PDA

View Full Version : belastingvrije toekomst!!


Zeend
01-07-2011, 13:18
De motie

De Kamer,.

gehoord de beraadslaging,.
overwegende dat bezitters van een auto ouder dan 25 jaar vrijgesteld zijn van motorrijtuigenbelasting;.
overwegende dat deze faciliteit wordt bevroren per 31 december 2011 en derhalve niet meer geldt voor auto's die na 31 december 1986 voor het eerst in gebruik zijn genomen;.
overwegende dat de reden hiervoor was de door het vorige kabinet geplande invoering van een kilometerheffing;.
overwegende dat deze kilometerheffing niet is ingevoerd en deze kabinetsperiode ook niet meer zal worden ingevoerd;.
constaterende dat de staatssecretaris van Financiën heeft aangegeven sympathiek te staan tegenover een voorstel van de Kamer om bevriezing van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting ongedaan te maken en de dekking hiervoor te vinden in het totaalpakket aan nieuwe maatregelen zoals aangekondigd in zijn Autobrief;.
verzoekt de regering, de huidige wettelijke vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor auto's van 25 jaar en ouder te handhaven, ook voor auto's die na 31 december 1986 voor het eerst in gebruik zijn genomen,.

en gaat over tot de orde van de dag..

De voorzitter:.
Deze motie is voorgesteld door het lid Van Vliet. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund..

Bron: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/verslagen/plenaire_vergadering_30_juni_2011.jsp#0


Dikke :thumbup:

vwmotorsport
01-07-2011, 13:23
ik hoop dat het er door komt zou wel zo eerlijk zijn, ik heb straks 25 jr wegenbelasting betaald

maniacmark
01-07-2011, 13:50
dat zou echt geweldig zijn. ben je ook verlost voor die torenhoge prijzen voor de net 86-ers:)

1982kameiX1
01-07-2011, 14:02
ha, ja en iedereen die zo'n peperdure 86-er heeft gekocht ziet hem in waarde halveren. en een geld dat het kost om deze beslissingen te maken en ongedaan te maken. allemaal belasting geld....

Marcski
01-07-2011, 14:44
en een geld dat het kost om deze beslissingen te maken en ongedaan te maken. allemaal belasting geld....

Tsjonge jonge het is ook nooit goed, he...

Vains
01-07-2011, 14:47
Zou de V8 dan toch nog belastingvrij worden? :jacks:

joostvw
01-07-2011, 14:48
Is dit dan nu al definitief?

Ik hoorde vorige week weer een gerucht dat de belastingvrijheid alleen gehandhaafd blijft voor de huidige eigenaar. d.w.z. dat als ik mijn 84'er verkoop hij voor de volgende eigenaar niet meer belastingvrij is. en dit zou dan vanaf 2012 ingaan.

Zeend
01-07-2011, 15:03
Ik heb alleen maar gekopieerd-plakt uit notulen Tweede Kamer... daar heb je meer aan dan aan geruchten.

Als een motie aangenomen is, moet hij nog verwerkt worden in de regelgeving, maar de motie is (tot mijn verbazing) aangenomen.

Jens

1982kameiX1
01-07-2011, 15:07
Tsjonge jonge het is ook nooit goed, he...

oh jawel hoor :) wilde alleen even een punt maken.

steven16v
01-07-2011, 16:08
ha, ja en iedereen die zo'n peperdure 86-er heeft gekocht ziet hem in waarde halveren.

Haha ja dat is wel zuur ja.

Jetta Fireandic
01-07-2011, 16:11
zou wel gaaf zijn, m'n 88'er Audi 80 quattro en Corrado Vr6 wegenbelasting vrij in de toekomst :)

Mac-Mikus
01-07-2011, 16:33
Kunt al bijna wachten op de Marktplaats advertentie's " Word waarschijnlijk weer wegenbelastingvrij, daarom nu weer extra in prijs omhoog" :thumbup:

Maar goeie zaak vind ik, en so what dat het wat extra kost om al deze beslissingen te nemen iedereen maakt fouten. Nu hopen dat ze ervan hebben geleerd. :D

TTF
01-07-2011, 16:35
Zou erg mooi zijn.. :) ben benieuwd hoe dit afloopt

vwmotorsport
01-07-2011, 17:06
laten we niet vergeten dat het voor weinig auto,s is weggelegd de respectabele leeftijd te halen van 25 jaar. Het aantal auto,s wat nu verkocht is als zogenaamd belastingvrij welke vanaf 2013 weer wel moeten betalen is veeeel groter maw uiteindelijk zal er veel meer wegenbelasting geincasseerd kunnen worden.

vwmotorsport
01-07-2011, 17:08
Maar ik ben er wel errug blij mee dat ik van de regeling gebruik kan maken straks mijn auto is van 1990 duurt dan nog 4 jr

Zeend
02-07-2011, 20:07
hmm...
verderop in de notulen van de Tweede Kamer lees ik, dat de motie 'aangehouden' is...

Ik kom op de motie op stuk nr. 14 van de heer Van Vliet. Hij verzoekt de regering daarin de huidige wettelijke vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor auto's van 25 jaar en ouder te handhaven, ook voor auto's die na 31 december 1986 voor het eerst in gebruik zijn genomen. Ik laat het oordeel over die motie aan de Kamer. Ik heb echter vanmiddag het debat gevolgd en daarom geef ik de heer Van Vliet het advies om deze motie aan te houden en het zomerreces te gebruiken om draagvlak te zoeken voor deze motie. Ik begrijp dat er in de Kamer gevoelens bestaan om cultuurhistorisch erfgoed voor Nederland te bewaren, maar nog niet iedereen is ervan overtuigd dat auto's van 25 jaar en ouder daaraan voldoen. Misschien moet dat nog even verder worden overwogen in de Kamer.

De heer Van Vliet (PVV):
Dit verhaal beluisterend, ben ik bereid om mijn motie aan te houden en het zomerreces te gebruiken om met mijn collega's te overleggen.

De voorzitter:
Op verzoek van de heer Van Vliet stel ik voor, zijn motie (32800, nr. 14) van de agenda af te voeren.

