View Full Version : Ontsteking afstellen
d_wieleman
26-04-2011, 18:44
Hallo,
Ik wil graag mijn ontsteking afstellen van mijn golf 2 1.6 EZ automaat 1985.
Dus dat is toch nog met contactpuntjes? Oranje verdelerkap.
Ik vervang mijn contactpuntjes ook maar gelijk. En ik wil het tijdstip goed zetten. Ik heb al een stroboscoop lamp.
Maar hoe gaat dat precies in zijn werk. Ik heb wel een vraagbaak, maar dat is voor de modellen na 1986 dus met een elektronische ontsteking.
Of weet iemand een online vraagbaak of misschien een how-to?
Alvast bedankt,
Dennis
d_wieleman
27-04-2011, 16:20
niemand??
mijn 85'er ez had al een elektronische ontsteking
d_wieleman
27-04-2011, 16:56
Dus hij heeft geen contactpunten?
Maar hoe gaat dat in zijn werk met afstellen?
d_wieleman
28-04-2011, 22:12
Mijn golf is in 04-1985 op nederlands kenteken gezet. Lig het aan het bouwjaar of er contactpunten op zitten?
Ik had vanavond wel even de verdeelkap + rotor + stofkap eraf gehaald.
Daaronder zat een klein stalen beschermkapje, maar zag geen puntjes zitten ofzo. Mijn ontsteking is met vacuum en een stekker aan de zijkant met 3 draden.
Ook heb ik een bobine met groene stikker.
Kan iemand mij vertellen of ik contactpuntjes heb ja of nee?
Zo ziet hij er ongeveer uit:
http://shop.bolku.nl/images/Ontsteking%20JH.jpg
Als je de onsteking hebt zoals hierboven is het een elektronische.
(zwarte stekker aan de zijkant)
De ontstekingen met 1 aansluiting met een groene draad erop zijn puntenontstekingen.
d_wieleman
28-04-2011, 22:35
oke mooi, dan heb ik een elektronische ontsteking :)
Nu wil ik graag alleen nog wel hoe ik hem moet afstellen, welke waardes??
d_wieleman
12-05-2011, 16:28
Ik had weer even tijd om me erin te verdiepen.
De motor moet rond je 950 rpm draaien en dan 18 graden worden afgesteld.
Moet ik een strobo hebben met graden verstelling of staat er een merkteken?
Moet de vacuum slang nou aangesloten of los liggen van de ontsteking?
Ik heb een elektronische ontsteking
Vacuüm moet sowieso dichtgeknepen of afgedicht zijn verder weet ik niet de waardes, meestal 6 a 8 graden voor bdp(vergeef me als ik het verkeerd heb).
Groeten
d_wieleman
15-05-2011, 10:36
Dus het vacuüm moet je eraf trekken en dan het slangetje afdichten met iets.
Ja of je knijpt hem dicht op het flexibele deel, maar afdichten lijkt me beter. als ik een goede bui heb kijk ik zo nog even in de boeken voor je ev.
Groeten
d_wieleman
15-05-2011, 20:30
Dat zou echt geweldig zijn als je dat wilt doen. Het is alleen een EZ motor van 85.
d_wieleman
17-05-2011, 15:52
Eindelijk heb ik de waardes!
16 a 17 graden BDP met aangesloten vacuüm.
Dus nu moet ik toch een strobo hebben met gradenverstelling?
En dan 16 a 17 graden vooruit/terug draaien en dan de twee streepjes gelijk zetten?
Je beantwoordt zelf je vragen :) Ja, ja en ja.
d_wieleman
17-05-2011, 16:35
Bedankt voor de bevestiging!
d_wieleman
18-05-2011, 16:44
Heb vandaag de ontsteking afgesteld. Had een strobo zonder gradenverstelling tot mijn beschikking, en daar is het mee gelukt. Op de koppelomvormer (automaat) stonden graden tekens.
