Log in

View Full Version : Oliepomp Golf 3 ABF ipv Golf 2 PL


Peter-gti16v
14-05-2011, 13:48
Is een oliepomp voor een Golf 3 2.0 16V (motorcode ABF)
zonder aanpassingen aan de pompaandrijving of carterpan
te gebruiken voor een Golf 2 1.8 16V (motorcode PL)?

mvg Peter

Peter-gti16v
15-05-2011, 14:32
Is een oliepomp voor een Golf 3 2.0 16V (motorcode ABF)
zonder aanpassingen aan de pompaandrijving of carterpan
te gebruiken voor een Golf 2 1.8 16V (motorcode PL)?

mvg Peter


Is er iemand op het forum die hiermee ervaring heeft?

mvg Peter

picasso_16v
15-05-2011, 14:39
past, abf pomp heeft ook meer opbrengst dacht ik

Peter-gti16v
15-05-2011, 17:59
past, abf pomp heeft ook meer opbrengst dacht ik

Ik hoef dus niets aan te passen aan de carterpan en/of delen van de oude
oliepomp over te zetten?

mvg Peter

picasso_16v
15-05-2011, 19:01
nee dat hoeft niet plug en play

daffie18
15-05-2011, 19:55
Bouwt zo'n pomp niet meer olie druk dan een PL pomp?

Peter-gti16v
16-05-2011, 16:39
Bouwt zo'n pomp niet meer olie druk dan een PL pomp?

Normaal gesproken zit er een veiligheidsklep in een oliepomp die de max druk
afregelt, maar ik weet niet of er verschil zit in de einddruk van een PL of een
ABF oliepomp ...

Iemand?

Peter-gti16v
13-07-2011, 16:48
Ik heb de ABF-pomp een aantal weken geleden ingebouwd, daarbij heb ik
wel de aanzuigmond & anti-slingerschot van de oude pomp overgebouwd.

De oude pomp gaf niet voldoende druk bij 2000 toeren bij warme motor
(temp olie ca. 100) en met de nieuwe pomp lijkt het probleem opgelost.
Ik had geen apparatuur om de oliedruk te meten, dus de druk van
de nieuwe pomp weet ik (nog) niet.

Nu heb ik helaas een (stevige) olielekkage bij het oliefilter.

Het oliefilter is aantal maanden voor de pompwissel vernieuwd
en hierbij is ook het oliefilterhuis & rubber pakkingring vernieuwd.

De vraag is nu of de ABF-pomp (bedoeld voor een 2.0 liter 16V) de
oorzaak zou kunnen zijn deze olielekkage.(drukopbouw?)

Heeft iemand op het forum ervaring hiermee?

mvg Peter

Peter-gti16v
14-07-2011, 05:49
Ik heb de ABF-pomp een aantal weken geleden ingebouwd, daarbij heb ik
wel de aanzuigmond & anti-slingerschot van de oude pomp overgebouwd.

De oude pomp gaf niet voldoende druk bij 2000 toeren bij warme motor
(temp olie ca. 100) en met de nieuwe pomp lijkt het probleem opgelost.
Ik had geen apparatuur om de oliedruk te meten, dus de druk van
de nieuwe pomp weet ik (nog) niet.

Nu heb ik helaas een (stevige) olielekkage bij het oliefilter.

Het oliefilter is aantal maanden voor de pompwissel vernieuwd
en hierbij is ook het oliefilterhuis & rubber pakkingring vernieuwd.

De vraag is nu of de ABF-pomp (bedoeld voor een 2.0 liter 16V) de
oorzaak zou kunnen zijn deze olielekkage.(drukopbouw?)

Heeft iemand op het forum ervaring hiermee?

mvg Peter


Niemand?

Audi1981
14-07-2011, 06:44
Is het oliefilterhuis hetzelfde gebleven ? kans dat door de druk de pakkingring lekt.

