PDA

View Full Version : Help! corrado VR6 kookt


RRGOLF2
28-05-2011, 17:59
Ik heb het volgende probleem met de corrado VR6:

de auto gooit al het koelvloeistof eruit zodra die warm word. het begon te koken, heb daarna gelijk de auto weggebracht.

vervangen:
Koppakking
Thermostaat
Koelwaterpomp

alles goed gelukt totdat de auto werd gestart en het vloeistof er naar 5 min weer uitgooide doordat hij ging koken. niks opgeschoten dus.

Wie kan me helpen met dit probleem, want ik weet niet wat het kan zijn!

Groet Melvin

steven16v
28-05-2011, 18:18
Is de kop ook gevlakt na het vervangen van de koppakking?

RRGOLF2
28-05-2011, 20:34
Ze zeiden dat het niet nodig was, dat dit verder nog goed was.

variant110
28-05-2011, 21:20
zou je haast denken dat het niet goed rond pompt en daarom snel warm te word

Audi1981
28-05-2011, 23:32
Is er niet een serie waterpompen geweest waarvan de waaier los op de as kan komen te zitten ? Ziet er goed uit maar pompt niks meer !

variant110
29-05-2011, 12:12
kijk even in je waterpotje als er wel een mooi straaltje water uit komt zo niet dan heb je een probleem met je pomp of verstopping

RRGOLF2
29-05-2011, 17:17
Hij pompt wel, komt gewoon een straaltje water uit. maar zodra de auto ook maar warm word begint hij te koken en gooit alles eruit. ik kan wel wachten tot de vin aanslaat maar die slaat pas aan bij 110 graden. maar voor dat, dat zover is is alles er al uit.

Edition-Blue
29-05-2011, 17:20
Lucht in het systeem?

RRGOLF2
29-05-2011, 17:22
Weet ik niet? hoe kom ik erachter?

Audi1981
29-05-2011, 23:36
Maar is dit nu koken ten gevolge van te hoge temperatuur (koelvloeistof kookt echt) of doordat er verbrandingsgas in het koelsysteem komt. Dit is eenvoudig te controleren met de Co meter.

Herm Schreurs
29-05-2011, 23:42
Kijk even of je dop van je expansievat goed afdicht, je probleem klinkt als het systeem geen druk op kan bouwen en dus gaat koken bij 100gr.
Kijk je rubber ringetje in de dop ff na.

Audi1981
29-05-2011, 23:46
Kijk even of je dop van je expansievat goed afdicht, je probleem klinkt als het systeem geen druk op kan bouwen en dus gaat koken bij 100gr.
Kijk je rubber ringetje in de dop ff na.

Na 5 minuten al ? Wordt een vr6 zo snel warm ?

René
30-05-2011, 00:51
Mijn Golfje 1.6 is na 5 minuten rijden ook wel op bedrijfstemperatuur...het kvs iig. Ik denk ook dat je dopje niet goed afdicht...komt wel vaker voor.

Audi1981
30-05-2011, 08:49
Ik denk ook dat je dopje niet goed afdicht...komt wel vaker voor.

Deed die van m'n 80 ook niet idd. Ik weet niet of de topic starter inmiddels iets verder is met de oplossing v/h probleem ?

Quattro_38
30-05-2011, 09:21
Tjonge, nu al problemen en nog maar zo kort in het bezit.

Verder geen verborgen gebreken? Succes ermee!

Audi1981
02-06-2011, 12:15
Nog Corrado nieuws ?

Laanvr6
06-06-2011, 12:23
Hee melvin
Worden de slangen bij je radiateure en radiateur wel warm ? anders pompt hij niet of zit er misschien een slang verstopt mooi klote dat de cor dit nu heeft :mad:

gr Eric

RRGOLF2
08-06-2011, 15:55
update: ik heb nu de radiateur doorgespoelt daar kwam veel troep uit. hij kookt nu ook niet meer. vind alleen dat de slangen erg hard worden als hij warm is. staat veel druk op.


Probleem 2: nu dit eindelijk over is. begint de cor te stotteren en te pruttelen. had er nieuwe bougies ingedaan en toen was het voor een paar km verdwenen. maar het kwam ook net zo hard weer terug, hij is niet vooruit te branden. net gereden een stukje en nu wilt hij niet meer starten. hij stinkt ook erg naar benzine.



