PDA

View Full Version : Electra in het honderd


Gerard Polo MK2
19-05-2011, 16:40
Tijdens het weer inelkaar drukken van men GTI (89'er, motercode PB, digifant) even de accupolen er weer opgezet om ff tussendoor de radio aan te sluiten.

Ware het niet dat de pluskabel van de startmoter tussen de accu en carroserie was gekomen en dus kortsluiting maakte.

Na gouw de stroom eraf te hebben gehaald (15sec verkeerd gezeten) deed het klokje op de MFA het direct.

Maar de rest doet als volgt bij contact aan:

- MFA display wordt leeg
- Tellerbakverlichting gaat aan bij omdraaien contact
- Grootlicht lampje gaat branden (met dimlichtschakelaar aan minder fel)
- Olielampje knippert, acculampje blijft uit
- Benzinepomp draait niet
- Dimlicht werkt niet
- Rest werkt wel (grootlicht, knipperlicht, ruitenwissers, kachel, radio e.d.)

Alle zekeringen zijn heel, relais 19 ruikt niet lekker en 20 (of 21?) ook niet, al is het wat minder duidelijk.

Mijn idee: Meerdere relais stuk, contactblokje stuk, computer stuk Check > w.i.p..
Heb geen spareparts, dus kan zo niet 1,2,3 testen..

Zit ik goed? Zo ja, #%#$%@(*^*@&$ :mad:

Laat u horen zou ik zeggen ;)

EvertVW
19-05-2011, 18:49
Het is zeer moeielijk zeggen zo.... Ik zou zeggen "meten is weten" ;)
Hier een link voor schema's e.d. http://www.volkswagen.msk.ru/index.php?p=vw_golf2_19e

Naar beneden scrollen en dan bij Electrical equipment kijken

Succes!


Gr. Evert

Gerard Polo MK2
19-05-2011, 19:06
Thanks haal ik even binnen, ben echter geen electronicaheld en hoop eigenlijk op iemand die me in de goede richting kan wijzen :(

JohanV
20-05-2011, 15:12
- Relais kun je voorzichtig met een mesje wel open wrikken en er binnenin kijken of er spoelen verkoold zijn. Kan ook rare elektrische problemen geven. Is dat in elk geval opgelost.

- Bekijk ook de stekkers achter de zekeringkast of er gesmolten isolatie te zien is.

- En even meten of de massapunten nog wel massapunten zijn...

Succes,
Johan.

Gerard Polo MK2
21-05-2011, 13:12
Thanks Johan, ga er zo mee bezig!

- Relais kun je voorzichtig met een mesje wel open wrikken en er binnenin kijken of er spoelen verkoold zijn. Kan ook rare elektrische problemen geven. Is dat in elk geval opgelost.

Check, zien er goed uit.

- Bekijk ook de stekkers achter de zekeringkast of er gesmolten isolatie te zien is.
Check, nergens iets vreemd te zien achter de zekeringskast



Heb even de ECU opengehaald, 1 spoortje was verfikt en 1 weerstandje.
Spoortje is reeds gesoldeerd, maar weerstandje kan ik niet zien wat het geweest is..

Iemand een foto van een digifant 2 die open ligt?

Gaat om een Bosch 0 261 200 398 vw-nr 037 906 022 N

Owjah, handremlampje brand bij contact uit! Misschien dat het schakelblokje in de stuurkolom ook exit is..

staande golf
21-05-2011, 15:15
wat zijn de kleuren van die weerstand? dat zegt volgens mij wat over de waarde ;)

Gerard Polo MK2
21-05-2011, 15:32
wat zijn de kleuren van die weerstand? dat zegt volgens mij wat over de waarde ;)

Is weggeschroeid hé, dan valt dat moeilijk meer te zien :D
Vandaar die vraag of iemand een foto heeft (of kan maken) van een open digifant 2

Jeff
21-05-2011, 15:42
http://www.xs4all.nl/~eygauto/DOcu/Handleiding%20chippen%20Digifant%202%20computer.doc

Hier staan foto's in. Helaas zijn het niet mijn foto's.

Gerard Polo MK2
21-05-2011, 18:03
Dank Jeff!

