Log in

View Full Version : rammel?

Chewbacca
23-05-2011, 13:45
er zit sinds gister een rammel in m'n golf... :confused:
bij lagere snelheden (<70 km/h) is ie er niet, daarna komt ie
het klinkt alsof er iets, een boutje ofzo, rondvliegt
de lokatie van de rammel kan ik ook niet met zekerheid zeggen...

Toen ik mn golfje kocht heb ik em bij een garage even op de brug laten zetten, en zij zeiden dat de middendemper niet geweldig meer was... hij plofte ook wat in de uitlaat, maar t CO was goed...
zou het kunnen dat die nu helemaal naar z'n grootje is?
en hoe kan ik dat testen?
is het schadelijk voor de auto? met andere woorden, moet het direct gerepareerd worden of kan ik er nog wel even mee doorrijden?

ik heb de motorkap al even opengehad, maar ik zie eigenlijk niets geks

Dutch_Jetta_GT
23-05-2011, 13:49
Het zou idd een resonantie in je uitlaat kunnen zijn, dit kan niet direct kwaad.. maar voor t comfort zou ik het even na laten kijken..

floris-jan1
23-05-2011, 19:01
Heb je een katalysator onder je Golf? Daar zit een hitteschild omheen die vreselijk irritant kunnen rammelen!

Chewbacca
23-05-2011, 19:51
Heb je een katalysator onder je Golf? Daar zit een hitteschild omheen die vreselijk irritant kunnen rammelen!

ja, ik heb een katalysator...
die zit direct voor de middendemper toch? En dat hitteschild is dan niet te missen?

ik ga er morgen eens even onder liggen
als er intern iets kapot is in bv de middendemper of kat, dan hoor je dat ook als ik er op tik toch?

en anders maar naar de garage, al kost t al klauwen met geld alleen al om erachter te komen wat er aan de hand is :(

De Limburger
23-05-2011, 19:58
Kijk ook meteen of je dynamo niet los zit. Misschien rammelt die. Heb ik namelijk laatst nog gezien.
Gr Ronnie

Chewbacca
24-05-2011, 13:19
ik heb net even onder de auto gelegen

heb wat op de uitlaat-onderdelen getikt met n hamer, maar er leken geen losse onderdelen in te liggen die rammelden
het hitteschild ben ik vergeten te bekijken

heb ook wat aan de verschillende motor-onderdelen lopen trekken en duwen, leverde weinig op: het zat allemaal stevig aan elkaar vast
oliepeil is ook netjes

toen nog even eronder gelegen, en toen ik naar de rechter aandrijfas keek, zag ik dat daar een ring los omheen hangt :s
het is die brede (+/- 5 cm) ring, met die grijze puntjes erop

http://www.mijnalbum.nl/Foto-V8YMQMPW.jpg

deze schuift er gewoon los omheen...lijkt me niet de bedoeling
heb de ring wat rondgedraaid, en het lijkt op het geluid dat ik hoorde, maar dan zachter
maar kan dat ook de oorzaak zijn van het geluid dat ik hoor bij +/- 70 km/h? dat ie er dan optimaal omheen slingert?
Wat is de functie van deze ring?

verder nog even naar de distributieriem gekeken, maar daar leek me niets mis mee (je mag hem iets in kunnen drukken toch?)

dynamo zat ook vast, en de riem was ook op spanning

bij stationair en in de vrij draait ie zonder problemen
iemand ideeën?

JohanV
24-05-2011, 15:06
Dat is een trillingsdemper voor zover ik weet. Hier staat er wel iets over (vraagbaak):
http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jetta/aandrijfassen.html

Is dus blijkbaar gelijmd of met plakstrip bevestigd. :thumbup:

Chewbacca
24-05-2011, 15:35
Dat is een trillingsdemper voor zover ik weet. Hier staat er wel iets over (vraagbaak):
http://www.esvj.be/websites/mk2_gol...drijfassen.html

Is dus blijkbaar gelijmd of met plakstrip bevestigd.

haha dat is ironisch :D
de trillingsdemper die t trillen veroorzaakt xD

ook meteen even gegoogled op een losse trillingsdemper, en als die losraakt kan ie inderdaad gaan klapperen

ik had ook gelezen dat het veilig is om hem er gewoon af te zagen/slijpen.
Kan iemand dat bevestigen?

Dutch_Jetta_GT
24-05-2011, 16:46
lijkt mij inderdaad een logische redenering,.. als ie mee gaat slingeren belast ie zowiezo de homokineten meer en de lagers..

Verwijderen zou geen gekke oplossing zijn

Chewbacca
26-05-2011, 10:21
vanochtend de slijptol van m'n vader maar ns nuttig gebruikt :p
de demper is eraf, en bij de testrit was het geluid ook weg :D

Bedankt voor de hulp!

Supernova1981
26-05-2011, 15:54
Nice!