View Full Version : [help] 1800 DX (GTI) motor
hallo,
ik heb sinds enige tijd een 1800DX in mijn jetta mk1 liggen.
deze is voorzien van een scherpere nokkenas.
hier al enige tijd veel plezier van, tot een week of 3 terug.
de auto begon slecht te lopen; regeerde slecht op het gas en/of stationair.
tot hij op een gegeven moment toen ik van de snelweg af kwam, helemaal uitviel ...
wilde nog wel starten, maar met volgas ingetrapt...
nu zijn we aan het zoeken gegaan, naja; proberen...
we hadden het vermoeden dat het hem in de ontsteking zat; dus de onsteking (hall gever) vervangen, evenals bobine en de module in de paravanbak.
dit mocht niet baten :( ... de auto starte met moeite, met de onsteking op zn vroegst (helemaal tegen de klok in moeten draaien)...
verder gezocht / geprobeerd; andere inlaat met vacuumslangen gemonteerd, mocht ook niet baten.
ik loop nu op het einde van mijn ideeen en mogelijkheden, dus zoek eigenlijk hulp van iemand in de buurt van emmen. of een goeie tip?!?
heel erg bedankt voor de hulp alvast :thumbup:
Het klinkt alsof de distributieriem een tand versprongen is.
jettaracing
11-07-2011, 22:18
Of misschien iets met de benzinedruk? kapotte benz pomp ,of een verstopt brandstoffilter ?
Johan1982MK1
11-07-2011, 22:28
opent en sluit de klep in je spinnenkop wel goed, en is die mooi vlak/recht?
Distibutie zou ik is na kunnen kijken, maar het is mij bij het vervangen Vd ontsteking niet opgevallen; BDP om de ontsteking te vervangen.
Benzinefilter even losgedraaid, erna; druk leek goed. Maar kan dit niet precies nameten...
Klep inde spinnenkop lijkt goed, op tillen; stuitert 3x bij laten vallen
Jel Golf 2 GTI
12-07-2011, 01:50
kijk eens of je verstuivers niet vuil zijn of dichtzitten.
Ik had ooit 2 kapotte verstuivers/injectoren en ongeveer dezelfde symptomen als jij.
Ik heb ook men brandstoffilter vervangen en men verstuivers/injectoren, ook heb ik men spinnekop/luchtweger gekuist.
Daarna deed ie het wel maar niet zoals het moest, bij mij bleek ook nog de brandstofpomp kapot te zijn, beetje van alles wat dus.
Ik hoop dat je eruit komt. :thumbup:
De verstuivers is, net als de distributie, nog iets wat ik zelf kan nakijken :)
Bedankt voor de tip!
Misschien toch iemand een idee, voor het geval dat, een specialist in het noorden van dit soort motoren oid?
golf1gti83
12-07-2011, 20:29
een vriend van mij heeft precies het zelfde probleem met zijn dx
maar heeft de auto gekocht met het probleem er bij
ben heel benieuwd wat het kan zijn
hij heeft al compressie gemeten (die is goed)
andere spinnekop (die is ook goed)
onsteking staat op tijd
ik ga dit zeker volgen
Probeer gewoon al is de bougies en bougiekabels te vervangen.
Grtz
koud en warmloop (of hoe je die dingen maar mag noemen) relais nog goed?
Ik heb met mijn cabrio (1.8 jh) hetzelfde gehad, toen beide relais vervangen en toen was het over.
De brandstofpomp loopt bij mij wel tijdens het starten.
Bougiekabels zijn net nieuw :0
De warmdraairegellaar kan toch niet zomaar kapot, en dan voor deze klachten zorgen? De zorgt enkel dat de druk iets naar beneden gaat bij warme motor...
Inmiddels heb ik alle K-jet onderdelen voorbij horen komen, maar om nu zomaar alles te vervangen is ook zo wat. Wil juist graag een diagnose, zodat ik niet at random alles moet gaan vervangen.
Misschien een tip of uitleg hoe je een onderdeel controleert op z'n werking?! Zou iig erg gewatteerd worden!
Ik bedoel de relais in dit plaatje: http://www.cabby-info.com/images/Electrical/87-89FusePanel.png
Met de nummers 14, 15 en 16. Al ga ik er vanuit dat je relais met nummer 15 nog wel goed is omdat je pomp gewoon draait.
Heb alleen op 15 een zitten; toendertijd aangesloten zoals haynes dat aangaf; iig geen apart relais voor de koude start ...
carbreaker de autosloper
13-07-2011, 19:33
ik had de banjo bout ,op de spinne kop,dicht zitten bleek een filtertje in te zitten,,,wel een paar leeees heel veeel uurtjes na gezocht
golf1gti83
13-07-2011, 20:06
ik had de banjo bout ,op de spinne kop,dicht zitten bleek een filtertje in te zitten,,,wel een paar leeees heel veeel uurtjes na gezocht
welke banjobout?
ik heb ze allemaal opnieuw laten verzinken, maar ik kan me geen filter herrinneren :shake:
Kan geen kwaad die allemaal een bij langs te lopen iig
Schijnt dat de dealer alle banjo bouten met zeef in het verleden altijd verwijderde ivm. de vele problemen.