Daartoe wordt besloten.

dus wellicht iets te vroeg gejuicht?

Alberto
02-07-2011, 20:15
gaan nu geruchten .(bij de garage gehoord ) dat alleen Nederlandse kentekens ouder dan 25 jaar vrij worden , dus import gaat weer betalen ....
wie weet ... zal vast wel eens wat veranderen

Zeend
02-07-2011, 20:28
In dezelfde TK vergadering is ook gesproken over import.
Kan me voorstellen dat er uiteindelijk een minder aantrekkelijke regeling uit komt als tot nu toe het geval is. Maar er wordt in ieder geval wel over nagedacht, dat is niet verkeerd.

Alberto
02-07-2011, 20:34
In dezelfde TK vergadering is ook gesproken over import.
Kan me voorstellen dat er uiteindelijk een minder aantrekkelijke regeling uit komt als tot nu toe het geval is. Maar er wordt in ieder geval wel over nagedacht, dat is niet verkeerd.
lijkt me ook redelijk om een NL kentken van 25 jaar en ouder belasting vrij te maken , is duidelijk 25 jaar belasting over betaald
en een import auto niet
voordeel voor de TK is dan weer dat er meer in de kassa komt
want NL kentkenauto's van 25 jaar + (cultuurhistorisch erfgoed) zijn er lang zo veel niet

*edit* - de motie-Braakhuis over import van oldtimers (32800, nr. 9);. :thumbup:

bprijs
03-07-2011, 01:46
NL of geen NL auto allebei moeten ze belastingvrij blijven.
We horen toch bij de eu, in Duitsland of Belgie (want daar komen de meeste import auto's weg) betalen ze ook belasting.
Laten we nu eenmaal een keer profiteren en niet alleen maar betalen aan bv dat Griekenland wat de boel mooi bedonderd heeft.
We moeten de lasten dragen, geef ons dan ook de lusten!!!!!

hajee
03-07-2011, 09:43
dat zal ongetwijfeld van invloed zijn, er komen wel meer veranderingen omdat we bij de EU horen.
denk dat er rechtsongelijkheid bestaat als je het gaat beoordelen of het een origineel nederlander is of niet voor het belastingvrij rijden.
maar ja..het is in ieder geval een goede zaak dat het aangekaart is, om jongere auto's ook belastingvrij te laten worden.

Tjaap
03-07-2011, 10:14
daarom geef ik de heer Van Vliet het advies om deze motie aan te houden en het zomerreces te gebruiken om draagvlak te zoeken voor deze motie

Eigenlijk zou je hem moeten mailen of hij het interresant vind om een petitie te houden. Als hij snel is met het opstellen dan heeft hij op Volksdub al zo 500 handtekeningen.

Area51
03-07-2011, 10:42
Het grondbeginsel voor het belastingvrij rijden was altijd dat als een auto 25 jaar wegenbelasting heeft betaald (in Nederland !!), hij genoeg heeft bijgedragen.
Voor auto's die vers geimporteerd zijn (en hier dus geen 25 jaar wegenbelasting hebben betaald) gaat die criteria dus niet op en zou er -logisch beredeneerd- eerst 25jaar wegenbelasting moeten worden betaald, of zou de afgifte van deelI tenminste 25 jaar geleden moeten zijn.
Vroeg of laat zal dáár dus wel een einde aankomen en zullen waarschijnlijk alleen de orgineel Hollands geregistreerde auto's nog in aanmerking komen om wegenbelastingvrij te worden.
Ik zie het hier in Den Haag ook steeds meer, veel oude (begin '80) Mercedessen, al dan niet in diesel uitvoering) met een zeer recent kenteken erop.

De Pul
03-07-2011, 10:48
en terecht toch...

4rings
03-07-2011, 17:56
Ja en nee.
in het buitenland is er toch ook belasting over betaald?

stel je koopt een auto van pak `m beet 40 jaar oud.
echter deze is door iemand 20 jaar geleden ingevoerd.
moet hij dan nog 5 jaar belasting betalen omdat de auto nog geen 25 jaar hier in nederland is?

ik ben het er wel mee eens dat er een stop moet komen op invoer van oude slopers omdat deze hier belastingvrij zijn en ook nog eens voor veel te veel geld worden verhandelt.

hajee
03-07-2011, 18:00
we zien het wel, voorlopig wordt alleen nog maar de datum eerste toelating gehandhaafd..

Alberto
03-07-2011, 18:20
Ja en nee.
in het buitenland is er toch ook belasting over betaald?.

Zo denkt de griek ook ... 1 europa toch :D

stel je koopt een auto van pak `m beet 40 jaar oud.
echter deze is door iemand 20 jaar geleden ingevoerd.
moet hij dan nog 5 jaar belasting betalen omdat de auto nog geen 25 jaar hier in nederland is?.

tja is niet anders dan he , 25 Jaar een NL kenteken dan pas belasting vrij
lijkt me redelijk

ik ben het er wel mee eens dat er een stop moet komen op invoer van oude slopers omdat deze hier belastingvrij zijn en ook nog eens voor veel te veel geld worden verhandelt.

en dan houd dit wat je schrijft , op een natuurlijke wijze op van bestaan

lijkt me vrij makkelijk ... :D
we wachten maar af wat voor onmogelijk iets de heren bedenken in den haag :thumbup:

Richard
03-07-2011, 18:26
Ik voorzie weer veel omkatpraktijken..

Alberto
03-07-2011, 18:28
Ik voorzie weer veel omkatpraktijken..
dat is nu niet anders :D

hajee
03-07-2011, 18:56
en wat dan nog als je weer belasting moet betalen..
da's dan jammer, maar daar blijft m'n hobby gewoon om bestaan,
je steekt veel euro's in zo'n oud gebakje, dan maakt die paar centen belasting ook geen bal meer uit..en een voordeel: die lui die nu met die oude troep rijden, puur omdat het wegenbelastingvrij is..dat ruimt dan inderdaad wel weer op..

