View Full Version : C.o te hoog 1.8 8v PF
VwJarnoGT
19-05-2011, 20:28
Zoals de titel aangeeft is de c.o te hoog van m'n 1.8 8v GTI.
Vandaag voor de keuring gehad en het enigste wat eraan scheelt is een iets te hoge c.o. Het is welliswaar een 91' maar er staat wel U9 op het kenteken.
De katalysator is eronder weg en heeft plaats gemaakt voor een katvervanger.
Hij geeft zo'n 0.70 aan i.p.v de wettelijk verplichte 0.50..
Nu is mijn vraag voor de greasemonkeys;
Wat te doen bij te hoge c.o waardes? Wat kun je zoal bijstellen?
Of ben ik genoodzaakt een katalysator aan te schaffen? Wat ik liever niet doe.. :rolleyes:
zuivere311
19-05-2011, 21:12
Ik neem aan dat je hem eerst flink heb warm gereden voordat je de auto naar de keuring bracht. Als ik de auto niet goed warm rij voordat ik hem naar de keuring breng, dan is mijn co ook te hoog. Als ik een rit van 20 minuten maak is de co meting wel goed.
de clown
19-05-2011, 21:22
hoorde weleens dat je een stekker los moest trekken, kan zo niet op de naam komen, maar welke weet ik nu niet ;)
VwJarnoGT
19-05-2011, 21:30
Ik neem aan dat je hem eerst flink heb warm gereden voordat je de auto naar de keuring bracht. Als ik de auto niet goed warm rij voordat ik hem naar de keuring breng, dan is mijn co ook te hoog. Als ik een rit van 20 minuten maak is de co meting wel goed.
Ja, blokje was goed warm. ;) Daar ligt het niet aan..
VwJarnoGT
19-05-2011, 21:32
hoorde weleens dat je een stekker los moest trekken, kan zo niet op de naam komen, maar welke weet ik nu niet ;)
We hebben verschillende dingen al geprobeerd uiteraad maar niks wat echt hielp.
Denk aan stelschroeven en vacuumslangetjes.. :rolleyes:
peerke112
19-05-2011, 22:06
is het niet zoiezo verplicht om een katalysator onder je auto te hebben als er U9 op je kenteken staat?
peerke112
19-05-2011, 22:07
je kunt ook de slang die je in je uitlaat hangt, un meter van je uitlaat afhoude :tongue: dan is ie meestal wel goed :thumbup: maar daar zulle ze in de garage wel nie intrappe;)
Een kat is niet verplicht voor jouw Golf. En wat betreft de U9 toevoeging dat staat voor dat aan de US norm voldeed die destijds gold .
Lees dit topic maat ff door
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=75998 (http://)
passatje2
20-05-2011, 06:01
heb je een digifant blokje of een spinnekop injectie,bij digifant zit de co stelschroef op de lucht massameter,is een inbus zit soms een dopje in
heb je een digifant blokje of een spinnekop injectie,bij digifant zit de co stelschroef op de lucht massameter,is een inbus zit soms een dopje in
PF=digifant
Ik heb ooit de vacuumslang voor de mfa op het spruitstuk eraf gehaald en toen zakte de co van 0,6x naar 0,52 en dat was goed.
Het stationaire toerental iets lager zetten kan ook wel eens helpen.
De Limburger
20-05-2011, 08:33
Je stel schroef zit normaal inderdaad in je luchtmassa meter, als je de meter hebt dan zit die links onderin op de bovenkant van het luchtklephuis, Met meestal, een blauwdopje erboven omdat je dus normaal je co nooit hoeft te stellen bij een PF, gewoon dopje eruit en even laten stellen op de keuring, je co staat nu gewoon te hoog ivm het verwijderen van de kat.
Gr Ronnie
VwJarnoGT
20-05-2011, 08:42
is het niet zoiezo verplicht om een katalysator onder je auto te hebben als er U9 op je kenteken staat?
Vanaf 93' is een kat verplicht. ;)
VwJarnoGT
20-05-2011, 08:43
heb je een digifant blokje of een spinnekop injectie,bij digifant zit de co stelschroef op de lucht massameter,is een inbus zit soms een dopje in
Ook al gedaan idd, helpt even maar c.o kruipt toch weer omhoog :(
Johan1982MK1
20-05-2011, 08:43
Je stel schroef zit normaal inderdaad in je luchtmassa meter, als je de meter hebt dan zit die links onderin op de bovenkant van het luchtklephuis, Met meestal, een blauwdopje erboven omdat je dus normaal je co nooit hoeft te stellen bij een PF, gewoon dopje eruit en even laten stellen op de keuring, je co staat nu gewoon te hoog ivm het verwijderen van de kat.