En stond ie ver verkeerd? Loopt ie mooier/lekkerder nu? groetjes
d_wieleman
18-05-2011, 21:18
De ontsteking stond veels te vroeg. ik denk dat hij wel op 30 bdp stond.
Ik heb er nog niet veel mee gereden, maar hij liep stationair wel beter.
Ga morgen wat verder rijden en binnenkort komt er een weber op :thumbup:
Ik zou laten weten hoe hij rijdt.
Voor me nieuwe weber moet ik het CO afstellen, dit kan toch gewoon bij de garage met een viergasmeter?? De auto heeft geen kat.
Spierings
18-05-2011, 22:05
Voor me nieuwe weber moet ik het CO afstellen, dit kan toch gewoon bij de garage met een viergasmeter?? De auto heeft geen kat.
Kan inderdaad gewoon met een 4gastester.
d_wieleman
22-05-2011, 11:46
Na me ontsteking te hebben afgesteld en de weber te hebben geplaatst rijdt de auto beter. Met name de automaatbak schakelt beter, ik heb geen idee hoe dat kan maar het is wel zo. CO van de weber netjes op 1 a 1,5 gezet.
Nu nog even afwachten of het verbruik ook gaat dalen, ik denk het wel ietsje.
Dennis
bas caravelle
02-06-2011, 19:33
Dennis,
Ik heb eenzelfde MKII met weber. Echter afgesteld op 18 bdp zonder vacuum...... nu slaat hij af na plotseling gaslos. Hoe loopt hij van jouw? Moet hij idd 18 voor bdp met vacuum?
Verbruik is wel beter met Weber, deze zit er nu 1 jaar op, echter vorige week electr. ontsteking erop gezet.....
Bas
d_wieleman
03-06-2011, 09:43
Bas,
Heb je ook een EZ motor?
CO en stationair toerental van de weber afgesteld?
Is de motor wel op bedrijfstemperatuur als de motor afslaat? Anders moet je gewoon de choke uit trekken bij koude motor.
Bougies nog wel goed?
Dennis
bas caravelle
03-06-2011, 12:40
Dennis,
Vandaag verder gekeken, en met strobo ontsteking afgesteld met vacuum.
Co ( als de motor loopt ) 1.41. Motor loopt dan ook netjes en vlak.
Inmiddels ben ik erachter dat wanneer de tweede trap gebruikt wordt van de carb. hij dan afslaat. Co is op dat moment ook nog maar 0.13 met een erg hoge hcc. ( 1600 )
Auto rijdt echt perfect zodra je maar niet aan de tweede trap komt. Als je dit wel doet, accelereerd hij prima, maar slaat af zodra je bij een stoplicht oid bent???? :mad:
Kan geen rare dingen vinden aan de carb. Voetpakking, ontsteking, bougies, kap/rotor, kabels is allemaal nieuw.
Zit hem in die tweede trap.......membraam lek??
Bas'
d_wieleman
03-06-2011, 18:03
Ik zou het zo ook niet weten.
Maar misschien kan je de carb eraf halen en schoonmaken?
Misschien weet iemand anders hier de oplossing.
bas caravelle
05-06-2011, 12:12
Dennis,
Waarschijnlijk een vuiltje geweest ( of druppeltje water ) welke voor de sproeier kwam te liggen o.i.d.
Luchtfilter verwijderd en gekeken... paar keer stevig gas gegeven en voila.... probleem opgelost. :screwy:
Nu reeds een paar maal gereden en geen last meer gehad. Wel een brandstof toevoeging in de tank gemikt just to be sure.
Thx so far!
Bas
d_wieleman
05-06-2011, 19:07
Mooi om te horen dat het probleem weer is opgelost!
Veel plezier met je Golf!
d_wieleman
06-06-2011, 13:38
Voor het eerst getankt met de weber ombouw.
Resultaat 1 op 11,3 waar ik eerste meestal 1 op 9,5 reed.
Ik rijdt wel veel korte stukjes, dus de motor loopt beter en zuiniger met de weber!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.