Alberto
03-07-2011, 19:08
en wat dan nog als je weer belasting moet betalen..
da's dan jammer, maar daar blijft m'n hobby gewoon om bestaan,
je steekt veel euro's in zo'n oud gebakje, dan maakt die paar centen belasting ook geen bal meer uit..en een voordeel: die lui die nu met die oude troep rijden, puur omdat het wegenbelastingvrij is..dat ruimt dan inderdaad wel weer op..
:goodpost:
en dat opruimen gaat heel snel als het weer geld gaat kosten
kan je weer een s klasse kopen van 1985 voor 250 euro :D

Richard
03-07-2011, 19:10
en wat dan nog als je weer belasting moet betalen..
da's dan jammer, maar daar blijft m'n hobby gewoon om bestaan,
je steekt veel euro's in zo'n oud gebakje, dan maakt die paar centen belasting ook geen bal meer uit..en een voordeel: die lui die nu met die oude troep rijden, puur omdat het wegenbelastingvrij is..dat ruimt dan inderdaad wel weer op..


mwah.. een 2000kilo zware gmc typhoon word wel heel intressant hoor als auto voor erbij

4rings
03-07-2011, 19:19
ik ben van mening dat men wel gewoon moet kijken naar het bouwjaar,
voor classificatie als oldtimer.

uiteraard blijft een hobby bestaan ondanks dat er dan belasting voor betaald zou moeten worden.
je bent liefhebber of niet.
maar geld wat je uitbespaart aan belasting kun je weer mooi in je oldie steken.

Oudelut
03-07-2011, 22:35
Het grondbeginsel voor het belastingvrij rijden was altijd dat als een auto 25 jaar wegenbelasting heeft betaald (in Nederland !!), hij genoeg heeft bijgedragen.

Kun je dat boekstaven, anders dan dat het jouw mening/overtuiging is, Alain?

@overigen: gelijktrekken van regeling met rest van Europa: grens verschuift van 25 jaar naar 30 jaar (is iig in Duitsland en Frankrijk zo, die landen zijn over het algemeen leidend in afstemming)... Mogelijk ook speciale kentekens, beperkt uitlaatgebied en/of dagen (en dan niet uitlaat als pijp onder je auto maar naar buiten laten)? :rolleyes:

Area51
03-07-2011, 22:59
Kun je dat boekstaven, anders dan dat het jouw mening/overtuiging is, Alain?

Toen het belastingvrij rijden begin of halverwege de jaren '90 werdt ingevoerd was dit één van de argumenten die de FEHAC heeft aangevoerd.

4rings
03-07-2011, 23:12
via mijn duitse collega heb ik vernomen dat een auto buiten zijn leeftijd ook echt origineel moet zijn om voor een oldtimer kenteken in aanmerking te komen.
dus ook geen schroefsetjes of zo zolang er "orginal teile" te leveren zijn.

of dit zo is kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.
overigens rijdt hij zelf in een oude ford en met oud bedoel ik ook oud.
gelijk aan deze afbeelding maar dan in het blauw
http://www.flmvpa.org/member_vehicles/Koch/1972%20Ford%20Transit%20Ambulance%20left%20front.jpg

Richard
04-07-2011, 07:21
d'r staat toch een blauwe bus naast die groene ford? is die van hem :giggle:

hajee
04-07-2011, 07:33
:d

4rings
04-07-2011, 08:45
Wel bijna de zelfde kleur strekking ja, lol

Sponze®
05-07-2011, 17:17
Nou, Da's dan wel n opknappertje zeg...
Ben normaal wel van de ronde koplampen,
maar dit slaat alles... Was dat vroeger origineel? :o

Goldfinger
05-07-2011, 19:31
Nou, Da's dan wel n opknappertje zeg...
Ben normaal wel van de ronde koplampen,
maar dit slaat alles... Was dat vroeger origineel? :o

:D :thumbup:

4rings
05-07-2011, 20:04
Blijft leuk, "ronde koplampen"

Maar dacht dat Transporters meer in de smaak vielen :D

BeRt_16VT
06-07-2011, 23:06
Nou ik vind ook het bouwjaar van de auto, en niet wanneer ie ingevoerd is.
Maar die Van Vliet zij toen op tv, auto,s van rond de 25 jaar zijn hobby auto,s,
En waarom zouden eigenaren van auto,s die voor het merendeel ik een loods staan volle bak moeten betalen?
De rede dat auto,s jonger dan 86 in de belasting bleven was dat dit omgezet zou worden naar km heffing. En met mn 87 "hobby auto" rijdt ik 2000km per jaar. Dus dan was dat nog beter geweest als volle bak betalen!
We hopen het beste ervan, hij hield immers de motie aan!

levis
11-11-2011, 08:25
Hoe staat het hier eigenlijk mee?

Bestaat er een kans dat alle auto;s ongeacht de leeftijd weer belasting vrij worden en hoe groot zal de kans zijn?

Beetlefreak
11-11-2011, 08:27
Zoals het nu lijkt blijft de regeling behouden, op termijn alleen wel pas met 30 jaar:
http://www.nu.nl/auto/2665227/oldtimers-toch-mrb-vrij.html

Zie ook:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64197

Jetta MaNiA
18-11-2011, 16:29
UITSLUITSEL / CONCLUSIE

http://www.autoweek.nl/autonieuws/18000/klassiekers-vanaf-30-jaar-belastingvrij-update

Alberto
18-11-2011, 18:26
mooi wark

levis
18-11-2011, 18:45
goed nieuws.

zelfs met het onderstaande hebben ze rekening gehouden.

Inmiddels er er ook een overgangsregeling bepaald. Een auto van bouwjaar 1987 wordt belastingvrij als hij 26 jaar oud is, van '88 als die 27 jaar oud is, van '89 als die 28 jaar oud is en van 1990 als die 29 jaar oud is.

J-9A-N
18-11-2011, 19:03
En hoe moet ik dit zien?

"Wel geldt voor klassiekers die op LPG of diesel rijden, dat het 'brandstoftoeslagdeel' voor die brandstof moet worden afgedragen."

Beetlefreak
18-11-2011, 19:07
Dat je voor auto's vanaf '87 (diesel / LPG) een klein deel belasting blijft betalen.