LaanVR6: ja het is echt kut dat hij dit nu heeft! maar ik hoop dat alles goed komt want voor de rest is het een super wagen! maar goed dat weet jij zelf ook ;)

Laanvr6
08-06-2011, 17:05
Oké echt vervelend dit :s wou dat ik je kon helpen, ik heb ook een keer gehad dat hij pruttelde ik heb toen de stappenmotor los gehaald en deze goed schoongemaakt deze zit onder je gasklephuis met een slang voor en na je gasklep. Het lijkt me wel vreemd dat deze weer smerig zou wezen maar het is een mogelijkheid ! Dat de radiateur smerig was zal wel komen doordat hij lang heeft stilgestaan ik heb zelf ook nooit het koelwater vervangen of iets dergelijks simpelweg omdat hij het goed deed :D Is het probleem met alarm al opgelost ?

RRGOLF2
09-06-2011, 05:41
ja ik zou het eens kunnen nakijken. Vind echt jammer maar dit probleem is ontstaan sinds de koppakking is vervangen. Daarvoor was er niks aan de hand. Daarom is het vreemd. Probleem met alarm is ook niet opgelost. Heb echt alles nagekeken en hij krijgt gewoon stroom. Maar het kastje reageert niet meer op de ontvanger.

Udo
09-06-2011, 15:53
Slaat de koelvin wel aan?

Vervang anders eens de temp sensor in de koelvin (als de draden nog heel zijn)


Dit loste ons probleem ook op bij een 2 liter gti...

RRGOLF2
09-06-2011, 17:41
Slaat de koelvin wel aan?

Vervang anders eens de temp sensor in de koelvin (als de draden nog heel zijn)


Dit loste ons probleem ook op bij een 2 liter gti...


ja deze slaat aan, maar probleem met koeling is al opgelost. de auto wilt nu niet meer starten, en daarvoor stotterde hij

Quattro_38
14-06-2011, 12:25
ja deze slaat aan, maar probleem met koeling is al opgelost. de auto wilt nu niet meer starten, en daarvoor stotterde hij

Bougies?

Laanvr6
16-06-2011, 10:24
ok en krijgt de auto wel vonk en benzine ? anders miss een sensor, injectoren of ontsteking misschien een draadje die niet goed zit of iets dergelijks. Vind het echt vervelend voor je !

RRGOLF2
19-06-2011, 20:52
UPDATE:

Nagekeken of hij vonkte maar dit deed hij niet goed meer. Bobine vervangen en het is starten en lopen. maar dan! auto kan 5 minuten aan blijven en dan heb je weer het probleem met de koeiling.
nu is ondekt dat er een scheur in het blok zit. eerst kijken naar de kop want daar zit hij waarschijnlijk. anders is het pech en een moet er een nieuw blok in. maar dat hoop ik van niet.

Dinsdag komt de nieuwe cilinderkop binnen en nieuwe radiateur (deze zit ook nog verstopt en meeste kanalen zijn kapot.)

Nu hoop ik echt dat het probleem is opgelost en dat ik straks weer een goede Corrado heb!!

joost89
19-06-2011, 21:03
wij hebben het zelfde probleem gehad met me broer zijn bmw na het hele koelsysteem hebben vervangen(radiateur,temp sensor,waterpomp,thermostaat) nog steets aan de kook...

dus auto voor omhoog gezet (radiateur hogen dan de moter) laten draaien en zo ontluchten uurtje bezig geweest een steeds dat de fan aansloeg ging er koelvloeistof in en steets weer bijvullen nu hij rijd weer als een tierelier

je moet je pijlstok van je olie er even uithalen en een de olie wat er aan hangt in brand steken begint het te knetteren zit er koelvloeistof in..

joost89
19-06-2011, 21:05
wij hebben het zelfde probleem gehad met me broer zijn bmw na het hele koelsysteem hebben vervangen(radiateur,temp sensor,waterpomp,thermostaat) nog steets aan de kook...

dus auto voor omhoog gezet (radiateur hogen dan de moter) laten draaien en zo ontluchten uurtje bezig geweest een steeds dat de fan aansloeg ging er koelvloeistof in en steets weer bijvullen nu hij rijd weer als een tierelier

je moet je pijlstok van je olie er even uithalen en een de olie wat er aan hangt in brand steken begint het te knetteren zit er koelvloeistof in..

oja worden de 2 slangen wel even warm?

Laanvr6
20-06-2011, 14:17
UPDATE:

Nagekeken of hij vonkte maar dit deed hij niet goed meer. Bobine vervangen en het is starten en lopen. maar dan! auto kan 5 minuten aan blijven en dan heb je weer het probleem met de koeiling.
nu is ondekt dat er een scheur in het blok zit. eerst kijken naar de kop want daar zit hij waarschijnlijk. anders is het pech en een moet er een nieuw blok in. maar dat hoop ik van niet.

