Log in

View Full Version : Piepende remmen

Archiebald
06-04-2011, 09:43
Het volgende is het probleem...

Auto: Jetta 2drs 1,6GL uit 1988

Zodra ik ga rijden (vrij logisch), komt er vanaf het linker voorwiel een metaal op metaal piepend geluid. Voornamelijk met naar links sturen (al draai ik mn stuur maar 1°...) Maar ook bij gewoon rechtdoor rijden, zodra ik naar rechts stuur verdwijnt het geluid.

Ook als ik mn rem aanraak stopt het piepen. Het is trouwens te vergelijken met een trein die over een wissel rijdt, echt zo'n hoge irritante piep.

Heb mn wiel er al af gehaald om te kijken of er geen steentje tussen zat, of dat er iets los zat, dat was allemaal niet zo, ook leek het erop dat er niks miste.. Dus nu is eigenlijk mn vraag. Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Tevens remt de Jetta erg slecht vind ik. Je moet heel hard trappen op het pedaal voordat er iets gebeurd (in vergelijk met mn andere Jetta dan, ook een 1988er 2drs, maar dan een 1.6CL automaat)...

Johan1982MK1
06-04-2011, 10:19
randen in je remschijf die tegen de blokken aanlopen?
Anders gewoon nieuw erop zetten. Kost niet veel meer dat spul, en de remvloeistof verversen, is bij de meeste oude auto's nog nooit gebeurd en is de vloeistof zo zwart als de nacht.
Alleen daar al zal ie goed van op knappen.

geizer
06-04-2011, 10:30
remt hij slechter als je de slang van de rembekrachtiger los neemt?
zo ja, dan is de rembekrachtiger kapot...

en tegen het piepen zou ik de remmen voor eens loshalen, blokken eruit en alles schoonmaken.
glijdende delen ff beetje kopervet op doen en weer in elkaar zetten.

als de remblokken bijna versleten zijn, dan zou ik ze vervangen, en voor 25euro heb je ook nieuwe schijven.

fabbi
06-04-2011, 10:35
als je geen verschil voelt dus met of zonder de rembekrachtiger dan is ie kapot.
met bekrachtiging wordt het lichter gemaakt
als je de slang losmaakt remt ie zwaarder dat hoort.

Archiebald
06-04-2011, 10:39
Ik heb geen idee of er uberhaupt een rembekrachtiger op zit zelfs.... Ben dus ook nog niet zover gegaan met checken.

Blokken en schijven zouden nog even mee moeten kunnen, zit nog zeker 4 a 5 mm op de blokken.

jarnogti
06-04-2011, 10:47
gewoon ff staal borstel langs de schijfrem houden doet ook wonderen

Archiebald
06-04-2011, 10:58
Oke, super...

Dan ga ik daar eerst eens mee aan de slag. Er zit inderdaad wel aardig wat roest op de buitenste rand van de schijf. Auto heeft ook enige tijd stil gestaan toen ik hem kocht.