Gr Ronnie
Klopt,
Normaalweg hoef je idd nooit te stellen. Ik heb ook een edition gehad met een PF. Helemaal netjes afgesteld enz. Maar na het verwijderen van de kat elke keer co te hoog.(met apk)
Ik heb hem elke keer met apk gwn teruggeplaatst, hoef je ook niet aan de afstelling te komen, motor liep echt super namelijk.
Ook met een niet helemaal dichte uitlaat geeft ie een verkeerde waarde, maar dat zal hier wel niet het geval zijn..
VwJarnoGT
20-05-2011, 09:25
Klopt,
Normaalweg hoef je idd nooit te stellen. Ik heb ook een edition gehad met een PF. Helemaal netjes afgesteld enz. Maar na het verwijderen van de kat elke keer co te hoog.(met apk)
Ik heb hem elke keer met apk gwn teruggeplaatst, hoef je ook niet aan de afstelling te komen, motor liep echt super namelijk.
Ook met een niet helemaal dichte uitlaat geeft ie een verkeerde waarde, maar dat zal hier wel niet het geval zijn..
Klopt ook, ben bang dat er dan toch voor de a.p.k een katalysator onder moet.
Alleen zijn die dingen stervensduur en moeilijk te vinden.. En zit ook nog met tijdnood..
Afgelopen APK was de mijne ook net kiele kiele te hoog.
Keurmeester heeft toen de luchtmassameter open gehaald(plastic kapje) en een beetje versteld, toen wat het net voldoende.
Ik heb wel een kat maar mijn uitlaat lekt voor de lambda(al 2 keuringen lang :D ), dit jaat toch maar is maken.
Maar hij moet er wel onder te krijgen zijn met de trucjes idd.
valse lucht laten trekken achter de luchtmassameter helpt meestal ook wel iets.
Anders LMM iets proberen te verstellen.(even openhalen dus)
busje injectorreiniger wil ook nog wel eens helpen
haal de luchtfilter er maar uit voor de keuring dan zak het co ook en dat kan net het kleine beetje schelen.
gr pieter
APK is hier sinds kort op aangepast! Als er geen katilysator onder de auto zit mag de co 3,5 zijn. dus kat vervangen door een rechte pijp, en de auto is goedkeur. Dit is voor auto's tot 1995 dacht ik.
APK is hier sinds kort op aangepast! Als er geen katilysator onder de auto zit mag de co 3,5 zijn. dus kat vervangen door een rechte pijp, en de auto is goedkeur. Dit is voor auto's tot 1995 dacht ik.
Dan moet ook de lambda verwijdert zijn.
VwJarnoGT
20-05-2011, 13:30
Dan moet ook de lambda verwijdert zijn.
En dan loopt ie stationair beroerd.
VwJarnoGT
20-05-2011, 13:30
APK is hier sinds kort op aangepast! Als er geen katilysator onder de auto zit mag de co 3,5 zijn. dus kat vervangen door een rechte pijp, en de auto is goedkeur. Dit is voor auto's tot 1995 dacht ik.
Waar staat dat?
http://www.performance-parts.nl/volvo/CO-tabel.pdf
http://www.apkkeurmeesterservice.nl/default.asp?page=rubrieken&rubriekid=31
Dus zonder lambda en kat mag je 3,5% halen en met enkel de lambda dus 0,5%
jorg-maashees
20-05-2011, 17:18
Ik heb gelukkig nergens geen problemen mee gehad met mijn carburateur blokje
Maar wat maakt het uit als hij bij de keuring beroert stationair loopt, zolang de co goed is toch?
VwJarnoGT
20-05-2011, 21:49
is het niet zoiezo verplicht om een katalysator onder je auto te hebben als er U9 op je kenteken staat?
Nee, dat is vanaf '93.
golf1bart
20-05-2011, 22:01
Heb je alle tips hierboven al geprobeerd? zoals vacuum slangetje los en luchtfilter er uit?