J-9A-N
18-11-2011, 19:11
:thumbup: daar heb ik met de 85 er dus gelukkig geen last meer van. :cool:

Melvin
18-11-2011, 19:15
@Beetlefreak: waar lees je dat dit geldt voor auto's vanaf 1987? Ik vrees ervoor dat dit weer voor iedere klassieker gaat gelden? Ik hoop het niet!

Melvin
18-11-2011, 19:27
Ah, gevonden! bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33007-10.html

Concreet zullen personenauto’s en bestelauto’s van particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het eerst in aanmerking komen voor de oldtimervrijstelling nog wel de diesel en LPG toeslag in de MRB betalen maar niet het basisbedrag. Tevens zullen ze vrijgesteld zijn van de provinciale opcenten.

Dus huidige oldtimers geen brandstoftoeslag.

Maar hoe moet dit geïnterpreteerd worden:
Voor voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn en op grond van de huidige regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking komen, wordt een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto’s nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag.

De 'huidige' oldtimers, behouden de huidige vrijstelling en ook vrijstelling van brandstoftoeslag? Of huidige vrijstelling maar wel bijkomend brandstoftoeslag?

(ja, ik ben er bang voor ja :) - en hoezo wordt alles zo extreem moeilijk omschreven en is het dan nog niet eenduidig (en staan er spatiefouten in :D)

René
18-11-2011, 22:12
als ik dit zo lees:

Hoewel deze auto’s nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag

dan betaalt iemand met een auto die voor 31 december 2011 25 jaar is geworden geen belasting meer....én ook geen eventuele brandstoftoeslag.

Oudelut
19-11-2011, 01:11
Ik vermoed dat ze hiermee de auto's bedoelen die weliswaar na 1-1-1987 in gebruik zijn genomen (vanaf 1-1-1987 geldt definitief de datum eerste ingebruikname/tenaamstelling), maar met een geboortebewijs/dating letter nu al hun vrijstelling hebben bewerkstelligd.
Die hoeven dus (itt tot de brief die ze kregen van de Belastingdienst) niet in 1987 weer belasting te gaan betalen tot het moment dat ze volgens de nieuwe wet belastingvrij worden, én -belangrijker nog misschien- houden de volledige vrijstelling, en hoeven dus ook niet het deel voor brandstof te blijven betalen.

Kan het dus toch nog lucratief zijn geweest om dat geboortebewijs op te vragen. Nu niet meer echter, want aanvragen na 1-1-1987 vallen niet meer onder die uitzondering, en als je nu nog moet aanvragen heb je dat wss niet meer op tijd binnen...

gj-x8rs
19-11-2011, 21:19
Whow, Het is bijna te mooi om waar te zijn voor mijn Golf, maart 1987 op kenteken maar met huidige regelgeving op dit moment toch belastingvrij (productie in oktober 1986):D
Ik ga er voor het gemak nog maar even vanuit dat ik nog 288 euro moet betalen in het jaar 2013 en dat het daarna over is.:thumbup:

jettaracing
20-11-2011, 08:19
Ook al iemand die weet wat dan de brandstoftoeslag zal zijn ? Dan zou mijn jetta in 2015 belastingvrij worden ,maar wat zou ik dan nog moeten betalen voor de brandstoftoeslag ? Of gaan ze die ook weer schrikbarend hoog maken , nederlandse politiek kennende............

Alberto
20-11-2011, 08:22
Ook al iemand die weet wat dan de brandstoftoeslag zal zijn ? Dan zou mijn jetta in 2015 belastingvrij worden ,maar wat zou ik dan nog moeten betalen voor de brandstoftoeslag ? Of gaan ze die ook weer schrikbarend hoog maken , nederlandse politiek kennende............

nog een reden om die olie stoker er uit te halen :D
Klaas weet wel raad :D :D

jettaracing
20-11-2011, 10:33
nog een reden om die olie stoker er uit te halen :D
Klaas weet wel raad :D :D

:cool:

sixpack
24-11-2011, 05:56
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10990585/__Actie_tegen_oldtimer__.html?sn=binnenland

J-9A-N
24-11-2011, 08:33
Daar gaan we weer!! :mad:

Melvin
24-11-2011, 08:46
Oke, ik zal maar weer wat aannames gaan ontkrachten want blijkbaar hoef je je in de politiek niet aan feiten te houden en omdat je toevallig oldtimers haat, mag je aannames de wereld in helpen en zelfs proberen wetswijzigingen op basis van die aannames te forceren...

1. Toestroom van oldtimers: alsof er ineens meer gemaakt worden? Ja joh, de fabrieken draaien weer overuren om weer meer oudjes op de weg te krijgen. Wat een domme aanname. Er is maar 1 hoeveelheid oldtimers en die wordt niet meer, nee, die wordt steeds minder... Door ongelukken, strooizout, roest en slecht onderhoud zijn er steeds minder oldtimers op de weg en worden er al helemaal steeds minder oldtimers voor dagelijks gebruik ingezet. FEIT. Ja, er worden oldtimers uit Duitsland gehaald, maar het is nogal een GROVE AANNAME als je denkt dat die daar massaal niks staan te doen in een schuurtje, en hier ineens voor woonwerk worden ingezet. Met andere woorden, of ze nu daar of hier rijden, dat is niet boeiend. Erg slecht dat Atsma blijkbaar alleen interesse heeft in uitstoot in dit land. Het buurland is niet interessant (en waardoor wordt de vervuilende lucht ook alweer met name bepaald in NL, owja, Ruhrgebied in DE...)

2. Toestroom van VERVUILENDE oldtimers. Ow, dus die zijn per definitie vervuilend? AANNAME.

3. 50 tot 100 keer meer uitstoot: welke uitstoot hebben we het dan over? en als je twee dingen met elkaar vergelijkt, noem ze dan allebei. Oldtimers stoten 50 tot 100 keer meer uit (van wat?) dan wat?

