View Full Version : VW Santana LX 1.6 Diesel '82 van RJtuning
RJTuning
26-04-2011, 18:49
Heb 2 weken geleden een Santana gekocht.
Tis een 1.6 diesel uit '82.
mankeerd nog wel het een en ander aan:
- lekke koppakking
- uitlaat hoort 4 delig te zijn maar is aan elkaar gebakken met meerdere gaten
- interieur (blauw) is gescheurd en gaar
- fuseekogelsvoor zijn versleten
- onderkant is roestig en zitten een paar gaatjes
- lak heeft een berg plekjes waar een hoop aan is gedaan. maar niet goed.
- blower werkt niet meer
- banden zijn versleten.
Dus bij aankomst eerst een beurt gegeven.
toen verlagingset bij FK bestelt voor de voorkant.
uitlaat bestelt op Ebay
schijven achter bestelt op Ebay
nieuwe fuseekogels gehaalt
interieur ophalen
volgende moet nog gebeuren:
- uitlaatmonteren
- onderkant kaalmaken en opnieuw in de tectiel
- fuseekogelsvervangen
- trommels achter vervangen met schijven.
- koppakking vervangen
- distributieriem vervangen
- golf 2 schroefset achterkant monteren
- interieur vervangen.
foto's:
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00179.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00200.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00207.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00199.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00213.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00216.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00210.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00212.jpg
heb inmiddels geventileerde schijven voor gemonteert.
interieur is voor de helft binnen dankzij Zollie.die ook nog even een vers santana logoin de prullenbakhad liggen
Leuk die uitlaat.
Moet je die van mij zien onder de Polo.
Vorige eigenaar zelf in elkaar gebakken van reststukken uitlaat.
Hangt ook met tyrips vast hahaha lol
Is die van jou nog netjes bij hoor.
jetta mk1 '82
26-04-2011, 20:36
en roken wat dat kreng doet! niet normaal meer :D
leuk bakkie! Al gezien (en gehoord van kilometers afstand) :)
Al tijd gevonden om t gare en gescheurde blauwe spul te vervangen door zwart? :)
ohja, als je je dash eruit trekt, vergeet die moertjes niet los te draaien vanuit je waterbak, heb de eerste keer ook als een malle eraan gehangen voor ik erachter kwam ;)
RJTuning
27-04-2011, 15:29
goeie :thumbup:
alvast 1 deurpaneel vervangen:
voor:
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00224.jpg
na:
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00223.jpg
en de achterkant verlaagt:
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00222.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00220.jpg
jetta mk1 '82
27-04-2011, 15:31
netjes geworden die deur paneeltjes, morgen weer verder prutsen!!
RJTuning
27-04-2011, 17:52
morgen vloerkleed en verse stoelen erin knallen. en hopen dat ik aan het dashbord toe kom.
vrijdag: remmerij achter klaarmaken. klauwen zijn gespoten.
verse schijven en blokken zijn binnen vanuit duitsland.
zaterdag: remmerij erop beunen.
hopen dat ik nog tijd ehb om de kop eraf te halen en naar de vlakker te sturen.
dan kan ik volgende week een verse koppakking erop doen en distributieriem.
Jurgen Santana
04-05-2011, 14:26
morgen vloerkleed en verse stoelen erin knallen. en hopen dat ik aan het dashbord toe kom.
vrijdag: remmerij achter klaarmaken. klauwen zijn gespoten.
verse schijven en blokken zijn binnen vanuit duitsland.
zaterdag: remmerij erop beunen.
Bij een Santana moet je ook hoofdremcillinder mee te vervangen als je achter naar remschijven omgaat. De standaard hoofremcillinder van een Santana met trommels is hier niet voor geschikt. Hierdoor kunnen de achterremmen licht blijven remmmen.
Kijk het in ieder geval even na of ze goed vrijlopen nadat je ze op druk hebt getrapt.
RJTuning
06-05-2011, 13:32
nou. ik heb geen enkel probleem. remt perfect. remmen staan netjes los.
Jettameister
08-05-2011, 18:57
Coole Santana ! :thumbup:
RJTuning
08-05-2011, 20:16
volgende probleem.
hoop dat Zollie me nog kan helpen.
kop eraf gehaalt: oud ijzer...
zat een koppakking op. met bijgeboorde gaten voor een aantal kanalen.
3 kanalen zaten gewoon compleet dicht omdat de koppakking eroverheen zat.