Dinsdag komt de nieuwe cilinderkop binnen en nieuwe radiateur (deze zit ook nog verstopt en meeste kanalen zijn kapot.)

Nu hoop ik echt dat het probleem is opgelost en dat ik straks weer een goede Corrado heb!!


Pffff mooi klote dit !!

RRGOLF2
20-06-2011, 21:20
ja zodra de thermostaat open staat worden alle slangen even warm! dit duurt wel een tijdje. voordat het zover is heeft hij al aardig druk opgebouwd.
maar nu is de radiateur er tussen uit en de slangen aan elkaar verbonden om te kijken wat hij dan doet. maar dan bouwt hij nog die enorme druk op.
we gaan eerst is kijken wat een andere cilinderkop doet. morgen komt hij binnen dus dan gaan we verder. jammer dat de auto nu al een maand stil staat:(

RRGOLF2
07-07-2011, 20:55
Nou hier is die weer.

alles is vervangen nu maar nog steeds houd hij het probleem met druk opbouwen in het systeem van de koeling.

met pijn in het hart is hij bij deze te koop. ik weet het echt niet meer.:(

Audi1981
07-07-2011, 21:21
Ik denk dat het tijd wordt om een VR6 specialist te gaan zoeken, hopelijk kan die je verder helpen, want straks is het iets kleins en geef jij een auto weg waar net voor duizenden euro's in gestoken is. Als die specialist zegt dat het klaar is, ja dan kan verkopen / geheel andere motor nog.
Ik heb dit zelf ook eens aan de hand gehad met een T4 op LPG, door de garage al de halve motor vervangen (bij wijze van spreken) en de heren vergaten de ontsteking te controleren, wat bougies en kabels verder; prima lopende T4.
Zou zonde zijn! Suc6! :thumbup::thumbup::thumbup:

gurby
11-07-2011, 08:20
Nou doe maar es wat informatie en foto's en prijzen enzo, ben toch wel eens benieuwd naar je Corrado :-)

gti_power
12-07-2011, 15:58
Misschien ver gezocht maar heb je niet een scheur in je onderblok?
Dit heb ik met mijn diesel gehad en kwam er pas na 2 koppakkingen in 3 dagen achter nadat ie meteen druk opbouwde.
Het komt niet vaak voor maar het kan wel.

patjetta
12-07-2011, 16:40
Je kan toch ook je koelsysteem goed na laten kijken?
Op druk zetten en kijken hoe lang het duurt voordat je de druk kwijt bent en kijken waar het naartoe gaat.
Bougie`s nat?
Witte rook uit de uitlaat?
Olie peil stijgt?
Olie op je peilstok proberen te verbranden en kijken of het knettert.

Audi1981
12-07-2011, 17:00
Het klinkt mij ook een beetje vreemd in de oren allemaal, alsof er eerst gerepareerd is en dan pas gekeken of dat het was...

RRGOLF2
12-07-2011, 21:13
jaa dat denk ik ook, we hebben eerst vervangen omdat we dachten dat dat het probleem zou zijn. maar uiteindelijk is het niks opgeschoten allemaal.

wat vinden jullie hier van als je kijkt naar de zuigers?
.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/9/9/4/CIMG0756.jpg

Audi1981
13-07-2011, 06:49
Linksboven ziet er verdacht uit denk ik....

patjetta
13-07-2011, 16:37
Zitten er nou zulke vlekken in je cilinderwanden?
En je zuigers zijn wel erg zwart.
Staat hij niet veel te rijk?
lmm kapot?
Of lambdasensor kapot?

RRGOLF2
14-07-2011, 21:31
ja het gaat eigenlijk om de 1e cilinder links boven in. deze heeft een afwijkende kleur.
maar ik blijf er nog steeds bij dat ik denk dat het een verstopping is in de kanalen van het onderblok waardoor hij zo druk opbouwt. anders weet ik geen oplossing meer. Ja nog 2 verkopen die corrado of een ander blok erin hangen.

Foto van de corrado van vanmiddag:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/9/9/4/IMG-20110714-00011.jpg

gurby
15-07-2011, 06:22
Misschien is dit nog een optie voor je, zit in Oosterbeek, vlak bij jou volgens mij.

http://www.vr6service.nl/

Audi1981
15-07-2011, 11:10
Ik zeg erheen met dat ding ! Goeie duidelijke afspraken maken en eerst diagnose laten stellen, dan offerte en dan pas repareren :thumbup:

RRGOLF2
16-07-2011, 10:00
Idd het is in de buurt! ik zal is een afspraak gaan maken met ze. kijken wat zei zeggen over de Corrado!