In mijn gti zit er nog 1.
Klinkt absoluut als een brandstof probleem, zou eerst maar eens de benzinedruk meten en kijken of de opbrengst van je injectoren correct is.
Groet Yal
Mk1driver
13-07-2011, 22:33
Trek eens een injector eruit, contact aan zodat de pomp draait, til de luchtweger aan de co stelschroef omhoog, nu moet er een mooie kegel uit de injectoren komen. Mijn DX wilde ook niet starten, mits ik de luchtweger omhoogtrok aan de co schroef. Ook effe als tip, mijn injectorrubbers kon ik een ruit mee ingooien zo hard, na het vervangen al heel wat beter lopen.
de bussen heb ik recent vervangen; bij het overbouwen van de motor, juist om dat tegen te gaan ^^
ga morgenvroeg is even wat dingen nakijken;
- injectoren (opbrengst / sproeibeeld)
- aansluitingen spinnenkop bij langs
- distributie riem toch even nakijken
- benzinedruk... tja, lastig; geen meetapparatuur voor
informatief dagje gehad;
sproeibeeld van de injectoren zag er goed uit.
distributieriem nogmaals nagelopen; leek op het eerste oog goed. de nokkenas en krukas kwamen overheen (BDP, met merktekens)... echter vond ik dat de rotor nogal ver van het blok afstond...
voor de grap alle bougiekabels 1 verder (tegen de klok in) aangesloten... extreem vroeg als het waren (als ik het goed zeg). zodat de rotor, tijdens het BDP, naar bougiekabel van cil 1 wees.
en waarrempel; starten en nog lopen ook. even wezen prutsen met stationair / gasklep zodat die btje normaal liep.
alleen werd me toen de uitlaat roodgloeiend, dus even pauze. maar naar paar keer starten/stuntelen (was alleen) kreeg ik de boel niet snel genoeg afgesteld en lekker de accu leeg lopen starten.
dus vanavond de boel even aan de lader, en morgen is goed naar de distributieriem kijken; met name het tandwiel van de ontsteking / oliepomp...
bijzonder weer dit . . .
Controleer ook eens of de nokken van de 1e cilinder naar boven wijzen als de motor in BDP staat.
Het kan ook zijn dat 1 van de spietjes in het nokkenastandwiel of ontstekingstandwiel kapot is.
Goed idee, heb kleppendeksel er nog niet af gehad.
Wil morgen even zorgvuldig naar distributieriem kijken; kan het tandwiel vd ontsteking niet zien, omdat de kap er nog voor zat.
Morgen nieuwe ronde.
hulp gehad;
onsteking 180 graden verdraaid! :0
dit was al vanaf het monteren van de nokkenas ... wel vervelend dat het toen niet bovenwater is gekomen ... en apart dat ik er zo lang mee heb kunnen rijden.
iig; hij doet het weer :D
Jel Golf 2 GTI
25-07-2011, 15:01
kijk af en toe goed nieuws mag ook :thumbup:
Mooi dat het opgelost is. :thumbup:
Idd!
Plus hoe vaak je via de search niet hetzelfde probleem vind, maar zonder oplossing!
Tja...
Bij de basis beginnen lost vaak al veel op , in dit geval dus de timing!
Maar mensen zijn tegenwoordig geneigd om de verhalen op internet te geloven in plaats van hun gezonde verstand. (niet verkeerd bedoeld btw)
In ieder geval kun jij weer lekker cruizen! :thumbup:
Fora zijn top om je op ideeën te brengen waar je anders niet aan zou denken. Gezond verstand / basis is het belangrijkste!
In mijn geval iemand met veel ervaring die me de basis heeft kunnen controleren.
En idd; ik kan weer lkkr cruizen / knetteren
Voor mij ook een aandachts puntje dus! Ga hier volgende week eens naar kijken bij mijn gti!
altijd goed!
goed kijken bdp / merktekens vd tandwielen en vliegwiel... en vergeet je kerfje op de onsteking niet ;)
Kun je het eventueel verduidelijken met wat foto's? (en dan vooral het merkteken van het vliegwiel.. want die kan ik dus niet vinden :(
en het kerfje op de ontsteking bedoel je het 'gleufje' mee?
gleufje op de onsteking idd...
vliegwiel zit een soort verdikking op, of puntje, ligt eraan of je orginele hebt.
die komt overeen met de poelie van de krukas :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.