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00254.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00255.jpg
RJTuning
08-05-2011, 20:17
vraag is nu:
ga ik een andere kop regelen. of kan ik nu net zo goed een ander blok gaan scoren...
jetta mk1 '82
08-05-2011, 20:26
balen man :(
zo, dat zijn niet meer de standaard scheurtjes die je in een dieselkop mag verwachten...
Ik kan je nu niet mijn dieselkop beloven ofzo, mijn rode dieseltje gaat binnenkort voor een nieuwe koppakking, wie weet wat ik daar tegenkom (blok wordt van buiten 100 graden...)
ik zou een turbodiesel erin gooien! koop een audi 80 met 59kW blokje, en bouwen maar! :D
ey,ik heb volgens mij nog zo'n kop liggen,moet ik morgen even guzen?
RJTuning
08-05-2011, 21:26
super bedankt voor de reacties.
Zollie ik heb je advies ter harte genomen. ik heb TD blok van een golf 2 van martijn (Jetta mk1 '82) op de kop getikt.
iemand bekent met de aanpassingen? ik weet voorpijp ivm turbo.
en koppeling ivm andere bak.
koppeling kan ik overzetten van me ouwe blok. voorpijp moet te bestellen zijn. want de santana is ook gelevert met een 1.6 td
Het uitlaatspruitstuk is compleet anders van golf en passat/santana...
De aanpassingen zijn: alles overzetten van je dieselmotor :)
Heb je wel snel geflikt trouwens, andere motor regelen! Maarja, of een 32b uitlaatspruitstuk regelen, of eigenbouw voorpijp eronder!
RJTuning
08-05-2011, 21:53
Santana is toch ook gelevert met hetzelfde type blok? dus een voorpijp voor een Santana 1.6 td moet toch gewoon passen?
en ik dacht alleen koppeling overzetten van ouwe blok? de rest is hetzelfde?
nee nee!
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=85155
Zelfde blok, alle aanbouw anders!
denk aan: motorsteunen, oliefiltersteun, olie-aanzuigbuis, carterpan (moet je ook aansluiting voor olie-retour in maken), de spruitstukken (vooral uitlaat)
het spruitstuk zal dus t lastigste worden, of eentje vinden, of eigenbouw voorpijp!
RJTuning
09-05-2011, 16:56
snap nu wat je bedoelt. moet ff een gaatje boren in de carterpan.
alles overzetten.
en lijkt erop dat de voorpijp van een audi 80 TD er direct op past.
maar moet ik nog even nakijken in ETKA.
of kan iemand dat even voor mij doen? want ik heb hier geen ETKA.
Audi 80 is ook met een GTD 80 pk blok gelevert. en de turbo zit op dezelfde manier gemonteert als mijn TD blok.
RJTuning
09-05-2011, 16:59
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00256.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00261.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00263.jpg
http://i286.photobucket.com/albums/ll96/rjtuning85/DSC00262.jpg
blok is eruit iig..
holy shit, golf en 80 spruitstuk hebben gewoon hetzelfde onderdeelnummer!
Dat zou inderdaad betekenen dat je met een voorpijp van een 80TD een heel eind bent!
Wat denk je hiervan? --> http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/audi-onderdelen/442328773-voorpijp-audi-80-tdi-of-turbodiesel.html?return=eJwFwdsJgDAMAMBdOkCrIH6kiLMEDDb0YWiiUMTdvUOY4WWYosK6gKsjJjOBEB7q%2BRJqvmLPJgXR1LcSbqWOR%2BUW6vCSZLchtBVW43aqi98Pmwgdxw%3D%3D&df=1
RJTuning
09-05-2011, 17:19
zoltan. als ik je straks zie, kus ik je :thanks:
ik wil em van je hebben dus :D
Mooi, ik houd m hier voor je!
Hij komt dus van een TDI, heeft zelfde nummer als die van een 1,9TD. Ik zie niet in waarom deze niet op een 1,6TD zou kunnen, hij lijkt er verdacht veel op!!
De ETKA nummers zijn verschillend, maar volgens mij... het zijn beide gerrit turbotjes toch :)
RJTuning
09-05-2011, 18:37
wel andere turbo. maar aansluiting is precies hetzelfde.
vraag me alleen nog af of de diameter hetzelfde is.
Toevallig heb ik een SB motorblok staan, en we hebben vanmiddag even gekeken, downpipe vanaf de turbo heeft hetzelfde onderdeelnummer op de SB en 1V motor, terwijl de SB een Gerrit heeft en de 1V een KKK.
Moraal van 't verhaal is iig dat die pijp van de Audi 80 wel moet passen ja :)
diameter kan alleen maar groter zijn, ik voorzie geen problemen :)
RJTuning
09-05-2011, 19:29
wanneer kan ik hem ophalen?
