PDA

View Full Version : Lupo verbruikt olie.. heel veel


reddevil144
14-04-2011, 07:22
Ik heb onlangs een Lupo 1.4 16v uit '98 met 98000km gekocht met de gedachte dat deze wel in orde zou zijn.. nou dat had ik dus net even anders moeten denken ;)

Ik had vlak na dat ik em gekocht had een kleine beurt laten doen, zij hadden 3,5 L olie in het blok getankt. Na 1000km rijden begon mijn lampje te branden van het oliepijl... ik dus pijlen is de olie echt op tot mijn grote verbazing!

Ik heb em langs een los staande autogarage gereden en die wist mij te vertellen dat het blok af is.. dit omdat het blok niet lekt maar wel verbruikt en er komt hele grove blauwe rook uit de uitlaat, einde verhaal dacht ik zo maar ik geef niet op! Het eerste wat ik nu maar ben gaan doen is een NAP pas aanvragen of de KM stand wel klopt om misschien de garagehouder op fraude aansprakelijk te kunnen stellen!

Waarom ik dit post is omdat ik me toch ten einde raad begin te voelen, ik hoor allerlei mensen die zeggen wat het is maar wat is het nou eigenlijk en wat kan het allemaal zijn??

Ik sprak een collega van mij vandaag en die zei dan weer simpelweg dat het de kleppenseals zouden moeten zijn. Dit klinkt best logisch voor mij als leek van motortechniek ;)

Ik gooi er trouwens 10w40 half syntheet in en ik las net in een andere thread dat je er 0w30 of 5w30 in moet gooien maakt dit super veel uit dan?

Het is een hele fijne auto, het zou echt zonde zijn als ik 'm weg moet doen :S

Nog 1 ding wat ik wil toevoegen en wat mij echt opvalt onder het rijden is dat als je optrekt dat je best wat geklepper hoort en als ie stationair draait klinkt het net alsof het een dieselmotor is, het blok klinkt ook zo bij het wegrijden.

Alvast hartstikke bedankt voor de tips en truucs die ik mag ontvangen!! :thumbup:

oettinger_18
14-04-2011, 07:33
deze 1.4 motoren staan bekend als kantelende zuigers klepseal lijkt me sterk als ik jou was zou ik compressiemeting doen.. dan kom je gauw genoeg achter of het aan de klepseals licht of niet..

reddevil144
14-04-2011, 07:36
deze 1.4 motoren staan bekend als kantelende zuigers klepseal lijkt me sterk als ik jou was zou ik compressiemeting doen.. dan kom je gauw genoeg achter of het aan de klepseals licht of niet..

Waneer zou je dan merken dat het je klepseals zijn bij een compressie test? wel of geen goede compressie?

huinkroese
14-04-2011, 07:38
Kan het niet zo zijn dat ze er olie in hebben gedaan die niet helemaal geschikt is voor de Lupo? Ik heb namelijk nu zo'n 15.000 kilometer een 1.4 16v Lupo en toen vorige zomer de olie ineens op was op weg naar Frankrijk heb ik bij een pompstation olie gevonden en daar de motor mee aangevuld. Dit lekte er niet uit maar 500km later kon er weer 2 liter bij! Ik had lekker doorgereden (130 op de TomTom) en het was héél heet die dagen maar aan die info zal jij wel niks aan hebben.
Uiteindelijk had ik thuis nog Lidl olie staan en daar hoef ik nu al 4000km niks meer aan bij te vullen, oliepijl blijft gelijk.

Ik ben net als jij een absolute leek als het op motoren aankomt maar misschien dat de olie die de garage erin heeft getankt te dun was of anderszins niet passend.
Wel chagerijnig als je de auto net hebt trouwens... succes!

reddevil144
14-04-2011, 07:45
Kan het niet zo zijn dat ze er olie in hebben gedaan die niet helemaal geschikt is voor de Lupo? Ik heb namelijk nu zo'n 15.000 kilometer een 1.4 16v Lupo en toen vorige zomer de olie ineens op was op weg naar Frankrijk heb ik bij een pompstation olie gevonden en daar de motor mee aangevuld. Dit lekte er niet uit maar 500km later kon er weer 2 liter bij! Ik had lekker doorgereden (130 op de TomTom) en het was héél heet die dagen maar aan die info zal jij wel niks aan hebben.
Uiteindelijk had ik thuis nog Lidl olie staan en daar hoef ik nu al 4000km niks meer aan bij te vullen, oliepijl blijft gelijk.

Ik ben net als jij een absolute leek als het op motoren aankomt maar misschien dat de olie die de garage erin heeft getankt te dun was of anderszins niet passend.
Wel chagerijnig als je de auto net hebt trouwens... succes!