Laat ik eens een aanname doen dan. Hij zal het vast hebben over het hippe CO2-uitstoot. En hij zal het vast vergelijken met de enorm hippe en groene, omarmde Toyota Prius of vergelijkbaar... De overheid heeft ook die mooie aanname dat CO2-uitstoot linea recta in verhouding staat tot verbruik, dus dat zou dan betekenen dat de gemiddelde oldtimer 50 tot 100 keer meer verbruikt dan een Prius meneer Atsma? Wat een AANNAME...
FEIT: Prius verbruikt 1 op 17 gemiddeld. Ik moet de eerste oldtimer nog tegenkomen die 50 tot 100 keer meer verbruikt (1 op 0,34 tot 0,17 dus)... Zelfs de o-zo-vervuilende oude Amerikaan met V8 verbruikt 1 op 3-4... Op LPG. FEIT: LPG is schoon en wordt anders toch maar afgefakkeld.

Kortom, waar draait het nu om? Waarom haat Atsma oldtimers toch zo erg?

4. Oldtimers doen maatregelen tegen schone lucht teniet. Welke maatregelen als ik vragen mag? Het bevorderen van de zeer groene, accu-aangedreven vierwielers die onze prima in staat zijnde vierwielers moeten vervangen? Owja, want het slopen van onze prima auto's, het bouwen van nieuwe en het maken van accu's belast het milieu natuurlijk minder dan het doorrijden met de huidige auto's. AANNAME. Feit is dat het andersom is.

Persoonlijk vind ik dit soort hatende mannen in de politiek erg gevaarlijk, gevaarlijk voor onze hobby. Mag het volk er geen hobby in hebben? Ik dacht dat je het volk juist rustig en in toom hield door ze een hobby te gunnen, en een leuke bezigheid voor het weekend, etc... Heeft-ie 1 feit genoemd? NEE... dat is toch schandalig... ik dacht dat je daadwerkelijk een opleiding en verstand moest hebben voor je de politiek in kon...

Tjaap
24-11-2011, 09:03
ik dacht dat je daadwerkelijk een opleiding en verstand moest hebben voor je de politiek in kon...
AANNAME

Melvin
24-11-2011, 09:08
Zeg ik toch, 'ik dacht'... dat is wat ik denk ;)

Maargoed, gebaseerd op zijn uitspraken waarin 0,0 feiten staan en enkel aannames, maak IK de AANNAME dat het hem gelukt is zonder verstand de politiek in te gaan ja ;) Ik heb hierboven wel meer aannames gemaakt, maar allemaal ergens op gebaseerd.

Ga nou niet mijn rant verpesten Jaap, alsof je het met hem eens bent :D

Tjaap
24-11-2011, 09:13
Tuurlijk ben ik het niet met hem eens, maar het is een politiek die al ingezet is toen de crisis begon.
Die sloopregeling heeft ook een gat geslagen in de hobby over een jaar of tien. Er zijn bergen nieuwe auto's gesubsidieerd op de weg gezet en echt niet voor het milieu.
Het was te verwachten. Bovendien is dit kabinet al sinds het begin zichzelf om de PVV heen aan het manouvreren. Politiek is altijd geven en nemen, maar normaal vechten ze dat achter de schermen uit en is de ruilhandel niet zo opzichtig.

Melvin
24-11-2011, 09:14
Klopt....

Ik kan het gewoon af en toe niet laten om wat frustratie eruit te gooien. Prima als je denkt dat oldtimers meer uitstoten, maar kom dan met feiten.. dit is gewoon maar wat roepen.

Zo ken ik er nog heel wat :)

Tjaap
24-11-2011, 09:21
Ach, er zijn studies die zeggen dat een Prius inclusief productie vervuilender is dan een Hummer H2, en er zijn studies die zeggen dat de Prius het gouden ei is. over elke scheet worden er vier studies gemaakt en de politiek gebruikt diegene die hen het beste uitkomt. Logisch, zou ik ook doen als ik een standpunt kracht bij wilde zetten.
Ikzelf ben zowiezo geen fan van de consumptie maatschappij. Kijk naar Japan, Daar worden auto's na een paar jaar al te duur in de belasting en gaan perfecte auto's naar de sloop of export. Ik ben groot fan van hergebruik op alle gebieden. Zo erg zelfs dat ik in mijn vriendengroep Jaap de Jutter genoemd word. Ik sleep alles mee naar huis. Kan ik er zelf niks mee dan maak ik er iemand anders weer blij mee. De sloopregeling was mijns inziens een enorme kapitaal vernietiging waar ik nog steeds met m'n verstand niet bij kan.

Melvin
24-11-2011, 09:22
Behoorlijk ja... eensch :)

Gertjan
24-11-2011, 12:56
Ach, er zijn studies die zeggen dat een Prius inclusief productie vervuilender is dan een Hummer H2, en er zijn studies die zeggen dat de Prius het gouden ei is. over elke scheet worden er vier studies gemaakt en de politiek gebruikt diegene die hen het beste uitkomt. Logisch, zou ik ook doen als ik een standpunt kracht bij wilde zetten.
Ikzelf ben zowiezo geen fan van de consumptie maatschappij. Kijk naar Japan, Daar worden auto's na een paar jaar al te duur in de belasting en gaan perfecte auto's naar de sloop of export. Ik ben groot fan van hergebruik op alle gebieden. Zo erg zelfs dat ik in mijn vriendengroep Jaap de Jutter genoemd word. Ik sleep alles mee naar huis. Kan ik er zelf niks mee dan maak ik er iemand anders weer blij mee. De sloopregeling was mijns inziens een enorme kapitaal vernietiging waar ik nog steeds met m'n verstand niet bij kan.

Inderdaad, dat oude laminaat fikte nog prima :D

1982kameiX1
24-11-2011, 13:39
, beperkt uitlaatgebied en/of dagen

ja dat is een goed idee. :eek: een auto waarmee je niet overal mee naar toe kan.. had ik vroeger ook. dat heet een trap-skelter.
dat is nou echt weer zo'n dom belgen plan. :shake: :mad: als ze dat hier maar niet gaan doen. zonodig moet de belasting maar weer terug, maar dan in elk geval wel de vrijheid.

1982kameiX1
24-11-2011, 13:41
Kortom, waar draait het nu om? Waarom haat Atsma oldtimers toch zo erg?.


