View Full Version : Wielnaaf vervangen, waar op letten?
Morgen ga ik morgen mijn wielnaaf linksvoor vervangen, omdat hiervan het schroefdraad zwak/dol is.
Hoe ga ik precies te werk en waar moet ik op letten?
Als ik je vraag zo lees zou ik de voorpoot demonteren en bij een autobedrijf een nieuwe naaf erin laten persen...
goed opletten dat alles los is, je remklauw ergens op steunt of aan een touwtje hangt, en vervolgens alles weer netjes vast zit! :)
Spierings
15-03-2011, 20:42
Losse wielnaaf of compleet met fusee ? ?
Indien losse wielnaaf moet je ook de wiellager vervangen.
Indien je het fusee vervangt moet de wagen uitlijnen.
Als ik je vraag zo lees zou ik de voorpoot demonteren en bij een autobedrijf een nieuwe naaf erin laten persen...
goed opletten dat alles los is, je remklauw ergens op steunt of aan een touwtje hangt, en vervolgens alles weer netjes vast zit! :)
Dus jij zegt voorpoot los en alles compleet meenemen naar een auto bedrijf? Naaf heb ik liggen.
Als dat snel en goedkoop gedaan kan worden door dat bedrijf, is dat wel de makkelijkste oplossing inderdaad.
Losse wielnaaf of compleet met fusee ? ?
Indien losse wielnaaf moet je ook de wiellager vervangen.
Indien je het fusee vervangt moet de wagen uitlijnen.
Losse naaf.
Spierings
15-03-2011, 21:04
Wiellager moet je dus mee vervangen. als je de naaf eruit perst gaat het lager kapot.
Als je het fusee samen met de veerpoot uitbouwd hoef je hem niet te laten uitlijnen.
Als je geen pers hebt moet je naar een bedrijf die de naaf en wiellager wel kunnen vervangen.
Oke, dus als ik het goed begrijp moet ik em dus compleet meenemen met veerpoot, fussee, schijfrem e.d. er nog aan?
Het persoon waarvan ik de naaf gekocht hebt zei dat een nieuwe lager niet nodig was en dat het allemaal wel zo te vervangen is. Hmm, blijkbaar niet dus :screwy:
Spierings
15-03-2011, 21:22
Oke, dus als ik het goed begrijp moet ik em dus compleet meenemen met veerpoot, fussee, schijfrem e.d. er nog aan?
Het persoon waarvan ik de naaf gekocht hebt zei dat een nieuwe lager niet nodig was en dat het allemaal wel zo te vervangen is. Hmm, blijkbaar niet dus :screwy:
Losse delen kun je eraf halen.
Verstandig is om de schroefdraad van de spoorstang goed schoon te maken en in te spuiten voordat je hem los haald.
Bedankt voor de tip :thumbup:
Is mijn eerste keer dat ik aan zo iets als dit begin, dus als ik nog op andere dingen moet letten hoor ik het graag.
Beetje spannend he, de eerste keer zo aan je auto sleutelen..
zoek even een exploded view van je poot, lager etc. (vagcat.com)
Dan heb je alvast een idee wat je allemaal gaat tegenkomen!
Ja, lijkt me goed plan. Ik heb ook gewoon een vraagbaak thuis :) Maar misschien dat ik dingen kan tegenkomen die daar niet in staan, dus vandaar even vragen aan de mensen die er ervaring mee hebben!
Zet de auto ook even goed op een assteun en niet op een simpel krikje. Als extra veiligheid kan je nog een wiel onder de auto leggen.
en goed na blijven denken waar je mee bezig bent. Helemaal als dit de 1e keer is dat je aan een auto sleutelt.
Zet de auto ook even goed op een assteun en niet op een simpel krikje. Als extra veiligheid kan je nog een wiel onder de auto leggen.
en goed na blijven denken waar je mee bezig bent. Helemaal als dit de 1e keer is dat je aan een auto sleutelt.
Ja, as steunen e.d. heb ik gewoon liggen, dus dat komt wel goed.
Heb al genoeg brommertjes uit elkaar gehaald en weer in elkaar, dus het inzicht is er wel. Alleen dit is de eerste "grote" klus aan mn auto.
ik heb een momentsleutel, grote garage krik en een lager pers-setje, kind kan de was doen.
Ik krijg deze moer niet los, zit deze nog geborgd of wat is een goede manier om deze er af te krijgen
http://i23.photobucket.com/albums/b371/mikydemoes/2011-03-16140808.jpg
ff een hefboom maken door een dikke stalen pijp om de sleutel te schuiven. Auto in de versnelling laten staan met de wielen op de grond. Desnoods iemand op de rem laten trappen.
as tie maar niet breekt.....
staande golf
16-03-2011, 15:55
eventueel de moer warmstoken, en zo min mogelijk warmte in de astap brengen ;)
Heel de middag bezig geweest en nog steeds niet los :mad:
wat heb je geprobeert dan
Lukt mij altijd, hoe vast ook :)
pa in de auto, hard op de rem. Ik met een stevige ratel en een flinke stalen pijp eroverheen (150cm), en lekker op het einde gaan staan!
Wel balen dat wij allen je niet verteld hebben dat je deze los moet maken met het wiel en alles er nog aan, dat is het makkelijkste is mijn ervaring, sorry ;)
wiel kan er zo weer op toch:)
zou geen ratel gebruiken...das zonde...
mark89769
16-03-2011, 18:18
Lukt mij altijd, hoe vast ook :)
pa in de auto, hard op de rem. Ik met een stevige ratel en een flinke stalen pijp eroverheen (150cm), en lekker op het einde gaan staan!
zo doe ik het ook altijd ook om vast te zetten ratel + pijp, als de moer 1x iets los komt te zitten is het meestal gedaan met je wiellager :D
Even langsgaan bij de lokale garage of bandencentrum en vragen of ze de moer met de luchtsleutel loshalen en weer normaal vastzetten. Dan moet het niet zo'n probleem zijn om deze thuis weer los te draaien.
Bedankt voor de tips allemaal!
Heb bij de Gamma een metalen tafelpoot gekocht ( :tongue: ) en die om mijn raten geschoven en daarna is mn pa op de rem gaan staan en kwam die EINDELIJK los.
Daarna nog ruzie gehad met de stuurarm, die kwam ook niet los, maar na lang genoeg volhouden gaf die ook op.
Vanochtend lager laten persen en het is nu allemaal weer gefixt :thumbup: De MK1 kan de weg weer op.
Stuurarm is vaak een kwestie van speciaal gereedschap of vakkundig heet stoken met de gasbrander :D
Mooi dat dit op de ouderwetse manier, incl pa en tafelpoot, gewoon is gelukt!!
succes met je MK1 (en foto natuurlijk :D)
stuurkogel:
schroefdraad even flink schoon borstelen
wd40 erop
moer losdraaien
krikje onder de stuurkogel plaatsen en voorzichtig een beetje druk op de kogel uitoefenen
met een hamer tegen het fusee aan tikken (zit meestal wel een afgevlakt stuk)
dan is hij zo los
Helemaal mee eens :D Was toch een flinke klus als alles zo vast zit, ondanks de reparatie opzich niet lastig is.
Foto's staan hier:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=80125
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.