Ff verder gezocht, zie onderstaand.
Kan alleen niet zien wat voor weerstandje het is op deze foto's.. Rood omcirkeld.

http://gerardknol.nl/auto/LZSL58/digifantweerstand1.jpg

http://gerardknol.nl/auto/LZSL58/digifantweerstand2.jpg

(Gejat van clubgti.co.uk (http://www.clubgti.co.uk/forum/showthread.php?t=206792))

velden9
21-05-2011, 18:45
Wat ik er van kan zien is dat geen weerstand maar een diode.
Deze laat de stroom 1 kant op door en de andere kant blokkeerd hij, deze kan dus idd doorgebrand zijn.
Op een diode staat een dun streepje dit is de min kant.
een diode kun je met een multimeter doormeten. dan moet je wel de min van de meter aan de kant van het streepje houden.
De andere kant op zou hij moeten blokkeren!

Gerard Polo MK2
21-05-2011, 18:53
Ah ok! Die diode is bij mij niet meer, dat is alleen nog een stukje draad met wat restantjes..
Vlakbij is het op het pcb een spoortje doorgefikt, welke weer gesoldeerd is.
Zou betekenen dat de computer wel aardig fuckt is?

Verder zonder de computer aangesloten en met licht uit:

Alles werkt normaal op benzinemeter na! inc MFA ook al heeft deze geen waarden weer te geven. Buitentemp. doet het en geeft aan 0km gereden vandaag :D

Met licht aan, gaat de tellerbak kompleet uit inc MFA/klokje.
Dan van het contact af, licht uit, dan komt de klok weer terug (?!)

Lijkt dus ergens iets met het licht niet goed te gaan naast de computer.
Voor de rest lijken alle relais te werken.

Startmoter draait alleen nog niet, en de benzinepomp draait niet, maar die wordt aangestuurd door de computer naar mijn weten.
Vreemd genoeg heb ik wel een relais 80 wat volgens doppel-wobber 'kraftstofpumpe' is.

velden9
21-05-2011, 19:50
De diode is er als beveiliging tegen het omdraaien van de plus en de min. Als je hier een nieuwe in zet zou de computer weer kunnen werken.
Hier kom je alleen achter door het even te testen.

Als je het licht aan zet lijkt het dat de 12v van je tellerbak weg valt probeer dit eens na te meten.
Dit zou kunnen komen door een kortsluiting in je licht circuit.

Gerard Polo MK2
22-05-2011, 21:29
Ik ga het lichtcircuit nalopen daar moet ergens wat fout gaan.

Wat betreft de computer is even de vraag wat voor diode daar nu zat, of kan ik daar gewoon een willekeurige tussen solderen?

Jeff
23-05-2011, 07:03
Een 1N4004 is het volgens mij.

Gerard Polo MK2
23-05-2011, 10:54
1N4001 50V 1A, moet ik die maar even halen.
Kan iemand bevestigen dat dit de juiste is, of gewoon gaat werken?

Bvd!

velden9
23-05-2011, 19:09
Een 1n400X is een serie waarbij het laatste cijfer de maximale stroom is.
Ik zou ook een 1n4001 pakken dan kan er max 1 ampere gaan lopen en kan er ook niet veel fout gaan.

Gerard Polo MK2
23-05-2011, 21:09
Een 1n400X is een serie waarbij het laatste cijfer de maximale stroom is.
Ik zou ook een 1n4001 pakken dan kan er max 1 ampere gaan lopen en kan er ook niet veel fout gaan.

:thumbup:

Ga even 1 halen, gaan we zien wat ie doet!

Jeff
24-05-2011, 07:05
O ja 1N4001 :shame:

Gerard Polo MK2
31-05-2011, 23:13
Nou diode er tussen.
Tellerbak & MFA reagere weer normaal met computer aangesloten, echter doen de startmoter en benzinepomp niks.
Dus of computer aan gort (grote kans) of starter en benzinepomp dood...

willemvansoeren
02-06-2011, 14:01
ik zou gewoon een andere ecu op de sloop halen. ecu heeft wel een tik gehad.

gooigolf
02-06-2011, 18:44
hallo ...

ik zou eerst eens je startmotor testen ,,
druk er even een losse draad op ..
en relai van je brandstofpomp . 2 van links boven ..is die nog heel

zou dat eerst maar eens testen ,,startmotor ligt niet aan je ecu ..

vrgr gooigolf .