Omdat Atsma een fiets-freak is, zo'n pre-vutter die alleen maar op z'n race fiets hard wil gaan, en geen enkele andere hobby tolereert. oh ja, en hij is van het CDA... :mad:

Zeend
24-11-2011, 14:17
Niet alles wat in de Televaag staat altijd direct serieus nemen... en proefballonnetjes van politice al helemaal niet.

golfvr6
03-12-2011, 13:43
Maar wordt bj 1987 nu wel of niet belastingvrij
Kan namelijk een amerikaan goedkoop aanschaffen van 1987

gr Marco

Oudelut
03-12-2011, 14:12
Ja, wordt belastingvrij, als-ie 26 is... Maar als je op LPG gaat/blijft rijden blijf je de toeslag voor LPG wel betalen...

golfvr6
03-12-2011, 14:46
Mooi dan wordt et een 5,7 GTI [Gas Tankje Illegaal]

golfvr6
03-12-2011, 14:56
Mooi dan wordt et een 5,7 GTI [Gas Tankje Illegaal]
Want volgens mij is het gene wat je betaalt dan ,de wegenbelasting voor gas/diesel - het benzine tarief en - de provinciale opcenten.
Das met 1800 kg toch nog een flink bedrag

Matheo
03-12-2011, 17:40
Ach, er zijn studies die zeggen dat een Prius inclusief productie vervuilender is dan een Hummer H2

Hier heb ik zelf eens aan gerekend tijdens mijn studie, levenscyclus analyse van een Prius t.o.v. een doorsnee productieauto, de Prius verliest flink! En ook al wordt de studie die wij ernaar gedaan hebben nergens door erkend, ik kan je garanderen dat 'ie beter onderbouwd was dan het gemiddelde onderzoek waar tegenwoordig in de politiek mee wordt gesmeten...

AD G60
06-12-2011, 13:20
Heeft er iemand een idee wat ze gaan doen met auto's op diesel en gas, die bij ingang van deze regeling al 25 jaar of ouder zijn. Moet je hiervoor dan ook weer de toeslag op de wegenbelasting voor diesel of gas gaan betalen? Ik heb zelf namelijk een golf 1 diesel van 1982, die ik niet meer dagelijks gebruik, maar eigenlijk wel erbij wil houden :).

levis
06-12-2011, 19:15
dat blijft allemaal bij hoe het nu is. die regel is alleen van toepassing op auto's van na 01-01-1987

clyde
11-12-2011, 14:08
En nou een leuke vraag waar niemand het zeker van weet (bij de officiele instanties dan tot eind novemeber dan!);

Je hebt een origineel Nederlands geleverde auto van 1983 op benzine, op kenteken, apk, gewoon alles in orde!

Als je deze na 01-01-2012 ombouwt naar gas of diesel (de keuring is dus in het jaar 2012 bij de RDW)......moet je dan wel of geen provinciale opcenten betalen?!!?? :confused:

RDW helpdesk en belastingdienst helpdesk weten het niet. "Daar is nog geen duidelijkheid over. De berichten maar afwachten!" is het response.

Weet iemand hier anders?

Deze info was tot eind november de laatste stand van zaken. Toen ik het maar opgaf om erachter te komen hoe het zit....wil het eigenlijk wel weten, anders maar snel even nog een aantal bezoekjes brengen aan de heren van het RDW :shake:

Oudelut
11-12-2011, 16:15
Auto's met een eerste tenaamstelling van vóór 1-1-1987 blijven belastingvrij, inclusief brandstoftoeslag en provinciale opcenten e.d.

vwmotorsport
11-12-2011, 18:31
ik heb ergens gelezen dat dankzij de PVV ook auto,s van na 1987 belastingvrij worden met dien verstande dat een auto van 1986 na 25 jr belastingvrij word (zoals bekend) 1987 vanaf 26 jr 1988 vanaf 27jr 1989 28 jr 1990 29 jaar. schiet dus niet op verder word er gekeken naar bijv diesels en auto,s op gas deze worden volgens mij apart bekeken en niet belastingvrij.

vwmotorsport
11-12-2011, 18:39
Een auto van 83 waar je gas of diesel mee gaat rijden betaal je gewoon belasting over. Ik heb hier wat reacties gelezen maar er is wel degelijk een toename van oldtimers (natuurlijk wil het kabinet alleen maar zoveel mogelijk geld binnenhalen) maar omdat auto,s steeds beter worden (geld niet voor alle merken) en daardoor langer meegaan komen er steeds meer oldtimers en daardoor loopt het kabinet een hoop geld mis.

Melvin
11-12-2011, 18:44
Ik durf te wedden dat er per saldo niet eens een toename is. De oudere oldtimers worden steeds ouder en minder bereden, er gaan er wat naar de schroothoop, er worden er wat verzameld, in elkaar gereden, etc. Aan de andere kant komen er een paar bij ieder jaar, allemaal om het even. Tot er cijfers bekend zijn kan er hier geen uitspraak over worden gedaan trouwens, en al helemaal niet worden aangenomen dat er meer met oldtimers wordt gereden of er meer bijkomen.

Area51
11-12-2011, 20:25
Een auto van 83 waar je gas of diesel mee gaat rijden betaal je gewoon belasting over.

Volgens mij niet...

Die auto is dus nu al belastingvrij en zal dat ook blijven omdat (zelfs als hij in mei 2013 wordt omgebouwd naar LPG) nog steeds een eerste tenaamstelling heeft uit 1983. Dat in 2013 de Brandtsof op het kentekenbewijs wordt aangepast naar Gas doet -naar mijn idee- niet ter zake. De diesel- en LPG toeslag is -volgens mij- alleen van toepassing op auto's die onder de nieuwe overgangsregeling gaan vallen om belastingvrij te gaan worden.

pilsie
11-12-2011, 20:50
in 2012 worden de auto's uit 1987 belastingvrij DEFINITIEF joepie.
en zo door telend 1988 in 2013 1989 in 2014 enz enz

2H-2H
11-12-2011, 21:07
Volgens mij niet...

