik weet niet waaraan ik dan moet denken.

Ook heb ik kelkjes nodig of is een luchtfilter toch beter ?

En waar zijn complete sproeiersets en dergelijke te koop ?

Alvast bedankt, groeten Erwin

Bas
13-03-2011, 22:33
Kijk eens op de sites van bijvoorbeeld biesheuvel of bccp, daar is genoeg te vinden aan gasmechanismes en sproeiers.

erwinlohuis
13-03-2011, 22:35
Kijk eens op de sites van bijvoorbeeld biesheuvel of bccp, daar is genoeg te vinden aan gasmechanismes en sproeiers.

Dankjewel Bas, wou tevens ook nog zeggen dat ik ook een foto verslag wou maken van het inbouwen of opbouwen van de webers zodat het voor de leken (zoals mij) iets duidelijker word, als ik tenminste aan de nodige informatie kan komen.

http://www.biesheuvel.nl/store/product/1060/weber_dcoe_sp_throttle_linkage_top_mount_twin_cable

En is dit dan de goede kit??

J-9A-N
13-03-2011, 22:40
Hallo Erwin,

Super dat je een verslag gaat maken voor de inbouw van webers.
Voor wat betreft je vragen:
Ik zou zeker gaan voor het rijden met filters ,vooral fijnstof van zand is funest voor je motor.
De kelken zijn niet alleen aan te raden voor een betere flow, maar met de lengte ervan kun je ook het koppel beinvloeden.
Des te langer het inlaattraject (lees kelken) des te hoger het koppel.

Gr Jan.

erwinlohuis
13-03-2011, 22:45
Hallo Erwin,

Super dat je een verslag gaat maken voor de inbouw van webers.
Voor wat betreft je vragen:
Ik zou zeker gaan voor het rijden met filters ,vooral fijnstof van zand is funest voor je motor.
De kelken zijn niet alleen aan te raden voor een betere flow, maar met de lengte ervan kun je ook het koppel beinvloeden.
Des te langer het inlaattraject (lees kelken) des te hoger het koppel.

Gr Jan.

Hoi Jan,

Erg bedankt voor je positieve reactie, ik hoop dat ik met 0% verstand van de webers op dit moment toch met een goed resultaat kan komen, en ik weet zeker dat dat met jullie hulp lukt.
Maar jij raadt dus aan om boven op de kelkjes luchtfilters te plaatsen zoals ze vrij veel op ebay worden aangeboden.

Ik kan alleen het juiste gasmechanisme nog niet vinden, en volgens mij heb ik verder alles compleet.

J-9A-N
13-03-2011, 22:53
Ja idd ,of 2 filters die compleet over de kelken heenvallen dus per carb 1 filter.
Je kunt het beste alles inbouwen en dan even kijken hoeveel ruimte je overhoud.
Ook is het niet onverstandig om tussen de carbs en het uitlaatspruitstuk een soort hitteschild te creeren.

Als ik een gasmechaniel mag aanraden:
http://www.biesheuvel.nl/store/product/1060/weber_dcoe_sp_throttle_linkage_top_mount_twin_cable

Niet de goedkoopste maar zeker wel de degelijkste.

erwinlohuis
13-03-2011, 22:59
Ja idd ,of 2 filters die compleet over de kelken heenvallen dus per carb 1 filter.
Je kunt het beste alles inbouwen en dan even kijken hoeveel ruimte je overhoud.
Ook is het niet onverstandig om tussen de carbs en het uitlaatspruitstuk een soort hitteschild te creeren.

Als ik een gasmechaniel mag aanraden:
http://www.biesheuvel.nl/store/product/1060/weber_dcoe_sp_throttle_linkage_top_mount_twin_cable

Niet de goedkoopste maar zeker wel de degelijkste.

Thx Jan,

Erg duidelijk, dan moet het die maar worden he, word wel een project van een half jaar hoor.....

Maar kun jij mij ook uitleggen hoe het precies met de sproeiers zit en hoeveel sproeiers ik precies per carburateur nodig heb.

Ik heb dat allemaal wel met dat programma uitgerekend, en kan ze ook weer vinden bij biesheuvel, overzichtelijke site :) Maar er werd mij verteld dat ik meerdere sproeiers nodig had per carburateur.

Gr. Erwin

J-9A-N
13-03-2011, 23:04
Dat klopt.
Je moet de webers zien als dubbele carburateurs, dus 1 weber zijn 2 aparte carbs die gezamelijk worden afgesteld en dezelfde vlotterkamer delen.
Je hebt dus in totaal 4 carbs en bent dus 4 benzinesproeiers en 4 luchtsproeiers nodig.

J-9A-N
13-03-2011, 23:06
Ook zitten er nog 4 stationairsproeiers in ,maar daar zou ik in 1e instantie nog niets aan veranderen.

erwinlohuis
13-03-2011, 23:14
Ook zitten er nog 4 stationairsproeiers in ,maar daar zou ik in 1e instantie nog niets aan veranderen.

Opnieuw heel erg bedankt, ik ga maar wachten tot ik de webers binnen heb. En dan ga ik stap voor stap foto's maken van de opbouw zodat mensen kritiek kunnen leveren zodat ik het weer beter voor elkaar krijg. En dan hoop ik aan het einde een mooie how to in elkaar gedraaid te hebben.

Thx, allemaal Gr. Erwin

J-9A-N
13-03-2011, 23:17
:thumbup:

staande golf
14-03-2011, 18:56
als je toch bezig bent met een upgrade, is een electronische onsteking ook wel aan te raden! Electronische ontsteking van alle golf mk2 1.6 en hoger met carburateur passen er zo plug en play op! Wel moet je ook een bijbehorende bobine hebben, en het kabelboompje tussen onsteking, bobine en onstekingsmodule. Dit kabelboompje is moeilijk te vinden, maar als je de stekkers hebt (deze zitten op veel modellen) kun je dit kabelboompje zo maken!