RJTuning
09-05-2011, 22:49
mooi. denk dat het zondag ff word.
ik mail je nog wel. en heb je nummer gelijk ff opgeslagen.
Nou, de ombouw is gelukt hoor, in krap 2 dagen :D
Was nog even knoeien met de oliefilterhouder zonder olie aansluiting voor de turbo en carterpan zonder olieretour, en de uitlaat uiteraard.
Maar het is allemaal gelukt, hij sloeg vanavond om 10 uur meteen aan na de eerste klik van de sleutel :)
Nou op naar de Worthersee, kan nog 2 uurtjes slaap pakken ;)
Had deze helemaal nog niet gezien, tof ding!
en veel plezier aan de see!
Nou, de ombouw is gelukt hoor, in krap 2 dagen :D
Was nog even knoeien met de oliefilterhouder zonder olie aansluiting voor de turbo en carterpan zonder olieretour, en de uitlaat uiteraard.
Maar het is allemaal gelukt, hij sloeg vanavond om 10 uur meteen aan na de eerste klik van de sleutel :)
Nou op naar de Worthersee, kan nog 2 uurtjes slaap pakken ;)
Mooi zeg!
Hebben jullie gewoon in de scheve 32b houder draad getapt voor de turbo-olie??
En de carterpan dan? eentje gekocht voor een paar tientjes of nog helemaal eentje aangepast met draad erin ook?
Mijn voorpijp paste er zonder problemen op hoop ik? en de rest? hoe heb je de voorpijp op de eerste demper aangesloten? Was er nog een tussenpijpje nodig?
Kan ik hieruit opmaken dat de Audi 80 TD dezelfde turbo, spruitstuk en downpipe als de Golf GTD heeft? Dat zal interessant zijn en biedt leuke mogelijkheden. :)
Kan ik hieruit opmaken dat de Audi 80 TD dezelfde turbo, spruitstuk en downpipe als de Golf GTD heeft? Dat zal interessant zijn en biedt leuke mogelijkheden. :)
Ja, de audi80 en golf TD hebben hetzelfde onderdeelnr voor het uitlaatspruitstuk!! Turbo ook zelfde.
De downpijp van een 80 TD(I) past als je een golf blok in een audi/32b mikt!
Ik ben nog benieuwd hoe die pijp aansluit op de rest van de 32b uitlaat, of er nog een tussenpijpje gemaakt moet worden..
Ja, de audi80 en golf TD hebben hetzelfde onderdeelnr voor het uitlaatspruitstuk!! Turbo ook zelfde.
De downpijp van een 80 TD(I) past als je een golf blok in een audi/32b mikt!
Nooit geweten, niet verwacht ook.
Alleen maar beter, Golf2 turbo parts zijn er in veel grotere aantallen dan 32b TD onderdelen. En een evt. tussenpijp is altijd wel te maken, vergeleken met dat bochtenwerk + flens naast de versnellingsbak langs.
Audi1981
24-05-2011, 11:02
De downpijp van een 80 TD(I) past als je een golf blok in een audi/32b mikt!
Het verspreid zich snel merk ik :D
Haha, verspreid zich idd snel. Maar is ook zekers interessant nieuws, want mijn Golf2 SB motor, die ik in mijn 32B heb gebouwd, heb ik toendertijd ontdaan van het turbo-spul en ben toen apart opzoek gegaan naar 32B TD turbo-spul om iig uit te komen met de uitlaat. Achteraf had ik dus die 'kleine' watergekoelde T2 turbo van de Golf kunnen houden en dan Audi B3 downpipe/voorpijp monteren.
Ach, geeft niks, want wat ik nu heb bevalt me ook prima en loopt goed en snel. :D
http://www.teamvw-speed.nl/Gallery/albums/2011/worthersee-26-5-2011/IMG_0346.JPG
Hij heeft het goed gedaan hoor :D
Downpip van een Audi 80 past toch niet zo mooi als we gedacht hadden, hij steekt een goeie 5 cm lager uit dan je draagarmen, dus hij is nu ondertussen niet echt rond meer.
Er moest idd nog een stuk pijp tussen gelast worden bij de middendemper.
Het is wel een mooie dikke downpipe, je hoort de turbo leuk fluiten :)
Alleen moet ie om hem in een Passat te gebruiken wel een stukje ingekort worden (voor 't mooie ;))
goede foto!
Heb je een foto gemaakt van het turbo/uitlaat gebeuren? :)
Audi1981
29-05-2011, 20:45
En ik maar denken dat m'n 80 rookte :screwy:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.