Die auto is dus nu al belastingvrij en zal dat ook blijven omdat (zelfs als hij in mei 2013 wordt omgebouwd naar LPG) nog steeds een eerste tenaamstelling heeft uit 1983. Dat in 2013 de Brandtsof op het kentekenbewijs wordt aangepast naar Gas doet -naar mijn idee- niet ter zake. De diesel- en LPG toeslag is -volgens mij- alleen van toepassing op auto's die onder de nieuwe overgangsregeling gaan vallen om belastingvrij te gaan worden.

Zo lees ik het ook

Tjaap
11-12-2011, 21:46
in 2012 worden de auto's uit 1987 belastingvrij DEFINITIEF joepie.
en zo door telend 1988 in 2013 1989 in 2014 enz enz
nee, doortellen werkt niet op deze manier

Vains
12-12-2011, 10:47
Toekomst vrijstelling
Per 1 januari 2012 gaat de grens voor belastingvrijstelling omhoog naar 30 jaar. Ook beperkt de vrijstelling zich niet langer tot een eventuele brandstoftoeslag. Er geldt dan alleen een vrijstelling van het basisbedrag (en de provinciale opcenten) en niet van een eventuele diesel of LPG toeslag.

Voor voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn en op grond van de huidige regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking komen, wordt een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto's nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag. Daarnaast wordt een overgangsregeling getroffen voor voertuigen die de komende jaren de leeftijd van 25 jaar bereiken en bij handhaving van de 25-jaarsgrens al eerder in aanmerking zouden zijn gekomen voor de vrijstelling. Voertuigen die in 1987 voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de vrijstelling. Voor voertuigen uit 1988 ligt de grens bij 27 jaar, voor voertuigen uit 1989 bij 28 jaar en voor voertuigen uit 1990 bij 29 jaar. Voor voertuigen die voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1990 is de algemene grens van 30 jaar van toepassing.

Aldus oldtimernederland.nl

gj-x8rs
12-12-2011, 10:53
Ik vermoed dat ze hiermee de auto's bedoelen die weliswaar na 1-1-1987 in gebruik zijn genomen (vanaf 1-1-1987 geldt definitief de datum eerste ingebruikname/tenaamstelling), maar met een geboortebewijs/dating letter nu al hun vrijstelling hebben bewerkstelligd.
Die hoeven dus (itt tot de brief die ze kregen van de Belastingdienst) niet in 1987 weer belasting te gaan betalen tot het moment dat ze volgens de nieuwe wet belastingvrij worden, én -belangrijker nog misschien- houden de volledige vrijstelling, en hoeven dus ook niet het deel voor brandstof te blijven betalen.

Kan het dus toch nog lucratief zijn geweest om dat geboortebewijs op te vragen. Nu niet meer echter, want aanvragen na 1-1-1987 vallen niet meer onder die uitzondering, en als je nu nog moet aanvragen heb je dat wss niet meer op tijd binnen...

Net voor de zekerheid nog even gebeld met Belastingdienst, kreeg te horen dat alle auto's die met de huidige regelgeving belastingvrij zijn, ook belastingvrij blijven.
Iedereen met een auto welke nu belastingvrij is met het certificaat blijft dus ook belastingvrij rondrijden!
M'n eigen Golf MK2 16V blijft dus ook belastingvrij. :thumbup:

Chriskee.
13-12-2011, 10:01
InfoNu.nl schrijft:

Wanneer is een oude personenauto een klassieker?
In het kader van de regeling vrijstelling MotorRijtuigenBelasting spreekt de Belastingdienst nu nog van personenauto’s die ouder dan 25 jaar zijn en maakt geen gebruik van de termen klassieker, klassieke auto of oldtimer. Nu is ook niet iedere auto van 25 jaar of ouder een oldtimer zoals men dit wellicht voor zich ziet, want iedere willekeurige oude personenauto met een eerste toelatingsdatum van voor 1 januari 1987 behoort nu nog tot de groep van wegenbelasting vrijgestelde auto’s. Wanneer er uitgegaan wordt van wat oldtimerverenigingen als een oldtimer beschouwen, dan kan geconstateerd worden dat er normaliter een minimale leeftijd geldt, maar dat er ook eisen kunnen gelden op het gebied van merk en type auto,het gebruik van de auto en de staat waarin een auto verkeert.

De huidige regeling inzake belastingvrij rijden
Velen spreken van belastingvrij rijden of het niet betalen van wegenbelasting, in plaats van de officiële term ‘vrijstelling van motorrijtuigenbelasting’. Voor een auto met een eerste toelatingsdatum tot en met 31 december 1986 en die op je naam staat, hoef je dus geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Deze vrijstelling hoef je normaliter niet zelf aan te vragen bij de Belastingdienst, want dit proces vindt automatisch plaats zodra je auto de leeftijd van 25 jaar bereikt.

Bevriezing van de oude regeling vrijstelling MRB vanaf 2012
Op 31 december 2011 worden auto’s met een datum eerste toelating die 25 jaar geleden is voor het laatst belastingvrij conform de huidige oude regeling. Na die datum wordt deze regeling bevroren. Auto’s die 25 jaar of ouder zijn op de datum 31 december 2011, blijven dus gebruik maken van het voordeel van de oude regeling en zijn dus ook daarna geheel vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Er komt dan namelijk een nieuwe regeling die bepaalt dat auto’s vanaf 30 jaar (gedeeltelijk) worden vrijgesteld van wegenbelasting. Auto’s met een eerste datum toelating vanaf 1 januari 1987 vallen onder een overgangsregeling.

De nieuwe regeling vrijstelling MRB voor klassiekers
Per 1 januari gaat er een nieuwe regeling in, waarbij enkele feiten van belang zijn. Ten eerste geldt dat een auto onder de regeling vrijstelling MRB valt vanaf het moment dat deze 30 jaar oud is. Daarnaast geldt niet in alle gevallen complete vrijstelling meer, want alleen het basistarief en de provinciale opcenten hoeven niet betaald te worden. De brandstoftoeslag voor diesel en LPG moet wel betaald worden wanneer deze auto’s met een toelatingsdatum van 30 jaar of langer geleden onder de nieuwe regeling gaan vallen. Voor auto’s die onder de regeling vallen die tot en met 2011 geldt, hoeft men overigens ook in de toekomst geen brandstoftoeslag te gaan betalen.