Peter-gti16v
14-07-2011, 07:56
Is het oliefilterhuis hetzelfde gebleven ? kans dat door de druk de pakkingring lekt.

Er zit een oliefilterhuis & warmtewisselaar van een golf 2 GTI 16V op.
Is deze van een Golf 3 Gti 16V anders?

mvg Peter

Audi1981
14-07-2011, 11:06
Nou ik zie net in de onderdelen database dat ze tot 7-94 hetzelfde oliefilter hebben, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Is het op de aansluiting van het oliefilter op het huis dat je lekkage hebt ? of op de aansluiting van het huis naar het blok ?

Peter-gti16v
14-07-2011, 11:51
Nou ik zie net in de onderdelen database dat ze tot 7-94 hetzelfde oliefilter hebben, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Is het op de aansluiting van het oliefilter op het huis dat je lekkage hebt ? of op de aansluiting van het huis naar het blok ?

Dat kan ik jammer genoeg van bovenaf niet zien. Ik heb pas volgende week
maandagavond gelegenheid om de auto op de brug te zetten.

Bij de oliefilterwissel is zowel de pakking tussen het filterhuis en het blok
als de rubber pakkingring tussen het filterhuis en de warmtewisselaar vernieuwd.
Ook is de warmtewisselaar vervangen voor een andere gebruikte wisselaar.
Dit geheel was tot de wisseling van de oliepomp oliedicht.

Ik verdenk zelf de ABF-pomp ivm de hogere opbrengst t.o.v. de originele pomp.

Daarom mijn vraag of er meer forummers zijn met deze ervaringen (olielekkage bij filter/keerringen)
na het monteren van een zwaardere oliepomp.

Peter-gti16v
15-07-2011, 11:50
Dat kan ik jammer genoeg van bovenaf niet zien. Ik heb pas volgende week
maandagavond gelegenheid om de auto op de brug te zetten.

Bij de oliefilterwissel is zowel de pakking tussen het filterhuis en het blok
als de rubber pakkingring tussen het filterhuis en de warmtewisselaar vernieuwd.
Ook is de warmtewisselaar vervangen voor een andere gebruikte wisselaar.
Dit geheel was tot de wisseling van de oliepomp oliedicht.

Ik verdenk zelf de ABF-pomp ivm de hogere opbrengst t.o.v. de originele pomp.

Daarom mijn vraag of er meer forummers zijn met deze ervaringen (olielekkage bij filter/keerringen)
na het monteren van een zwaardere oliepomp.

iemand?

Peter-gti16v
17-07-2011, 21:37
Ik heb gekeken naar het type oliefilter bij de verschillende motortypen en
het blijkt dat er voor de PL motor (golf 2 1.8 16V) een ander type filter
wordt voorgeschreven als voor een ABF motor (golf 2 2.0 16V).

Zit er verschil tussen de twee typen oliefilters en passen deze beide op
het bestaande PL oliefilterhuis?


mvg Peter

Peter-gti16v
19-07-2011, 19:59
Dat kan ik jammer genoeg van bovenaf niet zien. Ik heb pas volgende week
maandagavond gelegenheid om de auto op de brug te zetten.

Bij de oliefilterwissel is zowel de pakking tussen het filterhuis en het blok
als de rubber pakkingring tussen het filterhuis en de warmtewisselaar vernieuwd.
Ook is de warmtewisselaar vervangen voor een andere gebruikte wisselaar.
Dit geheel was tot de wisseling van de oliepomp oliedicht.

Ik verdenk zelf de ABF-pomp ivm de hogere opbrengst t.o.v. de originele pomp.

Daarom mijn vraag of er meer forummers zijn met deze ervaringen (olielekkage bij filter/keerringen)
na het monteren van een zwaardere oliepomp.

Het probleem is inmiddels opgelost. Het oliefilter bleek beschadigd. Er zat een
miniscuul klein gaatje in de mantel van het filter.
Oliefilter vernieuwd, hiermee was het probleem opgelost.

Iedereen bedankt voor de adviezen.