Okok vreemd dat je dit dan hebt ondervonden met de olie! ik heb al diverse merken olie in het blok gehad maar het blijft helaas hetzelfde :( Dankjewel :)

hajong
14-04-2011, 10:22
Klink als een bekend verhaal. Ik heb een '99-er 1400 16v Lupo met < 100.000 km (wel D invoer, dus niet betrouwbaar) gehad en dat ding zoop ook echt olie. Dit verbruik lag aan het eind op 1 liter op 500 km. Dus na het tanken meteen 1 liter olie erbij. Het type olie maakt niets uit, of het nu billige 10W40 of volsynthetische 0W30 was.

Ik herken het geratel bij accelereren wel, dat deed die van mij ook. Het kan goed zijn dat een (of meerdere) zuigers kantelden.

Omdat ik al vaker het olielampje heb zien branden (dus geen oliedruk) en de kantelende zuiger(s), was voor mij doorrijden geen optie. Ik heb de Lupo uiteindelijk verkocht met vermelding van de kapotte motor. Als het goed is heeft de koper (handelaar) er een nieuw blok in gelegd en verkocht. Dus als je zwarte ingevoerde met airco, alles elektrisch etc hebt gekocht ...

Kortom, het is een bekend probleem van de blokjes (naast de versnellingsbak) en waar de door komt weet ik niet. Maar met een olieverbruik wat jij hebt, zou ik eens teruggaan naar de verkoper.

reddevil144
17-04-2011, 13:12
Klink als een bekend verhaal. Ik heb een '99-er 1400 16v Lupo met < 100.000 km (wel D invoer, dus niet betrouwbaar) gehad en dat ding zoop ook echt olie. Dit verbruik lag aan het eind op 1 liter op 500 km. Dus na het tanken meteen 1 liter olie erbij. Het type olie maakt niets uit, of het nu billige 10W40 of volsynthetische 0W30 was.

Ik herken het geratel bij accelereren wel, dat deed die van mij ook. Het kan goed zijn dat een (of meerdere) zuigers kantelden.

Omdat ik al vaker het olielampje heb zien branden (dus geen oliedruk) en de kantelende zuiger(s), was voor mij doorrijden geen optie. Ik heb de Lupo uiteindelijk verkocht met vermelding van de kapotte motor. Als het goed is heeft de koper (handelaar) er een nieuw blok in gelegd en verkocht. Dus als je zwarte ingevoerde met airco, alles elektrisch etc hebt gekocht ...

Kortom, het is een bekend probleem van de blokjes (naast de versnellingsbak) en waar de door komt weet ik niet. Maar met een olieverbruik wat jij hebt, zou ik eens teruggaan naar de verkoper.

Dankjewel voor je tip!

Ik sprak gisteren iemad en die wist mij te vertellen dat mijn koppakking lek is omdat er olie bij de koelvloeistof zit, ik laat beidde wel onderzoeken bij een VW garage, uitslag volgt!

De Limburger
18-04-2011, 15:04
Ik denk toch echt dat je onderblok naar de knoppen is, aangezien als je koppaking kapot is naar binnen uit, dan moet hij namelijk wit/grijs en niet blauw, blauw is echt wel degelijk olie. Die motoren staan er inderdaad echt bekend om dat de zuigers kantelen en daardoor de cilinders ovaal worden en je de olie zo langs de zuigers weg gepompt word, en dus mee verbrand word. Ik zou gewoon eens een compressie meeting doen dan weet je tenminste meer, klepseals/rubbers kan natuurlijk ook maar dan verbruikt hij niet 3.5ltr olie op de zoveel kilometer.
Als je nu nog niet zeker weet wat er aan de hand is, kun je bij het verwijderen van de cilinderkop (als je toch je koppakking zou vervangen) de zuigers even allemaal in het midden zetten, en dan op de zuigers een hoeveelheid olie schudden en die een nachtje laten staan, dan kijk je daarna of de hoeveelheid nog gelijk is of niet, zo niet dan heb je wel degelijk je onderblok gaar. Is de olie stand gelijk als de dag van te voren dan heb je alleen je koppaking stuk.

In iedergeval succes.

Gr Ronnie

Pewi Vwteam
20-04-2011, 20:54
ik heb nog wel en goede motor liggen een 1.4 16v, inlaten bouwen door ons is mogelijk.

vr6bas
21-04-2011, 19:42
kantelen van de zuigers komt door slechte koating en afwerking van de cillinder wanden is idd een bekend probleem

maar als er olie in je koelsysteem zit is idd je koppakking er uit als de kop er dan tog af gaat laat gelijk ff je speeling testen van je zuigers ;)

Jens
28-04-2011, 20:16
Voor je gaat sleutelen:
Compressiemeting evt aanvullend met lektest
Ook nog even met een snuffelaar boven je koelvloeistofvat kijken hoe het ervoor staat met de koppakking.