RRGOLF2
17-07-2011, 17:50
Ben zaterdag even een ander expansievat wezen halen + de blauwe dop. deze gemonteerd en toen maar de auto aangezet zonder dop. even laten warm worden tot 90 graden daarna dop erop gedaan stukje wezen rijden en niks aan het handje.
daarna gewoon een stuk over de a12 gereden en weer terug en corry hield alles binnen!

nu maar hopen dat het goed blijft gaan! ik rijd er nu teminste weer in na 2 maanden

Audi1981
17-07-2011, 18:22
Blij dat je weer kunt rijden, maar er is er nu werkelijk een kapitaal aan die auto verspijkerd terwijl je er nu met een dop en tank bent ?

RRGOLF2
17-07-2011, 20:12
ja idd! ik jeug niet te vroeg nog!

maar idd best wel een kapitaal kwijt geweest.
nieuwe onderdelen zijn:

Thermostaat
koppakking 2x
kopbouten
waterpomp
kleine waterpomp
nieuwe cilinderkop
slangen
radiateur
temperatuursensor
100000 liter aan koelvloeistof
expansievat met dop


daarnaast gelijk:

nieuwe kettingspanner
nieuw spruitstuk
olie
oliefilter
bougies
bougiekabels.
Bobine

als je beetje rekent is het aardig wat maarja nu wel weer een super wagen

patjetta
17-07-2011, 20:14
En je blok is weer redelijk fris

Audi1981
17-07-2011, 21:25
Die kan dus wel weer mee tot in de eeuwigheid :thumbup:

RRGOLF2
18-07-2011, 11:56
precies nu is hij weer helemaal top en klaar voor vele kilometers!! tenslotte de corrado heeft een km stand van 120238 !

gurby
18-07-2011, 12:30
Dan wordt t wel eens tijd voor een voorsteltopic met foto's!

RRGOLF2
16-03-2015, 19:13
het is weer even een tijdje geleden maar zaterdagavond na een stukje rijden was het weer zover. de kvs slang klapte in de auto zelf.

de corrado werd weer heet 110graden en toen klapte hij. de ventilator was niet aangeslagen.

ik laat deze keer alle 3 de sensoren op het koelhuis vervangen en er zit nog een sensor op onderin op de radiateur. (dat is toch degene die de trappen van de vin bepaald?) en hoe kan ik dit meten? de stekker is 3 polig. als ik de eerste met de laatste verbind gaat hij rustig draaien. maar dit heeft hij nooit gedaan tijdens het rijden dan gebruikt hij alleen de laatste stand ( Vol gas ) !

de Corrado gebruikt maar 1 trap hiervan en dat is degene die aanslaat bij 110 graden. dit is veel te laat.

is het niet zo dat bij een Corrado VR6 de vin altijd draait vanaf een bepaalde graden? (trap1) en dat hij als hij stationair loopt en warmer wordt trap 2 gebruikt?

ik hoor graag van jullie!

Melvin.

SciroccomTDI
16-03-2015, 19:37
Er bestaan verschillende thermoschakelaars... ook met 84/94 graden als schakelpunten :)

RRGOLF2
16-03-2015, 20:16
ik heb er al 1 inzitten van 84 graden. maar dan nog slaat hij pas aan bij 110 ?

dat betekent dan toch dat hij de eerste trap van de vin overslaat? degene die aanslaat bij 84? en de tweede trap is 110 graden. ?

SciroccomTDI
16-03-2015, 20:45
als het een tweetrapsschakelaar is, heeft hij 3 polen.. dan zou je proberen, met de bekabeling te toveren :)

maar, een andere vraag... koken betekent, dat er niet voldoende druk opgebouwd kan worden, zodat het niet kookt. Waarom is dat zo? Is jouw reservoirdop nog goed, bijvoorbeeld?

Polo1w
16-03-2015, 23:06
Ben zaterdag even een ander expansievat wezen halen + de blauwe dop. deze gemonteerd en toen maar de auto aangezet zonder dop. even laten warm worden tot 90 graden daarna dop erop gedaan stukje wezen rijden en niks aan het handje.
daarna gewoon een stuk over de a12 gereden en weer terug en corry hield alles binnen!

nu maar hopen dat het goed blijft gaan! ik rijd er nu teminste weer in na 2 maanden

Z'n dop is ongeveer 4 jaar oud :redface:

RRGOLF2
17-03-2015, 07:44
Klopt er zit een 3 polige stekker onderin bij de radiateur.
Als ik deze met elkaar verbind gaat de koelvin rustig draaien.
Maar de koelvin draait niet als ik de stekker terug plaats en de auto aan heb.
De koelvin gaat draaien bij 110 graden en draait dan super snel. Het is net of hij die rustige stand niet pakt. Wat is er dan kapot?