GaryVW
14-03-2011, 22:10
Ik kan je als tip geven: Het is niet zo makkelijk als het lijkt.. weet niet of je ervaring hebt in de auto techniek? maar dat had ik niet.. en heb het ook geprobeerd om een setje dellorto's op een 1500JB te bouwen. Maar ik heb het opgegeven. het is toch nog best veel werk om alles goed lopende te krijgen.. maar ik hoop dat het je gaat lukken :D en ik heb btw nog wel een setje kelken en filters liggen .. zijn nog Z.g.a.n.
PM maar bij interesse.

Suc6 met je ombouw !

erwinlohuis
14-03-2011, 22:35
als je toch bezig bent met een upgrade, is een electronische onsteking ook wel aan te raden! Electronische ontsteking van alle golf mk2 1.6 en hoger met carburateur passen er zo plug en play op! Wel moet je ook een bijbehorende bobine hebben, en het kabelboompje tussen onsteking, bobine en onstekingsmodule. Dit kabelboompje is moeilijk te vinden, maar als je de stekkers hebt (deze zitten op veel modellen) kun je dit kabelboompje zo maken!

Kun jij mij misschien even uitleggen waarom dit precies beter is, had er al iets van gelezen maar kwam er niet helemaal uit...

thx. Erwin

staande golf
16-03-2011, 16:08
orgineel zitten er de 1500 JB blokken contactpunten onsteking. Een mechanisch systeem dat aan slijtage onderhevig is ;) . Je ontstekingstijdstip verloopt dus! Een onsteking die niet meer op tijd staat kan zorgen voor vermogensverlies, extra warme motor, slecht starten, onregelmatig lopen en meer verbruik. Voor pak em beet 50 euro heb je een tweede hands electronische ontsteking, die dus zo past. Geen omkijken meer na ;)

Iemand trouwens enig idee of de onstekingsmodule van een golf 2 ook nog de onsteking vervroegt/verlaat of word dit alleen gedaan met de vaccuumvervroeger en mechanische vervroeging?

erwinlohuis
16-03-2011, 22:13
orgineel zitten er de 1500 JB blokken contactpunten onsteking. Een mechanisch systeem dat aan slijtage onderhevig is ;) . Je ontstekingstijdstip verloopt dus! Een onsteking die niet meer op tijd staat kan zorgen voor vermogensverlies, extra warme motor, slecht starten, onregelmatig lopen en meer verbruik. Voor pak em beet 50 euro heb je een tweede hands electronische ontsteking, die dus zo past. Geen omkijken meer na ;)

Iemand trouwens enig idee of de onstekingsmodule van een golf 2 ook nog de onsteking vervroegt/verlaat of word dit alleen gedaan met de vaccuumvervroeger en mechanische vervroeging?

Ok dat scheelt weer, heb nog wel een ontsteking liggen inclusief kabelboom, maar waar ga je heen dan met je vacuüm aansluitingen ?

Vandaag het eerste onderdeeltje binnen gekregen, het mooie uitlaatspruitstuk, hoop morgen of overmorgen de webers binnen te krijgen.

erwinlohuis
16-03-2011, 22:47
Kan mij misschien ook iemand vertellen of ik goed zit met de sproeiers in de afbeelding aan het begin van deze post, aangezien het nu wel serieuze business word ;)

Bas
16-03-2011, 23:02
Ik kan er overheen lezen, maar wat voor nokkenas ga je gebruiken?

Die 28mm chokes lijken me wel wat aan de kleine kant voor een 1.5. Wat is je plan, ga je zelf experimenteren met verschillende onderdelen icm een lambda meter?
Het mooiste is natuurlijk om op een testbank de sproeierbezetting te optimaliseren, alleen hangt daar wel een prijskaartje aan.

GaryVW
17-03-2011, 17:00
Mocht je gaan voor die Elektronische ontsteking van een MK2.. maak er dan ook ff een verslagje van :D heb ik ook wel belangstelling bij! misschien dat iemand een voorbeeld heeft ? of kan uitleggen hoe alles precies aangesloten moet worden ? (en eventueel hoe die kabelboom gemaakt moet worden?)

:thumbup:

erwinlohuis
17-03-2011, 21:09
Ik kan er overheen lezen, maar wat voor nokkenas ga je gebruiken?

Die 28mm chokes lijken me wel wat aan de kleine kant voor een 1.5. Wat is je plan, ga je zelf experimenteren met verschillende onderdelen icm een lambda meter?
Het mooiste is natuurlijk om op een testbank de sproeierbezetting te optimaliseren, alleen hangt daar wel een prijskaartje aan.

Ik wou toch de standaard nokkenas gebruiken, eigenlijk wil ik de webers meer voor het geluid en de hobby, en ik ben me pierburg ook goed zat.

Maar de pk's die ik extra krijg zijn leuk maar daarvoor doe ik het dus niet, maar het is dus wel van belang om een juiste sproeierverhouding te hebben ivm verbrande zuigers en dergelijke. Als het goed is krijg ik morgen de webers binnen.

Zal dan meteen foto's maken van de webers en het uitlaatspruitstuk, tevens zijn een paar foto's van de auto wel leuk denk ik :)

Welke sproeierverhouding zou jij nemen als je dit zo ziet ?

Bas
17-03-2011, 22:41
Ik ging er eigenlijk vanuit dat je wel voor de prestaties wou gaan. Met de standaard nokkenas zou ik gewoon beginnen met de setup van het programma'tje. Met behulp van een lambda meter kun je dan weer verder kijken of het mengsel nog kan worden verbeterd.