Gerard Polo MK2
26-08-2011, 16:21
Zo even niet mee bezig geweest, nu weer ff getest.
ECU lag eraf: op contact > licht aan > tellerbak uit.
ECU erop: op contact > licht aan > alles blijft werken
Enige wat het nu niet doet is het lampje van het grootlicht (grootlicht zelf werkt)

Alles lijkt dus goed te werken op 1 ding na: schakelaar mistachterlicht: gaan de achteruitrijlichten branden.

Stekker van de brandstofpomp afgetrokken en gemeten: krijgt geen stroom.

Wat betreft de startmoter.
Gaat 1 dikke draad direct van de accu op, en 1 dunne (beide met oogje)
Die dunne (los gekoppeld van de startmoter) komt bij contact +/- 4 volt op te staan, continue.

Waar moet een kabel direct van de accu op, om de startmotor te laten draaien?

Ps. Nieuwe ECU is onderweg (eindelijk gevonden)

Gerard Polo MK2
26-08-2011, 19:47
Net even 12v op de brandstofpomp gezet, die is nog heel in ieder geval.

Gerard Polo MK2
29-08-2011, 10:40
Owjah, zekeringskast even uitgewisseld met men 1300, dat veranderde niets.

Antera
29-08-2011, 17:17
Je ecu is overleden. Je kan zoeken nu wat je wilt maar de ECU heeft een grote opdonder gehad en daar kan die niet tegen. Vele zaken worden door de ECU aangestuurd geregeld. Als je verder bekabeling geen schade heeft opgelopen is het nieuwe ECU plaatsen en 99% starten en lopen.

Je oude ECU kan je toch niet fixen omdat er delen zijn die jij niet ziet en toch kapot zijn

Even je nieuwe ECU afwachten dus

Gerard Polo MK2
30-08-2011, 17:49
Dat idee had ik ook, net de ECU binnen, veranderd helemaal niets?!?

Antera
31-08-2011, 16:28
dan zou ik toch eens de massa's eens gaan controleren. Zou bijna zeggen dat er ergens een massa niet meer goed is. Zit op de carroserie op de accubak vanaf daar ook naar motorblok. Massa onder het dashboard links. Kofferbak links achter.

Gerard Polo MK2
04-09-2011, 15:46
Startmoter doet het weer, ongelooflijk stom, kabeltje vergeten welke haast onzichtbaar was, totdat ik onder de auto lag en een los stekkertje zag.....

Goed nu het volgende, de oude ECU begint te roken bij het starten van de auto. Op contact zetten is geen probleem, starten fikt dezelfde diode door.

Nieuwe ECU durf ik er niet weer op te zetten zo.. Liggen nergens en deze is net overgevlogen uit Engeland.

Wel zat deze eraan toen ik de startmotor had gefixt en die heb getest.
Maar deze lijkt me geen schade te hebben geleden, stinkt niet.
Kan hem niet openhalen, heb 90 dagen garantie en hij is gesealed..

Verder kom ik nog een kabel tegen die afgeknipt en halve cm gestript lijkt.
Die komt vanaf de bevestigingsbeugel van de bobine af (tegen het schutbord dus).

Antera
04-09-2011, 17:39
dta is de massa die dus niet goed zit. er hoort vanaf de bobine ene massa kabel te lopen naar je blok. is ene soepel plat kabeltje. slechte massa kan zorgen voor een diode die sneuvelt. maar de kans is ook goed aanwezig dat er meer mis is in de ecu en daarom elke keer de diode sneuvelt.

Gerard Polo MK2
04-09-2011, 18:58
Af en toe ben ik ook niet zo'n helder licht, staat ook gewoon in de vraagbaak :d
Moet naar het inlaatspruitstuk, maar zie helaas niet zo 1,2,3 waar die op heeft moeten zitten.