In combi moet dat toch genoeg zijn om dat beetje co teveel naar beneden te brengen.
Zo ja en het helpt niet,kan je even zelf een kat maken heb ik al veel gedaan als het goedkoop moet.Ga naar de sloop en pak de goedkoopste kat weg met ong dezelfde dia pijp en maak hem passend onder je auto (als je die mogelijkhied hebt) zo ver mogelijk naar voren! succes verzekerd!!
VwJarnoGT
21-05-2011, 07:55
Heb je alle tips hierboven al geprobeerd? zoals vacuum slangetje los en luchtfilter er uit?
In combi moet dat toch genoeg zijn om dat beetje co teveel naar beneden te brengen.
Zo ja en het helpt niet,kan je even zelf een kat maken heb ik al veel gedaan als het goedkoop moet.Ga naar de sloop en pak de goedkoopste kat weg met ong dezelfde dia pijp en maak hem passend onder je auto (als je die mogelijkhied hebt) zo ver mogelijk naar voren! succes verzekerd!!
Ja, in principe alles al geprobeerd op het moment van de meting. Alleen heb ik nu de luchtfilter eruit en ben nog niet bezig geweest met injectorreiniger.
Ben wel benieuwd wat ie zonder luchtfilter al doet..
Al met al wel balen dit. :mad:
ik had 0.80 met de apk en zonder luchtfilter 0.49 en toen kwamen we er achter dat we ook 3,5 mochten hebben en dat heb ik uitgezocht via rdw en heb contact gehad met de heer Ad Omen van het rdw en het staat in de regelementen aanvullende permanente eisen op bladzijde 10 artikel 41 en 42 als je het op papier wilt hebben stuur mij dan maar een mailtje dan krijg je het van mij. gr pieter.
VwJarnoGT
21-05-2011, 09:55
ik had 0.80 met de apk en zonder luchtfilter 0.49 en toen kwamen we er achter dat we ook 3,5 mochten hebben en dat heb ik uitgezocht via rdw en heb contact gehad met de heer Ad Omen van het rdw en het staat in de regelementen aanvullende permanente eisen op bladzijde 10 artikel 41 en 42 als je het op papier wilt hebben stuur mij dan maar een mailtje dan krijg je het van mij. gr pieter.
Hoezo mocht je opeens 3.5 hebben? Mijn kat is eronder weg hé en heb wel een lambdasonde.
Ik heb de PDF al ter inzage :thumbup:
Daarin staat idd '3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002' en daaronder in een tabel 'niet voorzien van een katalysator en een lambdasonde' Dus met andere woorden de lambdasonde eruit draaien bij de APK? :confused:
Alsof ze daar intrappen..
Hoezo mocht je opeens 3.5 hebben? Mijn kat is eronder weg hé en heb wel een lambdasonde.
Ik heb de PDF al ter inzage :thumbup:
Daarin staat idd '3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002' en daaronder in een tabel 'niet voorzien van een katalysator en een lambdasonde' Dus met andere woorden de lambdasonde eruit draaien bij de APK? :confused:
Alsof ze daar intrappen..
per januari is de regelgeving verandert voor autos van voor 1994 met lambda en zonder kat en ik heb het op papier van het rdw....wat wil je dan nog meer ,,,als je mij je mail adres doet dan stuur ik jou de bevestiging van het rdw. gr pieter.
Mijn auto is goedgekeurd zonder lambda en zonder kat. En mijn auto is een Golf cabriolet uit 1989 met een 2 liter motor uit een Golf 3 met digifant 3 erin.
Deze loopt mooi zonder lambda.
Gemeten CO was 0,4%. Wel eerst goed warm gereden en met openluchtfilter erop.
VwJarnoGT
21-05-2011, 10:28
per januari is de regelgeving verandert voor autos van voor 1994 met lambda en zonder kat en ik heb het op papier van het rdw....wat wil je dan nog meer ,,,als je mij je mail adres doet dan stuur ik jou de bevestiging van het rdw. gr pieter.
