View Full Version : Heup gordels Golf MK1?
Weet iemand of er heup gordels te krijgen zijn voor golf 1? En van welk bouwjaar zijn er 3 punt gordels verplicht?
In mn huidige 75er zitten 3 punts gordels,maar heb er ook 3 gehad waar heupgordels in zaten...dus ja...heupgordels zijn er geweest..zal wel zoeken worden ben ik bang..
Vanaf 1975 is het verplicht gordels voor in je auto te hebben. Toen is gelijk gestart met driepunts. Voor '75 waren er dus de heupgordels, die destijds niet verplicht waren.
Volgens mij zijn die universeel wel te krijgen, dan zit er echter vaak geen e-keur op. De mercedes van mijn vader (uit 1952 ofzo) heeft fabriek uit geen gordels, de vorige eigenaar heeft er vervolgens heupgordels ingezet maar is er ooit wel mee aangehouden. Hij kreeg een boete omdat er geen e-keur op zat, dus de gordels er maar weer uitgehaald. We hebben ze destijds wel bij de auto gekregen maar liggen hier in het schap, ik weet niet of je er interesse in hebt?
lucskevr6
12-07-2011, 13:09
De golf 1 cabrio had ook heupgordels achter, heb in mijn golf 1 van 1980 een heupgordel van een cabrio geplaatst. Gaten waren voorzien onder de achterbank, enkel plastic kapjes verwijderen.
Vanaf 1975 is het verplicht gordels voor in je auto te hebben. Toen is gelijk gestart met driepunts. Voor '75 waren er dus de heupgordels, die destijds niet verplicht waren.
Denk niet dat dit klopt: ik had vroeger een derby uit '78, en die had alleen heup gordels vóór. Originele nederlander.
van de ANWB (http://www.anwb.nl/rechtshulp,/in-het-verkeer/verkeersregels/autogordels.html) site
Bouwjaar voor 1-1-1971 : geen verplichting voor autogordels
Bouwjaar na 1-1-1971 : verplichte autogordels op de plaats van bestuurder en alle zitplaatsen naast de bestuurder als die aan een portier grenzen.
Bouwjaar na 31-12-1989 :op alle naar voren gerichte zitplaatsen moet een autogordel aanwezig zijn, dus ook op de achterbank. Heeft een plaats geen autogordel, dan is dit geen zitplaats!
Bouwjaar na 1-1-1995 :op zowel naar voren als naar achteren gerichte zitplaatsen moeten autogordels aanwezig zijn
en een stukje van www.oldtimernieuws.nl (http://www.oldtimernieuws.nl/2011/02/12/gordelplicht-en-kinderen-in-oldtimers/)
In oldtimerauto’s die voor het eerst zijn toegelaten op de openbare weg voor 1 januari 1971 hoeven geen gordels aanwezig te zijn en er geldt dan ook geen gordelplicht. Let echter goed op er is een uitzondering hierop. Bijvoorbeeld Volvo leverde al voor 1971 auto’s af fabriek met gordels. Wanneer in een oldtimer ouder 1971 gordels aanwezig zijn, dan moeten deze ook worden gebruikt. De politie mag u dan ook gewoon beboeten als er wel gordels aanwezig zijn, maar niet worden gebruikt.
Tot 1975 mag een auto zijn uitgerust met enkel tweepuntsgordels, vanaf dat jaar zijn driepuntsgordels op de voorste zitplaatsen verplicht.
Oke jammer, dan houdt het op. golf is van 83 en door de grote achteruit is duidelijk te zien of je wel of geen gordel om hebt.
Na mijn weten is alleen de golf 1 swallowtail (74-75) met heupgordel geleverd.
Omdat hier ook de gaten voor bevestiging van de gordel op een andere plek zitten aan de binnenkant van de kokerbalk.
Ook zit er geen bevestiging aan de carrosserie naast de achterbank voor het oprol mechanisme.
Dus dan zou je ze van een swallowtail moeten hebben maar vind die maar eens.
Ik heb er zelf ook al eens naar gezocht en dat was toen onbegonnen werk.
Is voor een 82er helaas geen optie dan, dus kan dit topic dicht
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.