Wat gebeurt er met auto’s die de komende jaren 25 jaar of ouder worden
Voor de auto’s die de komende jaren 25 jaar of ouder worden, gaat er een overgangsregeling gelden en wel als volgt:
Datum eerste toelating 1987 betekent vrijstelling MRB vanaf 1 januari 2013.
Datum eerste toelating 1988 betekent vrijstelling MRB vanaf 1 januari 2015.
Datum eerste toelating 1989 betekent vrijstelling MRB vanaf 1 januari 2017.
Datum eerste toelating 1990 betekent vrijstelling MRB vanaf 1 januari 2019.
Datum eerste toelating 1991 en verder betekent vrijstelling MRB vanaf 1 januari 2021 en verder.

Hierna vervalt de overgangsregeling, omdat de nieuwe grens van dertig jaar dan als zodanig gehanteerd gaat worden. Overigens geldt voor de klassiekers die onder de overgangsregeling vallen ook de brandstoftoeslag die in de nieuwe vrijstellingsregeling is opgenomen. Dit betekent dat men voor een auto met bouwjaar 1987 vanaf 1 januari 2012 niet de basis wegenbelasting en opcenten meer hoeft te betalen, maar wel de eventuele brandstoftoeslag voor diesel en autogas wanneer van toepassing.

Bron: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/87105-nieuwe-regeling-vrijstelling-motorrijtuigenbelasting.html

gj-x8rs
22-12-2011, 21:34
Ik kreeg vandaag opnieuw post uit Apeldoorn, heb nu een officiële bevestiging gekregen dat mijn auto (met behulp van het certificaat) toch echt belastingvrij is, én blijft! :)
Terwijl de auto in maart 1987 op kenteken gekomen is, en dus nog géén 25 jaar is. :thumbup:


http://img20.imageshack.us/img20/6166/belastindienstlarge.jpg

Er zat zelfs een formulier met de gegevens voor als ik bezwaar wil maken tegen deze uitspraak, laat ik dat maar niet doen. ;)

Meer mensen een soortgelijke brief gekregen? :cool:

Oudelut
23-12-2011, 00:21
Mag ik je nu maandelijks een acceptgiro sturen voor de tip (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64197&highlight=Voor+iedereen+die)?

Gefeliciteerd!

Sponze®
23-12-2011, 09:39
Zelfde brief hier ontvangen (maar dan met ander kenteken :D)

Yellowbug
23-12-2011, 09:46
Er staat wel bij dat je nog altijd bezwaar kunt maken als je het er niet mee eens bent :D

gj-x8rs
23-12-2011, 20:43
Mag ik je nu maandelijks een acceptgiro sturen voor de tip (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64197&highlight=Voor+iedereen+die)?

Gefeliciteerd!

:thanks:

:thumbup: :thumbup:

Meller
06-01-2012, 22:22
Mijn jetta (straks met vr6) ook wegenbelasting vrij !! Helaas pa in 2015 :D

Chriskee.
09-01-2012, 19:25
Nog even de bevestiging van de belastingdienst:

Motorrijtuigenbelasting

Als een motorrijtuig (personenauto, bestelauto, vrachtauto, autobus of motorrijwiel) op uw naam staat, moet u motorrijtuigenbelasting betalen.

Motorrijtuigenbelasting berekenen

Hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen, hangt af van een aantal factoren. Wilt u berekenen hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen, dan kunt u gebruikmaken van de rekenhulp voor motorrijtuigenbelasting. Hoe hoog de motorrijtuigenbelasting is voor uw vrachtauto, kunt u opzoeken in de tabel voor motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto's.

Motorrijtuigenbelasting betalen

U kunt uw motorrijtuigenbelasting op 2 manieren betalen:
- via een automatische incasso
Als u een machtigingsformulier invult, schrijven wij elke maand de motorrijtuigenbelasting automatisch van uw rekening af.
- met een acceptgiro

Gewijzigde vrijstelling oldtimers

Vanaf 1 januari 2012 geldt een vrijstelling voor motorrijtuigen die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum 1e toelating bepaalt wanneer een motorrijtuig voor het eerst in gebruik is genomen.

Let op!

Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als deze niet bedrijfsmatig worden gebruikt.

Brandstoftoeslag

Als voor het motorrijtuig een brandstoftoeslag moet worden betaald, geldt de vrijstelling niet voor deze toeslag. De brandstoftoeslag moet dus betaald worden.

Overgangsregeling

In de volgende situaties krijgt u vrijstelling van belasting:
- Het motorrijtuig is op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud.
- Het motorrijtuig is in 1987 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 26 jaar geleden.
- Het motorrijtuig is in 1988 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 27 jaar geleden.
- Het motorrijtuig is in 1989 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 28 jaar geleden.
- Het motorrijtuig is in 1990 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 29 jaar geleden.

Let op!

Voor de vrijstellingen 2 tot en met 5 moet een eventueel verschuldigde brandstoftoeslag wel worden betaald.

Bron: http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/

Chriskee.
09-01-2012, 19:28
Ik vond 't wel grappig dat ik vorige week maandag bij de RDW, met het invoeren van mijn 87'er Golf, ik hen moest vertellen dat 'ie wel belastingvrij werd.

Daar was de nieuwe regeling nog niet bekend..

jettaracing
09-01-2012, 21:07
En weet nu al iemand hoe hoog dan de Brandstoftoeslag zal gaan worden ? Of blijven we nog dikke kwartaalbedragen betalen voor de hobbydiesel? Ik kan iig niks vinden over de hoogte van zo'n Brandstoftoeslag !

Chriskee.
09-01-2012, 21:52
Ik denk dat dat (heel simpel) het verschil is in wegenbelasting tussen een benzine motor en diesel motor.

Stel, in jouw regio met bepaald gewicht, is de MRB voor een benziner €75 per kwartaal en voor diesel €125, dan zal de toeslag het verschil (€50) blijven.
Lijkt me zo

golfvr6
19-01-2012, 11:51
En dan nog de provinciale opcenten er af en dan heb je je wegenbelasting