Temperatuur sensor of de senor die op de radiateur zit?

SciroccomTDI
17-03-2015, 09:15
De thermoschakelaar zou kapot kunnen zijn. OF de bekabeling..

Je kunt de schakelaar testen door hem te verwarmen en te meten, tussen welke polen dan contact wordt gemaakt.

kijk bovendien eens hier:

http://docs.engineeringtoolbox.com/documents/926/water-pressure-boiling-temperature-2.png

Zodat jouw systeem bij 110 *C niet kookt, moet jouw reservoirdop pakweg 0.5 bar overdruk kunnen hebben. Als het rubberen ringetje lekt... werkt het niet

RRGOLF2
17-03-2015, 21:47
Ik zal het eerst maar eens allemaal gaan meten. En die thermoschakelaar, kan je die gewoon bij een auto onderdelen handel halen of bij een vw dealer?

SciroccomTDI
17-03-2015, 22:14
https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/thermoschakelaar/c619/thermische-schakelaar-02754-febi/p118863.html#specificaties

https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/thermoschakelaar/c619/thermische-schakelaar-01528-febi/p118864.html#specificaties

Normaalgesproken krijg je zo iets bij autoonderdelenhandel.

De schakelpunten staan meestal er op gegraveerd :)

Polo1w
17-03-2015, 22:33
De thermoschakelaar zou kapot kunnen zijn. OF de bekabeling..

Je kunt de schakelaar testen door hem te verwarmen en te meten, tussen welke polen dan contact wordt gemaakt.

kijk bovendien eens hier:

http://docs.engineeringtoolbox.com/documents/926/water-pressure-boiling-temperature-2.png

Zodat jouw systeem bij 110 *C niet kookt, moet jouw reservoirdop pakweg 0.5 bar overdruk kunnen hebben. Als het rubberen ringetje lekt... werkt het niet

Bedrading lijkt mij niet kapot, als ie m doorverbind op de stekker vd schakelaar.
Ik zet m'n geld op de thermoschakelaar.

SciroccomTDI
17-03-2015, 22:43
nu ik het opnieuw lees, heb je best een punt :) :thumbup:

RRGOLF2
19-03-2015, 20:12
Nieuwe thermoschakelaar erin en 3 sensoren in het thermostaat huis vervangen en geen resultaat. Corrado word weer 110 graden.

SciroccomTDI
19-03-2015, 20:22
Zit misschien iets verstopt? Radiateur, thermostaat?

RRGOLF2
19-03-2015, 21:40
Die koelvin wilt niet automatisch aanslaan. Trap 1 niet . Trap 2 doet t wel maar die slaat aan bij 110. Nu net de draden van de thermo verbonden met elkaar dan gaat trap 2 aan. Toen een rondje gereden en blijft netjes 90.

Kan t ook een relais zijn of iets ??

Joris_MK1
23-03-2015, 15:14
Zien die draden eruit alsof iemand er mee heeft geknutseld?

Het zou kunnen dat de stekker er verkeerd om op zit...

Als de eerste pin de gemeenschappelijke is, en de middelste en de derde de 2 standen,
Dan kan het zo zijn dat hij, terwijl stand 1 zou moeten gaan draaien, hij de 'snelle draad' en 'langzame draad' aan elkaar verbind, zonder het circuit naar de accu te sluiten. Vervolgens als stand 2 inschakelt gaat hij snel draaien... En stand 1 werkt dan inderdaad überhaupt niet.

Werkt deze met zo een ventilatorrelais? Bijvoorbeeld deze: http://www.ebay.com/itm/357-919-506-VW-GOLF-MK3-VR6-2-8-TWIN-FAN-CONTROL-RELAY-SWITCH-357919506-CORRADDO-/330856165687

Dan zou die ook nog weleens defect kunnen zijn, die schijnen wel vaker de geest te geven...

NB ik heb geen VR6 maar wel enigszins verstand van draadjes etc...

LRR
23-03-2015, 20:49
Vraag anders op het VR6 forum eens aan Arie (Ati). Die kent ze technisch van binnen en van buiten.