PDA

View Full Version : brandstof voor kever....


johangolf1
12-03-2005, 11:53
goedendag hier even een vraag met betrekking tot wat voor brandstof er in een kever uit 1983 moet.......
moet er nou wel of geen lood vervanger in???????????

hoop dat jullie mij kunnen helepen

alvast bedankt

PrutZer
13-03-2005, 12:00
goedendag hier even een vraag met betrekking tot wat voor brandstof er in een kever uit 1983 moet.......
moet er nou wel of geen lood vervanger in???????????

hoop dat jullie mij kunnen helepen

alvast bedankt


Hoi,

Als het goed is, hebben Mexicokevers geharde klepzittingen omdat er in Mexico met andere brandstof werd gereden die dit noodzakelijk maakte.
Ik weet alleen niet wat voor motor er in je baggie zit. Op de Europese markt werd vanaf 1986 eigenlijk pas gestart met het standaard voorzien van geharde klepzittingen, voor zover mij bekend. De loodvervanger van de pomp bevat tegenwoordig Kalium wat bij verbranding een laagje oxide achterlaat op de zittingen. Dit is echter lang niet zo doeltreffend als het voormalige lood.
Lood (0,14-0,15 gram per liter) bleef gedurende meerdere duizenden kilometers nog achter op je klepperij. Dus, als je een Mexicokever hebt met z'n originele torretje, hoef je geen zorgen te fabriceren. Anders moet je helaas zo'n flesje met sap gebruiken of denken aan een aanpassing van je kopjes.
Groetjes,
PrutZer

jan_gti_16v
13-03-2005, 23:13
uuuuh ik moet ff gaan kijken dan of dat ding uit mexico komt....
zal ik ff kijken van de week en dan zal ik het ff vertellen
alvast voor de reactie's

johangolf1
15-03-2005, 12:42
ik heb zojuist even de sticker op de tunnel overgeschreven en dit staat erop:

chassis, WVWZZZ11Z CM005167
motor, D1 485091
Tipo, 111
PBOD 05167

misschien dat er iemand hier iets mee kan alvast bedank johan...

johangolf1
15-03-2005, 18:05
niemand die iets met deze gegevens kan???

PrutZer
16-03-2005, 00:03
ik heb zojuist even de sticker op de tunnel overgeschreven en dit staat erop:

chassis, WVWZZZ11Z CM005167
motor, D1 485091
Tipo, 111
PBOD 05167

misschien dat er iemand hier iets mee kan alvast bedank johan...

Tja, een chassisnummer is geen motornummer maar zegt in ieder geval wel wat over zijn Zuid-Amerikaanse afkomst. Ik gooi overigens permanent 91 loodvrij in mijn 65ér waarmee elke dag gemiddeld 70 km wordt gereden gedurende al weer 1.5 jaar ongeveer. Ik vreet hoogstwaarschijnlijk die klepperij op maar dan trek ik em er wel uit en jas ik daar andere kopjes in. Tot die tijd lig ik er persoonlijk niet zo wakker van. Maar dat is mijn portefeuille.
Weet eerst maar eens zeker dat er een originele tor in ligt.
Groetjes PrutZer

danielle
16-03-2005, 07:29
Ik had ook een mexicaan uit 1983 en tankte gewoon euro ongelood. En zonder problemen. Bij aankoop van de kever werd er tegen mij gezegd er elke keer zo'n busje in te flikkeren met loodvervanger. Daarna sprak ik iemand die zei dat het helemaal niet nodig was. En heb het ook niet meer gedaan, motor draaide gelijk beter en had minder problemen.

johangolf1
16-03-2005, 07:34
k dan...
dan gaan we gewoon op 95 rijden...
allemaal bdankt groetjes johan

PrutZer
16-03-2005, 07:40
Dat klopt, en als Johan over de originele motor beschikt, hoeft hij zich geen zorgen te maken. Maar dit moet hij eerst zeker weten.