PDA

View Full Version : Olie spatters op achterruit 16v golf2, wat is dat?


evilnyntje
21-01-2004, 21:18
Ik heb iets vreemds, ik heb sinds 2 dagen op de achterkant van mijn golf 2 met een 16v blok olie spetters zitten die transparant van kleur zijn. Het is nu te donker om te kijken, heeft iemand enig idee waar dit vandaan kan komen of wat het is. Ik heb de auto nl pas en ik wil er nog langer mee rijden. Ik heb hem gewoon netjes warm gereden en er niet mee gescheurd, iemand enig idee?

Gert
21-01-2004, 21:26
Curse of the Evil Knievelnyntje !!!

Misschien komt er iets uit je uitlaat ?

evilnyntje
21-01-2004, 21:32
Ik dacht al, Gert zal wel als eerste iets zeggen. Olie uit mijn uitlaat lijkt me een beetje vreemd, zeker als het transparant is.

maurice_vr6
21-01-2004, 21:37
zal ie wel ergens lekken, dan spat het onder de auto door en achter krijg je een soort van wake turbulance.

evilnyntje
21-01-2004, 21:43
Dan lekt er iets erg veel dan. Heel de achterkant zil vol kleine spatjes, ik zal morgen eens goed kijken wat het precies is dan. Ik hoop niks ernstigs.

Gert
21-01-2004, 21:44
Ik dacht al, Gert zal wel als eerste iets zeggen. Olie uit mijn uitlaat lijkt me een beetje vreemd, zeker als het transparant is.

Ja stom he : ik was nog serieus ook met mijn tip/reply ? :)

Blok droog van voor ?

evilnyntje
21-01-2004, 21:52
Is te donker om te zien voor mijn huis, ik zat zelf aan remleiding te denken, maar dat zou ik dan moeten gemerkt hebben met remmen. Morgen weet ik hopelijk meer. Of er moet iemand zijn die dit ook heeft gehad en weet wat het is.

da_vwfreak
22-01-2004, 07:51
Ik heb dit ook gehad, maar toen bleek dat mijn carterpan alweer lek was :?

evilnyntje
22-01-2004, 09:14
Hm, het enige wat bij mij de grond raakt is de uitlaat, ik zal zodadelijk eens even kijken of ik iets bij daglicht zie onder de motorkap.

OakgreenVR6
22-01-2004, 10:03
Zou de carterpan kunnen zijn, de pakking is lek(kend), had ik je al verteld Ernst. Maar die lekt niet zodanig dat de druppels helemaal naar achteren kunnen vliegen lijkt me.
Is het wel olie, heb je het al geproefd? ;)

evilnyntje
22-01-2004, 10:34
Ik heb net gekeken, er ligt een plasje onder het carter. Dat zal het wel zijn, is het moeilijk om een carterpan te vervangen, is het veel werk of is het zo gedaan?

Christiaan
22-01-2004, 10:48
carperpan is zo gedaan...alleen wel eerst ff de olie eruit halen, de hele rits met boutjes losdraaien, dan evt. de carterpan en/of de pakking vervangen, en de carterpan er weer opzetten, olie erin, en rijden maar. Meeste werk is alle boutjes losdraaien

(heb pas bij mijn cabrio de carterpakking vervangen, dus vandaar)

evilnyntje
22-01-2004, 10:59
Thanks voor de info, ik ga even mijn vriendin bellen om de spullen te bestellen!

Allart-Ghetta
22-01-2004, 15:42
Wel opletten er zitten 2 boutjes tussen het motorblok en de versnellingsbak verstopt. Vooral tijdens het erin draaien zeker weten dat ze er niet scheef in gaan. Heb weleens als tip gelezen deze te vervangen voor inbusboutjes, kan je later makkelijker los draaien. Succes.

Christiaan
22-01-2004, 15:59
ja, die 2 boutjes is wel ietsl lastiger, maar met een passend (flexibel) verlengstuk op je ratel kun je er prima bijkomen....

evilnyntje
22-01-2004, 16:56
Bedankt nog voor de extra tips! Nu haal ik niks onnodigs meer los :)

vwleusden
22-01-2004, 18:20
als het goed is niet nee.... straks donderd er een motorblok op je kop :D

Marco
23-01-2004, 17:41
Precies allart wou het net zeggen, dat zijn 2 boosdoeners.

Goeie tip idd, om ze te vervangen door inbusboutjes, dan kun je ze met een inbussleutel met ronde kop makkelijker los en vast draaien

evilnyntje
23-01-2004, 18:10
Ik ga het morgen proberen te fiksen!

evilnyntje
24-01-2004, 20:04
Het is gefikst! Nu de drijfstanglagers en de koppeling nog.

Marco
24-01-2004, 20:08
Die drijfstanglagers had je beter meteen even mee kunnen doen, want dan moet het carter er weer af, op onze site in de workshop staat een artikel over de drijfstang lagers, heb het zelf ook al eens gedaan.

evilnyntje
24-01-2004, 20:10
Dude, i know, alleen kwamen we er achter toen het een uur of drie was en dan zijn de dealers wel open maar het magazijn niet meer. Toen we nl de carterpan eraf hadden lagen er kleine stukjes in van de drijfstanglagers. Dus vandaar :)

Zestienkleppen
25-01-2004, 11:56
Wat kosten de lagerschalen eigenlijk?

evilnyntje
25-01-2004, 12:28
Geen idee nog, maandag even bestellen en dan weet ik het, alleen dan is het de prijs met 30% korting.

vwleusden
25-01-2004, 12:43
maar de prijs ex korting en ex btw staat ook op de bon van de dealer ;)

Allart-Ghetta
25-01-2004, 13:43
Dude, i know, alleen kwamen we er achter toen het een uur of drie was en dan zijn de dealers wel open maar het magazijn niet meer. Toen we nl de carterpan eraf hadden lagen er kleine stukjes in van de drijfstanglagers. Dus vandaar :)

Denk het niet of heb je geconstateerd dat de drijfstanglagers ruim zijn?
Ik had het ook en het schijnt heel vaak voor te komen bij vw. Het zijn de lagers die de tussenas (oliepomp/ontstekings aandrijving) ondersteunen. Die brokkelen af, haal de tussenas er maar eens uit 'voor de gein', verder niks aan doen alleen hopen dat de stukjes lager je oliepomp niet verstoppen en/of vast laten lopen.
Met mijn huidige blok is dit gebeurd, andere oliepomp en tussenas (tandwiel was half weg omdat de oliepomp zo zwaar draaide!) op geschroefd en knallen maar weer.

Stijn
25-01-2004, 14:13
Klopt allart, en die tussenaslagers zijn niet eens te krijgen bij VW.
Ik denk echter dat dit echt wel een drijfstanglager is, ,kom maar eens luisteren :D

MelG60
25-01-2004, 14:42
Die tussenaslagers gaan kapot omdat ze niet goed tegen hoge toeren kunnen, de tussenas zelf kan er ook niet tegen. ik heb er al een krom gehad... :(