U hebt PM!
per januari is de regelgeving verandert voor autos van voor 1994 met lambda en zonder kat en ik heb het op papier van het rdw....wat wil je dan nog meer ,,,als je mij je mail adres doet dan stuur ik jou de bevestiging van het rdw. gr pieter.
dit klopt inderdaad!! :thumbup:
U hebt PM!
pm terug
via email wou niet pm je mobiel nr maar even.
gr pieter.
mijn vr6 is ook gewoon bij het rdw goedgekeurd zonder kat maar met lambda, had overgens 0,6% dus nog best netjes :)
@ monark zou je me dat bestandje ook even willen toesturen, heb hier geen nieuw apk boek alvast bedankt!
mijn vr6 is ook gewoon bij het rdw goedgekeurd zonder kat maar met lambda, had overgens 0,6% dus nog best netjes :)
@ monark zou je me dat bestandje ook even willen toesturen, heb hier geen nieuw apk boek alvast bedankt!
als ik een email adres heb kan het, ik doe het nog via outlookexpress en ben niet handig met de pc dus stuur die maar via pm.
gr pieter.
oja ik ga er straks geld voor vragen :D
Jongens allemaal heel leuk en aardig,
Komt er gewoon op neer, als je een auto hebt waar een KAT en lambdasonde op zit hij NIET goedgekeurd word als er U9 op het kenteken staat.
Als er geen U9 op het kenteken staat, maakt het niet uit, mits hij aan zijn uitlaatgas meting voldoet!
ANders zouden namelijk alle handelaren nu de kat's onder de auto's weg slopen, en zouden ze allemaal lekker vervuilend rondrijden!
Jongens allemaal heel leuk en aardig,
Komt er gewoon op neer, als je een auto hebt waar een KAT en lambdasonde op zit hij NIET goedgekeurd word als er U9 op het kenteken staat.
Als er geen U9 op het kenteken staat, maakt het niet uit, mits hij aan zijn uitlaatgas meting voldoet!
ANders zouden namelijk alle handelaren nu de kat's onder de auto's weg slopen, en zouden ze allemaal lekker vervuilend rondrijden!
Bij dit bouwjaar 1991 is een kat niet verplicht ook al staat er u 9 op het kenteken. U9 betekent dat simpel weg dst hij aan de US normen voldoet. Laatst zelf de vraag neergelegd bij de RDW en dit als antwoord gekregen.
Lambdasonde hoef je NIET te verwijderen , als de kat weg is mag hij 3,5% co vertonen .
Mocht je garage er niet mee eens zijn , kom maar hier langs . Als de auto verder apk goed is dan meld ik hem af.
Geloof mij , ik keur bijna uitsluitend auto`s voor handelaren en die willen geen onnodige kosten maken.
Ik ben de enigste keurmeester hier en sta in de compensatie klasse bij het rdw , dit wil zeggen dat elke steekproef die ik krijg goed is.
;)
Oja, vraag anders ook even of je garage de afzuiger aan wil zetten bij je uitlaat . Zakt hij ook nog wel wat in co ;)
Oja, vraag anders ook even of je garage de afzuiger aan wil zetten bij je uitlaat . Zakt hij ook nog wel wat in co ;)
Of je trekt even de stekker van je blauwe temp. meter eraf . ( vergeet hem niet weer terug te doen , anders start hij niet meer) ;)
wolfsburger91
28-05-2011, 08:41
blauwe temp stekker eraf halen bij stationair lopen
Geld al deze info nog? Mijn keurmeester heeft hem met lambda zonder kat afgekeurd op 0,7 net.
Regels veranderen RWD mailen en de vraag stellen.
Johan1982MK1
10-04-2015, 17:09
Max. 0.5 nog steeds volgens mij.
Dat haalt hij niet zonder kat. Tenminste die van mij destijds niet.(U9 op kenteken)
Sven-GTI
10-04-2015, 17:13
Brandstofdruk omlaag gooien :D
Draai de mijne altijd 1 bar lager en dan is m'n uitstaat opeens vrijwel 0 haha, werkt iedere keer weer :thumbup:
Of even de LMM een slinger geven aan de stelschroef, en na de keuring weer terug schroeven. Even de slagen tellen.
Zolang je geen viergasmeting hebt komt je zonder kat wel weg. :thumbup:
Ja hebben we geprobeerd. Hij reageert niet of nauwelijks op de stelschroef.
Johan1982MK1
10-04-2015, 19:03
Brandstofdruk omlaag gooien :D
Draai de mijne altijd 1 bar lager en dan is m'n uitstaat opeens vrijwel 0 haha, werkt iedere keer weer :thumbup:
Moet je wel een instelbare versie hebben :D
Die zit standaard niet op een pf.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.